Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tandvård för överlevare
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 00:10 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Hur tänker ni er att era tänder skall hålla vid Bug out eller Bug in? Ser att en hel del verkar skippa tandborste, tandkräm osv. i sina förberedelser. Som inte helt oinsatt i ämnet tänkte jag fråga hur man har resonerat i den här frågan hittils? Det handlar ändå väldigt ofta om att man skall äta mycket söta saker för att klara sig (allt ifrån Snickers till hemlagad sylt), så förr eller senare kommer kariesen att göra sig påmind.

Skulle själv nog packa några extra tandborstar och tandkräm med extra hög fluorhalt. Även ifall tandkrämen tog slut skall man borsta tänderna, det är den borstande rörelsen som avlägsnar placken, tandkrämen är för att tillföra fluor som hjälper till att remineralisera tänderna.

Kanske borde jag experimentera mig fram till vilka träslag som passar bäst att tälja till tandborstar? ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 00:24 
Klart man har tandborstar, tandkräm, tandtråd, Cavit https://www.apoteket.se/produkt/cavit-w-1-x-7-g-240946/ och ett dental kit för tillfälliga lagningar http://cdon.se/hem-och-tradgard/lifesys ... -p22872722 i lager. :mrgreen:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 08:41 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 18 jul 2015, 04:58
Inlägg: 38
Phiphler skrev:
Kanske borde jag experimentera mig fram till vilka träslag som passar bäst att tälja till tandborstar? ;)

I en del andra länder, så tuggar den fattiga delen av befolkningen på änden av en pinne, då blir den borstliknande. Borde gå att göra här med.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 09:11 
fundering, jag har gjort en fuling då jag annvänder elektriska tandborstar för rengöring, och då är borstarna oftast lite för mjuka, åtminstånde en del billiga, då har jag klippt ner borstarna en aningen, vilket gör att dom blir helt annurlunda

kan kanske gå att förlänga livet på en tandborste genom att klippa ner dom en millimeter eller tre

annars, är det ju inga problem att bunkra tandborstar, nehövs inte sååå många för att klara sig livet ut om man nyttjar dom väl


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 09:25 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
Jag har tandkrämer, tandborstar, tandtråd och munskölj med klorhexidin.

Man kan göra egen tandkräm av ekologisk kallpressad kokosolja och bikarbonat. Ett recept från en blogg:
2 msk Kokosolja
2 msk Bikarbonat
10 droppar Eterisk Pepparmintolja

http://halsotugg.se/egengjord-tandkram-pa-3-ingredienser/

Kokosoljan kan även användas till sk "oil pulling", dvs man sköljer munnen med 1 tsk kokosolja i 10-20 minuter och spottar sedan ut oljan. Det anses förbättra munhälsan eftersom oljan absorberar gifter, bakterier etc.
Även andra oljor kan användas, t ex kallpressad, ekologisk sesamolja, solrosolja och olivolja.

http://www.morotsliv.com/2013/04/oil-pulling-for-oral-och-allman-halsa.html

Jag har både kokosolja och bikarbonat hemma eftersom det kan användas till mycket.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 10:01 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Cavit är bra saker! Hjälper jättebra som ett tillfälligt förband för tänder. Ifall man behöver använda det skall man först rulla en liten boll av det, sedan bita på hushållspapper så att det blir riktigt torrt på tanden, sedan trycker man dit Cavitet och väntar tills det stelnar.

Klipp helst inte i tandborstar. En mjuk tandborste är optimal, ifall man trycker så hårt att stråna böjs och inte topparna skrapar längre, då har man tryckt för mycket. Hårda tandborstar ger lätt tandborstskador, onödigt!

Tall eller grand borde nog funka bäst för att göra tandborstar av, läste att traditionellt så tuggades kåda av herdepojkar när de hittade den i skogen, och att en bieffekt var att de hade väldigt friska tänder. Borde stämma eftersom kåda är erkänt bra mot bakterier.

Verkar som att beredskapen trots allt är ganska god!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 10:22 
haft problem medinfektioner i tandköttet, och det gick bort med bra eltandborste och reltivt hårda borstar
och tandläkaren sa till mig att vara ganska brutal mot tandköttet, vilket resulterade i ordentliga blödningar förta veckan och mycket mindre bekymmer dom senaste åren

vide har jag provat att göra borstar av, dock med hammare och städ, funkar, det ger lagom borst effekt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 16:40 
Då jag många gånger har provat "tuggad-pinne-som-tandborste"-metoden kan jag verkligen inte rekommendera den. Ärligt talat känns den mest som en vandringssägen, eller så är den missrepresenterad i dess rent teknikmässiga användande (dvs. den är nog inte gjort för att skrubba som en vanlig tandborste).

Föreställ er själva hur smart det är att borsta kring tandkött och tunga med en pinne som bokstavligen är fullproppad av potentiella flisor och stickor. Fick en tandköttsinflammation av råge då jag envisades med nämnd metod på en fjällresa; hade det varit skarpt läge utan tillgång till tandläkare/läkare efter resan hade det kunnat sluta riktigt illa.

Att däremot bara tugga på tall/gran för kådans skull är nog mer sanningsenligt. Kåda är antiseptiskt och kan även plugga igen hål eller släppta lagningar.

För övrigt går aska uppblandat med lite vatten till en krämliknande sörja (eller i torr "pulver"-form) att använda som tandkräm, och detta är väl beprövat av undertecknad (denna asksmörja kan också användas som diskmedel om man låter det stå ett tag på smutsen i kärlen, eller som enkel "tvål"/skrubb). Fungerar väl hyggligt, slipar en aning vilket tandkräm bör göra men smakar inget vidare. Med tanke på att principellt samma metod används för att göra lut (kaustiskt) bör man dock använda det snarast efter vatten tillsätts. Är däremot knappast en reell risk i de flesta fall eftersom lut i form av aska i kallt vatten kan ta flera dagars lagring innan det blir frätande.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 17:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det är inte vilken gren/pinne som helst som duger . Finns mycket att läsa på nätet om vilka trädslag som funkar och inte . Och om du söker på den här pdf-filen så står det en del med . Where There Is No Dentist
Men den riktar sig mest åt ställen med annat klimat , men bra ändå

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 19:32 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
grym skrev:
haft problem medinfektioner i tandköttet, och det gick bort med bra eltandborste och reltivt hårda borstar
och tandläkaren sa till mig att vara ganska brutal mot tandköttet, vilket resulterade i ordentliga blödningar förta veckan och mycket mindre bekymmer dom senaste åren

vide har jag provat att göra borstar av, dock med hammare och städ, funkar, det ger lagom borst effekt


Jo absolut skall man borsta så att tandköttet blör om man har inflammation i det. Men det är inte ovanligt att man ser tänder som har urgröpningar efter hård tandborstning, så allting i lagom mått!

Man kanske behöver ett träslag med väldigt långa och sega fibrer, så att det inte flisar sig (huga!)...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 20:22 
Dweomer skrev:
Det är inte vilken gren/pinne som helst som duger . Finns mycket att läsa på nätet om vilka trädslag som funkar och inte . Och om du söker på den här pdf-filen så står det en del med . Where There Is No Dentist
Men den riktar sig mest åt ställen med annat klimat , men bra ändå


Ja, verkar som att får ha lite mer tropisk växtlighet i kvarteret för att få det att fungera :lol:

Har provat med de flesta träslag i Norrland, björk var värst och asp var (relativt) okej. Bäst effekt överlag har nog varit att helt enkelt tugga en jäkla massa grankåda, rengör faktiskt rent makalöst bra med tanke på vad det egentligen är. Se för bövelen bara till att ta hårdare bitar kåda, den mjuka ostelnade varianten fungerar som plugg men sitter fast i flera timmar efteråt mellan tänderna om man tuggar den (vilket förstör smaken på all mat som konsumeras under tiden)!


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: tis 28 jul 2015, 23:38 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
ser till att ha ganska mycket tandkräm och ett par extra tandborstar hemma.

Förutom det så har jag Flux tuggummi att ha som komplement om man måste ransonera på vatten och för att ta med sig i sin BOB


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: ons 29 jul 2015, 15:16 
Jag jobbar med tänder.
Det finns en bra tandkräm för hela munnen. ink. tandkött. Corsodaily, på apoteket. Resten av dom vanliga tandkrämerna är "sådär"
Men viktigast är att man använder borsten.

Sen finns en överlägsen mellanrums borste som heter TePe. Helt i gummi och håller hur länge som helst.

Mot tandvärk finns cloveoil som går fint att beställa från England. Stoppar tandvärk på sekunder. Jag tog hem ett gäng och erbjöd dom här på sidan. Men några "experter" dömde ut det och talade istället om att det kan man göra själv. Och det kan man. Trixet är att få till rätt lösning. Annars, och det är ingen gissning, kommer du bränna slemhinnorna till något som mer liknar potatischips. Mitt tips. Köp från ett apotek


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: ons 29 jul 2015, 16:00 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Cloveoil är fantastiskt bra och priset är lågt, man betalar gärna tio, eller hundrafalt, när man har tandvärk... :D

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tandvård för överlevare
InläggPostat: ons 29 jul 2015, 16:46 
Corsodaily , hittar jag inte på apotekt, inte heller ebay

tepe , finns dom i olika sorter, hittar dom med ståltråd och borste, är det rätt sort?


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet