@OngridHehe, jao, det är väl frågan.
Har surfat runt på en hel del bushcraft nu i sommar och även gjort en del challanges ute i skogen.
Men jag tror det funkar, eller ja, i min låtsasvärld är det nog så jag hade gjort, jag har ju idag ingen möjlighet att skaffa mig en sommarstuga eller tomt någonstans och förbereda.
Att stanna bakom sin säkerhetsdörr ett tag i staden och äta konserver och dricka lagrat vatten och se vad som händer borde man ju göra, men att stanna en längre tid inne i en stad med hundra tusentals svältande människor känns lite risky.
Borde inte vara några konstigheter att få till olika sorters bivacker som håller vintern ut, speciellt om man fixar med en kamin.
Det är synd, jag har en del bilder från bivacker vi byggde i sommar och i våras, men dom är "offentliga" och vill inte outa mig här. Kan lägga upp några jag kommer bygga i höst. Dock mindre varianter, mer tillfälliga väder och vind skydd.
Om TSHTF så hade det ju inte varit omöjligt att bygga en talltimmerstuga heller, speciellt inte om man preppar lite av de rätta verktygen som
Dweomer är inne på.
Varför jag kanske verkar lite insnöad på ett, ett och ett halv års mat, är för att jag tror att på ett år hinner man plantera ut sätt potatis eller fånga och torka sina första byten osv. Efter ett år borde man ha bättre koll på hur man skaffar resurser om man haft ett år att förbereda sig på energi överskott, hur "samhället" ser ut osv.
Efter något år eller så så borde det även vara lägligt att söka sig utåt på landet och leta upp bönder.
Bönder/matodlare om något borde väll ha bäst förutsättningar för att försörja sig själva efter TSHTF?
Får man bolla över frågan, för att hålla diskussionen igång och för att fördjupa tråden med fler vettiga tankar;
Hur ser livet ut efter TSHTF i en storstadsmiljö, och hur kan utvecklingen se ut därefter?
Hur förbereder man sig bäst för det idag som en man i 25-30 års åldern utan barn eller några egentliga ekonomiska resurser?
Hur ser framtiden ut på kort, medel, medellång och lång period?