Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Strömmen och nätet försvinner i kväll, i hela landet!
InläggPostat: lör 26 mar 2016, 01:46 
Min ryggsäck är nog för liten...

1. Startar elverket.
2. Ställer reservkraftsomkopplaren i läge " Resevkraft "
3. Kollar vilka dvd-filmer som jag inte har sett eller som jag inte har sett på länge.
4. Kokar kaffe. :D

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 23:24 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

1) tänder en ficklampa för att kunna plocka rent på köksbordet och tar fram oljelampan, drar igen gardiner innan jag tänder dem.
2) sätter på radion på p4 och låter den scanna mina viktigaste VHF/UHF kanaler bakgrunden
3) skissar upp en todo-lista på papper
--- om det varar flera timmar ---
4) kopplar ur batteriladdaren ur lillbilen i garaget, kör ut den och kopplar ur batteriet för att använda till garagets 12v belysning.
5) tar in ett bilbatteri och tillhörande solceller, regulator och dc/dc inverter.
6) kopplar på inverter på hybridens 12v systern & drar in en kabelvinda . Hoppas frysen kan gå på den så jag slipper köra elverket, för då kan jag gå runt och rädda grannars frysinnehåll med den. Kan ge värdefulla upplysningar om hur läget är i grannskapet...

InläggPostat: ons 30 mar 2016, 22:42 
Min ryggsäck är nog för liten...

1. Konstaterar att strömmen är borta lokalt o tar reda på om det är nationellt vilket det är.
2. Tar fram mina undanstoppade kontanter o förberedda shoppinglista.
3. Åker till lokala affären innan alla förstått vad som har hänt, bunkrar upp o betalar kontant. Blev två överfulla kundvagnar. (givetvis inom ordinarie öppettid)
4. Hemma igen plockar jag fram 2 kw elverket o går över i "avbrottsdrift" o lastar in frys o kylvaror jag handlat.
5. Stoppar i utedelen på inne - ute termometern i frysen o låter temperaturen vara med o styra hur mycket elverk jag kör per dygn.
6. Efter några dagar så plockar jag fram badkaret från garagevinden, pallar upp o bygger runt så jag kan elda under. Fyller på med vatten, eldar o badar. Hela familjen uppskattar att bli ren.
7. Dunkarna med bensin börjar ta slut så jag tar o fyller över bensin från 200 liters fatet jag har lagrat för sådanahär tillfällen.
8. Grannen kommer femte strömlösa dagen o undrar om jag har bensin. Jo det har jag men vi kommer överens om att det är smartare att han kommer med sin mat o flyttar in till oss istället.
9. Livet lunkar på. Vi håller en låg profil. Grannen som bor hos oss fördriver dagarna med fiske vilket ger en hel del extra mat. Tvättar kläder i badkaret så gott det går.
10. Tre veckor har gått. På radion säger dom att det är krisläge o undantagstillstånd. Ingen prognos när strömmen kommer tillbaka.
11. Har ca 120 liter bensin kvar o fortfarande bra med mat men känner att vi måste planera mer långsiktigt. Inventerar vad som börjar minska o planera för att ordna mer.
12. Jag o grannen ger oss iväg på stöldturne. Planen är hus där det bor gamla människor som är döda (pga strömavbrottet tex frusit ihjäl) o som kan ha mycket grejer på lager. Vi tar oss in i tre hus och tömmer två bilar på bensin så nu har bra med torrvaror, konserver o bensin på lager igen.
13. Börjar bli riktigt orolig. Risken är stor att dom som ska fixa elnätet inte kan göra det. Det kan vara så att dom saknar bränsle o mat o har fullt upp med att inte svälta / frysa ihjäl. Vem ska då fixa elnätet?
Mvh HenryGöte

InläggPostat: sön 10 apr 2016, 17:25 
Var i hela friden är stormköket?

Hm. Ja, vad skulle man göra om det blir bäcksvart?

1. Det är sen eftermiddag på vintern. Bäcksvart. Hämtar ficklampan.
2. Kollar och försöker se om hela området är mörkt (svar ja)
3. Ringer mamsen. Säger åt henne att fylla upp sina vattendunkar innan trycket försvinner helt.
4. Följer mitt eget råd.
5. Tar det lugnt och tänder lite ljus för än sålänge oroar jag mig inte. Kollar datorn men kan inte komma ut på nätet.
6. Efter några timmar hämtar jag radio och sätter i batterier. Rapporter om att större delen av landet är strömlöst, ingen användbar info om vad som hänt. Man arbetar på att återställa eltillförseln så fort som möjligt.
7. Käkar lite fil och macka innan jag går och lägger mig med en extra filt.

Dagen efter, fortfarande ingen ström

1. Kallare inomhus. Tar på mig dunjackan. Tar fram triangaköket och bränsle men äter kylskåpskall frukost medans jag lyssnar på icke-informationen på radio. Samma som igår, med tillägget att delar av europa drabbats också. Myndigheterna uppmanar invånarna till lugn
2. Ringer syrran och kollar läget, börjar prata om våra situationsscenarion. Bestämmer att om inget ändras (dvs. ingen ström och ingen användbar information) tills imorgon kväll (48 h) så tar jag semester, packar min bug out lista (den som är baserad på att jag har lite tid att packa) tar med mig mamsen och åker till henne tills situationen har klarnat. I bästa fall så kommer strömmen tillbaka och det vi fått ut av resan är lite kvalitetstid med syster och hennes man. Och ett genrep.
3. Promenerar över med en Baofeng radio till mamma som bor 300 meter bort. Meddelar att vi ev. lämnar stan imorgon kväll (hon skrattar lite roat men sedan tidigare är hon införstådd i planen att om något sånt här händer - ingen ström, ingen info - så blir det en liten utflykt) Jag säger att hon får komma till mig och äta varm mat.
4. Ringer chefen, ingen har nycklar och kodlåsen gör att ingen kommer in, meddelar att jag ev. tar semester.
5. Käkar kalla rester från förrgår
6. Dubbelkollar mina extradunkar med diesel till bilen. Det är långt till syrran.
7. Under dagen lyssnar jag på radion och försöker ta det lugnt. Strömmen kommer säkert igen ikväll.
8. Men inte. Läser igenom mina listor. Kollar att jag hittar allt. Lagar mat på triangaköket. Tar på mig mer kläder. Det är småkallt nu.
9. Går och lägger mig. Ligger och funderar på vad som kan ha hänt, målar upp skräckscenarion som jag vet att jag kommer att skratta år när det visar sig vara mänskliga faktorn som orsakat problemet. Nån som spillt cola på nån konsol som på nåt sätt utlöst en kaskad av överbelastningar på elnätet. Eller nåt.

Dag 3

Går inte att ringa längre trots att mobilen har laddning kvar. Börjar på allvar packa ihop det som ska med. Cyklar ner till centrum och pratar med lite folk. De flesta verkar tycka att det är lite kul än så länge. Packar bilen i garaget. Fyller tanken med diesel från en extradunk. Tar med de två andra. Lämnar stan sent på kvällen.

EDIT: HAHA! precis när jag skulle trycka 'skicka' tappar datorn internetåtkomst. Spoooky... :lol:

InläggPostat: fre 15 apr 2016, 07:27 
Konservprovsmakare

ja vilken jäkla tur att det var i kväll och inte i går kväll då jag läste här första gången. Då var jag nämligen flera herrans mil ifrån min familj.... Men ..
1. Tänder lyktan i köket
2. Brinner det i pannan? Om så är fallet måste jag koppla in invertern på cirkulationspumparna.
3. Påväg från pannrummet kopplar jag in frysarna på inverteranläggningen( Och ber en bön att solcellsladdningen fungerat. Har ingen bra rutin att kolla över mina fina batterier.....:/
4. Slår på den batteridrivna radion som jag faktiskt både har batterier i och vet att den fungerar :). Kanske får man nyheter om strömavbrottet. Får man inte det är det också en nyhet....
5. Tappar upp det vatten som går just nu. Det lär inte bli många tillbringare då vi har en hydropress m underkapacitet. Men jag avvaktar med elverket till i morgon. Inte bara av lathet......
6. Slänger i de packade väskorna i lastbilen.Bara ifall att.... Ber likaledes här till högre makt att ingen "lånat" något viktigt där ur...Men det händer ju aldrig....;)
7. Trots att det inte brukar vara populärt att referera till bruk av vapen i detta forum kommer jag ändå att leta fram en av revolvrarna för att ha lättillgänglig.
8. Beroende på tid läses kanske en saga för barnen i stearinljusets sken. Som ett litet äventyr. Samtidigt kollar man runt så deras kläder finns greppbara.
9. Konstaterar att om nu strömavbrottet är landsomfattande då är det nog jävlar allvar...Väntar därmed in samtal via FTN om att jag är i omedelbar tjänst.
10.Konstaterar med hänvisning till ovan att " Vartfan ska vi åka??Finns väl inget säkrare än här just nu?!" och släpar generat in väskorna igen...
11. Moralisk brottningsmatch om jag ska stanna hemma med min familj eller vara beredd att åka på arbetet...
12. Sen lär det nog ge sig själv:)
Punkt 1-5 har inträffat ett antal gånger. Och även nr7..Och 8. Resten är spekulationer.

Jobbigt är att inse att: Jag är en slarver. Jag har större lojalitet mot min familj än mot FM. Jag har ingen BOL. Vi bor jäkligt bra. Otroligt bra,isolerat och så långt från alla strategiska strukturer i samhället. Men om det trots allt blir obra hemma har vi ingen BOL..
Bra saker: Jag har varit utan ström i "skarpt läge" flera gånger. Innan kraftbolagens vädersäkring betydligt oftare. Vår beredskap därvid ÄR god.

InläggPostat: fre 15 apr 2016, 10:06 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

1. Tappar upp vatten
2. Kollar runt hos grannhusen om det lyser hos dom.
3. Sätter mig i bilen och söker av närmsta omgivningen för att bedöma läget.
4. Läget avgör om vapenskåpet ska låsas upp eller inte.
5. Plockar fram vevradio och nödutrustning innan jag kokar mig en balja kaffe och avvaktar ett par timmar i väntan på nästa beslut.
6. Är läget akut/skarpt så agerar jag efter överenskommelse med övriga familjen, dvs planen sätts i verket.

InläggPostat: fre 15 apr 2016, 10:50 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Drar igång plan A direkt.

InläggPostat: fre 15 apr 2016, 11:02 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Läs gärna vad jag skrivit om regnvatten

InläggPostat: fre 15 apr 2016, 11:49 
Skärmskyddsmäklare

* Med förutsättning jag får informationen att det gäller hela Riket (Med stor sannorlikhet då även utom kartstrecken). Om det är så omfattande, tar det tid att återställa, oavsätt fel...
* Ttappa upp det som går att få ut via återstående av vattentrycket...
* Sedan tända lite ljus, pussa och mysa med flickan över "Vi kan vara lugna, vi har förberett för det här".
* Ta fram fiskespöt mm och organisera nära och kära för samordnat vidare mysande.
* Ev. förbereda BoB 1-3 (Samt familjemedlemmarnas egna BoBs) för avfärd, så det skulle bara vara skutta ut å i väg.
* Rasta hunden och lyssna på omgivningen och känna av läget.

Kvalitetstid med familjen utan FB mm ska tas väl om hand... :ninja:

Don't worry, be happy!

Humortillfälle; https://www.youtube.com/watch?v=Sdn3O6aaMNc

InläggPostat: fre 15 apr 2016, 17:25 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Först säger jag HELVETE OCKSÅ!!! när datorn slocknar, jag skulle ha köpt en sån där backup till datorn, sedan tänder jag närmaste ficklampa/strålkastare.
Sedan går jag ut, och kollar bortåt vägen om det lyser borta hos grannen.
Gör det inte det, ringer jag till elverket och kollar information om pågående strömavbrott, troligtvis tutar det upptaget. :surprised:
Sedan petar jag in några vedträn till i köksspisen, och i kakelugnen.
Sedan sätter jag i batterier, i min transistorradio och kollar P3.
Är det samma meningslösa prat där som vanligt, (eller den förbannade sportradion) söker jag på andra frekvensband.
Finns det ingen information på radion, väntar jag tills mina eldstäder brunnit ut, och går och lägger mej och sover, men jag aktiverar min mobiltelefon, för säkerhets skull, som jag normalt inte har på i vanliga fall. (:)

InläggPostat: fre 15 apr 2016, 18:12 
1. Glädjas över att äntligen bli strömlös och slippa tv, radio, ev mobil osv.
2. Gå ner i källaren med en ficklampa och hämta trangiaköket.
3. Hämta lite stearinljus, ev göra en egen oljelampa med tyg och lite matolja. Brinner så fint.
4. Koka lite te på trangiat, kanske värma lite mat från matförrådet.
5. Ta fram kortlek och umgås lite som man gjorde förr.
6. Njuta av tystnaden och att slippa alla lampor och lysdioder.
7. Nästa dag om strömmen inte kommit plockar jag fram vevradion och försöker hitta nån info.
8. Är det långvarigt eller SHTF börjar jag omedelbart planera för att hämta vatten ur ån, så fort vår första dunk tömts.
9. Plockar fram fiskegrejorna och börjar dra upp fisk i förebyggande syfte för att dryga ut matförrådet.
10. Ger sig sen hur skitig fläkten är.

InläggPostat: lör 22 okt 2016, 20:42 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

1:Titta ut genom fönstret och konstatera att hela byn verkar slocknat
2: Fylla tillgängliga kärl med vatten
3: Tända lite ljus
4: Hämta upp en vattendunk eller två
5: Lyssna på P4
6: Småprata lite med frun och gå och lägga sig

InläggPostat: sön 23 okt 2016, 08:34 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Kollar vattenreserven och om det behövs startar jag elverket och pumpar upp mer dricksvatten så det finns för en till två veckor.
Gör upp eld i kaminen.
Lyssnar på FM-bandet och väntar antar jag. Dricker te. Äter burkmat och kryper långsamt djupare och djupare ner i paranoia. Kanske tar jag mig för att börja måla alla warhammergubbar jag har i källaren i lyktans sken.
Någonstans så börjar jag nog försöka nå ut med 27Mhz, 31 & 155 Mhz och VHF och ställer nog mitt hopp till jaktradio här uppe.
Så småningom så får man börja samla sig och se vilken värld man har hamnat i, vad har hänt egentligen. Dra sin egen slutsats i värsta fall om ingen information finns att tillgå. Har inga släktingar i närheten heller, så det finns inte mycket jag kan göra där.
Jag kanske sammanstrålar på någon mötesplats med de preppers jag kanske förhoppningsvis träffar härigenom.

4318

InläggPostat: sön 23 okt 2016, 20:56 
Skynet fights back!

Om vi utvecklar tråden lite kan vi nog skriva en roman.
Dag 8. Fortfarande ingen ström och radion är mest ett statiskt brus. Fick besök av grannen som börjar få ont av mat. Älgstudsaren hängde över axeln så han är orolig. Skickade iväg han med ett kilo havregryn och en burk sylt så han kan föda sin familj. Ett obehagligt gäng strök förbi senare på eftermiddagen, ställde mig med hagelbössan i famnen på gårdsplan och såg sagda granne i ögonvrån. Gänget lommade snällt vidare.
Ett ungt par med ett spädbarn och en 3-åring kom på kvällen in på gården, huserar dom tillfälligt i friggeboden. Imorgon är en annan dag.

InläggPostat: mån 24 okt 2016, 08:40 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Antar vinter samt kvälls/nattid.

1. Tänder fotogenlyktorna för ljus och värme. Dela ut ficklampor/pannlampor bland familjen.
2. Tappar upp vattenreserven.
3. Överblickar grannskapet för att utesluta att avbrottet är väldigt lokalt.
4. Testar kommunikationen. Finns mobiltäckning? I så fall, finns internetåtkomst? Se över Facebookgrupperna, där märks snabbast vilka som saknar ström och man bildar sig en uppfattning om utsträckningen. Ingen mobiltäckning eller mobiltäckning men inget internet = mer seriös situation.
5. Dra fram batteriradion och sök av om public service-kanalerna är online. Om inte, scanna av bandet. Inga sändningar = Shit has landed seriously.
6. Vid snöväder, på med pannlampa och se till boendet utomhus samt bilarna. Skotta och sopa.
7. Kolla beredskapen på traktorn. Gör startklar.
8. Då allvarligt strömavbrott konstaterats, se över rådande väderlek (prognosen i aktuell papperstidning). Det är nu prioriteringarna börjar.
9. Sektionera av boendet och ställ av onödiga utrymmen. Bunkra in familjen i det rum med bäst klimatskal.
10. Gör en grov matplanering. Har man inventerat frysen vet man vad som finns däri, och därmed öppnar man ej i onödan. Planera att tillaga de känsligaste färskvarorna i kylen först. Om utomhustemperaturen är tillräckligt låg vintertid är detta mindre viktigt.
11. När hushållet är färdigställt, ta ett varv bland grannarna. Börja med dem som är minst preppade. Dela ut lite värmeljus, batterier, ev. ficklampor.

Åtgärderna är högst specifika för var och en i egen situation.
Är det vintertid bör man dock beakta att väderläget är den största rörliga faktorn, och de inbördes faktorerna är temperatur/vindstyrka samt snöfall.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa