Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tandvård i en mörk framtid
InläggPostat: lör 16 dec 2017, 17:41 
The grey man

Minns Emil filmerna av Astrid Lindgren när tänder skall dras ut på pigan. Går ju sådär... :D

Har massor med tänger för div arbeten men vad kan funka bäst när inte tandläkaren finns kvar? Vill ju inte krossa tanden innan den dragits ur så att säga!

Inläggsrubrik: Re: Tandvård i en mörk framtid
InläggPostat: lör 16 dec 2017, 18:35 
Urd skrev:
Minns Emil filmerna av Astrid Lindgren när tänder skall dras ut på pigan. Går ju sådär... :D

Har massor med tänger för div arbeten men vad kan funka bäst när inte tandläkaren finns kvar? Vill ju inte krossa tanden innan den dragits ur så att säga!

Jag har inget svar, men A och O är väl att vårda tänderna till 100% nu... och att gå på kontroll minst en gång om året. Och förstås tänka på munhygien när det gäller lagret. Hade ett lite hål sist, vilket var väldigt knäckande när jag tänkte på hur det skulle vara i en mörk framtid.

På Balkan är det många med dåliga tänder och många gamlingar är så gott som tandlösa. Där blir det mest soppa och diverse lättuggat som kost.

På landet i Kina såg jag för många år sedan kringresande "tandläkare" som dök upp på bymarknader med fotdriven borr. Inget vidare, men gissar att något sådant kan finnas i en mörk framtid.

InläggPostat: lör 16 dec 2017, 19:05 
The grey man

James Bonde skrev:
Urd skrev:

Jag har inget svar, men A och O är väl att vårda tänderna till 100% nu... och att gå på kontroll minst en gång om året. Och förstås tänka på munhygien när det gäller lagret. Hade ett lite hål sist, vilket var väldigt knäckande när jag tänkte på hur det skulle vara i en mörk framtid.

På Balkan är det många med dåliga tänder och många gamlingar är så gott som tandlösa. Där blir det mest soppa och diverse lättuggat som kost.

På landet i Kina såg jag för många år sedan kringresande "tandläkare" som dök upp på bymarknader med fotdriven borr. Inget vidare, men gissar att något sådant kan finnas i en mörk framtid.

Håller med om tandhälsa o skötsel! Men oturen kan vara framme.... Olycka eller att gammal fyllning som inte vill vara med längre... :-g Tappade en plomb nu i somras o fick inte tid förrän en vecka senare. Vad göra jo gick på tips härifrån forumet o köpte på Apoteket något som kan för stunden fylla ut hål. Taskigt minne men tror det började på C....

Men i en ev mörk framtid hur göra? Måhända blir det bysmeden eller som James Bonde nämner kringresande tandläkare? Eller är själv bästa dräng :hm:

InläggPostat: lör 16 dec 2017, 19:11 
"Where There Is No Dentist" kan vara bra att ladda ner:

http://modernsurvivalonline.com/Files/m ... l_Book.pdf

InläggPostat: lör 16 dec 2017, 19:22 
The grey man

Tack!

Måste erkänna efter att slötittat ibörjan att jag trodde att det mest handlade om förebyggande tandvård. Men inser att det finns mkt matnyttigt i all info :D .

Nu till min pinsamma följdfråga hur spara på en IPad? :oops:

Mvh Urd

InläggPostat: lör 16 dec 2017, 19:56 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

InläggPostat: lör 16 dec 2017, 21:17 
The grey man

InläggPostat: sön 17 dec 2017, 02:01 
Tränar vakthöns

Det här är mycket praktiskt. Tandläkaren rekommenderade det när jag hade fått ett hål under-mellan tänderna. Jag har en glugg mellan två kindtänder där alla fibrer från kött eller grönsaker och en kompakt massa från bröd eller kakor fastnar. Det är rätt obehagligt och mycket, mycket svårt att få bort med vanliga tandpetare. Men de här fungerar. Om man är varsam och inte böjer dem för mycket håller de att använda flera gånger. Har köpt ett litet lager :-). Är det någon som vet hur länge silikon klarar sig? Åldras det?
https://www.apotea.se/sok/?q=easypick

Ordentlig tandtråd är också bra att ha. Jag antar att den är fullt lagringsbeständig i min livtid i alla fall. (Rätta mig om jag har fel.) Dessutom är den stark och bra och duger till annat också.
https://www.apotea.se/dentotape-original-100-m-1

Det kanske är bra med potatispress och mandel/kaffekvarn om man skulle mista tänderna. Man gör väl ofta det med tiden även om man är frisk och sköter om sig. Min farbror hamnade på sjukhus och sköterskan försökte rutinmässigt plocka ur löständerna på honom. (Så vitt jag vet var han fulltandad livet ut, men han blev bara 75 eller så.)

James Bonde skrev:

InläggPostat: sön 17 dec 2017, 09:44 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Träffade en person för länge länge sedan . Personen var då i 40 års åldern , men saknade var enda tand i munnen . Personen hade dragit ut alla pga sjukdom som skadade tänderna svårt .
Personen trivdes inte att använda löständerna , fanns inte som idag inplantat med skruvar .
Personen klarade sig hur bra som helst utan tänder och tuggade tex vanligt husman knäckebröd till alla måltider , segt kött osv inga problem . Så fanns inga restriktioner om mat .
Personen sa själv att det genast efter operationen var jobbigt och gjorde ont men med träning som härdade tandkött och käkben så var det ingen skillnad mot att ha haft tänderna kvar .

Förr innan tandläkarna fanns så var en vanlig dödsorsak infektioner från trasiga tänder som gått sönder vid utdragning med hovtänger mm verktyg . En tång för tänder specifikt är ett måste . Se tex edwardian pharmacy som har ett bra avsnitt om just tänder och tandvård

InläggPostat: sön 17 dec 2017, 10:23 
Min ryggsäck är nog för liten...

Vissa tandläkare är väldigt förtjusta i att dra ut visdomständerna tex, men det bör enbart göras när det är absolut nödvändligt. Om komplikationer tillstöter kan man få infektioner som går ner i blodet och sprider sig, endokardit är en sådan till exempel. Samma sak om man har "ruttnande" tänder.

InläggPostat: sön 17 dec 2017, 20:20 
The grey man

Tackar för info!

Kan stolt erkänna att alla visdomständer redan är borta! :hm:

Men till pudelns kärna var finna tänger för praktiserande av tandläkeri. Hittade en sida för veterinärer bl.a. Tänger för hästar o vargar... :shock: Men för oss vanligt dödliga? Dvs homo sapiens

InläggPostat: sön 17 dec 2017, 21:47 
Är det röda det som pekar mot norr?

Urd skrev:
Tackar för info!

Kan stolt erkänna att alla visdomständer redan är borta! :hm:

Men till pudelns kärna var finna tänger för praktiserande av tandläkeri. Hittade en sida för veterinärer bl.a. Tänger för hästar o vargar... :shock: Men för oss vanligt dödliga? Dvs homo sapiens

Provat googla på tandläkare tänger? Mkt obehagligt.. Instrument är inte billiga.
Finns från kina
https://www.aliexpress.com/item/2016-NEW-high-quality-dental-extraction-forceps-full-set-10-pcs/32703759095.html?]

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ]