Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: tor 27 sep 2012, 19:30 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Organiserade upp min friluftsutrustning och hittade ett okänt sovsäcksöverdrag som jag inte mindes att jag hade :lol: Kan inte begripa vart jag fått det ifrån, blått och fult och ser ut att komma från Biltema/Jula/Clas Ohlson eller nåt i den stilen.

I vilket fall som helst blev jag lite sugen på att skaffa ett ordentligt sovsäcksöverdrag och testa att sova utan tält under varierande förhållanden i höst. Mest som experiment för att se vad som funkar och inte funkar, dvs. med bilen inom tryggt avstånd om det går rent åt skogen.

Vad har ni för erfarenheter av sovsäcksöverdrag och/eller bivacksäckar? Hittade denna tråd på Utsidan där många verkar vara nöjda med sina GoreTex®-överdrag, både i varmt och kallt väder. Hittade även denna tråden på forumet där Gaspey har lite dåliga erfarenheter av sitt överdrag. Haglöfs verkar både billigt och lätt, någon som testat det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: tor 27 sep 2012, 20:10 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Jag har sovsäcksöverdraget från haglöfs som du länkar till och har även haft en stratosphere från Snugpak. Stratospheren är kanske mera ett litet tält än sovsäcksöverdrag men täcker inte så mycket mer. Det var välgjort, ger bra skydd för storleken och vikten och är enkelt/snabbt att sätta upp men är tätt och har tyvärr tältspik i stål istället för aluminium. Jag rekommenderar att man även har med sig en tarp och spänner över för att skydda utrustning och inte få in vatten när man tar sig in och ut under ösregn. Det passade inte riktigt mig eftersom jag hellre använder ordentligt tält eller tarp.

Sovsäcksöverdraget från Haglöfs är helt ok men jag saknar dragkedja. Utan dragkedja får man åla sig i och ur. Det kan ge intrycket att vara vattentätt vilket det inte är. Botten är vattentät men ovansidan är det definitivt inte. Det är mera ett skydd från eldloppor, grenar och liknande än regn.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: tor 27 sep 2012, 20:18 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 23 apr 2011, 23:28
Inlägg: 126
Ort: södra Sverige
Jag har testat sovsäcksöverdrag. Jag tycker små tält är bättre.

_________________
Blessed is he who expects something, since he will be prepared.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: tor 27 sep 2012, 22:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Om du ska sova i puppa så får du räkna med att få kondens... Viktigt att vädra ur sovsäcken sen du vaknat på morgonen, annars är den blöt på kvällen när du ska mysa igen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: fre 28 sep 2012, 01:07 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Ongrid skrev:
Om du ska sova i puppa så får du räkna med att få kondens... Viktigt att vädra ur sovsäcken sen du vaknat på morgonen, annars är den blöt på kvällen när du ska mysa igen


Är det verkligen så? Även i ett överdrag som andas, dvs. inte är helt lufttätt på ovansidan? Då borde ju samma sak gälla när man ligger i tält? Men där brukar fukten inte kondensera förrän den nått tältduken - och då är nog den allra största delen fuktig luft från andningen. Man andas ju inte inuti sitt sovsäcksöverdrag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: fre 28 sep 2012, 01:26 
Offline
Är det en Twinkie?

Blev medlem: tor 23 okt 2008, 00:15
Inlägg: 384
Med puppa menar han Bivybag/mycket litet enmanstält typ: http://www.carinthiashop.com/images/sklady/observer_plus.jpg De blir lätt fuktiga inuti. Om en väv är vattentät så "andas" den inte, det är bara en marknadsföringshype. Sovsäcksöverdrag som inte är vattentäta lider dock inte av samma problem.

_________________
havamal skrev:
Hellre intellektuell än ett klappmongo av första graden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: fre 28 sep 2012, 01:47 
Offline
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 21 mar 2010, 15:12
Inlägg: 650
Ort: Halland
Aha, trodde "puppa" var slang för både sovsäcksöverdrag och bivacksäck :oops:

Vad är egentligen grejen med bivacksäckar? Kollade upp den du länkade till (Observer Plus), och den ävger ju 1800g! Finns tält som väger hälften så mycket och är betydligt rymligare och antagligen med bättre komfort avseende fukt. Så vad är poängen med en bivacksäck, är det mest till för krypskyttar och fågelskådare?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: fre 28 sep 2012, 07:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Håller med Softfeel_one där... inget som jag provat har "andats"! En viss skillnad i kondensproblemet, men det går inte att komma undan. Jag ser dom små tälten/bivacksäckarna som en lösning inom ett mycket begränsat användningsområde. Du kan inte torka kläder inne i dom, du kan inte byta om inne i dom när det regnar (om du inte är släkt med gummimannen), du kan inte laga mat inne i dom, du kan inte lagra packning inne i dom... alla dessa saker kan du göra i ett minimalistiskt tält. Fördelen med bivacksäckar/enmanstält av observer-typen är att man inte märks på samma sätt i naturen. Men det är ju rätt få tillfällen som det går före komforten ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: sön 30 sep 2012, 22:32 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 02 sep 2008, 19:42
Inlägg: 353
Är faktiskt nöjd med min observer plus från carinthia, inte alls haft någe problem med kondens i min såsom det beskrivs innan, och då har ja använd min under ösregn en hel natt samt -20 på vintern, men beskriver mer imorrn, gonatt!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: lör 28 nov 2015, 17:03 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: mån 16 nov 2015, 17:07
Inlägg: 6
Är det någon som har testat detta sovsäcksöverdrag?

Vattentätt, tillverkad av Polyesterväv med
Poluretan-beläggning som andas.

Men är denna lika effektiv som dyrare Goretex sovsäcksöverdrag? hur är det med kondens?

https://snigeldesign.nordicshops.com/pr ... erdrag--08
http://www.recon.se/product/snigel-desi ... ksoverdrag


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: lör 28 nov 2015, 18:50 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 18:04
Inlägg: 95
Jerven fjellduk termo er alt du trenger, ingen kondens. Jeg har King Size og bruker den som et lite telt også. Ullstell og fjellduk og dropp soveposen.

http://www.jerven.no/fjellduken

_________________
Life begins at the end of your comfort zone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: lör 28 nov 2015, 20:22 
Jag har en Marmot Alpinist bivy bag som jag har testat några gånger, det suger verkligen att sova i den. Det blir extremt mycket kondens, även när jag drog ner den så att den bara täckte benen var det outhärdligt. Men jag är en person med hög kroppstemperatur och som svettas mycket.

Min åsikt är att bivacksäckar över lag är vidriga och något som bara ska användas i absolut nödfall.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: lör 28 nov 2015, 21:42 
Offline
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 okt 2015, 20:47
Inlägg: 202
http://www.kitmonster.co.uk/product_inf ... cts_id/762

Billigt, bra och mycket kondensfritt. Jag har personligen sovit i en sådan 13 nätter på raken i europeisk skogsterräng, med snugpak sovsäck i, modellen minns jag inte.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: lör 28 nov 2015, 22:24 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 10 okt 2014, 19:06
Inlägg: 21
Prova amerikanska militärens överskott! Sök på bivvy på ebay. Ingen kondens alls om man inte stänger helt. Goretex och bra vattentäthet. Klart prisvärt


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Sovsäcksöverdrag/bivacksäck
InläggPostat: sön 29 nov 2015, 12:16 
.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet