Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.



Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 22:00 
Har läst igenom Stjärndamm.

Bättre använda pengar än motsvarande summa för de flesta DVDer. För mig var första delen, Stjärnklart, den bästa och Stjärndamm kommer tvåa.

Nedan spoilers:
Spoiler: visa text
Gillar den första delen av slutet när de spränger Ringhals. Sista kapitlet med rymdköret känns lite konstruerat, likaså att vampyrerna funkar när moderskeppet exploderat och att de är till nytta då.


Även jag reagerar på "fickbyxor" som återkommer flera gånger. Är det benfickebyxor som avses? :-)

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: tor 04 aug 2016, 23:19 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Har också läst den nu och håller med, Stjärnklart var bäst och jag var ganska besviken på Stjärnfall men Stjärndamm sydde ihop historien bra.

Hoppas de satsar ordentligt vid en eventuell TV serie på första delen.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 10:43 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Håller med föregående talare :D

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 10:44 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Läste Stjärndamm i helgen och jag gillar den, men så gillar jag ju science fiction och de varvat med TEOTWAWKI är ju inte fel...

Dock kändes som att författaren fått bråttom att avsluta serien och en del händelser känns fel, det går för enkelt/för snabbt etc. Svårt att förklara det, men denna del känns genomstressad och till och med ett par brister i korrekturläsning lyste igenom (något som jag retar mig på).

På det hela taget är det en värdig avslutning av trilogin och jag rekommenderade böckerna till en vän häromdagen och det enda vederbörande talar om nu är dessa böcker som sträcklästes klart på nolltid.

Tycker det är uppfriskande att läsa böcker där allt utspelas (nåja, nästan) här hemma och inte i USA (där jag brukar hamna när jag läser apokalyptisk litteratur via Kindle) och författaren har engagerat sig i att skildra/undersöka miljöerna för handlingen och det märks.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 13:11 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Alltid kvalitet när man läser dessa böcker oftast på kort tid.
Spoiler: visa text
Gillade verkligen partiet med Filip "hold the island" alla zombies rushar och isen brast.
Gillade något mindre star wars feeling 80år fram i tiden.

Även viss stress på slutet kände jag av när jag läste Stjärndamm ville veta mer om Fabian t.ex.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Senast redigerad av deadrabbit fre 05 aug 2016, 15:00, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 13:30 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: lör 23 jul 2016, 20:17
Inlägg: 90
Ort: Opsäkebo, planeten Jorden
Håller i stort sett med föregående talare.

Själv blev jag väldigt besviken på att Stjärnfall hade väldigt mycket fokus på det militära och "Operation Hydra". Hade gärna sett att den boken ägnat sig mycket mer åt att skildra vardagslivet ur fler karaktärers perspektiv, tror att det hade funnits väldigt mycket att ta av där och det hade definitivt gjort att den inte kändes som en ren militärroman. Det hade varit mer i linje med vad jag väntade mig efter Stjärnklart där man ju fick följa ett antal karaktärer med olika förutsättningar.

Finns saker som hade kunnat varit bättre med kanske framför allt avslutningen på Stjärndamm också. Jag hade gärna sett slutet också ur andras perspektiv, inte minst kentaurernas. (Wilderäng har ju använt många olika fokuskaraktärer i sina böcker, inklusive i Stjärndamm, så varför inte i upplösningen?) Periodvisa nedslag i mellantiden tror jag också hade gjort det faktiska slutet mer trovärdigt, en utveckling som den som skildras sker inte i ett enda stort steg utan det finns många steg däremellan och det går inte bara framåt även om man som impliceras får mycket gratis. Att ägna några tiotal sidor åt det hade, tror jag, gjort mer nytta än skada.

_________________
Du upptäcker att din smartphone plötsligt helt saknar täckning på alla nät. Agera.

Jag är VD i mitt liv. Vem är VD i ditt?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: fre 05 aug 2016, 18:55 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Mycket bra trilogi, men sen är jag också en sci-fi nörd.
Jag tycker Lars har lyckats riktigt bra, men visst finns det mer att önska.
Man önskar nästan alltid mer, när man avslutat något som man tycker är bra. Man vill bara ha mer och få veta allt om karaktärerna samt hur deras värld utvecklas.
Tycker nog att serien kan få fyra tändstål av fem.

BRA JOBBAT LARS WILDERÄNG!! :up:

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 11:31 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Subjektivt var Stjärndamm värdelös.... Inte lika värdelös som Stjärnfall, men rätt dålig ändå. (Stjärnklart var bra)
Kom på mig själv att jag endast var intresserad av Filips och Fabians delar av boken. Det som för mig gjorde att serien blev just värdelös var just att det blev sci-fi av det hela.. Kentaurer, rymdvarelser, zombies och vampyrer framkallade lite spykänslor i munnen. Skulle vilja veta mer om Fabian och Mustafa, då deras historia och äventyr under 10 år verkar mer intressant än alla kentaurer/ zombie/ vampyrtramserier.
Objektivt då: Språkmässigt har Lars utvecklat sig markant, och jämför man med tex Midvintermörker är det en enorm utvecklig. :up:
Karaktärs- och miljöbeskrivningarna är också mycket bra. Gillar man sci-fi i Sverige så rekommenderar jag denna bok.
Ville man ha en survivalist-/ dystopiserie rekommenderar jag den inte...

Ska nog ge serien en chans till, och läsa om alla delar. Med sinnet mer öppet och beredd på sci-fi tramset kan det kanske ge en bättre upplevelse. :surprised: :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: sön 04 sep 2016, 12:36 
2a boken knäckte en bra story. Jag hade hoppats på en mer jordnära story med i värsta fall nån hemlig organisation som i Joe Ledger-böckerna eller mer sannolikt nåt i stil med Tom Clancy på steroider.
När man visste hur flummig storyn var blev det dock lättare att acceptera den andra boken, vilket gjorde att jag kunde läsa Stjärndamm med större behållning.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: sön 09 okt 2016, 21:38 
har läst allt för mycket sf, speciellt den den äldre från 50-70 talet

men till bokserien, nu har jag läst alla, första bra början, jag förväntade mig inte vinklingen till sf, och det krockade en del i mitt sinne

tack och lov att aliens var ordentligt religiösa och inte nyttjade kärnvapen själva :sneaky: ;)

läsvärt, japp, men ger den en svag trea som helhet för serien

kommer det mera åt det hållet kommer jag nog läsa det med

det jag gillade var dom hårda sluten på livsödena, i motsats till den glorifierade usa modellen där hjältarna klarar allt och går vidare


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: tor 13 jul 2017, 10:34 
Var lite tveksam efter del 2 men nu till slut blev det inköp av pocketversion av Stjärndamm.
Passar fint när det blivit hängmatteväder idag :D
Sen får man väl läsa denna tråden också som jag har duckat så länge..

Bild


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: tor 13 jul 2017, 12:44 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag gillar SF, så jag hade iofs inga problem med kentuarerna. Men det hade nog varit bättre att skippa dem helt och hållet och göra en survivalistserie i två delar i stället. Som det var kändes de påklistrade, för att det skulle bli mer stridande och dramatik.

Men Wilderäng skriver inte bra. Det finns många intressanta initierade detaljer och han får pluspoäng för att huvudpersoner och trevliga bifigurer dör, både av triviala saker och för att de är i en situation där de helt enkelt inte kan vinna. Men på något sätt saknas djup och närhet. Bokens människor står någonstans långt i fjärran på en scen, de känns inte trovärdiga. Verkar som om de siktas på att göra film av det hela. "Jaha, några explosioner här, och några dödsscener där, och några hjärteknipande barnscener där. (Frågan är bara hur man ska få fram att det utspelar sig TEOTWAWKI, en tid då alla små vardagssaker inte fungerar och barn aldrig har sett en TV-utsändning. Hmmm, det måste vara visuellt. Vita skjortor är en stor statussymbol. Alla normala har hårt slitna kläder. Vad mer?)"

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: tor 13 jul 2017, 14:08 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 22:08
Inlägg: 100
Håller med om det mesta som sagts ovan, tyckte också det var drygt med sci-fi-vinkeln men att sista boken var bättre än tvåan, inte minst pga att man inte kan vara säker på att någon av huvudpersonerna ska klara sig.

Jag håller även med om att Wilderäng inte skriver särskilt bra rent litterärt, men jag tycker ändå att han lyckas fånga mitt intresse och göra karaktärerna levande - jag bryr mig om vad som händer med dem (de mänskliga i alla fall). Detta är det långtifrån alla författare som lyckas med - vissa skriver fantastiskt bra, men man har glömt vad boken handlade om fem minuter efter att den är utläst (eller så tröttnar man efter ett par kapitel).

_________________
Will the fight for our sanity
be the fight of our lives
now that we lost all the reasons
that we thought that we had


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Stjärndamm - MED SPOILERS!!!
InläggPostat: fre 14 jul 2017, 07:28 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Jag gillade serien. När sista delen kom ut i pocket läste jag om de två föregående delarna. Tyckte mest om den första boken där samhällets sönderfall beskrevs på ett sätt som jag upplevde som trovärdigt. Fallerar elektroniken, oavsett varför, tror jag att det kan bli ungefär som det beskrevs. Med tanke på nanomiter etc kom inte rymdvarelserna som en överraskning.

Jag tyckte också om Wilderängs första trilogi och ser fram emot den kommande.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet