Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Plats för diskussion och tips om tv-serier och filmer med anknytning till survivalism. Även exempelvis böcker, spel och musik.

OBS: Posta inte länkar som kan vara tveksamma ur upphovsrättsligt perspektiv.

Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: tor 04 sep 2014, 13:34 
Chefen

Tråd om Vår egen Cornucopia:s bok "stjärnklart, med fritt fram för spoilers.
Vill du inte få boken spoilad, läs inte denna tråd.

Sådär, kör hårt med diskussionen om rätt och fel och vad du som Armchairsurvivalist skulle gjort annorlunda än de som enligt uppgift dör som flugor i boken.

Den förberedde överlever.

Inläggsrubrik: Re: Stjärnklart, med spoilers.
InläggPostat: tor 04 sep 2014, 15:10 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Diselmannens brorsa hade ju fått rejäla problem. Om inget annat hade jag tagit mig över efterföljande sommar och lekt skogsbrand :bandit:

InläggPostat: tor 04 sep 2014, 16:41 
Konservprovsmakare

Är det ingen annan som tyckte slutet gick för snabbt? Hoppade 15 år direkt.
Det hade varit mer spännande att vara med på resan under dom 15 åren som ledde fram till den världsbild som sen existerar.

Att preppern stöter på sin bror igen eller tar revansch precis som föregående inlägg tycker :=)

Om nu andra och tredje boken ska fortsätta där denna slutar så tycker jag man saknar kött på benen. Men dom kommande böckerna kanske hoppar fram och tillbaka i tiden. Då kan jag förlåta det :p

Norrland hörde man heller inget om eller kommer jag ihåg fel? Dom borde ju klarat sig rätt bra tycker man med hyffsad skogsareal och lite längre mellan grannarna i många delar?

InläggPostat: tor 04 sep 2014, 16:53 
Konservprovsmakare

Håller med funderingarna om dieselbrodern. Hela den episoden kändes lite hmm.. Slarvig? Varför fattade de inte att han kunde vara en tillgång? Eller åtminstone rodde honom tillbaka. Ok att de var osams innan nollställningen, men blod är tjockare än vatten. Well. Lite isbergsroman just på den punkten.

Men två andra funderingar 1-total avsaknad av kannibalism. Är det troligt?
Jmf gärna med the road m.fl.

2-Diggar även hur Sverige rasar samman och äldre länsgränser gör sig gällande. Men är det troligt? Sverige hölls ju ihop i hundaratals år utan el?

Men på det stora hela en mycket bra bok. Fråga till författaren: har du läst "dies the fire" av Stephen Michael Stirling? Om inte så rekommenderar jag i alla fall första delen som inspiration :-)

(Edits-stavfel. Skyller på telefånen)

InläggPostat: tor 04 sep 2014, 17:56 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Jag undrar om människor verkligen skulle vara så naiva och inte förstå ungefär vad som händer så länge.
Så fort felet beskrevs i iPhone-reparationsbutiken började jag fundera på att vad som möjligen skulle kunna orsaka något sådant måste vara nanomekaniskt. I min bok faller scenariot definitivt under samma kategori som preps för en Teknologisk Sigularitet. Ska fundera på en lämplig tråd att starta för det...

Även under pestens tid så förstod ju faktiskt folk ungefär vad som hände, och dom gjorde en hel del korrekta åtgärder med tanke på att dom inte ens visste vad en bakterie var. Bland annat var dom inne på att djur spred smittan och dödade därför katter och andra djur. Typisk variant av "rätt i längd, fel i sida" eftersom det tog bort en av råttornas fiende.
Kanske kan man titta lite närmre på vad dom gjorde rätt och hur dom borde ha tänkt för att få bättre svar här.

Vad som är ganska tydligt är att det går alldeles för segt att ta sig från Chock/Förnekelse för att slutligen hamna i Acceptans-stadiet. Ju snabbare karaktärerna i boken avancerade genom listan nedan, desto bättre verkar det ha gått för dom.

Chock
Förnekelse
Ilska
Förhandling
Depression
Acceptans

För en prepper tror jag det är viktigt att inte bli överrumplad (chockad). Alltså gå in i "survival mode" i tid. Exempelvis kan jag tänka mig att jag själv skulle bränna alldeles för mycket bränsle genom att åka runt med bilen på onödigheter någonstans runt chock- och förnekelse-fasen, innan jag öht inser att det är ett nödläge och att det är dags att agera.

InläggPostat: tor 04 sep 2014, 20:12 
Konservprovsmakare

proppen skrev:
För en prepper tror jag det är viktigt att inte bli överrumplad (chockad). Alltså gå in i "survival mode" i tid. Exempelvis kan jag tänka mig att jag själv skulle bränna alldeles för mycket bränsle genom att åka runt med bilen på onödigheter någonstans runt chock- och förnekelse-fasen, innan jag öht inser att det är ett nödläge och att det är dags att agera.

Håller med. Förnekelsefasen måste man igenom snabbt, med risk att framstå som tokig. Bra att ha en plan redan innan det händer (off topic, för mig och mina nära har vi bestämt 3 dagar sen drar vi till BOLen, så även om kommunikationerna försvinner så vet vi, tre dagar sen buggar vi ut.)

Men förnekelsen är givetvis svårare att bli av med för de som saknar en plan B. Dieselmannen följde ju sin plan, att bugga in till lagren var slut och sedan dra.

InläggPostat: fre 05 sep 2014, 15:27 
Är det röda det som pekar mot norr?

Låt oss nu inte glöma att detta är den första boken I en triologi...... Mycket som kan hända ;)

InläggPostat: fre 05 sep 2014, 16:46 
Sometimes I just hate it when I'm right.

Ja, jag misstänker/hoppas också att de följande två böckerna fyller i en hel del av de 15 åren. Men då får det i huvudsak handla om personer som inte nämnts i slutet av ettan. För då kan man ju inte döda av dem totalt osentimentalt. :)

När det kom fram att Calle var operatör och beväpnad, så hann jag precis tänka att nu blir det kliché-tajm, med den tysta, starka, hemlige hjälten som räddar dagen. Innan ett skott i huvudet löste det. Ganska oväntat att han inte ens tog några av rövarna med sig.

InläggPostat: fre 05 sep 2014, 17:31 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Har läst boken en lite nu.

Att ha sina förråd i källaren i hyreshus har ju sina nackdelar, Filip tappade mycket genom att det blev länsat där, men det har förstås med utrymmesbrist att göra. Sen att inte ha en vanlig ficklampa med glödis gjorde ju det hela lite oväntat spännande, traditionell eftersökslampa på hagelbrakaren hade gjort det mycket säkrare, kanske dags för oss att tänka till där?

Stackars riksdagskvinnan hade inte mycket koll, ingen tanke på att se om sin hälsa alls, tragiskt.

InläggPostat: fre 05 sep 2014, 18:14 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Nanomites...tror Wilderäng har tittat rätt mycket på Revolution.

Bra berättat än så länge, men för mycket likheter med kalkonserien Revolution, i och med nanomiterna.

Senast redigerad av takiman mån 24 nov 2014, 17:19, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre 05 sep 2014, 20:45 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Enligt författaren, som jag är bundis med, så kom han på bokidén innan ens Revolution sändes. Finns ett blogginlägg om det här http://cornucopia.cornubot.se/2012/05/k ... es-tv.html , som väl skrevs innan TV-serien ens hade sänts? Fast författaren säger sig inte ha sett den, då han inte fildelar.

"Sitter för övrigt själv med långt utvecklad en romanidé på likartat tema, som väl nu får hamna i sopkorgen för att inte riskeras kallas för imitatör. "

Och då framgick det väl ingenting om att Revolution handlade om nano?

Sedan vet jag att jag själv är med i lite tillbakablickar i nästa bok, vars titel ni bör kunna luska ut av sista meningen i Stjärnklart. Tydligen kommer det en del ifyllnad av vad som hände mellan år noll och år tio, där även jag är med.

InläggPostat: fre 05 sep 2014, 20:50 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Vad gäller mina preps i källaren, så är det fan så trångt i lägenheten. Så jag hade en hel del i källarförrådet, som var avskärmad med lakan för att hindra insyn. Vad gör man, liksom.

Fast ärligt talat kunde ju strömmen komma tillbaka vilken dag som helst. Hade jag vetat sanningen hade jag förstås buggat ut redan första dan och förekommit min jävla bror.

När buggar man egentligen ur? När överger man jobb, bostad, vänner, allt och bara drar? Drar man för tidigt blir man väl av med jobbet och allt.

InläggPostat: fre 05 sep 2014, 21:00 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Dieselmannen skrev:
Enligt författaren, som jag är bundis med, så kom han på bokidén innan ens Revolution sändes. Finns ett blogginlägg om det här http://cornucopia.cornubot.se/2012/05/k ... es-tv.html , som väl skrevs innan TV-serien ens hade sänts? Fast författaren säger sig inte ha sett den, då han inte fildelar.

"Sitter för övrigt själv med långt utvecklad en romanidé på likartat tema, som väl nu får hamna i sopkorgen för att inte riskeras kallas för imitatör. "

Och då framgick det väl ingenting om att Revolution handlade om nano?

Sedan vet jag att jag själv är med i lite tillbakablickar i nästa bok, vars titel ni bör kunna luska ut av sista meningen i Stjärnklart. Tydligen kommer det en del ifyllnad av vad som hände mellan år noll och år tio, där även jag är med.

Stämmer säkert det du skriver.

Kan bara säga att den här boken är väldigt mycket bättre än midvinter och midsommar. Wilderäng har utvecklats i sitt skrivande och berättandeformen har inte lika mycket "rain man" drag som förut, med massa rabblande. Väldigt bra, och om författandet fortsätter att utveckla sig så här så är det väldigt bra för genren och alla läsare.
Topp.

InläggPostat: lör 06 sep 2014, 13:55 
Konservprovsmakare

Håller med. Mkt bättre skriven.

Intressant länk till cornubloggen, tack för den dieselmannen. Jag hade faktiskt läst och glömt den. Besvarar ju en av mina frågor- Lars har läst dies the fire.

Tycker Stjärnklarts apokalyps är "roligare" eftersom Stirlings grej var mer av det magiska slaget. Antagligen för att Stirling ville få fram ett medeltida samhälle utan motorer och krut. Ingen vild gissning att han är ngn slags lajvare.

InläggPostat: lör 06 sep 2014, 15:53 
Den gick fort att läsa ut... Har inte fått något vettigt gjort idag. :D

Finns mycket matnyttigt att hämta och jag är författaren tack skyldig för att han återfört en del tankar som jag tänkt och glömt. Ser fram mot nästa bok, må den komma snart!

Lite väl urflippat i slutet kanske - om det är vad jag tror. Intressant idé med nanoteknik istället för de "vanliga" kriserna, den tar liksom med sig allt på en gång.

Mitt betyg: VG

/MulenDag

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 102 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Nästa