Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.

Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: ons 17 jun 2015, 14:58 
Fredag
Användarvisningsbild

På tal om att det skulle vara Nordkorea...Iron Sky: North Korea Confesses: https://youtu.be/mCe8iai-SRs

Men jag är också mycket spänd på fortsättningen!

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com

InläggPostat: ons 17 jun 2015, 15:02 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Jag förbokade igår.. :mrgreen:

InläggPostat: lör 04 jul 2015, 23:32 
Tränar vakthöns

Har läst. har läst alla tre.

Men här är det 3:an som diskuteras.

Är inte övertygad av att det är som sagts tidigare helt frånvaro av veterantraktorer, bilar och mc.

Tänker däremot om det skulle hjälpa att montera ett gasmaskifilter insuget till mc'n och det skulle fungera?

Skulle önska att man fått veta mer kanske om D-mannen återvänt till ön efter vintern och sett hur en vanlig rövare hade klarat sig på en preppers lager utan kunskap.

Hoppet, vad hände? Skulle hellre se att boken var flera sidor tjockare och att karaktärerna hade fått tid att utvecklas. var det deadline?

Sen, att lilla självhushållet inte hade vakthållning och att det blev som det blev. man kanske inte har råd med vakthållning när man inte har tillräckligt med muskler utan att de muskler man har får jobba i skogen. lite passande att de kom hem samtidigt som rövarna kom förbi?

Sen D-mannen och en annan skrivande person. Varför har man en hagelbrakare med två skott utan eftersökslampa? man tar jägarexamen och vad jag förstår av det hela handlar det inte om att jaga utan att försvara sig men man köper...

Sen simma 700 meter i kallt hav i vad jag förstår mörker med kläder och kängor? Har någon provat att ta magistermärket i högre valörer och simma i en uppvärmd bassäng en söndagsmorgon med jumpakläder utan kängor?

Sen den där pappan med äppelträden. ett stort L redan från början. Ångestladdade kapitel.

Sen det med siktena och mörkergrejen i utlandet och att de lyckas avancera över öppen terräng trots att svenskarna ligger lågt med fi exponerad mot himmelen.. men man har glömt allt i galtarna?

Sen, ingen pangade tillbaka på grabbarna i gbg av plundrarna .. med den andel vapen som finns i storstäderna lär det vara annat än stenar som regnar ner.. redan alla heter glenn i göteborg hanterade situationen.

Men måste bara säga att jag listade ut/hade en aning om tidigt vad det handlade om och att jag satt klistrad och om man har en symtom som jag påstår att det hela med prepping har/är så blir det inte bättre av att man läst boken. Ser fram emot fortsättningen. Keep up the good work!

InläggPostat: tis 28 jul 2015, 21:04 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Nu har jag börjat läsa Stjärnfall!

:)

InläggPostat: fre 31 jul 2015, 14:48 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

huhu sunka skrev:
Nu har jag börjat läsa Stjärnfall!

:)

:up: Mitt ex är precis hem kommit och det skall börja läsas ikväll. :)

Kokning pågår!

InläggPostat: tis 04 aug 2015, 22:37 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Så då var Stjärnfall färdigläst och nu måste jag vänta på nästa bok. En riktig cliffhanger må jag säga. Läget är svårt men inte hopplöst så det finns fortfarande hopp, men litet. Lite "Game of Throne"-varning då så många av karaktärerna som man gillar och börjar identifiera sig med dör.

Jag tycker annars att upplägget är riktigt genialt, att få med både vampyrer och zombies utan att det känns krystat. Tvärtom, det är helt logiskt och i linje med upplägget och känns till och med som en reell möjlighet om än med låg sannolikhet.

Bra jobb Wilderäng :up: :up: :up: Skynda dig nu bara och skriv nästa.

InläggPostat: tis 04 aug 2015, 22:46 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Besviken. Punkt.

Bra och rafflande bok men, som sagt, besviken.

Aliens (a la predator), zombies ( a la 28 dagar senare) , vampyrer (med sexlust som i true blood), "revolution"-klansamhälle/ medeltid... suck (tv serien), blandat i en allt för otrolig berättelse.
Märker att Wilderäng är en sk TV- baby (popkulturell referens Drugstore Cowboy)
Stjärnklart var mycket bättre, och jag hade nog för höga förhoppningar för denna.

Senast redigerad av takiman ons 05 aug 2015, 23:34, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: ons 05 aug 2015, 23:13 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

JÄTTESPOILERS

Det här med zombiesarna och vampyrerna i Stjärnfall var ju mer en ironisk poäng. Utomjordingarna hade studerat mänsklig populärkultur och format sina lakejer till de varelser som vi skulle känna igen mest och vara rädda för. Slutet var också kul... Filip ser zombieparaden komma och är så djupt inne i sin egen ironi att han tror att allt är ett skämt först!

Bra bok! Inte lika bra som Stjärnklart men det är ju inte så konstigt, Stjärnklart var en helt perfekt bok!

Jag är lite arg att han tog livet av Max dock, han var ju framtiden! Och jag hoppas att Elin Silverbane klarade sig.

Hela familjen Svensson är borta nu... utom Lena, och hon är inte människa längre. :(

InläggPostat: tor 06 aug 2015, 00:36 
rullsvans skrev:
Det här med zombiesarna och vampyrerna i Stjärnfall var ju mer en ironisk poäng.

Jovisst, jag är med på det men jag upplever ändå stjärnfall som mycket tunnare än stjärnklart. För den som funderar över vad man kan råka ut för (pandemier, giftgas etc) och klarar att "översätta" från zombies och vampyrer till något mer realistiskt så visst men det känns ändå som att handlingen är rätt krystad.

Läsvärd men inget bestående intryck vilket däremot stjärnklart gjorde. Hoppas att trean blir bättre och återgår till det lite survligare temat.

/MD

InläggPostat: tor 06 aug 2015, 00:48 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

MulenDag skrev:
rullsvans skrev:
Det här med zombiesarna och vampyrerna i Stjärnfall var ju mer en ironisk poäng.

Jovisst, jag är med på det men jag upplever ändå stjärnfall som mycket tunnare än stjärnklart. För den som funderar över vad man kan råka ut för (pandemier, giftgas etc) och klarar att "översätta" från zombies och vampyrer till något mer realistiskt så visst men det känns ändå som att handlingen är rätt krystad.

Läsvärd men inget bestående intryck vilket däremot stjärnklart gjorde. Hoppas att trean blir bättre och återgår till det lite survligare temat.

/MD

Jo jag håller med, Stjärnklart var mycket tightare och mer trovärdig. Stjärnfall svävade ut åt alla håll... Men! Det slutade med att typ bara 3-4 av huvudpersonerna överlevde och det liksom började om från noll igen. Så det ska bli spännande i alla fall att se hur det går. Jag tror på Filip. :)

Senast redigerad av rullsvans fre 07 aug 2015, 17:38, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 06 aug 2015, 05:34 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Stjärnfall är bättre skriven men har tappat tråden för mig, tyvärr har en föregående talare rätt, andemeningen från första boken försvann när utomjordingarna dök upp. Ser fram emot upplösningen, men inte lika mycket längre.

Personligen anser jag att i stället för att hålla sig till det värdsliga och begripliga har Lars fallit helt för de populära vampyrerna och zombiesarna.

Kanske Lars inte kunde måla upp ett lika allvarligt hot utan att blanda in det okända och utomjordiska?

InläggPostat: tor 06 aug 2015, 07:02 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Jag tycker att det är konsekvent och i linje med första boken. Att bara fortsätta på survivalisttemat skulle ha blivit tråkigt. Om man ser framåt från denna bok så har ju mänskligheten utsatts för ytterligare en kraftig nedskärning av populationen. Först försvann 90 % och nu har väl ytterligare 90 % försvunnit så vi kan gissa att 100 000 svenskar återstår. Nu ska dom återstående slåss mot aliens, det blir spännande.

Vidare kan man anta att zombiehotet är övergående då de inte kan överleva särskilt länge utan energi och dessutom är vintern i antågande. Vampyrerna har dom ju redan lärt sig att hantera så där lyckas man troligen också att parera hotet. Sen återstår de sovande utomjordingarna och man kan ju anta att deras sömncykler är rätt långa. Hannarna verkar rätt korkade även om de är extremt avancerade så det lär nog lösa sig och slutligen så kan man enkelt avrätta de återstående som sover.

Dom 1 % som finns kvar av befolkningen kommer att ha gott om utrustning och den feodala struktur som var på väg att byggas upp kommer att slås sönder och ett mer demokratiskt samhälle växa fram. Däremot kommer man inte kunna upprätthålla administrativa centrum och t ex Svensvikens Nanomitcentrum. Drömmen om ett universitet kommer att falla och en stor del av mänsklighetens kunskap kommer att gå förlorad. Det kommer inte att finnas något utrymme för något annat än att jobba för överlevnad.

Bok 4, när alla hot från aliens är avklarade kommer att bli en ren survivalistbok :lol:

InläggPostat: tor 06 aug 2015, 07:22 
Användarvisningsbild

Wilderäng tappade mig på sidan 73.

InläggPostat: tor 06 aug 2015, 10:50 
Personligen har jag inga problem med aliensarna som grepp för att skapa nanomiterna, inte heller att de påverkar människor men det blev lite för mycket av det goda med både vampyrer och zombies. Tror Rakkuraj är något på spåren. Kanske är bok två bara en transportsträcka från SHTF till post-TEOTWAWKI och greppet med pandemi, även om den är spridd av utomjordingar, är kanske svårare att göra något av.

Utomjordingarna verkade ju gilla strålning, det livgivande ljuset eller vad de kallade det. Samtidigt gillade de inte N-bomber. Kanske fixar de fram en gammal N-bomb nånstans ifrån och släpper på utomjordingarnas läger?

Kan en EMP slå ut nanomiterna tro? Vad händer om man tar bort nanominterna från infekterade människor, eller infekterade utomjordingar för den delen? Kanske sjunger människor och utomjordingar sånger runt lägerelden i slutet av nästa bok - befriade från nanomiterna av den heliga EMPen? :mrgreen:

/MD

InläggPostat: tor 06 aug 2015, 11:45 
Användarvisningsbild

@ mulen

Lite av min tanke också, att boken är en transportsträcka till del tre, och där något bättre.

Men Lars har lite humor, tex militärerna Lars och Kongo, som när gruppen räknas upp blir Lasse, Kongo och osv. Lasse-Kongo, "Torsk på Tallin "någon? :lol:

Senast redigerad av takiman tor 06 aug 2015, 20:11, redigerad totalt 1 gång.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7  Nästa