Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: sön 26 jun 2011, 22:55 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det finns gammal hederlig diesel att få tag i i de forna öststatsländerna .
Även om man kör yrkestrafiken på Europa diesel så finns det av den äldre med att få tag på på lite mindre macker eller via firmor som kör ut till "farmartankar"

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: tor 14 jul 2011, 08:01 
i trådens anda så råkade jag nog ut för en dålig dunk bensin, vet inte exakt hur länge den stått, men skogsrullatorn funkade dålig på tomgång, gräsklipparen vart tvungen med startgas innan den gick igång, samma med grästrimmern

så den fick gå till traktorn ihop med lite e85

med ny soppa, läs bara ett år gammalt så gick det bra på dom som inte funkade ordentligt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: tor 14 jul 2011, 09:10 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vad var det för bensin ? vanlig 95 ?

Har fått höra nu av en företagare här som jobbar med gräsklippare och motorsågar bla att dagens bensin inte är bra att låta stå i motorerna :shock: Den ska innehålla för mycket vatten ? Så motorerna kan tom fastna om de står med bensin i över tex en vinterförvaring . Denne företagare har fått in ett antal motorer som varit på det viset .
Så här ger man rådet att tömma ur tankarna helt då någon maskin ska förvaras längre och sedan fylla upp med Aspen och köra igång en stund så det kommer runt i ledningar , förgasare och pumpar .
Rådet kommer från början från någgra som fått problem med sina veteranbilar , och de gör lika . Före förvaring så tömms bilen på bensin och sedan fyller man i med Aspen och låter den gå lite .

Något att fundera på ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: tor 14 jul 2011, 12:13 
vanlig 95

det bästa är att ha lite i tanken och starta sakerna med jämna mellanrum, men just denna jeepdunken hadde nog inte helt tät packning

bara som ett varnade exempel att man inte bara ska ha en dunk hemma, fast jag har ju någon till :notme: :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: tor 14 jul 2011, 16:36 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
grym skrev:
vanlig 95
att man inte bara ska ha en dunk hemma, fast jag har ju någon till :notme: :lol:


.


Senast redigerad av takiman lör 23 jul 2011, 19:32, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: tor 14 jul 2011, 16:59 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Har läst lite om lagring av just bensin och det verkar vara så att det är just avdunstningen av Benzen som är problemet, men om man har det i tät dunk som är väl (full) fylld så kan inte för mycket vatten kondenseras av värme samt inget kan avdunsta om tanken är tät.

Vidare om den förvaras i jämn temperatur så håller den väldigt länge, finns en person som har kört saker från fat som grävdes ner precis när blyförbudet kom i effekt och det enda som han märkte var att det var vad han beskrev som "lite segare" när man gasar på.

Anledningen till nedgrävningen vet jag inte :D

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: tor 14 jul 2011, 21:49 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Jamson skrev:
grym skrev:
undras om det skulle gå att köpa riktig gammal hederlig diesel i mindre mängd?

vore inte dumt att ha någon kubik som tål att lagras några tiotals år


Sjöfarten kör ju också på diesel men då kallas det bunkerolja. Där har man ju inga som helst miljökrav så det borde vara gammal fet och fin diesel utan försämrande tillsatser eller svavelreducering. Billigt är det också, kostar bara några kronor litern. (Eftersom båtar gör av med såna enorma mängder bränsle så går det inte att ha vanliga skattesatser på det.) Mitt ex brorsa höll på med sjöentreprenad och gjorde av med en hel del sån soppa. Körde naturligtvis dieselbil också, den kostade inte många kronor per mil. Kanske kan vara nåt att försöka leta rätt på? Men då är det kontakter som gäller...


Jag trodde att bunkerolja = tjockolja men det verkar vara ett samlingsnamn för allt bränsle som används till fartyg http://ecosave-sweden.se/index.php/en/component/content/article/5-joomla-license-guidelines

Skulle annars gissa att allt modernt bränsle har tillsatser som det händer nåt med över tiden. Bränsle som endast har raffinerats har ju varit stabilt i några miljoner år och kan man hålla koll på de lättflyktiga komponenterna så borde det ju inte hända så mycket med bränslet. Om det som är lättflyktigt avdunstar borde det inte ge mer än en svårstartad motor. Däremot med tillsatserna kan ju vad som helst hända, att de separerar, att de är kemiskt instabila och omvandlas till nåt annat över tiden. Hur som helst kommer det du har i dunken alltid att vara brännbart även om motorn går uselt på det.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: tor 14 jul 2011, 22:11 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Inte Ryssdieseln , som finns i Estland .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: tis 19 jul 2011, 03:03 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: tis 19 apr 2011, 19:54
Inlägg: 87
Ort: /home
Vad jag vet går det att köpa "vit diesel" på diverse sjömackar (ej statoil etc troligen). Har b.la. sett det på, jag tror det var, Källö-Knippla i Göteborgs skärgård. Men vet inte vad skillnaden är i så fall.

_________________
Ordlista


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: tor 21 jul 2011, 14:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Dalviks Kvarn säljer diesel med 0 % inblandning av RME eller andra rapsoljor . Den används av banverket till dieselloken för att de inte går så bra med rapsolja i tanken .

Fick hem drygt 3 kbm sån diesel i morse .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: tis 22 maj 2012, 21:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Håller på att testköra en volvo lastmaskin 846 nu med diesel funnet i ett gammalt bensinfat . Fatet var nedgrävt under en byggnad och är kvar efter att gubben grävde ner ett par såna fat innan kriget för att hamstra .
Nu kom faten fram och bensinen var förstörd , medans dieseln var precis lika fin som när den fylldes .
Det användes nog ur faten , och fylldes på , fram till mitten av 50 talet men efter det har faten fallit i glömska .

Det som kördes idag med dieseln verkar inte påverka hjullastaren på något vis och för lite gjort för att testa energimängden .
Det rök lite blått ett tag men svårt att säga nu om det var att maskinen stått på tomgång (oljerök) eller om det är dieseln som rker lite .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: tis 22 maj 2012, 22:14 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Såg en på Youtube som drog igång ett fotogenkök med 25 år gammal fotogen i....funkade perfekt..
Borde inte fotogen och diesel ha ungefär samma lagringstålighet?

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: tis 22 maj 2012, 22:45 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 19 aug 2009, 23:02
Inlägg: 316
Gammaldags destillerade bränslen lär ha näst intill obegränsad hållbarhet, medan krackade bränslen sönderfaller. Problemet är att förmodligen allt fordonsbränsle som är tillgängligt för privatpersoner (åtminstone i västvärlden) är framställt genom krackning, eftersom det är en process där man lättare kan styra vad man får ut av råoljan. Därav finns t.ex. inte "riktig" motorfotogen att tillgå längre. Jag minns f.ö. tydligt hur doften på bensinmackar förändrades i början på 90-talet, från att lukta gott till att lukta mindre gott.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: tis 22 maj 2012, 23:32 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
http://www.youtube.com/watch?v=sBksHaTQCbU

Håller fullständigt med... :D

Måste bara vara seriös och fråga er som har en dedikerad BOV som står i garaget. Hur ofta cirkulerar ni bränslet i den? Eller i en gammal traktor eller likande?

Börjar inte alla eller de flesta sjömackarna nu ha i tillsatser i bränslet så man slipper få sjönöd för att man inte har kört upp hela tanken en gång om året i segelbåten?

Rent efter SHTF problematik kommer helt klart uppstå väldigt snabbt även om man är ensam kvar i världen genom att allt bränsle på mackarna inte kommer att kunna användas även om de är helt fulla pga av det ni säger.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: test med gammal diesel
InläggPostat: sön 27 maj 2012, 22:48 
lite mera info

har haft ett par 25l dunkar ståendes från förra året, ca 10 månader om jag minns rätt
har annvänt dom med gott resultat, läs, bilen går med samma liter per mil som vanligt på en känd mätsträcka

men, det växer alger, när jag pumpade över så lämnade jag dom sista 5-10 cm i botten för jag har sett skit
idag så fyllde jag över slattarna till en dunk och kommer låta det så en vecka för att det ska sjunka till botten, sedan ska jag fylla över på samma sätt till ny dunk, och förevisa slemmet som blir kvar i botten

så för lite längre lagring krävs lite annan strategi
antingen alg dödande medel
eller att köra dieslen genom ett finfilter innan man annvänder den


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 9 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet