Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: tis 12 okt 2010, 14:53 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Hej!
Är ny på forumet, så jag hoppas ni ursäktar om detta ämne redan finns någonstans...
Även om jag är ny på detta forum är jag på inget sätt 'ny' när det gäller 'survivalistteori' & har länge haft mer, eller mindre, praktiska idéer & planer på vad jag skulle ta mig till i ett 'skarpt läge' à la systemkollaps...

Men, nu till det jag tänkte fråga om.
Har nyligen flyttat till centrala Malmö och trots att jag bott många år i centrala GBG, och därmed är en 'van storstadsbo' upplever jag Malmö som en väldigt 'hotfull' stad där jag helt enkelt inte känner mig trygg på gator & torg. Och även om det är värst kvällstid så finns tyvärr denna känsla där även dagtid. Jag vill poängtera att jag inte på något sätt lider av förföljelsemani eller något åt det hållet, jag tror inte heller att någon är ute efter mig, men med nästan en skjutning om dagen de senaste veckorna, personrån, misshandel, 'gängkrig' etc. känns risken att man plötsligt befinner sig på fel plats vid fel tillfälle obehagligt stor.
Naturligtvis tar jag till alla (lagliga) försiktighetsåtgärder då jag rör mig på gator & torg under kvälls- & nattetid, men efter att två personer skjutits ner & tre knivskadats på 10 dagar, inom en radie på ca 300 m från mitt boende har jag seriöst börjat överväga att införskaffa någon form av skyddsväst.
Syftet med västen skulle då vara att ge mig skydd mot en 'initial attack', med eller utan tillhygge, eller förlupen kula/kniv och ge mig en chans att fly fältet.
Har kollat lite på olika skyddsvästar som diskret kan bäras under en jacka el. dyl., men priserna är avskräckande. Speciellt med tanke på 'användningsområde'.
Då jag tycker det är väldigt kul att tillverka/modifiera olika saker och är rätt duktig på det, har jag funderat lite på om det kanske skulle gå att tillverka en skyddsväst själv... ;)
Någon som funderat på samma sak eller kanske till och med gjort detta?

En idé är att utgå från en ridväst och 'modifiera' denna så att den klarar av att ge ett tillräckligt skydd. Fördelen med detta, som jag ser det, är att man då har något att utgå ifrån dvs det är modifiering som krävs och inte 'konstruktion'.

Materialet i ridvästar (någon form av 'skumgummimaterial' med hög densitet) borde skydda hyfsat effektivt mot slag/sparkar & attacker med trubbiga föremål.
Någon som vet exakt vad det är för material och om, och i så fall var, man kan få tag på detta!?
Om jag skulle modifiera en ridväst tänker jag mig ett 'hölje' av plexiglas/PVC som sågas/skärs till & sedan formas efter västen med hjälp av värmepistol.
Eventuellt även ett lager plåt/aluminium som på samma sätt formas och sedan 'gjutes' ihop med 'plasten' med kraftigt epoxilim. Ytterst ett grovt & kraftigt tyg.
Vad tror ni om detta? Skulle resultatet ge ett hyfsat skydd? Är det en idé värd att testa?
I så fall vilka material skulle ni förorda? (PVC/Plexi/metall etc.)

Vore det kanske billigare & enklare att tillverka en väst från grunden? I så fall, var får man tag på det stötskyddande material som finns i ridvästar? (Eller likvärdigt mjukt högdensitets material som kan 'ta upp kraften' från ett slag eller liknande?)

Som sagt, dels skulle jag vilja ha en skyddsväst att använda vid de tillfälle då jag vistas på platser som 'är osäkra' och dels skulle det vara ett kul projekt...
Så alla tips, råd, idéer etc. uppskattas!!

Inläggsrubrik: Re: Tillverka skyddsväst!?
InläggPostat: tis 12 okt 2010, 15:51 
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

Skall du bära en väst för att skydda ditt liv, och skall ta på dig den obekväma saken så bör den erbjuda skydd mot de hotbilder som existerar.
Jag skulle aldrig krångla med en ridväst som inte erbjuder det skydd du behöver. En dold skyddsväst som klarar stick och finkalibrig eld behöver inte vara så dyr, håll bara koll på åldern då kevlar och dyneema åldras.

Senast redigerad av sheldor fre 21 okt 2011, 23:15, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 16:05 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

gorQi skrev:
Skall du bära en väst för att skydda ditt liv, och skall ta på dig den obekväma saken så bör den erbjuda skydd mot det hotbilder som existerar.
Jag skulle aldrig krångla med en ridväst som inte erbjuder det skydd du behöver. En dold skyddsväst som klarar stick och finkalibrig eld behöver inte vara så dyr, håll bara koll på åldern då kevlar och dyneema åldras.

Finkalibrig eld kräver en riktigt stor och tung väst, allt från 20mm och nedåt är finkalibrigt. Ska du ha en väst som klarar påskjuting av tex ett AG90 (12.5mm cal.50) Så ska det till en sju tusan till väst.
Allt över 9mm från pistol känns orealistiskt och antagligen onödigt som civil.
Jag hade satsat på en ren knivväst som målsättning om jag skulle försöka göra en själv.

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 16:11 
She was a girl of impeccable taste!
Användarvisningsbild

Kan ju bara tala för mig själv, men om jag bodde i ett område där jag kände behov av att bära skyddsväst för att känna mig säker när jag vistas ute på gator och torg, så hade jag nog allvarligt funderat på om jag kanske inte borde flytta! Är det "värt det" att bo i ett sådant område? Inte bara det rent fysiska våld man kan råka ut för (vilket man kan råka ut för oavsett om man befinner sig i Malmö eller Jokkmokk), utan också den psykiska påfrestningen att inte känna sig trygg.

Sen kan ju såklart det ekonomiska och brist på lediga bostäder sätta käppar i hjulet, men vore jag dig skulle jag nog åtminstone fundera igenom det länge och noga.

Senast redigerad av Alex Supertramp tis 12 okt 2010, 16:40, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 16:12 
En fullastad bandvagn is the shit
Användarvisningsbild

jojjenda skrev:
gorQi skrev:
Skall du bära en väst för att skydda ditt liv, och skall ta på dig den obekväma saken så bör den erbjuda skydd mot det hotbilder som existerar.

Finkalibrig eld kräver en riktigt stor och tung väst, allt från 20mm och nedåt är finkalibrigt. Ska du ha en väst som klarar påskjuting av tex ett AG90 (12.5mm cal.50) Så ska det till en sju tusan till väst.
Allt över 9mm från pistol känns orealistiskt och antagligen onödigt som civil.
Jag hade satsat på en ren knivväst som målsättning om jag skulle försöka göra en själv.

Besserwisser! :P
min väst skall klara upp till 357 magnum utan plattor och den är smidig.
12,7 tror jag ingen väst klarar.
Med tanke på det genomsnittliga våldet är nog en knivväst att föredra, men iom att man kan få skydd mot mindre pistolammunition (nöjd?) i en lika smidig väst tycker jag att man skall satsa på det.

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 16:37 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

..

Senast redigerad av takiman ons 11 feb 2015, 09:12, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 16:41 
Chefen

Att själv tillverka en väst som ger någorlunda skydd kommer att bli dyrt och västen kommer att bli klumpig och osnygg. Rekommendationen från min sida blir att köpa en skyddsväst som skyddar till och med nio mm (kanske lite grövre med tanke på M39b) och mot knivar samt eventuellt köpa ett par knivresistenta handskar. En personskyddsspray med bra infärgning och "DNA" kan förmodligen också vara bra, såväl vid självförsvar som vid ingripande mot pågående brott ("Han är 190 cm och blåmålad med färg ur denna flaskan, färg och flaska kan matchas av kriminaltekniker" är ett bättre signalement än " han är rätt lång och har munkjacka").

Den förberedde överlever.

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 16:50 
Hurricane skrev:
Hej!
Är ny på forumet, så jag hoppas ni ursäktar om detta ämne redan finns någonstans...
Även om jag är ny på detta forum är jag på inget sätt 'ny' när det gäller 'survivalistteori' & har länge haft mer, eller mindre, praktiska idéer & planer på vad jag skulle ta mig till i ett 'skarpt läge' à la systemkollaps...

Men, nu till det jag tänkte fråga om.
Har nyligen flyttat till centrala Malmö och trots att jag bott många år i centrala GBG, och därmed är en 'van storstadsbo' upplever jag Malmö som en väldigt 'hotfull' stad där jag helt enkelt inte känner mig trygg på gator & torg. Och även om det är värst kvällstid så finns tyvärr denna känsla där även dagtid. Jag vill poängtera att jag inte på något sätt lider av förföljelsemani eller något åt det hållet, jag tror inte heller att någon är ute efter mig, men med nästan en skjutning om dagen de senaste veckorna, personrån, misshandel, 'gängkrig' etc. känns risken att man plötsligt befinner sig på fel plats vid fel tillfälle obehagligt stor.
Naturligtvis tar jag till alla (lagliga) försiktighetsåtgärder då jag rör mig på gator & torg under kvälls- & nattetid, men efter att två personer skjutits ner & tre knivskadats på 10 dagar, inom en radie på ca 300 m från mitt boende har jag seriöst börjat överväga att införskaffa någon form av skyddsväst.
Syftet med västen skulle då vara att ge mig skydd mot en 'initial attack', med eller utan tillhygge, eller förlupen kula/kniv och ge mig en chans att fly fältet.
Har kollat lite på olika skyddsvästar som diskret kan bäras under en jacka el. dyl., men priserna är avskräckande. Speciellt med tanke på 'användningsområde'.
Då jag tycker det är väldigt kul att tillverka/modifiera olika saker och är rätt duktig på det, har jag funderat lite på om det kanske skulle gå att tillverka en skyddsväst själv... ;)
Någon som funderat på samma sak eller kanske till och med gjort detta?

En idé är att utgå från en ridväst och 'modifiera' denna så att den klarar av att ge ett tillräckligt skydd. Fördelen med detta, som jag ser det, är att man då har något att utgå ifrån dvs det är modifiering som krävs och inte 'konstruktion'.

Materialet i ridvästar (någon form av 'skumgummimaterial' med hög densitet) borde skydda hyfsat effektivt mot slag/sparkar & attacker med trubbiga föremål.
Någon som vet exakt vad det är för material och om, och i så fall var, man kan få tag på detta!?
Om jag skulle modifiera en ridväst tänker jag mig ett 'hölje' av plexiglas/PVC som sågas/skärs till & sedan formas efter västen med hjälp av värmepistol.
Eventuellt även ett lager plåt/aluminium som på samma sätt formas och sedan 'gjutes' ihop med 'plasten' med kraftigt epoxilim. Ytterst ett grovt & kraftigt tyg.
Vad tror ni om detta? Skulle resultatet ge ett hyfsat skydd? Är det en idé värd att testa?
I så fall vilka material skulle ni förorda? (PVC/Plexi/metall etc.)

Vore det kanske billigare & enklare att tillverka en väst från grunden? I så fall, var får man tag på det stötskyddande material som finns i ridvästar? (Eller likvärdigt mjukt högdensitets material som kan 'ta upp kraften' från ett slag eller liknande?)

Som sagt, dels skulle jag vilja ha en skyddsväst att använda vid de tillfälle då jag vistas på platser som 'är osäkra' och dels skulle det vara ett kul projekt...
Så alla tips, råd, idéer etc. uppskattas!!

Synd att du flyttat till en av Sveriges otryggaste städer , själv är det en av det bästa sakerna jag gjort ! Nämmligen flyttat från kloaken efter 37 år underbart att slippa råtthålet ! :surprised:
Beträffande västen så hade jag personligen köpt en knivväst alt skottsäkerväst beroende på hur mycket man orkar släpa på.

Förresten ! Varmt välkommen hit ! :D

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 17:01 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

"Om jag skulle modifiera en ridväst tänker jag mig ett 'hölje' av plexiglas/PVC som sågas/skärs till & sedan formas efter västen med hjälp av värmepistol."
En ny survivalistsuperhjälte är född! =)
Tror också mer på att köpa en färdig väst eller ev kolla efter begagnade. Spary av olika slag gör susen vid försvar och det är lätt att identifiera förövaren/arna.
Jag skulle med flytta från sånt område eller lära mig massa självförsvar och att springa snabbt som faen!

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 17:19 
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Farligare alternativ....

Att tillverka en egen skyddsväst för att skydda mot skjutvapen skulle faktiskt
kunna vara värre än att vara utan pga material som följer med kulan genom kroppen.
Ett alternativ att "bygga" en egen knivväst skulle kanske vara mera rimligt.
En sådan går ju också lite lättare att testa..

Fast jag håller med samtliga ovan. Om situationen är så illa som du beskriver den är
en riktig köpt väst det alternativ som jag skulle satsa på. Annars är det nog flytta som
gäller.

Vet inte om det är inbillning men det känns som om Malmö blivit mycket värre genom åren.
Man hör inte mycket positivt om den staden...

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 17:31 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

...

Senast redigerad av takiman ons 11 feb 2015, 09:13, redigerad totalt 2 gånger.

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 17:56 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Vill bara belysa följande, om det så farligt som du skriver. Hur farligt kommer det bli vid ett SHTF-scenario när lag och ordning är satta ur spel?

Måste du bo kvar, köp en skyddsväst. Måste du inte bo kvar, ta chansen att flytta till något bättre för dig(din familjs) och din hälsas skull.

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 18:06 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Nu har jag inte besökt Malmö på länge men är det verkligen så illa som det uppmålas? Är det pga av våra kära berikare?

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 19:25 
Ett av mina inlägg blev nyligen borttaget härifrån , tråkigt att det ej är högre i tak på detta forum , men verkligheten är för obekväm för vissa tydligen . :lol:

InläggPostat: tis 12 okt 2010, 19:29 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Tråkigt om det händer utan att man får en förklaring =(

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 46 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa