Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tillflykt på de egna ägorna.
InläggPostat: sön 21 sep 2008, 17:08 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
En ganska sannolik SHTF situation för många är brand eller annan skada på bostaden. Vad händer om huset brinner ner eller bara brandskadas? Bosätter du dig då i en lägenhet i stan och låter odlingarna på gården förfaras?

En mini BOL på den egna gården kanske vore en tanke? Har man lite större tomt eller lite mark kanske man kan sätta en vinterbonad friggebod med vedkamin en bit ifrån huvudbyggnaden och ladda den med någon månads mat, ett antal ombyten kläder med mera, eventuellt i låsta skåp eller dito lådor så att man även exempelvis kan hyra ut stugan som "bed and breakfast" eller ha den som gäststuga. Är man själv BOL för familj eller vänner kan friggeboden vara ett bra sätt att ta hand om dem också.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 sep 2008, 20:39 
Jag har ett uthus, med pannrum och en påtänkt "spa-anläggning". Jag förvarar min BOB och övrig "camping" utrustning där. Skulle huset brinna så kanske uthuset klarar sig.

Men några "jaktstugor" att hyra ut vore inte heller dumt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: sön 21 sep 2008, 22:01 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: sön 31 aug 2008, 21:51
Inlägg: 215
Om man har en jaktstuga någonstans så borde det räcka att "förbättra" den lite. Om huset skulle brinna ner i "fredstid" och man omgrupperar till jaktstugan så behövs knappast en månads mat. Snarare två tre dagar, tills ICA öppnat nere i stan. En veckas mat kan dock vara vettigt ändå, det blir då ingen panik att bunkra det första man gör på måndag morgon.

En veckas mat kan ju vara MRE, Grönpåse kompletterat med potatis/morötter mm som man hämtar ur jordkällaren. Torkat kött går ju också bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på de egna ägorna.
InläggPostat: mån 21 nov 2011, 12:30 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: fre 18 nov 2011, 16:08
Inlägg: 21
Kanske inte något nytt för er som verkar vara insatta i det mesta, och ni har ju kanske sett dokumentären om "nya grönavågen" som tydligen gått på svt, men vill ändå tipsa om ett roligt projekt, som man säkerligen med fördel kan anpassa efter sina egna behov, dvs, göra ganska litet.

http://www.youtube.com/watch?v=L9jdIm7grCY

Kan ju bli både stiligt och praktiskt, och sköter man dränering och förarbete ordentligt är det både säkert och miljövänligt... Ett bildäck packat med sand är förhållandevis skott och stötsäkert, och dessutom brandsäkert och värmesparande. Om man har plats på tomten, och tid över, dvs.
Vill man ha växthus, så skadar det ju inte om växthuset fyller fler funktioner.

Fred och kärlek! (mohaha)

_________________
http://en.wikipedia.org/wiki/Exponential_growth

“It is no measure of health to be well adjusted to a profoundly sick society.”


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på de egna ägorna.
InläggPostat: mån 21 nov 2011, 17:13 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Earthship har tagits upp på olika håll här på forumet med argument för och emot och som koncept är de definitivt intressanta.
I just den här tråden är de dock kanske inte helt relevanta då frågan här snarare är på ett principiellt plan, huruvida en tillflykt på den egna gården är en bra idé och varför eller varför inte det är det.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på de egna ägorna.
InläggPostat: mån 21 nov 2011, 19:25 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: lör 23 okt 2010, 00:16
Inlägg: 440
En tillflykt på gården bygger i huvudsak på grundprincipen "ha inte alla ägg i samma korg" (försvenskat).

Tanken är att det ska finnas olika typer av byggnader som kan fylla olika funktioner men som har ett hällsosamt överlapp i fråga om funktion, detta kan uppnås på olika sätt.

1. För den som idag sitter på en vanlig villa är det ingen dum ide att bygga sig ett extra fristående garage med loft, det skall givetvis vara vinterbonat, och ha indraget vatten och avlopp. Möjlighet till vedeldning beror ju givetvis på hur resten av fastigheten ligger till, men är nog aldrig fel. En liten toalett med dusch (golvbrunn i lite rymligare toalett räcker, bara koppla på en duschslang vid handfatet sedan). Sovutrymme och förvaring på loftet och ett mindre kök/pentry brevid toaletten och sen kan detta användas som bostad antingen att hyra ut i de lägen man behöver lite extra inkomst eller att flytta in i själv och hyra ut huset om man ligger riktigt pyrt till ekonomiskt.
Givetvis kan man använda det som garage eller liknande i vanliga fall, eller kanske nån stans för "halvutflugna" barn att bo sina första år...användningsområdena är många.

2. En eller ett par små friggebodar som kan brukas till allsköns förvaring och även boende om det vill sig illa är en billigare lösning.

3. Bäst är det som vanligt om man fick designa hela fastigheten från början, då skulle man inte bygga en huvudbyggnad utan skulle troligtvis bygga ett mindre bostadshus först (max 100kvm) att bo i medans resten växer fram. Troligtvis skulle helhetsplanen innefatta 3-4 ytterligare byggnader, alla på behörigt avstånd från varandra.

Tyvärr är många av de fastigheter som finns i sverige idag redan bebyggda på ett sådant sätt att de inte lämpar sig för så värst mycket mer (och detta sitter ju samman med hur lätt det är att få bygglov), det fanns väldigt lite framåt-tänk sas, men hittar man fastigheter med större tomter är det bra...mer mark som ligger i anslutning till din tomt är ju inte direkt nått som går att köpa på ica!

_________________
Civiliseringsgrad = Samverkansgrad


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på de egna ägorna.
InläggPostat: sön 31 aug 2014, 13:16 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Atterfallshusen öppnar intressanta möjligheter för tillflykt på den egna tomten, tjugofem kvadratmeter rätt packat kan rymma mycket boende, har man ett för modernt hus så kan ett atterfallshus ge möjlighet att bygga ett hus som inte är så fullständigt on grid beroende som många moderna villor, Atterfallshuset kanske i det läget blir en tillflykt redan vid strömavbrott.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på de egna ägorna.
InläggPostat: mån 01 sep 2014, 03:51 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: mån 16 jun 2008, 10:29
Inlägg: 521
Ort: Borås
Ja de nya Attefallshusen öppnar visa dörrar, MEN om jag fattat en gammal vän rätt så är det enbart just bygglovsdelen som är slopad. ALL annan papperseccersis skall fortfarande till innan allt är "ok" och ingen myndighet kan stoppa/hindra dig. Får kanske gräva lite mer I detta med Attefallshusens + och -, men som det verkar så kanske det var batter I tidningsrubrikerna än vad det är irl.

annars är ju 25 kvadrat mycket att bo på om man kan hålla sams och inte måste ha massa egen yta (2 st privata sovrum 10m2), blir lite klent med övrigt då...haha. sovloft så man kommer upp I 35 kvadratmeter golv borde väl vara möjligt om man pusslar duktigt. (?)
mvh PP

_________________
Rätta mig gärna när jag har fel och när jag har otur när jag tänker... ;-)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på de egna ägorna.
InläggPostat: mån 01 sep 2014, 11:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Du kan få ut mer än så från ett Attefallshus om du känner att du har råd...

Med loft kan du klämma ut 35 kvm utan problem, vilket i sig är bra, men du får också bygga en källare om du känner för det. Då har ditt Attefallshus blivit hela 60 kvm... Inte så illa.

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på de egna ägorna.
InläggPostat: mån 01 sep 2014, 12:19 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Xamuce skrev:
Du kan få ut mer än så från ett Attefallshus om du känner att du har råd...

Med loft kan du klämma ut 35 kvm utan problem, vilket i sig är bra, men du får också bygga en källare om du känner för det. Då har ditt Attefallshus blivit hela 60 kvm... Inte så illa.


Du menar "då har ditt attefallshus blivit nedgången till din hemliga 1200 kvadratmeters bunker"?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tillflykt på de egna ägorna.
InläggPostat: mån 01 sep 2014, 12:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
sprithitler skrev:
Xamuce skrev:
Du kan få ut mer än så från ett Attefallshus om du känner att du har råd...

Med loft kan du klämma ut 35 kvm utan problem, vilket i sig är bra, men du får också bygga en källare om du känner för det. Då har ditt Attefallshus blivit hela 60 kvm... Inte så illa.


Du menar "då har ditt attefallshus blivit nedgången till din hemliga 1200 kvadratmeters bunker"?


Lite så :D

Jag har kanske inte råd bygga 1200 kvm, men en källare som är dubbelt så stor lär ingen märka om jag bygger...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet