Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: lör 07 maj 2011, 01:32 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 maj 2011, 01:03
Inlägg: 123
Ber om ursäkt om detta besvaratas tidigare. Sökfunktionen hittade inga resultat som hjälpte mig.

Kort och gott - kan man helt sonika sätta en nyöppnad konserv i/på/över elden och tillaga innehållet direkt i burken eller är det nån elak liten beläggning inuti burken som gör att detta bör undvikas?

Lite spirande nyfikenhet, mest... :)

_________________
"Any idiot can face a crisis - it's day to day living that wears you out."
~ Anton Chekhov


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: lör 07 maj 2011, 02:21 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: ons 03 nov 2010, 23:53
Inlägg: 89
Nej, det ska gå om du "in the first place" konserverade vad det nu var som du konserverade rätt, för då har du tagit död på allt farligt som finns i maten. Dvs. om maten hettades upp över 120 grader vilket den gör i en tryckkokare till exempel. Känner att mitt svar var lite ofullkomligt, men give me a break, det är sent på natten och jag är lite trött. Fråga gärna igen om du vill ha mer info ^^.

Fridens..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: lör 07 maj 2011, 04:04 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Om du värmer maten så ska det i allmänhet inte vara något bekymmer. Koka är värre, då kan du värma upp skyddshinnan på insidan av burken så att den avger tråkigheter beroende på hur burken är producerad (inte alla burkar som har skyddshinna på insidan).

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: lör 07 maj 2011, 07:41 
Som chefen sa så har många burkar idag en plastfilm på insidan. I vattenbad så är det inga problem. Över öppen eld eller direkt på en platta kan det bli ojämn temperaturfördelning så att plasten smälter/förkolnas/förgasas. Nog varken gott eller nyttigt.

Om du värmer burken på lite avstånd från elden, och låter det ta lite längre tid, borde det fungera bra.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: lör 07 maj 2011, 12:17 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 maj 2011, 01:03
Inlägg: 123
Tackar för infon!

Jag funderade mest på sånna man köper färdiga och om man kunde slippa släpa med sig halva köket ut i skogen. :)

har inte kommit särskilt långt vad gäller lätt packning än så jag försöker tänka så absolut primitivt jag kan just nu så får jag anpassa mig efter vad som är nödvändigt, liksom. Bekvämligheter i ett läger är ju inte alltid bekväma att konka på, men det känner ni ju redan till. :D

_________________
"Any idiot can face a crisis - it's day to day living that wears you out."
~ Anton Chekhov


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: lör 07 maj 2011, 12:39 
Offline
I vilken hand håller man sporken?

Blev medlem: tis 22 mar 2011, 12:29
Inlägg: 186
Ort: Uleåborg
Har du kollat MRE, maten som är färdig att äta? Det finns också påsar där man kan värma upp MRE.

Citera:
The Meal, Ready-to-Eat — commonly known as the MRE — is a self-contained, individual field ration in lightweight packaging bought by the United States military for its service members for use in combat or other field conditions where organized food facilities are not available. The MRE replaced the canned MCI or Meal, Combat, Individual rations in 1981 and is the intended successor to the lighter LRP ration developed by the United States Army for Special Forces and Ranger patrol units in Vietnam.


http://en.wikipedia.org/wiki/Meal,_Ready-to-Eat

_________________
Ett samtal på finska:

"Kokoo koko kokko!"
"Koko kokkoko?"
"Koko kokko."

http://asfalttikukka.blogspot.fi/
Nude but not naked


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: lör 07 maj 2011, 14:00 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: lör 16 apr 2011, 21:18
Inlägg: 78
Jag kör all burkmat direkt i elden eller på gasköket, aldrig sett någon plast hinna inne i burken som smält eller på annat synligt sätt varit alarmerande. Skall ut nu i veckan och fixa lite nya recensioner, tänkte bland annat äta en ravioliburk så kan ta lite bilder på det med.

Någon som har en bra källa på att ev. plastfilm i burken kan vara skadlig?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: lör 07 maj 2011, 14:38 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: tis 02 nov 2010, 18:25
Inlägg: 43
Ort: Skåne
Hej
Det finns en lackhinna på insidan av burken som hindrar innehållet från att skada själva burken.
Detta är ofarligt så länge som det är helt, men om man skulle skada det när man äter ut burken så är det
fortfarande ofarligt. Det blir först farligt när lacken är skadad och ha kommit i kontakt med själva burken under en längre tid.
Det är därför man skall se upp att köpa buckliga burkar, det finns en risk att lacken är skadade på dessa.

micgyver

_________________
Ingenting är omöjligt
Det omöjliga tar bara lite längre tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: lör 07 maj 2011, 15:49 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
minustwelve skrev:
Tackar för infon!

Jag funderade mest på sånna man köper färdiga och om man kunde slippa släpa med sig halva köket ut i skogen. :)

har inte kommit särskilt långt vad gäller lätt packning än så jag försöker tänka så absolut primitivt jag kan just nu så får jag anpassa mig efter vad som är nödvändigt, liksom. Bekvämligheter i ett läger är ju inte alltid bekväma att konka på, men det känner ni ju redan till. :D


Konka på frystorkat istället för konserver. Knorrs Spaghetteria till exempel är riktigt bra, särskilt för sitt pris (även om jag undviker Bolognesen).
Vatten till det frystorkade fixar du endera genom att bära med dig eller genom att finna det i skog och mark.
På de flesta håll i Sverige är vattnet bra som det är och nästan överallt i Sverige så är vattnet garanterat ofarligt när det fått koka upp ordentligt.
Frystorkat och en Trangia (eller Trangiaklon) är en höjdare, inte minst så kan man ju använda trangians kastruller över öppen eld om man vill, lite krångligare, men det fungerar. Likaså med en klassisk snuskburk.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: lör 07 maj 2011, 16:48 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 05 maj 2011, 01:03
Inlägg: 123
Intressant! Då blir man ju lite sugen på att testa fiskbullarna som blivit över... :D Går det åt skogen så rör det ju sig bara om en tia.

Vad kul med så många svar så snabbt! :D

Har kollat på MRE men de jag hittat har varit ohyggligt dyra. Annars så vore ju det helt klart aktuellt med sånt. Ska kolla upp det där med frystorkat också. Finns det i vanliga affärer? Min lokala har det inte, i alla fall.

_________________
"Any idiot can face a crisis - it's day to day living that wears you out."
~ Anton Chekhov


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: lör 07 maj 2011, 17:05 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 05 dec 2010, 21:22
Inlägg: 222
Ort: Sthlm
minustwelve skrev:
Ber om ursäkt om detta besvaratas tidigare. Sökfunktionen hittade inga resultat som hjälpte mig.

Kort och gott - kan man helt sonika sätta en nyöppnad konserv i/på/över elden och tillaga innehållet direkt i burken eller är det nån elak liten beläggning inuti burken som gör att detta bör undvikas?

Lite spirande nyfikenhet, mest... :)


Jag tror det går bra. När jag är på körträff med Jeepen brukar jag lägga en (lite öppnad) vanlig konserv med käk ovanpå grenröret 20 minuter innan lunchdags. Blir precis lagom varmt och gott!

_________________
Living a thrifty and frugal lifestyle is truly simple: Use it up. Wear it out. Make it do. Do without. Waste not.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: lör 07 maj 2011, 20:04 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Snackade med en tjej som forskar på Bisfenol-A som ju var det mycket kontroversiella och hormonrubbande ämnet som upptäcktes i nappflaskor och kvitton. FYI så finns det även Bisfenol-A i alla konservburkar samt aluminiumburkar som beläggning på insidan. Det finns väldigt lite studier på kemikalien men man vet att den i MYCKET små mängder kan påverka hormonbalansen i kroppen. Det beror tydligen inte på om man får i sig mycket eller lite utan snarare i vilket skede i livet man får det i sig. Dock är det okänt exakt när man är som känsligast...
BTW så finns det på förslag i renoveringen av miljonprojekten att använda sig av ngn beläggning som även den innehåller Bisfenol-A på insidan av vattenledningarna...
Tror f ö på att tillaga mat i för ändamålet avsedda kärl.

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: lör 07 maj 2011, 20:06 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: ons 03 nov 2010, 23:53
Inlägg: 89
Grisfarmarn skrev:
BTW så finns det på förslag i renoveringen av miljonprojekten att använda sig av ngn beläggning som även den innehåller Bisfenol-A på insidan av vattenledningarna...


Du måste skämta med mig? Varför slutar jag aldrig att förvånas....


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: sön 08 maj 2011, 04:53 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
minustwelve skrev:
Intressant! Då blir man ju lite sugen på att testa fiskbullarna som blivit över... :D Går det åt skogen så rör det ju sig bara om en tia.

Vad kul med så många svar så snabbt! :D

Har kollat på MRE men de jag hittat har varit ohyggligt dyra. Annars så vore ju det helt klart aktuellt med sånt. Ska kolla upp det där med frystorkat också. Finns det i vanliga affärer? Min lokala har det inte, i alla fall.


Här I Uppsala så finns Knorr Spaghetteria på alla större Ica-butiker jag tittat efter den på och brukar finnas på Coop Forum där även Blå Bands expeditionsmat har brukat finnas, ibland till bra pris rentav.
Frystorkat i övrigt brukar vara rätt dyrt på friluftsbutiker.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillaga konserverad mat direkt i burken?
InläggPostat: sön 08 maj 2011, 05:48 
... eller torka själv. Blir hållbart och lätt. Allt som behövs för att tillaga är lite hett vatten och låta det svälla och bli färdigt. Billigt blir det också. Pasta och linser som komplement. Konserver stannar hemma för mig.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet