Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: lör 22 okt 2011, 09:07 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

En skyddsväst är definitivt inget jag vill bära och jag vill heller inte vara i en omgivning där det skulle behövas. Däremot kan det mycket väl hända att mina idag trygga omgivningar förändras och blir otrygga. Det är ju nåt som många av forumets medlemmar räknar med. Om jag tvingas vara kvar i den här otrygga miljön kan en skyddsväst utgöra en livförsäkring mot t ex en förlupen kula.

Jag är +50 och även om jag är vältränad har jag inget att hämta i en knivfajt eller en skottduell. Dessutom har jag levt ett tryggt liv så jag har liten erfarenhet av de hotbilder som arga, desperata och kriminella människor utgör. De bilder jag har av dessa situationer är teoretiska och hämtade från film TV och böcker. Nej jag kommer att hålla mig undan, vara alert och undvika situationer och ställen som kan vara ett hot.

Det som oroar mig mest är home-invasions och där kommer ingen skyddsväst i världen att hjälpa.

InläggPostat: lör 22 okt 2011, 11:04 
beror mycket på kulvalet med

ex så har jag gamla pansarbrytande kulor till 8x57 som är kul mot hardox :rambo: :lol:

InläggPostat: sön 23 okt 2011, 00:22 
Har du kollat in självförsvarskurser? Inte krav maga och sådant men där man får lära sig hur man uppför sig om någon rånar dig under vapenhot. Minns att grabbarna i "Rallarsving" gick en sådan i ett av sina program. Tror du lever längre om du tar en sådan kurs och en extra tur i joggingspåret för att öka flykthastigheten.

En skyddsväst skyddar inte mot ett nackskott eller kniv i skrevet... Flytta och rösta på ett parti som lovar ökad budget till polisen skulle jag rekommendera.

InläggPostat: tis 25 okt 2011, 09:25 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!
Användarvisningsbild

Knivhandskar står på min införskaffningslista.
I övrigt så känns det relativt ovärt så länge ansikte/hals/underarmar är oskyddade :/.
Mest rädd för halsen/ögonen för egen del.

InläggPostat: tis 25 okt 2011, 23:25 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Ska du tillverka en skyddsväst måste du sätta upp en budget. Det är ditt första steg emot en väst, går priset på din egentillverkade väst upp i över köpta, finns det ju risk att köpa.
Nästa steg är att se över material, vilka du kan få tag på, vilka som är tillräcklingt hållfasta etc. FÅr västen vara tung, ska den väga mindre än x kg.

Tips på material är termoplaster med hög slagseghet, tex; karbonatplast (PC).
Annars härdplaster där du kan ta epoxiplast med kevlar (50 %) viktprocent, eller epoxiplast med kolfiber (60-70 %) viktprocent.
Keramfibrer skulle även kunna användas som armering till plast för hög hållfasthet, vet dock inte hur det ligger till där med slagsegheten.

Keramer är annars bra. Men satsa på lager av olika material.

Finns en stor risk att din väst om du skulle få för dig att bygga en, kommer bli dyr, för tung och därmed oanvändbar då den hindrar dig mer än skyddar dig.

Skaffa en knivväst från något företag, det är dagens tips. (i alla fall om du absolut måste).

InläggPostat: ons 26 okt 2011, 12:56 
dragon skin , någon?

InläggPostat: ons 26 okt 2011, 17:48 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

grym skrev:
dragon skin , någon?

Faktiskt inte en dålig idé, skulle kunna tillverka keramiska plattor (cylindrar) av kiselkarbid och sedan placera dessa som lager. Om jag inte minns fel är dessa effektiva emot flertalet projektiler.

InläggPostat: sön 06 nov 2011, 23:21 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Kritiken dragonskin har fått är att limmet och andra delar smälter i 50+ och att det därför är obra i Irak och liknande krigsskådeplatser. Med andra ord ingenting som borde vara ett problem här i landet. :P

Personligen tror jag att det är bättre att köpa en skyddsväst än att tillverka själv.

InläggPostat: ons 09 nov 2011, 12:34 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Intressant där med limmet, borde kunna substitueras med något annat..
Köpt är väl säkrast i med industriella kontroller, i flera steg.

InläggPostat: ons 09 nov 2011, 14:07 
finns det brynjevästar? borde iallafall stå emot knivstick mm.

InläggPostat: ons 09 nov 2011, 14:46 
Om man beaktar det att idag kan man få "köpt" ny väst från Israel för cirka 2000 kr inklusive frakt så måste jag verkligen instämma med IOD.
Jag har väst på mig väldigt ofta och med tanke på hur "jobbigt" det är att röra sig och arbeta med västen på då vill jag verkligen vara säker att den gör nytta också. Annars väljer man bort den.
Om man lägger moms och andra avgifter som tillkommer då kommer inte västen att kosta mycket mer än 2600 kronor, vilket är fortfarande ganska billigt jämfört med vad det skulle kosta i material och tid för att få något som är hemmabygge med obevisad funktion. Kondomer och skyddsväst är nog två produkter som jag vill ska fungera när det behövs och inte genom att själv testa funktionen :lol: .

http://www.ebay.com/itm/Bulletproof-VES ... 615wt_1164

InläggPostat: fre 16 dec 2011, 11:06 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

En modell av "ringbrynjor" används på slakterier för att skydda händer , del av armar och som förkläden , från knivskador .

Finns hela "kroppsstrumpor" i samma material för dykare som vill dyka med hajar .

Tveksam dock om de klarar stickande vapen som kan komma mellan eller in i ringarna och inte bara det som "glider" mot utsidan .

Råhud är nästintill omöjligt att skära i om den är torr och användes ju förr som del av rustningarna .
Råhud = ogarvad torkad oxhud .

InläggPostat: fre 16 dec 2011, 11:57 
Dweomer skrev:
En modell av "ringbrynjor" används på slakterier för att skydda händer , del av armar och som förkläden , från knivskador .

Finns hela "kroppsstrumpor" i samma material för dykare som vill dyka med hajar .

Tveksam dock om de klarar stickande vapen som kan komma mellan eller in i ringarna och inte bara det som "glider" mot utsidan .

Råhud är nästintill omöjligt att skära i om den är torr och användes ju förr som del av rustningarna .
Råhud = ogarvad torkad oxhud .

Hajbrynjor borde ju funka, dom har ju lite tryck i käkarna och ganska vassa tänder...
och Nidingbanes nitade brynjor funkar nog med, kanske lite tunga.
Råhuden är väll stenhård? isåfall nån typ av lappteknik för att få den rörlig..

InläggPostat: fre 16 dec 2011, 22:43 
Tränar vakthöns

Är det någon som har handlat av Israelerna?

InläggPostat: fre 16 dec 2011, 23:54 
Tränar vakthöns

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa