Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: ons 03 aug 2011, 22:42 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Citera:
personligen tror jag att vi just gick in i en lågkonjuktur
en eller två vändor till och sedan kommer det en stoor nedgång
aktier, nix, inte på ett år ungefär


Jag är rätt övertygad om att vi nog aldrig egentligen lämnade den ekonomiska kris som började 2008 i spåren av att den kreditfinansierade konsumtionsekonomin kraschade ihop. Räknar man bort de enorma stimulanspaket som man sjösatte i b la USA med hjälp av lånade pengar så blir där säkert inte mycket till mätbar tillväxt. Nu är även det lilla som ändå kunde uppmätas - den så kallade "återhämtningen" - tydligen ett minne blott, allt medan det enorma skuldberg som blev det enda riktigt bestånde resultatet av dessa stimulanser alltjämt finns kvar och påverkar ekonomin negativt.

Det känns dessutom rätt svårt att spontant peka på någon sektor i ekonomin som skulle kunna driva tillväxten i den nära framtiden. Därmed blir det också svårt att föreställa sig varför ekonomin skulle vända uppåt nu. Det blir svårt att se vad som skulle kunna generera nya jobb. Varför företagen skulle vilja investera. Konsumenterna kläms dessutom åt av allt högre levnadsomkostnader då mat och energipriserna stadigt klättar uppåt, så deras konsumtion av övriga saker lär fortsätta att krympa i motsvarande grad. Stater och delstater världen över är dessutom redan så nedtyngda av skulder att de knappast förmår att klara sig utan att höja skatterna och än mindre har något utrymme för att fortsätta att ta nya lån. Och när man höjer skatterna så minskar ju konsumtionsutrymmet ännu mera vilket hämmar den ekonomiska utvecklingen ytterligare.

Sammantaget så ser jag inga skäl till att tro någonting annat än att den finansiella ekonomin, som ju tillsist ändå är helt beroende av den reala ekonomin, kommer att kraschlanda under åren som kommer. Börserna världen över har prisat in en ekonomisk tillväxt som bara fanns på papperet och en lysande framtid som ser ut att lysa med sin frånvaro så därför får man antaga att börserna idag är kraftigt övervärderade och därmed också har en inneboende potential för att falla kraftigt under åren som kommer. Huruvida detta sedan går snabbt eller långsamt återstår förståss att se, men jag har väldigt svårt att se varför man skulle vilja satsa på aktier i det här läget.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: ons 03 aug 2011, 23:24 
frågan är ju om det kommer bli hjärt och lugnräddning några år frammöver på ekonomin eller om det börjar gå ner på allvar, svåååårt att fundera på

hadde man vetat att det sjunker som en sten vill man inte ha en krona i reda pengar utan bara i annvändbara saker
håller det sig några år till så kan man kanske tjäna någon krona till på aktier eller annat


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: tor 04 aug 2011, 02:27 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 05 dec 2010, 21:22
Inlägg: 222
Ort: Sthlm
Den aktuella "uppgörelsen" i USA ang. skuldtaket visar ju med all önskvärd tydlighet vart vi är på väg - i rask takt mot avgrunden. Mer av det samma som lett oss dit vi är idag - mer stimulanser, QE, massiv skuldsättning och totalt oansvarig politik. Uppgörelsen resulterade i absolut ingenting annat än tomma ord och fagra löften om obetydliga besparingar under en tioårsperiod, dessa besparingslöften kan dessutom när som helst ignoreras om den nya "superkongressen" om 12 ledamöter tycker det behövs. Det är helt sjukt alltihop. De styrande i USA är helt galna. Galna.

Förresten har stora militärmaterieltransporter har siktats över hela USA. Staten förbereder sig för snar samhällskollaps....

http://www.shtfplan.com/headline-news/f ... y_08032011

Är vi redo? Jag är det då fan inte :(

_________________
Living a thrifty and frugal lifestyle is truly simple: Use it up. Wear it out. Make it do. Do without. Waste not.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: tor 04 aug 2011, 07:26 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Bernanke super till och berättar sanningen http://www.theonion.com/articles/drunken-ben-bernanke-tells-everyone-at-neighborhoo,21059/ :lol:

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: tor 04 aug 2011, 09:27 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 jul 2009, 19:40
Inlägg: 1045
Ort: Den norrländska tundran...
Hjärt och lungräddning har skett kontinuerligt sedan 2001 på världsekonomin. Bland annat genom räntedopning, ökade statsskulder, kvantitativa lättnader, manipulation av marknader, krig för kunna konsumera billig olja mm.

Jag vågar också påstå att det pågår en hel del bakom kulisserna som aldrig når media.

Läste förövrigt att USA kommer stöta i skuldtaket någongång i mitten på 2012. Aktier, fonder, värdepapper kommer jag investera i först när marknaden är återställd och har sunda förutsättningar. Till dess gäller annat. 8|>

_________________
Be Prepared for the Future Collapse


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: tor 04 aug 2011, 15:17 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 23 apr 2011, 23:28
Inlägg: 126
Ort: södra Sverige
Om nu ekonomin kommer att kolapsa...eller bli riktigt dålig så kommer pengars värde bli dåligt, det fattar nog dom flesta.
Jag tror att det bästa man kan göra med sina pengar är att spendera dom...
Genom att tex öka sitt matlager så kommer man att spara pengar när maten blir dyrare.
Jag tror det är bra att köpa saker som man tror sig behöva längre fram...beroende på hur man har planerat sin "survalist"/prepper situation.
Det finns massor man kan köpa för att spara pengar.
- köpa bränslesnål bil...bensin blir dyrare.
- köpa kyl/frys som är energisnål...el blir dyrare.
- investera i alternativ energi(typ solceller)...olja+el blir dyrare.
- köpa lågenergilampor...el blir dyrare.

Guld tror jag inte på, det är övervärderat och det går inte att äta. Sälj om ni har, tror jag.
Om värdens ekonomi bara kollapsar delvis så kan guld fortfarande ha ett värde, men inte samma som idag. Fördelen med guld är att det är enkelt att ta med sig.

Själv så har jag själv alldeles för mycket pengar på mitt sparkonto...men dom kan jag inte spendera för min sambo är inte med på spåret.... :(
Jag ska investera i lågenergilampor, ny kyl/frys samt en energisnål bil...för det funkar nog med sambon.

_________________
Blessed is he who expects something, since he will be prepared.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: tor 04 aug 2011, 17:03 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
Citera:
Guld tror jag inte på, det är övervärderat och det går inte att äta. Sälj om ni har, tror jag. Om värdens ekonomi bara kollapsar delvis så kan guld fortfarande ha ett värde, men inte samma som idag. Fördelen med guld är att det är enkelt att ta med sig.


Guld i måttlig mängd tror jag är bäst. Att guld har ett värde efter kraschen är nog ganska sannolikt, och det lär ju knappast de färgglada papperslapper som vi kallar för pengar ha. Så redan där är det vinst.

Under historiens gång så har det varit silver som varit den stora basen för monetära system, men även guld. När spanjorerna stal silvret från urbefolkningen i mellan och sydamerika så föll silvrets värde dramatiskt som en följd av att tillgången plötsligt blev riklig. Men annars så har nog silver och guld behållit sitt värde över tiden. Det är snarare så att det är papperspengarna som alltjämt tappar i värde ju mera som kommer i omlopp och med den penningpolitik som framförallt USA för så finns det ju ingenting som tyder på att denna utveckling skulle upphöra framöver. Så du kan med gott samvete lägga en slant av dina besparingar på guld.

Men absolut är det ju så att de saker som går att använda till någonting viktigt just efter kraschen (dvs för att överleva) har ett obegränsat större värde för dig och alla andra än en guldklimp. Men tänker man på lite sikt så måste det ju rimligen återigen bli någon sorts handel/varuutbyte och då kan guld mycket väl liksom silver komma väl till pass.

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: tor 04 aug 2011, 20:15 
tja börsen rasar ju som ett jordskred för tillfället, kul för dom, det var inte långesedan dom pratade om börsklipp på kvällstidningarna
få se hur illa det går denna gången

har snart investerat det jag behöver ha, förutom dom riktigt stora sakerna vilket borde ta 10 års arbete att spara ihop till, ett litetet torp eller motsvarande
problmet med att spara är ju att man vill hålla värdet på pengarna, i goda tider kan aktier vara helt ok, men inte som det är nu


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: sön 07 aug 2011, 02:15 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 13 apr 2010, 22:00
Inlägg: 55
TheRoad skrev:
Tror man på totalt ekonomiskt sammanbrott där samhället helt bryter ihop så kan dock både silver och guld ha ett begränsat värde som bytesvara. Blir det byteshandel så är det nog bara användbara saker som mat etc som kan komma i fråga.


I ett första skede av ett apokalyptiskt sammanbrott kan det bli värdelöst. Men se på Zimbabwe, där dollarn blev ett helt värdelös. Där var det guld som gällde - folk stod i floderna och vaskade från morgon till kväll för att få ihop till en limpa eller höna.

Finessen med guld/silver är ju att folk har gillat det i 5000 år och om det var gångbart som valuta bland druider, pikter, guter och vikingar så är sannolikheten stor att det accepteras av folk i en post-apokalyptisk värld. Utom naturligtvis i en "The Road"-värld, där planeten är kontaminerad och det knappt finns något alls att äta att uppbringa. Men att förbereda sig för den totala kollapsen är omöjligt. Ett års matförråd och vatten tar ju snart slut och sedan får man leta gråsuggor.

Nä, guld kommer alltid att vara gångbart som pengar i ett kollaps-scenario (utom möjligen ett globalt "The Road"-scenario). Och mycket mer gångbart då, än vad det är idag. För övrigt så är redan guld gångbart betalningsmedel på många ställen i många asiatiska och arabiska länder. På andra ställen får man växla in det först. Även staten Utah i USA har godkänt guld som giltigt betalningsmedel/valuta. (Kruxet är ju att stater/länder i allmänhet endast accepterar den valuta/betalningsmedel för transaktioner mellan individer och företag, som staten/landet själv accepterar för betalning av skatt). http://www.goldmoney.com/gold-research/ ... ender.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: sön 07 aug 2011, 09:24 
och vettigaste stället att köpa guld på är?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: sön 07 aug 2011, 10:11 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tis 13 apr 2010, 22:00
Inlägg: 55
grym skrev:
och vettigaste stället att köpa guld på är?


http://www.tavex.se (fysiskt guld i Sverige över disk eller webben)
http://www.goldmoney.com (förvarar guldet åt en; kan sälja det direkt om man behöver. Men få det hemskickat fysiskt om minst 100-gramstackor)
http://www.ebay.com (högstbjudande; om man är försiktig så kan man göra fynd)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: sön 07 aug 2011, 10:28 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: ons 08 okt 2008, 17:24
Inlägg: 575
Tavex har jag handlat mynt på. En trave sedlar byts mot skinande guld. :D
I butiken är det dessutom anonymt.

_________________
Köp saker du inte behöver, för pengar du inte har, för att imponera på folk du inte känner.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: sön 07 aug 2011, 10:55 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Tavex, enkelt och anonymt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: sön 07 aug 2011, 15:23 
butiken ligger låångt bort :cry:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: sparade pengar
InläggPostat: mån 08 aug 2011, 16:54 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: tis 19 apr 2011, 19:54
Inlägg: 87
Ort: /home
Nu har Tavex slut på guld. :shock:
http://www.tavex.se/index.php?main=61&newsID=256

_________________
Ordlista


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet