Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: storbrand i skog
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 18:16 
tänke lite på scenariot med skogsbranden i canada eller värre som referens

det räcker ju att det blir en del varmare i sverige under två sommarmånader och vi kommer ha ett läge för skogsbrand som är djävligt okul

sverige har ju ingen bredskap att tala om för större skogsbränder och en sådan som var relativt nyss så höll det på att gå riktigt illa

här är ju förutsättningarna väldigt olika, den som bor i staden är ju relativt säker, men dom som har en stuga i skogen är väldigt utsatta

har ni tänkt igenom scenariorna som kan komma?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 18:32 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Svårt. Men att inte ha skogen "inpå knuten" kan ju vara bra. Rensa från växtlighet runt kåken samt ha vatten tillgängligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 18:46 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
takiman skrev:
Svårt. Men att inte ha skogen "inpå knuten" kan ju vara bra. Rensa från växtlighet runt kåken samt ha vatten tillgängligt.

Precis så. Röjsågen får arbeta i den närmaste hektaren. Lövträd framför barrträd. Riset ska bort. Brunnar, pumpar och vatten ska finnas. Om skogsbrand närmar sej kan man fälla de närmaste träden bort från byggnaderna. Eventuellt kan motbränder startas.
Gasmasker åt alla. Minst halv tank i alla fordon konstant.
Om det blir bug-out gäller det att ha mer än en flyktväg och mer än en sorts fordon. Helst en flyktväg per väderstreck.
Ifall spelet är förlorat och det är för sent för bug-out så blir det att sätta sej i bunkern tills det är över.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 18:59 
Offline
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 16 dec 2015, 18:01
Inlägg: 986
Ort: Norrbotten
Jaakko skrev:
Ifall spelet är förlorat och det är för sent för bug-out så blir det att sätta sej i bunkern tills det är över.

Se bara till att ha CO(kolmonoxid)-mätare om du stänger ventilationen, de flesta dör inte av syrebrist, utan av för mycket CO i instängda utrymmen.

_________________
Sverige som fritt land är kört, agera därefter!
3-3-3 Radio plan.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 19:48 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
Finsk guide om naturvårdsbränning (finns en del om avgränsning & brandbekämpning etc):
http://www.metsateho.fi/wp-content/uplo ... usopas.pdf

Samt en från 1943 om skogsbrandsbekämpning:
http://pdfsr.com/pdf/kulontorjuntaohjei ... t-lle-1943

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 20:09 
Halvt OT, men vad startade denna brand (den i Kanada)?

Vill minnas att den tidigare branden kring Fort McMurray orsakades av den mänskliga faktorn (dvs. någon dumskalle som gjorde något dumt), och har fått intrycket av att de flesta storbränder kring Kanada den senaste tiden har startats av skogsmaskiner eller annat.

Kanske kan ingå i spekulationerna kring hur man skyddar sig, dvs. försöka undvika folk som inte kan hantera tändstickor.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 20:28 
finns många möjligheter till brandstart, så jag misstänker att vi inte kan undvika detta

åska, bromsfel på tåg, slarviga människor, glas som ligger i naturen, maskiner läs ofta skogsmaskiner som ger gnistor
och många fler , så det är inte lätt att undvika dom


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 20:33 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Björngrillarn skrev:
Halvt OT, men vad startade denna brand (den i Kanada)?

Vill minnas att den tidigare branden kring Fort McMurray orsakades av den mänskliga faktorn (dvs. någon dumskalle som gjorde något dumt), och har fått intrycket av att de flesta storbränder kring Kanada den senaste tiden har startats av skogsmaskiner eller annat.

https://www.youtube.com/watch?v=uT0rXeo1SCI
Torrt och varmt väder kombinerat med träd som dött av skadeinsekter. Skadeinsekter som skulle ha dött av sträng köld vilket tidigare brukade vara normalt i Kanada på vintern.

https://www.youtube.com/watch?v=D6HU9_UkrbQ

Bild

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 21:26 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: lör 09 apr 2016, 19:28
Inlägg: 19
Tror tyvärr bara att det är vädrets makter som kan "styra" en rejält stor skogsbrand, dvs hur mycket det blåser och åt vilket håll.
Har skogen in på knuten men att börja hugga brandgator är liksom inte aktuellt förrän en eventuell skogsbrand uppstår, "kontrollerade" skogsbränder genom hyggesbränning händer ju varje sommar men sådant kan ju gå snett om det börjar blåsa, elden kan hoppa otroligt långt.
Min pappa jobbade åt ett skogsbolag som ibland gjorde hyggesbränningar (flera hektar) och vid ett tillfälle hoppade elden över en älv och ett helt jäkla berg av skog brann upp innan de fick kontroll på det, det var brandkårer från när och fjärran där men tror inte att de hade så mycket att sätta emot när vinden tog i.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 21:52 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Ett klipp av en bonde i Amerikat som begränsar brand i spannmålsfält medels traktor och någon typ av harv. Har för egen del åkrar kring husknutarna och vid fel väderlek och säsong kan dessa brinna bra. Fö är det inte fel att anlägga en damm i närheten av huset då denna givetvis kan vara värdefull inte minst för en brandbil men givetvis också om man har egen pump och slang.

https://www.youtube.com/watch?v=FQAvk5faMfQ

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: tor 05 maj 2016, 22:54 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
Bilder från branden i Kanada + en video. Skrämmande bilder. :shock:

http://www.dailymail.co.uk/news/article-3575070/Alberta-fire-evacuees-moved-2nd-time-weather-shifts.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: fre 06 maj 2016, 00:07 
Också lite halvt OT men nån som läst "six degrees" av Mark Lynas? (Varning för starkt deprimerande läsning. På allvar.)
http://web.archive.org/web/200703131923 ... 480669.ece

Västra USA torkar ut, stora skogsbränder... Vaaaaar känner jag igen det ifrån... :roll:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: fre 06 maj 2016, 07:44 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Hösnuva skrev:



Riktigt läskigt i videon när man ser hur snabbt lågorna plötsligt flammar upp och det verkar ju brinna på båda sidorna av vägen med och vinden verkar byta riktning med. Detta är något jag ska fundera över en del hur man ska agera i en liknande situation.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: fre 06 maj 2016, 08:02 
där är nog något man bör fundera på hur man väljer, antingen sticka i tid, eller ordna så man kan försvara sitt hem mot elden, eller om man kör i sista sekund kunna kyla sin bil

den som inte varit i närheten av en storbrand bör nog försöka göra det i kontrollerade former, strålningsvärmen från större bränder är brutal
jag hyser stor respekt för det, hadde jag haft en pickupp hadde jag gärna haft en 600l ibi på flaket och en 12v pump så man kan spola däck och bil för att kyla


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: storbrand i skog
InläggPostat: fre 06 maj 2016, 08:24 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
grym skrev:
där är nog något man bör fundera på hur man väljer, antingen sticka i tid, eller ordna så man kan försvara sitt hem mot elden, eller om man kör i sista sekund kunna kyla sin bil


Att köra i sista sekund (som jag hoppas det är det som visas i videon) vill jag inte ha med i min lista alls. Även om jag själv kan kyla min bil mm så hade det räckt med en eller ett par panikslagna medtrafikanter när man som i videon går över till att köra i fel fil för att ta sig fram för att det ska bli totalt stopp för alla. Beundransvärt hur mycket hänsyn som faktiskt visas där trots att det nog skriks och gråts i en hel del av de bilarna som är med.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 44 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet