Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.

Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: tor 06 aug 2015, 16:32 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Det blev för mycket med både zombies och vampyrer, ja.

Men boken är bättre skriven än ettan. Språket flöt mycket bättre.

Glimtarna i början hur det var för en del personer under första tiden är intressant.

Jag ser fram emot fortsättningen, även om jag kanske inte är beredd att köpa böckerna...

InläggPostat: tor 06 aug 2015, 19:51 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

inget bra betyg att tänka sig en bok som "transportsträcka" till nästa del, man betalar ju ändå för den, och har förväntningar.
Som sagt, jag tycker att Stjärnfall var bättre skriven, men saknade en hel del, även första boken hoppade flera år i slutet, det fick vi inte riktigt kompensation för i denna del.

Jag är faktiskt besviken på tidshoppet och allt vi missade där. Jag tror iofs inte att vi preppers är den största målgruppen, men nog så viktig eftersom en del inspiration säkert kommer från oss. Kanske hade jag som realist för stora förväntningar.

InläggPostat: tor 06 aug 2015, 21:29 
Konservprovsmakare

Sträckläste del 2 så fort den dök ner i lådan. Struntade i att gå till jobbet och kurade ner mig i soffan med boken. För oavsett min åsikt nedan så är del 1 värd att läsa en gång till medans del två förpassas till nedersta hyllan i bokhyllan.

Jag skrev i denna tråden vid förra boksläppet och var lite sur för tidshoppet i slutet och det täpptes lite igen i denna boken. Det var samma berättarstil med hopp i storyn men det fylldes ut av nya historier som gjorde det lättare i att fylla i hål i historien/karaktärer själv, vilket är halva nöjet med en bra bok. Berätta tillräckligt mycket så läsaren får fylla i resten och bygga sina egna karaktärer.

MEN! som många påpekat så känns det som man tog 6 tv-serier och mosade ner i mixern och fick ut en sörja som limmades ihop med billiga plåster med dåligt lim till en sammanhängande story. Lars räddar det något med sitt berättande i actionfyllda scener och man glömmer tidvis bort att man la ner boken och kräktes lite i munnen när både utomjordingar, zombies och vampyrer gjorde entré.

Nedan följer mina tankar som jag satt och ville skulle hända i nästa bok medans jag läste boken klart. Behöver inte läsas om ni inte orkar "wall-of-text"

När man nu satt sig i en story med allt ovanstående nämnt inbakat så låt det mesta dö ut snabbt men snyggt i nästa bok och börja om från noll. (Så jag kan få min survivalist-fix)

Lena kan ju få fortsätta vara integrerad med nanomiter och vara försöksdjur som sedan ger nyckeln till att stänga av nanomiterna. detta ger utrymme för nya personer som går och hittar gammalt skrot som helt plötsligt fungerar och folk börjar bygga roliga saker.

Zombierna kan visa sig vara en sådan dålig idé för utomjordingar så dom skrotar det och bara stänger ner människorna och dom kan få ätas upp av nanomiterna. (förutom dom som man hinner rädda med hjälp av Lena) Lena kan sedan få gå in i en psykos för hon dödade sin son och ta sitt eget liv/offras i självmords-kamikaze-attack som ger oss en lucka att förinta utomjordingarna. Den trojanska deprimerade vampyrhästen Lena.

Innan detta händer så måste vi fått kontakt med andra länder som engagerar sig.. (snälla snälla inte USA. ) Gör Iran eller Syrien, Ryssland.. tom Nordkoreas folk hjältar som levererar bomben till Sverige bara för att röra till i grytan och uppröra folk. Sverige har kanske en undandgömd A-bomb. Detta har ju nämnts i SVT:s "Kalla krigets fordon". Vi hade nåt sorts artillerifordon som sköt taktiska atombombsprojektiler med liten verkningsyta.

SEN kan vi få återgå till mer överlevnadsscenarier där inga varulvsutomjordingar finns kvar. Deras teknik kan vara kul att leka med och folk kan ta död på sig själva medans dom leker med elden.

Tiden som följer kan sedan få vara liknande den efter andra världskriget där Sverige står med avancerat rymdskrot som ger oss en unik joker i kortleken gentemot resten av jorden som nu står till allas förfogande. (Tänkt svärd gjorda på nanomit-metall, oOOooo)
Utomjordingarnas attack enar världen och samarbete är enda nyckeln till överlevnad.

Tack för mig :p

InläggPostat: fre 14 aug 2015, 13:31 
Konservprovsmakare

hi again folks. Jag dammar av mitt lösenord varje gång det kommer ny bok av Wilderäng :)

(men jag preppar en del faktiskt, även om jag inte pratar mkt på detta forum (:) :sneaky: )

jag kan förstå de av er som är besvikna eller vad man skall kalla det, på att prepper/SHTF temat byttes mot ngn slags sci-fi.

Men jag personligen tyckte det var coolt. Jag gillade Predator-aliensen :alien: . Skitkul att krydda den neo agrara feodalkulturen med lite Aliens. Infiltratörer i form av Vampyrer? Nja, men ok. Och Zombies gillar man ju. Så, wtf, Wilderäng gör rätt. Släpp alla spärrar och bre på som fan. Det är ju en bok i underhållningssyfte.

Eventuell kritik från min sida är mer av typen "kunde de inte..." dvs kunde de inte anfallit med lite mindre styrkor.. fattat att Lena borde vara under observation... Hittat cyklar eller hästar på vägen hem efter massakern?

Och sist men inte minst, jag fattar att Silferbane var beredd att skjuta sig.

Och vad tror ni om demokratirörelsen? Jag hade nog tillhört den. Inte kan man gå all in på militärdiktatur under 10-12 år?

I min kristallkula: I nästa bok ser vi mer av Filip, hans ö är ju perfekt mot zombies som ogillar vatten. Silferbane botas nog efter sitt bett, kanske genom UV belysning av bettet? Vampyren Lena kan mycket väl tänkas tillfångatas och vändas.

Och att Aliens gick in i sömncykel kan ju ge en något lugnare tillvaro, där man i lugn och ro kan bekämpa Zombies. (skall man kritisera walking dead är det att de helt verkar gett upp på den punkten, den enda som byggt Zombiefällor var guvernören, men nu är jag jätte OT så jag slutar)

InläggPostat: fre 14 aug 2015, 21:09 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

http://cornucopia.cornubot.se/2015/08/f ... nfall.html

Författaren kommenterar några rescentioner. Intressant. Både och.

InläggPostat: sön 16 aug 2015, 23:05 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Intressant vändning i boken, trodde inte riktigt på utomjordingarna innan jag började läsa boken... Dock var denna bok bättre än den förra i mina ögon då språket var mer flytande och de rent grammatiska felen var färre, handlingen hängde ihop och jag gillar science fiction så det är helt okej för mig att handlingen tog denna vändning.

Ser med spänning fram emot fortsättningen. Antar att den kommer till nästa sommar...?

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: mån 17 aug 2015, 00:05 
-
Användarvisningsbild

Gillade faktiskt boken. Intressant med tillbakablickarna och sårbarheten i vårt samhälle idag.
Tyckte även att den där totala hopplöshetskänslan med övermakten och ingen framtid kom fram på ett intressant sätt.
Och så klart de som aldrig ger upp.... :D

Synd bara på lite väl många "kill your darlings". :cry:

Jag hoppas verkligen att den tredje boken syr ihop detta på ett bra sätt. :hm:

//Tank

InläggPostat: mån 24 aug 2015, 21:14 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Ett par till saker

- Är det någon som vet vad nästa bok ska heta?

- Hade gärna sett mer SHTF-porr... förlåt, fler tillbakablickar på samhällets kollaps i början av boken. Hade också velat veta mer om Gabriella förutom en notis om att hon blev landshövding i sitt område, och den första att införa demokrati. Men det kanske kommer i nästa bok.

- Mofasa: klockren kul recension/spekulering, fick mig att skratta gott. :)

- Och slutligen (viktigast av allt så klart ;)) : Hoppas det tar slut mellan Anna och slibbige Axel och att hon och Joakim får varandra.

InläggPostat: lör 12 sep 2015, 08:12 
läste den i veckan, helt ok bok

gillade , tja, det mera realistiska, det kommer gå åt helvete för dom flesta scenariot, inte som amerikanska filmer där gruppen överlever mot alla odds genom allt

InläggPostat: mån 26 okt 2015, 12:43 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Jag älskade verkligen den första boken och förbeställde bok nummer två. En bit in blev jag riktigt, riktigt besviken. Nu har jag inte läst
på ett bra tag och överväger om jag ö.h.t. skall bemöda mig att gå vidare. Platt fall är min recension.

InläggPostat: lör 21 nov 2015, 22:28 
Tränar vakthöns

Spoiler alert.

Nu har jag sagt det.

Trodde ett tag att det var sista boken men ej så. Funderade ett tag hur de skulle fixa det på så få kapitel kvar. Nu får författaren ta och skriva på. Drömmar om eld och en plogbil med en eller två ksp monterade med en liten plåtgrej tillverkad i källaren på KTH. Levererad rakt upp i rumpan på mamma spindel? Strålningen lär vara minsta problemet då. Duke Nukem och heil to the king baby.

Men spindlar, vampyrer och varulvar och på fredagar är det faimiljen rysberg och funderar på att skaffa en såndär uv lampa. Eller eldkastare. :D

Underhållande och undrar om man kan få en bok signerad till skogsstjärnan?

InläggPostat: fre 08 jan 2016, 14:40 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Varför börjar ni helt plötsligt skriva om Stjärnfall när tråden handlar om Stjärnklart? Skärpning för fan! Moderator får gärna rensa (eller ändra rubriken).

Jag gillade boken!
Synd att Kalle blev skjuten - det var han och hans tjej jag sympatiserade mest med. Därefter Filip.
Silverbane fick jag aldrig riktigt grepp om. Var han "god"? Hade inte brytt mig nämnvärt om han hade fått en kula i pannan.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 3, 4, 5, 6, 7