Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: takpapp
InläggPostat: ons 18 jul 2012, 01:35 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Vår sommarstuga, tillika en av mina möjliga tillflykter (men en ganska korkad sådan då den ligger en meter över havet i forsmarks evakueringszon) har takpapp som har varit bra och tätt i sextio år. Så icke längre.
Det är inga stora läckor, men vi tror inte ett dugg på att det räcker med att täta med ny tjära längre.
Hur lägger man ett nytt lager papp över gammal takpapp? Gör man det över huvud taget?
På en del av taket är pappen lagd "stående" och på en del så "ligger" den som takpapp oftast gör. Finns det något skäl att inte lägga nya takpappen i 90graders vinkel mot den "stående"?
Vad ska en lekman använda för material och för utrustning?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: takpapp
InläggPostat: ons 18 jul 2012, 05:55 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Kolla först av allt om underlagstaket (råspont och ibland plywood) är bra. Har det läckt länge finns det risk för att detär ruttet och då måste det bytas om det ska göras ordentligt. Råspont finns att köpas i färdiga "skivor" att köpa numer, dyrare men går fortare.

Stående är helt galet. Pappen ska vara liggande och utan synliga spikhuvuden.

Om jagskulle göra det ordentligt så skulle jag nog tabort den gamla pappen även om det blir ett helvete med all spik. Då kan jag göra avslutningarnamotgaveln på husetbättre. Rulla ut ny underlagspapp (spika) och slutligen sätta ny tjärpapp (spika ännu mer). Eftersom det blir mycket spika (några tusen) så skulle jag hyra en spikpistol för ändamålet.

Sen kan man ju rulla ut ny papp på den gamla. Risken är att det är ojämt och att spikar sticker upp så det måste åtgärdas.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: takpapp
InläggPostat: ons 18 jul 2012, 09:48 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Alternativt regla och släng upp ett plåttak direkt på den gamla pappen.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: takpapp
InläggPostat: ons 18 jul 2012, 11:20 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 sep 2009, 16:39
Inlägg: 119
Helst så ska inte den nya pappen spikas, utan vulkas ihop med en gasolbrännare.

Om det inte rör sig om några större ytor så hade jag låtit någon annan göra det, det är inte så fruktansvärt dyrt med rot, och får du tag på en liten firma eller enmansfirma så kan man lägga lite av materialet på arbetskostnaden om man kan prata för sig ;)

Utan tätt tak så har du ingen stuga alls, taket är viktigast, och ingenting man gör själv, enligt mig.

Det kostar mellan 150-300:- m² lagt och färdigt, lite beroende på vilken firma, och vilket material du väljer.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: takpapp
InläggPostat: tor 26 jul 2012, 21:29 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 28 dec 2011, 22:12
Inlägg: 14
Har jobbat som takläggare sen muck nu. Så mitt tips till dig är:

Gå upp på taket och gå, du känner rätt snabbt om det sviktar lite. Ifall det sviktar så rekommenderar jag dig att riva av allt gammalt och lägga ny råspont. Sviktar inte taket utan känns stabilt så behöver du inte göra något alls om du tar in en firma, dom lägger pappen rakt på det gamla, ny fotplåt dock. Vill du ha ett "fint" (finns inga fina fina papptak) så rekommenderar jag dig att riva av det gamla ändå och lägga underlagspapp sen ta in en firma och lägga tätskiktet. Inte lönt att köpa billig byggmaxpapp eller liknande. (Tro mig, riktigt skit. håller kanske 2-3år jämfört med Trebolit, icopal eller mataki som håller 20-30 år LÄTT. :)


Hoppas något var till nytta Sprithitler :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: takpapp
InläggPostat: tor 26 jul 2012, 22:20 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Skaderisken får man också räkna in. Är man ovan att vara på höga höjder/tak så är risken stor man gör något dumt och kan skada sig rejält. Jag har hört att flest dödsfall i arbetsolyckor sker inom bygg där folk ramlar ner från byggställningar/tak.

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: takpapp
InläggPostat: tor 26 jul 2012, 23:16 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Citera:
och får du tag på en liten firma eller enmansfirma så kan man lägga lite av materialet på arbetskostnaden om man kan prata för sig


Inte för att bajsa i födelsedagstårtan, men jag tycker inte att det är OK att man föreslår såna tilltag... Det du i praktiken föreslår är att han ska fuska med skatten, så att vi andra skattebetalare får betala en del av hans virke och takpapp. Folk verkar tro att "staten" är nån form av mystisk sammanslutning som man helst bör blåsa på pengar när det är möjligt, -helt utan att tänka på att staten faktiskt är alla människor i Sverige!

Vad gäller takpapp så tycker jag nog att ett plåttak ovanpå är ett vettigt förslag... papp har aldrig varit ett bra takmaterial!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: takpapp
InläggPostat: fre 27 jul 2012, 01:34 
Offline
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 01 jul 2009, 19:29
Inlägg: 726
Swesnake skrev:
Har jobbat som takläggare sen muck nu. Så mitt tips till dig är:

Gå upp på taket och gå, du känner rätt snabbt om det sviktar lite. Ifall det sviktar så rekommenderar jag dig att riva av allt gammalt och lägga ny råspont. Sviktar inte taket utan känns stabilt så behöver du inte göra något alls om du tar in en firma, dom lägger pappen rakt på det gamla, ny fotplåt dock. Vill du ha ett "fint" (finns inga fina fina papptak) så rekommenderar jag dig att riva av det gamla ändå och lägga underlagspapp sen ta in en firma och lägga tätskiktet. Inte lönt att köpa billig byggmaxpapp eller liknande. (Tro mig, riktigt skit. håller kanske 2-3år jämfört med Trebolit, icopal eller mataki som håller 20-30 år LÄTT. :)


Hoppas något var till nytta Sprithitler :)


Det var till nytta för mig iaf. Du verkar inte i Göteborgsområdet?

_________________
Bloggar på http://cornucopia.cornubot.se. Författare till undergångsromanen Stjärnklart, samt Midvintermörker och Midsommargryning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: takpapp
InläggPostat: fre 27 jul 2012, 10:29 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 sep 2009, 16:39
Inlägg: 119
Ongrid skrev:
Citera:
och får du tag på en liten firma eller enmansfirma så kan man lägga lite av materialet på arbetskostnaden om man kan prata för sig


Inte för att bajsa i födelsedagstårtan, men jag tycker inte att det är OK att man föreslår såna tilltag... Det du i praktiken föreslår är att han ska fuska med skatten, så att vi andra skattebetalare får betala en del av hans virke och takpapp. Folk verkar tro att "staten" är nån form av mystisk sammanslutning som man helst bör blåsa på pengar när det är möjligt, -helt utan att tänka på att staten faktiskt är alla människor i Sverige!

Vad gäller takpapp så tycker jag nog att ett plåttak ovanpå är ett vettigt förslag... papp har aldrig varit ett bra takmaterial!



Ja?
Staten är en sammanslutning som blåser invånarna på pengar i form av skatter och avgifter, och struntar helt i vad människorna i Sverige behöver, enligt min mening är det bara ett sätt att få tillbaka lite.
Men vi har ju alla olika syn på det där ;)
Och den diskussionen hör inte hemma här.

Att taket sviktar behöver inte vara en katastrof, råsponten kan ha glidit isär lite, i regel är det inga problem alls, så sviktar det kan man skära upp pappen just där och titta, sen bränna ihop det igen om det är så att råsponten glidit isär.
Är det däremot så att det är murket, så får man riva upp pappen och byta råspont.

Vad det beträffar plåttak, så talar vi lite andra pengar, i andra fall har du inte tillräcklig lutning på taket för att plåt ska vara en bra lösning heller.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: takpapp
InläggPostat: fre 27 jul 2012, 13:54 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Pappa la ett papptak på sommarstugan på 60-talet och det höll under alla år fram till hans död .
Vet att de tjärade om taket någon gång under tiden men aldrig la ny papp .

Så jag tror på papptak som är lagda rätt med rätt typ av papp och som sedan underhålls som de ska .

Tror det var Icopal som pappen hette .

Annars så betalar jag en 500 var gång jag går till vårdcentralen och vill jag träffa en läkare så får jag betala 1.650.00 kronor per gång . Jag får inga subventioner alls av Svenska staten .
Så det är vad det skulle ha kostat om inte staten gått in med skattemedel .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: takpapp
InläggPostat: lör 28 jul 2012, 01:25 
Offline
Nybyggt utedass!

Blev medlem: tis 22 apr 2008, 23:53
Inlägg: 1587
Ort: Norra norrland
Takpapp är ämnet!!!

Håll er till ämnet eller starta ny tråd om akutbesök/sjukvård. Vi låser tråden eller tar bort inlägg annars! :twisted:

Sjukvård hör till annan tråd.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: takpapp
InläggPostat: mån 30 jul 2012, 21:15 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 28 dec 2011, 22:12
Inlägg: 14
Cornucopia skrev:
Swesnake skrev:
Har jobbat som takläggare sen muck nu. Så mitt tips till dig är:

Gå upp på taket och gå, du känner rätt snabbt om det sviktar lite. Ifall det sviktar så rekommenderar jag dig att riva av allt gammalt och lägga ny råspont. Sviktar inte taket utan känns stabilt så behöver du inte göra något alls om du tar in en firma, dom lägger pappen rakt på det gamla, ny fotplåt dock. Vill du ha ett "fint" (finns inga fina fina papptak) så rekommenderar jag dig att riva av det gamla ändå och lägga underlagspapp sen ta in en firma och lägga tätskiktet. Inte lönt att köpa billig byggmaxpapp eller liknande. (Tro mig, riktigt skit. håller kanske 2-3år jämfört med Trebolit, icopal eller mataki som håller 20-30 år LÄTT. :)


Hoppas något var till nytta Sprithitler :)


Det var till nytta för mig iaf. Du verkar inte i Göteborgsområdet?


Jag kan göra, min bror bor i göteborg så det beror på storleken mest :) Ska ju helst löna sig att köra till Gbg :) Du kan skriva i PM om du är intresserad :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: takpapp
InläggPostat: mån 30 jul 2012, 21:21 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 28 dec 2011, 22:12
Inlägg: 14
Ongrid skrev:
Citera:


Vad gäller takpapp så tycker jag nog att ett plåttak ovanpå är ett vettigt förslag... papp har aldrig varit ett bra takmaterial!



Min gissning är att du är en 50 eller möjligtvis 60talist som aldrig har upplevt dagens papp. Jag är dagligen och lägger om tak där pappen har legat i 40-50 år och aldrig läckt in en droppe. Och ang ditt förslag med papp under plåten så räcker det med en vanlig Yam2000 (Tunnaste underlagspappen). Och sen är ett vanlig plåttak billigare än papp idag, (73kvm) och det är även billigare av en anledning.
Annat är det med bandtäckning, men då snackar vi också 400kvm minst.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: takpapp
InläggPostat: mån 30 jul 2012, 22:52 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Swesnake skrev:
Ongrid skrev:
Citera:


Vad gäller takpapp så tycker jag nog att ett plåttak ovanpå är ett vettigt förslag... papp har aldrig varit ett bra takmaterial!



Min gissning är att du är en 50 eller möjligtvis 60talist som aldrig har upplevt dagens papp. Jag är dagligen och lägger om tak där pappen har legat i 40-50 år och aldrig läckt in en droppe. Och ang ditt förslag med papp under plåten så räcker det med en vanlig Yam2000 (Tunnaste underlagspappen). Och sen är ett vanlig plåttak billigare än papp idag, (73kvm) och det är även billigare av en anledning.
Annat är det med bandtäckning, men då snackar vi också 400kvm minst.



Vad jag hade varit intresserad av är en ganska detaljerat genomgång i hur man bäst bör utföra och vilket material man behöver för två eller tre olika typer av de vanligaste taken.

Själv har jag bara varit med några gånger och lagt om ett plåttak som man lagt på läckt med tjärpapp under, men då det var på ett förrådsyta så var det inte direkt supernoga i hur det lades tyvärr.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet