Swedish Survivalist

Forum för svenskar med survivalistintresse

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tillflyktsstrategi och survivalistfilosofi för stadsbor
InläggPostat: tor 16 aug 2012, 08:31 
The grey man
Användarvisningsbild

:shock: Tänkte du ha 20 femtonkilos cache ute som du har aktuella med mat? Känns som att du kommer att springa runt som en ekorre för att äta nåt när skiten träffat fläkten :lol:
Sen är väl problemet att markägare inte är sådär överdrivet glada över att folk bygger semipermanenta bivacker ute på deras mark.
Om jag hade samma förutsättningar som du så skulle jag satsa på nåt mobilt som du kan ta med dig dit du behöver bugga ut. När SHTF har inträffat så lär ingen markägare bry sig om du snickrar upp en förläggning, men innan dess lär dom protestera.
Om du inte har bil så kan du skaffa dig en större cykelkärra och därmed ta med dig det du behöver i valfri riktning efter att katastrofen inträffat.
Att underhålla så många cache och bivackplatser känns helt enkelt som ogörligt mycket arbete.

Det skulle vara intressant att se hur mycket prylar man skulle behöva för att leva ett år borta från samhället.

InläggPostat: tor 16 aug 2012, 09:08 
Omega man
Användarvisningsbild

En bra bok är Friluftsliv och hantverk av Matz Glantz och Rolf Olsson .
Där finns en bra lista på lämpliga verktyg man kan behöva för att klara sig på en lägerplats .
Mycket även hur man reparerar och tar hand om dessa verktyg samt hur man gör egna om de går sönder osv .
Beskriver hur man tillverkar många bra att ha saker också .

Sedan finns det många andra böcker tex

Slöjda och bygg för friluftsliv ; som mer tar upp saker man kan göra och mindre om verktyen .

Uteliv av Lars Fält ; som är mer överlevnad i skog och mark

Ute ; tar upp olika tältmodeller och tarpar och hur man kan tillverka dem själv förutom mycket mer . Innehåller ett bra kapitel om egentillverkade spisar och ugnar med .

Patrulljobb en bok för scouterna med många tips för friluftsliv och hur man kan få lite mer lyx av det som finns runt om i skogen .

InläggPostat: tor 16 aug 2012, 15:06 
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

@Ongrid

Mjae, var mest lite räkneexempel. Mer för att visa på att det inte är omöjligt. En 15kgs cache ger dig gott om näring, inte helt omöjligt ett överskott på energi, under 14 dagar.

I mitt fall har jag 235kvkm eller 23.5 tusen hektar naturreservat inom några dagars march.
Att kombinera mitt nuvarande frilufts intresse med att bygga små vindskydd dolt i skogen redan nu när jag marscherar upp i naturreservatet och sen bygga lite stabilare konstruktioner dolt där nu hade bara varit roligt från min sida, gillar att vara ute i skog och mark och detta ger mig ju bara fler anledningar att spendera några dagar ute i skogen oavsett årstid.

Tack Dweomer!

Ska se om jag kan kika på de böckerna när jag har lite tid över.
Jag tror man klarar sig rätt långt faktiskt på ett set rätt basic verktyg och en hel den lina.
Gärna ha lite reservverktyg ifall ifall man vet ju aldrig.

InläggPostat: tor 16 aug 2012, 15:28 
Omega man
Användarvisningsbild

När du provat att göra en kåsa av en björkvril med en vanlig kniv så förstår du vikten av rätt verktyg för alla uppgifter .

InläggPostat: tor 16 aug 2012, 15:34 
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

Har byggt flera tipibivacksvarianter med hjälp av endast såg kniv och snöre.
Äsh vad kaxigt det där lät :oops:, jag menar såklart att jag förstår din poäng.

Senast redigerad av Nordöst tor 16 aug 2012, 15:39, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 16 aug 2012, 15:35 
The grey man
Användarvisningsbild

Frågan är väl om en tipibivack byggd av snöre och ris funkar om du ska bo länge på nåt ställe... Blir nog till att förbättra rätt avsevärt... Lite som att bygga en sommarstuga efter SHTF :?

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 08:28 
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

@Ongrid
Hehe, jao, det är väl frågan. :P
Har surfat runt på en hel del bushcraft nu i sommar och även gjort en del challanges ute i skogen.
Men jag tror det funkar, eller ja, i min låtsasvärld är det nog så jag hade gjort, jag har ju idag ingen möjlighet att skaffa mig en sommarstuga eller tomt någonstans och förbereda.
Att stanna bakom sin säkerhetsdörr ett tag i staden och äta konserver och dricka lagrat vatten och se vad som händer borde man ju göra, men att stanna en längre tid inne i en stad med hundra tusentals svältande människor känns lite risky.

Borde inte vara några konstigheter att få till olika sorters bivacker som håller vintern ut, speciellt om man fixar med en kamin.
Det är synd, jag har en del bilder från bivacker vi byggde i sommar och i våras, men dom är "offentliga" och vill inte outa mig här. Kan lägga upp några jag kommer bygga i höst. Dock mindre varianter, mer tillfälliga väder och vind skydd.
Om TSHTF så hade det ju inte varit omöjligt att bygga en talltimmerstuga heller, speciellt inte om man preppar lite av de rätta verktygen som Dweomer är inne på.

Varför jag kanske verkar lite insnöad på ett, ett och ett halv års mat, är för att jag tror att på ett år hinner man plantera ut sätt potatis eller fånga och torka sina första byten osv. Efter ett år borde man ha bättre koll på hur man skaffar resurser om man haft ett år att förbereda sig på energi överskott, hur "samhället" ser ut osv.
Efter något år eller så så borde det även vara lägligt att söka sig utåt på landet och leta upp bönder.
Bönder/matodlare om något borde väll ha bäst förutsättningar för att försörja sig själva efter TSHTF?

Får man bolla över frågan, för att hålla diskussionen igång och för att fördjupa tråden med fler vettiga tankar;
Hur ser livet ut efter TSHTF i en storstadsmiljö, och hur kan utvecklingen se ut därefter?
Hur förbereder man sig bäst för det idag som en man i 25-30 års åldern utan barn eller några egentliga ekonomiska resurser?
Hur ser framtiden ut på kort, medel, medellång och lång period?

InläggPostat: fre 17 aug 2012, 08:38 
The grey man
Användarvisningsbild

Om man nu ska sticka iväg som du planerar så skulle jag nog försöka ordna så mycket som möjligt på förhand... om du ska ha en kamin i din bivack så skulle jag rekommendera att du köper en liten lagom kamin som kan funka i lite olika situationer. En kamin kan du ju i värsta fall även anpassa till att värma din lägenhet om du blir tvungen att stanna kvar i stan.
Då kan man bara slå en skiva för ett fönster och leda ut rökröret via en isolerad del av skivan... så har du värme i din lägenhet när dom andra fryser ;)

Sen är det ju oerhört viktigt med redskap och verktyg, och det blir nog, bortsett från den lagrade maten, den tyngsta posten i din plan! Spadar, spett, yxa, hammare, slägga, sånt väger rätt mycket men behövs om du ska kunna odla långsiktigt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2