Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 19:00 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
funderade en del på vad som jag inte gillade att man benämner elit ihop med prepp

för min del så skulle en elitprepper vara / ha
navyseal
tiotalet mille som rörelsekapital
tre abombssäkra bunkrar på olika kontinenter
eget överljudsflygplan
någon större farm per kontinent
en vapengarderob som får peter thorsell att få hjärnblödning och dö
egen paramilitär trupp

som jag ser det kommer ingen kunna bli elitprepper
en ensam person kan bara ta med sig en bråkdel av kunskap och erfarenhet som dagens samhälles goda liv hänger på
det skulle behövas ett hundratal personer som var och en är bättre än någon på detta forumet för att ha ett samhälle som är egenmäcktigt

och
jag gissar att dom som är längst komna på prepp i sverige inte håller till här
dom är långt gångna och kommer inte riskera opsec för ett forum

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 19:20 
Men Slasken, du och jag? :lol: :lol: :para: :para:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 19:43 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Äh, vad ni tjafsar, klart de är Elit.

Ni ska vara glada över att ni kan lära er något om livet eftersom de dokumenterar tester av tändstål, riskojor och annan riktigt avancerad preppipng på tuben, insta och bloggen.

Surkartar.

;)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 19:44 
@somvanligt: svaret på din fråga är inte "inte alls". Det kommer att gå runt stackare som har gått kurser som eliten har sålt för dyra pengar, kunskap som vi erbjuder utan kostnad här på forumet. På ryggen kommer de ha färdigpackat BOB, fullpackad med grejor som kommer gå sönder vid första användning. Köpt eftersom dem har blivit övertygade av den duktiga marknadsföraren; falskt trygghet helt enkelt.
Hur påverkar mig? Inte det minsta egentligen men ser jag något som kan gå fel till så är jag skyldig, om inte annat än moralisk, att säga till.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 19:46 
Derzu Uzala skrev:
Äh, vad ni tjafsar, klart de är Elit.

Ni ska vara glada över att ni kan lära er något om livet eftersom de dokumenterar tester av tändstål, riskojor och annan riktigt avancerad preppipng på tuben, insta och bloggen.

Surkartar.

;)


Erkänn Derzu, du är med :lol: .


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 20:40 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
öTzi skrev:
Erkänn Derzu, du är med :lol: .


Dessvärre inte. :)

Svårt att göra det med den respekt det behöver.

Att göra en trevlig kanal om man samtidigt behöver vända upp och ned på mycket dogmer som redan satt sig i de delarna av communityn är inget jag löser i huvudet. Oavsett egna tillkortakommanden i den frågan så tycker jag att sociala medier bör ha en trevlig ton. Folk kanske gör mycket tokerier men de gör det med hjärtat. Just den detaljen gör att man kanske ska låta dem vurma för sina saker ifred.

#whoamIandwhathaveIdonetoDerzu?? ;)

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 22:13 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Vi vet väl inte förrän efter SHTF vilka som är/var elit. 1 år efter apokalypsen har alla som fortfarande kan prata rätt att säga "elit". Innan dess är det i de flesta fall bara självförhärligande.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 22:19 
1 år in på TEOTWAWKI är alla som överlevt elit :)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 22:30 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
1. Det är inte sagt att de har etiketterat sig själva som elit. Journalister/redaktörer och även bloggare gillar att sätta klatschiga rubriker.

2. Det är inget fel på ordet elit. Det betyder bara att man tillhör de bästa inom något område. (Ni får kalla mig besserwisser om ni vill. Det är inget fel att ha rätt och att tala om det för omgivningen. Det kan väl gå till överdrift, men det är åtminstone inte fel i normalfallet.)

3. Vad ni tar i, somliga av er. Varför det? Vad är problemet? Ju fler som preppar desto bättre, eller hur?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 22:56 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Zombie skrev:
1. Det är inte sagt att de har etiketterat sig själva som elit. Journalister/redaktörer och även bloggare gillar att sätta klatschiga rubriker.

2. Det är inget fel på ordet elit. Det betyder bara att man tillhör de bästa inom något område. (Ni får kalla mig besserwisser om ni vill. Det är inget fel att ha rätt och att tala om det för omgivningen. Det kan väl gå till överdrift, men det är åtminstone inte fel i normalfallet.)

3. Vad ni tar i, somliga av er. Varför det? Vad är problemet? Ju fler som preppar desto bättre, eller hur?


Citera:
Under en helg för en tid sedan träffades delar av den svenska preppereliten på en plats i mellersta Sverige. Det var ett tjugotal personer från olika avkrokar i landet, både kvinnor och män i varierad ålder och med något skiftande men ändå snarlika definitioner av krisberedskap, hemberedskap och svensk försvaras- och säkerhetspolitik.


Jag som försöker lära av forumet blir lite undrande när en person, bland 20, utser en mindre grupp till prepperelit. Jag tror att gruppen preppers i Sverige är betydligt större än 20 personer. Att ur ett bristande urval (för få kandidater) utse (vilken kompetens att utse har skribenten) ett fåtal till "elit" känns lite, ehhh... Övermaga.

Om vi samlar alla i Sverige som är preppers, enligt egen eller andras utsaga, så tror jag för det första att antalet samlade personer blir betydligt fler än 20 och även att eliten bland dem blir betydligt fler än 20. Därför blir jag lite undrande över hur denna elit sållats fram för att bedömas vara "elit", i vilket avseende de är "elit" och hur jag kan få del av deras insikter i min strävan att själv uppnå status av "medelgod preppper".

Nej, jag är inte ute efter titeln, jag är ute efter att andra ska hjälpa mig att bedöma min förmåga att klara SHTF/TEOTWAWKI, ge mig en klapp på axeln så jag lugnar ned mig lite, och påpeka vilka brister jag har och slutligen styrka mig i min uppfattning att jag nog kan klara mig ett tag efter TEOTWAWKI.

Det att någon självutnämnd expert anger andra som "elit" retar mig därför att det dels fömedlar att personen är förmögen att avgöra vad som behövs och vad som utmärker de som är ytterst förberedda vilket jag tvivlar på att skribenten har kompetens att göra och dels för att den därmed implicit menar att jag gör fel när jag väljer att lyssna på andra personer för att få kunskaper för att klara ett elände.

Det är inget fel på uttrycket "elit" men det avser en exceptionell delmängd av alla som sysslar med något. Delmängden är då de kunnigaste av de kunniga som har förmågor utöver det vanligt förekommande bland de kunniga och en grupp som, med rätta, betecknas "elit" borde vara känd här, även om de inte är medlemmar, eftersom de som hittat hit i allmänhet är rätt seriösa i sitt preppande.

Jag menar att grundpremissen är fel. Att det är lite magstarkt att utse några till "elit" inom prepping bara för att de ingår i den grupp av människor som twittrar under en viss hashtag. Lite som att utse en viss grupp jägare till elit utan att ta hänsyn till de här grabbarna. https://youtu.be/TBpu4DAvwI8

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: mån 21 maj 2018, 23:15 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Peppar, håller med dig.
Tror som du säger att författaren av texten mustade till texten med lite tunga ord och fraser för att göra det hela lite mera mystiskt och intressant :hm:

Och, riktigt coola killar i klippet :D :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 01:03 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Jag tror dock att elit här skall tolkas annorlunda. De flesta här är också elit. Typiska exempel på de som inte 'r elit är de som bara preppat för 72 timmar etc. Dvs det skall sättas i ett sammanhang.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 06:05 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Jag skulle kalla någon som lagt tusentals timmar på att förbättra sig inom något för elit.

* Man har förmodligen _inte_ spenderat 10000 timmar på ett forum (eller alla timmar räknas inte som träning iaf)
* Man kanske har hittat sätt att mäta och analysera sina insatser
* Det finns någon form av talang eller grundförutsättningar i botten av det man gör


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 22:44 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 apr 2018, 20:57
Inlägg: 962
bara för att man spenderar tid på något behöver man inte bli bra på det

jag skulle kunnat lagt 10,000 timmar på att skriva poesi och det skulle ändå sluta med
"ack du dödliga, du har låtit dina hjärnceller låtit bestämma över din kropp, och därför kommer jag spika fast dina pungkulor i asfalten en iskall vinterdag"

jag kommer inte bli fotbollsprofs, navyseal, astronaut för att jag har intresse och lägger tid på det

dom som blir det har däremot lagt mycket tid på det, ovanpå kunskap och ibland naturliga förutsättningar

_________________
https://preppad.se


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Svenska preppereliten
InläggPostat: tis 22 maj 2018, 22:48 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
slasken skrev:
"ack du dödliga, du har låtit dina hjärnceller låtit bestämma över din kropp, och därför kommer jag spika fast dina pungkulor i asfalten en iskall vinterdag"



En gång i framtiden kommer kanske texten tonsättas. Vilken takt och tonart önskas?

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet