Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: fre 13 apr 2012, 13:52 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
T-72 skrev:
Ragnarök skrev:
T-72 skrev:
[hur tar man bort inlägg?].....

Kanske är ett moderator priveligium, jag vet att vissa forum kan man ta bort sina egna inlägg via. ändra/redigera knappen.
Men det verkar inte gå här.


Det är sant, jag har sett det på andra ställen....iaf så ville jag ta bort tomma sista "inlägget" men det gick inte....


Det kan vara så att det finns en tid/plats begränsning på när/var du kan eller inte kan ta bort dina inlägg.
Jag noterade att i ett inlägg jag skrev nyligen fanns en X knapp brevid ! knappen, men denna knapp saknas här i tråden, bara ! finns att rapportera inlägg med.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: fre 13 apr 2012, 14:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Här har man väl alltid fått fråga moderator om hjälp för att radera inlägg ?

Men kunde kanske vara bra att ha knappen på det sista inlägget i en tråd ? Då ligger den kvar så länge mitt inlägg är det sista sas , och då kan man ju själv radera en dubbelpost utan att behöva besvära en moderator .

Möjligheten att radera försvinner då så snart någon annan har svarat i tråden .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: tor 23 aug 2012, 10:44 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 10 jan 2009, 01:36
Inlägg: 268
Ort: Hemligköping
Det viktigaste är att inte tveka utan att sätta igång direkt. Jag försöker gå en HLR-utbildning varje år för att hålla mig uppdaterad. Det finns oftast någon gratis kurs att gå, genom Hemvärnet, jobbet, scouterna eller liknande. Ingen utbildning jag har varit på har sagt att man helt ska strunta i inblåsningar.

Maskerna som finns har backventil vilket gör att kroppsvätskor inte kan överföras från den som får HLR till den som ger det, vilket omintetgör den redan extremt låga risken att få sjukdomar som överförs via kroppsvätskor.

_________________
So I'm gonna stick around and be a mentor
Bust a few rhymes so motherfuckers remember what a thought is
I brought all this - so you can survive when law is lawless


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: tor 23 aug 2012, 13:58 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag gillar marinkårens gamla klassiska -Improvise, Adapt, Overcome!
Eller den mer kärnfulla BOHICA :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: tor 23 aug 2012, 14:52 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Dacke skrev:
Det viktigaste är att inte tveka utan att sätta igång direkt. Jag försöker gå en HLR-utbildning varje år för att hålla mig uppdaterad. Det finns oftast någon gratis kurs att gå, genom Hemvärnet, jobbet, scouterna eller liknande. Ingen utbildning jag har varit på har sagt att man helt ska strunta i inblåsningar.

Maskerna som finns har backventil vilket gör att kroppsvätskor inte kan överföras från den som får HLR till den som ger det, vilket omintetgör den redan extremt låga risken att få sjukdomar som överförs via kroppsvätskor.



Att bara utföra någon form av hjärtmassage är bättre än att inte göra något alls eller att blåsa in men blåsa fel (för hårt/häftigt och det går ner i magen och får personen att vomera, förlöst och luften når inte lungorna utan stannar i luftrören, dock lyfter sig bröstkorgen något så det ser ut som om luft går in.)

Att utföra korrekt hjärtmassage är även det svårt och de flesta vill inte ta i så långt ner som bröstbenet måste tryckas ner, men det är betydligt mer effektivt med dålig hjärtmassage än med dåliga inblåsningar och ifall du inte är tränad eller känner att du inte klarar av att utföra andning och hjärtkompressioner (pga stress eller svårt att hantera situationen pga någon annan anleding) själv och kommer till en olycksplats så är det rekommenderat att endast kompressioner utförs.

Det är ju även så att allt som oftast så kommer nya direktiv från HLR rådet om antal och djup som skall utföras. Senast förra året ändrades detta senast så bäst är ju att göra som du gör och gå varje år.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: tor 23 aug 2012, 14:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Antalet inblåsningar och kompressioner är egentligen av akademisk betydelse... om du gör 30-2 eller 30-0 eller 30-5 kommer inte att påverka utfallet nämnvärt på en hjärtstoppad patient. Det som är viktigt är att inte tappa cirkulation och att stimulera hjärtsammandragning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: tor 23 aug 2012, 18:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Nog fungerar det man lärt sig en gång, med kompressioner och inblåsningar, det har jag direkt praktisk erfarenhet av och jag är tämligen säker på att utan inblåsningar hade kompressionerna hjälpt föga. Syret tar slut rätt så fort. Utan inblåsningar tror jag att jag hade haft ett dödsfall på halsen...

Ingen som skaffat sig hjärtstartare då, som komplement? Jag har av ekonomiska skäl endast skaffat två hittills, men funderar på att permanent ha en hemma, en i bil/motorcykeln och en i primär BOL.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: tor 23 aug 2012, 18:45 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: lör 04 dec 2010, 19:52
Inlägg: 271
Xamda skrev:
Nog fungerar det man lärt sig en gång, med kompressioner och inblåsningar, det har jag direkt praktisk erfarenhet av och jag är tämligen säker på att utan inblåsningar hade kompressionerna hjälpt föga. Syret tar slut rätt så fort. Utan inblåsningar tror jag att jag hade haft ett dödsfall på halsen...

Ingen som skaffat sig hjärtstartare då, som komplement? Jag har av ekonomiska skäl endast skaffat två hittills, men funderar på att permanent ha en hemma, en i bil/motorcykeln och en i primär BOL.



Har haft tanken på hjärtstartare men har faktiskt aldrig tagit reda på om man har råd med en?

Lite tips kanske :)

_________________
Obehagligt självgod.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: tor 23 aug 2012, 20:03 
Xamda skrev:
....
Ingen som skaffat sig hjärtstartare då, som komplement? Jag har av ekonomiska skäl endast skaffat två hittills, men funderar på att permanent ha en hemma, en i bil/motorcykeln och en i primär BOL.


Endast skaffat två? Brukar kosta runt 15K kronor styck om jag inte minns helt fel. Måste bara säga "Hatten av för Xamda"! Har faktiskt funderat på det rätt så länge men jag har inte kommit så långt, än .....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: tor 23 aug 2012, 20:09 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
Äsch jag McGuyver improviserar på plats med en lampsladd eller nåt, el som el vafan :mrgreen:

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: tor 23 aug 2012, 20:36 
Offline
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 apr 2010, 19:09
Inlägg: 845
Ort: Finland
T-72s aprilskämt tog sig allt bra :)

Mjo, som sagt tidigare så är det nog viktigt med inblåsningar, som jag sade så var det en instruktör som sade att i USA så har man slutat lära ut att ge inblåsningar eftersom folk där tydligen drar sig för att göra dessa och bara blir och ser på eftersom det ju är äckligt; det amerikanska röda korset resonerar väl då att det är bättre att bara göra kompressioner än att bara ge sympatiska blickar (detta avhjälps ju med HLR-mask eller andningsballong/"Rubens blåsa", det sistnämnda har jag skaffat att ha vid avsides belägen sommarstuga då mina föräldrar är ålderstigna och det är tungt att ge HLR.).

Men alla gånger är bra eller dåliga kompressioner och inblåsningar att föredra, helheten lider utan båda två.

PS detta sagt av en lekman.

_________________
För mina barns skull.
Gå inte förbi flickan med svavelstickorna utan att ta någon notis om henne...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: tor 23 aug 2012, 22:10 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Då har den instruktörn en del att lära.... Anledningen till att man inte gör inblåsningar på vuxna är att blodet har såpass mycket syre bundet i sig att påspädning genom inblåsningar inte är nödvändigt inom några minuters HLR.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: fre 24 aug 2012, 00:32 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Upp till 20 min i normalt väder kan man komma undan med att bara ge hjärtmassage utan att det skall ge bestående skador.

Jag kan ju säga som så att jag kommer vara väldigt försiktig med att ge någon mun mot mun om jag inte känner personen även fast jag är medveten hur svårt det är att dra på sig något allvarligt från en sådan handling. (Sen kanske det ändras när man står där med valet att blåsa eller inte framför sig)

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: fre 24 aug 2012, 02:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
T-72 skrev:
Xamda skrev:
....
Ingen som skaffat sig hjärtstartare då, som komplement? Jag har av ekonomiska skäl endast skaffat två hittills, men funderar på att permanent ha en hemma, en i bil/motorcykeln och en i primär BOL.


Endast skaffat två? Brukar kosta runt 15K kronor styck om jag inte minns helt fel. Måste bara säga "Hatten av för Xamda"! Har faktiskt funderat på det rätt så länge men jag har inte kommit så långt, än .....


Har man haft en farmor, en farfar och kompis (som då var drygt 20) som alla dött av plötsligt hjärtstopp och ens far haft dubbla hjärtinfarkter så inser man snabbt att om pengarna finns så är ett par hjärtstartare mer värt än mycket annat.

Rekommenderar alla att överväga det. Dyrt, ja, men alla kostar inte 15 000 och redan utan skiten i fläkten dör tusentals idag av detta i vårt land...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Survivalistens kodex
InläggPostat: fre 24 aug 2012, 08:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Eftersom jag är allergisk mot pencillin så är det här det som oroar mig mer
Brukar uppdatera skyddet då jag kan för att minska risken .

Studien visar att fler än 8000 europeer dog år 2007 på grund av blodförgiftning med resistenta stafylokocker och E. coli-bakterier. Dödsfall som vi hade undvikit om våra vanliga läkemedel hade fungerat mot bakterierna

Forskarna tror att vi om fyra år har så många som 17 000 dödsfall i Europa enbart på grund av resistenta blodförgiftningar


http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=4771497

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet