Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Ställa bil under längre tid
InläggPostat: lör 20 jan 2018, 00:48 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blondie skrev:
Ren matematik stämmer inte alltid i verkligheten.
95oktan har 5% etanol.. äkta 98oktan har ingen etanol.
Vad det gäller luften i tanken, så har du ju varierande temperaturer, då den ska stå i ett kallgarage.. När det blir kallt blir det undertryck i tanken och den suger in ny luft i tanken via avluftningen.. när det blir varmt så expanderar luften och övertrycket smiter ut... ta den processen under 150dygn, så får du in en hel del luftfuktighet.. där av blir det mer kondens än vad som blir i ett garage med konstant uppvärmd temperatur.

Men bensin är inte hydroskopiskt, vad är det som förhindrar den fuktiga luften från att helt enkelt blåsas ut ur tanken nästa gång som det blir högt tryck i den? Om vi antar att gastrycket i tanken förändras så mycket att 1/50 av tankens gasformiga innehåll trycks in och ut(osannolikt iof), och att all fukt på något sätt stannar i bensinen(luften som sedan trycks ut är alltså helt torr, även om det är osannolikt). Då får vi fram att tanken under 350dagar ventilerar ut 350liter som innehåller runt 2gram vatten sammanlagt, på ett år. 2ml vatten borde inte vara något problem, det är lösligt även med mycket små mängder etanol i bränslet. Även utan etanol skulle det troligen lösa sig på grund av den ringa mängden.

Bild

InläggPostat: lör 20 jan 2018, 01:11 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Casini skrev:
Blondie skrev:
Vad det gäller luften i tanken, så har du ju varierande temperaturer, då den ska stå i ett kallgarage.. När det blir kallt blir det undertryck i tanken och den suger in ny luft i tanken via avluftningen.. när det blir varmt så expanderar luften och övertrycket smiter ut... ta den processen under 150dygn, så får du in en hel del luftfuktighet.. där av blir det mer kondens än vad som blir i ett garage med konstant uppvärmd temperatur.

Men bensin är inte hydroskopiskt, vad är det som förhindrar den fuktiga luften från att helt enkelt blåsas ut ur tanken nästa gång som det blir högt tryck i den? Om vi antar att gastrycket i tanken förändras så mycket att 1/50 av tankens gasformiga innehåll trycks in och ut(osannolikt iof), och att all fukt på något sätt stannar i bensinen(luften som sedan trycks ut är alltså helt torr, även om det är osannolikt). Då får vi fram att tanken under 350dagar ventilerar ut 350liter som innehåller runt 2gram vatten sammanlagt, på ett år. 2ml vatten borde inte vara något problem, det är lösligt även med mycket små mängder etanol i bränslet. Även utan etanol skulle det troligen lösa sig på grund av den ringa mängden.

Bild

Prova i praktiken istället. Teori och verklighet går inte alltid ihop. ;)
Du måste ha med alla variabler med 100% noggrannhet för att kunna räkna ut något matematiskt.
Fanns det kondens i tanken från början, var det kondens i bensinpumpens slang som följde med ner i tanken, finns det extern påverkan som kan förändra variablerna.. osv osv.
Utifrån din argumentation så kan jag med stor sannolikhet säga att du aldrig har långidsförvarat en bil i verkligheten.

2 varningar

InläggPostat: lör 20 jan 2018, 01:42 
Användarvisningsbild

Jag betvivlar inte att en långtidsförvarad bil är svårstartad, eller har andra problem. Jag är bara tveksam till huruvida kondensvatten i tanken skulle vara ett av problemen. Jag kan mycket väl tänka mig att någon muttrar över vatten i bensinen när deras bil går dåligt, trots att problemet är att det är oxid på tändkablarna eller ngt i den stilen.

Beräkningar med värden som är långt ifrån 100% säkra görs väldigt ofta och det är inte något konstigt med det, man tar helt enkelt hänsyn till vissa osäkerhetsfaktorer och sätter marginalerna därefter. I mitt fall misstänker jag att 2ml vatten kan i extremfallet komma in i tanken. Eftersom det är den största möjliga mängden, och att jag inte kan bevisa att det är mindre.

Du har dock rätt, jag har inte långtidsförvarat någon bil. Jag har ett garage i en garagelänga och behöver parkera min pendlarbil där för att traktens ungdomar inte ska tända eld på den :(

InläggPostat: lör 20 jan 2018, 01:56 
Kreditkortsberoende

Har ni inte tänkt på vad som tagits upp tidigare i tråden att modern "bensin" åldras och tappar sin tändvillighet? Det är detta som ställer till mest problem, jag kör alla mina säsongsmaskiner på alkylatbensin och slipper då detta problem... Bilar och traktorer går på blankdiesel och har tanken full!

InläggPostat: lör 20 jan 2018, 02:48 
Användarvisningsbild

Casini skrev:
Jag betvivlar inte att en långtidsförvarad bil är svårstartad, eller har andra problem. Jag är bara tveksam till huruvida kondensvatten i tanken skulle vara ett av problemen.
Spoiler: visa text
Jag kan mycket väl tänka mig att någon muttrar över vatten i bensinen när deras bil går dåligt, trots att problemet är att det är oxid på tändkablarna eller ngt i den stilen.

Beräkningar med värden som är långt ifrån 100% säkra görs väldigt ofta och det är inte något konstigt med det, man tar helt enkelt hänsyn till vissa osäkerhetsfaktorer och sätter marginalerna därefter. I mitt fall misstänker jag att 2ml vatten kan i extremfallet komma in i tanken. Eftersom det är den största möjliga mängden, och att jag inte kan bevisa att det är mindre.

Du har dock rätt, jag har inte långtidsförvarat någon bil. Jag har ett garage i en garagelänga och behöver parkera min pendlarbil där för att traktens ungdomar inte ska tända eld på den :(

Det absolut värsta problemet som kan uppstå om man har maximal-maximal otur är som i mitt fall när en av bensinpumparna sitter i tanken... Efter ett misslyckat startförsök så hade vattnet stannat i pumpen och fryst sönder den. När vi plockade bort bensintanken så var det nästan tre matskedar vatten i tanken.. Lite jaa.. K-sprit/E85 hade ätit upp det...

2 varningar

InläggPostat: lör 20 jan 2018, 02:57 
Användarvisningsbild

nkvm skrev:
Har ni inte tänkt på vad som tagits upp tidigare i tråden att modern "bensin" åldras och tappar sin tändvillighet? Det är detta som ställer till mest problem, jag kör alla mina säsongsmaskiner på alkylatbensin och slipper då detta problem... Bilar och traktorer går på blankdiesel och har tanken full!

Så sant så :mrgreen: Det har diskuterats i flertalet trådar om olika bränslens "kvalité"
7månader och 98oktan är inte svårstartat. Det blandar jag ut med E85 och kör upp... sedan växlar jag över till enbart E85 innan jag aktiverar elektroniken till turbostyrningen.
Långtidsförvaring och ren E85 i bränslesystemet avråder jag starkt till. Jag fick byta spridare efter den missen och det var en mindre skojig kostnad :?

2 varningar

InläggPostat: lör 20 jan 2018, 08:06 
Bor numera i en bunker

Blondie skrev:
nkvm skrev:

Så sant så :mrgreen: Det har diskuterats i flertalet trådar om olika bränslens "kvalité"
7månader och 98oktan är inte svårstartat. Det blandar jag ut med E85 och kör upp... sedan växlar jag över till enbart E85 innan jag aktiverar elektroniken till turbostyrningen.
Långtidsförvaring och ren E85 i bränslesystemet avråder jag starkt till. Jag fick byta spridare efter den missen och det var en mindre skojig kostnad :?

Elektronik? Rätt ny bil således. Jag har testat med flera år gammal bensin i små motorer och betydligt äldre bil utan elektronik, med choke, med framgång. Går lite dåligt när motorn är kall, men det löser sig efter några minuter.

InläggPostat: lör 20 jan 2018, 16:47 
Användarvisningsbild

pre skrev:
Elektronik? Rätt ny bil således. Jag har testat med flera år gammal bensin i små motorer och betydligt äldre bil utan elektronik, med choke, med framgång. Går lite dåligt när motorn är kall, men det löser sig efter några minuter.

Ny är dumt att säga(98)... Men jaa den är ju så pass ny att det är OBD2 separat bränslebox, tändningsbox, SIPS sidoskydd(dock sportratt utan sips).. Det med turbostyrning och vatteninsprutet är helt eftermarknads saker.
Lagligt trimmad, så den klarar bilprovningen utan att behöva mixtras med varje år. :D
Ingen bra bil till BOV om det inte handlar om att ta E4:an norr/söder ut så fort som möjligt. :lol: (6cm markfrigång på lägsta punkt)
Men jag har min Jeep som allt i allo bil, så jag är inte helt strandad på asfaltsvägar. :mrgreen:

Edit: PS: Mitt sista offtopic inlägg, då denna tråden handlar om långtidsförvaring av bil.. Om någon vill fortsätta offtopic konversationen så skicka mig ett PM istället. DS:

Sorry att vi stöka till i tråden Minitruth, jag hoppas du fått några svar.

2 varningar

InläggPostat: lör 20 jan 2018, 18:52 
Användarvisningsbild

Blondie skrev:
pre skrev:

Ny är dumt att säga(98)... Men jaa den är ju så pass ny att det är OBD2 separat bränslebox, tändningsbox, SIPS sidoskydd(dock sportratt utan sips).. Det med turbostyrning och vatteninsprutet är helt eftermarknads saker.
Lagligt trimmad, så den klarar bilprovningen utan att behöva mixtras med varje år. :D
Ingen bra bil till BOV om det inte handlar om att ta E4:an norr/söder ut så fort som möjligt. :lol: (6cm markfrigång på lägsta punkt)
Men jag har min Jeep grand cherokee som allt i allo bil, så jag är inte helt strandad på asfaltsvägar. :mrgreen:

Edit: PS: Mitt sista offtopic inlägg, då denna tråden handlar om långtidsförvaring av bil.. Om någon vill fortsätta offtopic konversationen så skicka mig ett PM istället. DS:

Sorry att vi stöka till i tråden Minitruth, jag hoppas du fått några svar.

Senast redigerad av Casini lör 20 jan 2018, 20:42, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: lör 20 jan 2018, 20:39 
Användarvisningsbild

Casini skrev:
De enda trimsatserna som är lagliga att köra med på marknaden är i princip biltillverkarnas egna, tex Polestar och M-performance(och då till Volvo respektive BMW), kanske inte särskilt troligt att någon upptäcker att man bytt till BSR eller racechip om avgaserna håller sig under gränsvärdena dock. Motormännens jurister har skrivit en del om det i länken. Det är alltså skillnad på att vara laglig, och att bryta mot lagen men inte bli upptäckt :)

https://www.motormannen.se/aega-bil/skoetsel-av-bilen/chiptrimning/

Jag ber trådskaparen om ursäkt ännu en gång, men detta med att mer eller midre förespråka att man kan tumma på lagen måste bemötas.

1 Om du har en bil som är helbilsgodkänd(oftast bilar nyare än 1997), så får man inte ändra motorns effekt eller bilens egenskaper på något vis än det som framgår i bilens registreringsdokumentation utan att ha speciella tillstånd. om bilen är före 97 så finns speciella max-effekter för varje bilmodell hos biltillverkaren.

2 Min bil är lagligt trimmad. Det tog mig 18månader att få alla intyg ifrån min biltillverkare och sedan gjordes en registreringsbesiktning och omtypning till ombyggt fordon.
Där av får jag vara utan airbag ratt och jag får ha mina 390hk istället för bilens originala 160hk. och bilen är lättad med 160kg(räknas tiotals steg)

3 om du tummar på lagen så skulle jag föreslå att admin lämnar över din IP information till polisen, så de får kontrollera din bil. Då det är ett lagbrott.

Mitt sista inlägg här inne i tråden..
Resten får tas på PM.

2 varningar

InläggPostat: lör 20 jan 2018, 23:05 
gammal bensin tappar i oktan då dom delarna som är mest flyktiga försvinner om det inte är ångtätt

praktiskt sett så går man på erfarenhet, dyrköpt eller jobbiga

som det med däcken, eller vatten i tanken

det finns vattenabsobatorer i olika former med, men dom är i en påse man sänker ner i tanken, så det funkar inte bra ihop med slangningsskydd

jag gillar forumet för möjligheterna att få höra andra personers erfarenheter, dom kan vara guld värda

ju modärnare bil, ju mera bekymmer om man inte kör dom regelbundet

om trimningen, än äldre bilar har ännu lättare i regelverket, efter 1975 börjar det bli jobbigare, så en 1975 eller tidigare är bra att ha..

InläggPostat: lör 20 jan 2018, 23:47 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Min erfarenhet av att ställa av bilar längre perioder månader-år eller att ställa undan båtmotorer, gräsklippare är att bensinen inte försämras nämnvärt. Med friskt batteri går maskineriet igång, och det fungerar.
Däremot övrig mekanik är det som oroar mig, dels för att det krånglat och dels för att det känns osäkert.

Det som krånglat vid längre stillestånd är bromsar och däck, det rostar fast och blir sprucket och tillplattat.

Och om man ställt av ett fordon med halvbra batteri så är det helt skrot efter ett tag för att man kanske glömt koppla ur det eller inte satt det på underhållsladdning, eller så kanske det har frusit sönder då dålig laddning gjort det känsligt för kyla.

Vad som oroat mig är att kuggrem, remmar eller kanske impeller och liknande av syntet/gummi inte motionerats och blivit sprött eller sprucket skulle fallera efter avställning men något sådant har inte krånglat, ännu.

Sen är det ju givetvis så att man är försiktigt med grejerna när dom stått ett tag, dom får stå och puttra på lågt varv tills dom blivit varma så att man inte bara drar iväg direkt som man brukar göra.

InläggPostat: ons 24 jan 2018, 20:35 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Tack för tipsen! (Särskilt Blondie)

Ska kolla upp det här med plast-/plåttank (första googleträffen är en osäker fråga från detta forum).

Pallbockar känns enklare och billigare än att ha avställningshjul. Blir mindre jobb att köra den om det bara är uppallning som krävs, och att köra så ofta som möjligt verkar ju prio.
Inga problem att sätta batteriet på underhållsladdning.

Gummidelar som remmar kanske man kan olja för ökad livslängd?

Är produkter som "sta-bil" (bränslestabilisering) något att ha? Att fylla tanken med akrylatbensin låter extremt kostsamt.

Säg att jag nog kan köra den ungefär 5, max 10, mil om året utan att det blir alltför jobbigt (kör ju helst inte en avställd bil i onödan av förklarliga skäl).

InläggPostat: fre 26 jan 2018, 16:21 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Minitruth skrev:
Tack för tipsen! (Särskilt Blondie)

Gummidelar som remmar kanske man kan olja för ökad livslängd?
skäl).

Inte med petroliumbaserad olja eller typ WD40, den förstör gummi och torkar ut den, paraffinolja funkar dock.
Glycerin (kan spädas med T-röd) skall fungera det med, sedan finns det ju produkter för avsedda för just behandling av gummi, en del är dock siliconbaserade och just dessa är iaf jag skeptisk till ur ett långtidsperspektiv.

InläggPostat: fre 26 jan 2018, 16:30 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Blondie skrev:

Men finns det ren 98 på någon mack idag?
Vill inte vara dryg utan undrar bara, vad jag vet så är inte ens V-power helt garanterat fri från det även om inblandningen i 98 skall hålla sig under 5%, sedan kan det tydligen vara mindre än just 5% förvisso.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa