Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: fre 26 maj 2017, 07:37 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Nikenik skrev:
Speciellt en av kaninerna som är rätt tam, gosig och gärna äter ur handen på en. :)


Rasen jag köpte var en blandras med lite "allt möjligt" med både Belgisk jätte, stora silver, vädur och Gotlandskanin.

Det finns billigare foder, som inte är svenskt, att köpa som kostar 169kr för 20kg


Först ge aldrig kaninen ur handen , det är att tigga om att bli biten . När kaninen blir hungrig och lite ivrig så biter den i allt som kommer för nära dess mun och kan tom börja attackera för att försöka att skrämma till sig maten . Den kan bli besvärligare att hantera som att lyfta och klippa klorna på med .
Jag hade en liten dvärgkanin som jag lånade ut till ett par syskon . Efter ett tag fick jag höra att kaninen var farlig . Den flög på dem . Och till slut var det morfar deras som hanterade kaninen med svetshandskar på händerna . Jag hämtade tillbaka denna lilla kanin och tog den med bara händer och lyfte upp och den var hur snäll som helst . Men den hade blivit handmatad och då fått ett övertag .

Sedan var har du källan på att rabbfor är utländskt och stampe är svenskt ? Båda tillverkas på samma ställe i malmö av lantmännen . Och de uppgifter jag får fram säger inget om var råvarorna kommer ifrån . Rabbfor är framtaget för att passa i slaktuppfödning , stampe mer för sällskap .
https://c4produktkatalog.lantmannen.se/ ... t/3495.pdf
https://c4produktkatalog.lantmannen.se/ ... ry_id=9751

Rabbfor går även att köpa i bulk från tillverkaren om man har en större slaktkaninsanläggning

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: fre 26 maj 2017, 09:36 
Dweomer skrev:
Sedan var har du källan på att rabbfor är utländskt och stampe är svenskt ? Båda tillverkas på samma ställe i malmö av lantmännen . Och de uppgifter jag får fram säger inget om var råvarorna kommer ifrån . Rabbfor är framtaget för att passa i slaktuppfödning , stampe mer för sällskap .


Ingen säker källa på det. Men hörde det ifrån någon på nätet och expediten i butiken sa att Stampe "var iallafall svenskt". Sedan står det på Stampe att det är gjort av svenska råvaror och kostar dubbelt så mycket som Rabbfor där det inte går att se vad det innehåller för råvaror eller vart dom kommer ifrån. Är osäker på om Rabbfor innehåller soja men har läst det innehåller palmkärna.

Och i lokala butiken fanns det bara Stampe så hade inget val där...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: sön 28 maj 2017, 20:11 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Läst att kaniner gärna äter pinnar (helst grönved eller fjolårsskott), torkade solrosor, blast av jordärtskocka, ärthalm och andra grova restprodukter från frukt- och grönsaksträdgården.

Borde man inte vänja sina kaniner vid sådant ifall man planerar att ha dem som en backup vid WROL?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: sön 28 maj 2017, 20:24 
Phiphler skrev:
Läst att kaniner gärna äter pinnar (helst grönved eller fjolårsskott), torkade solrosor, blast av jordärtskocka, ärthalm och andra grova restprodukter från frukt- och grönsaksträdgården.

Borde man inte vänja sina kaniner vid sådant ifall man planerar att ha dem som en backup vid WROL?


Tror inte det är så mycket som behöver vänjas. Jag tryckte in gran och tall-ris (blågran är visst giftig, detta var vanlig gran) så 1/3 av buren var full av kvistar, några dagar sedan låg det bara några pinnar kvar på marken. Jag behöver alltså ingen flistugg eller kompostkvarn nu när jag har kaniner. :)
Fruktträd skall vara en delikatess för kaniner, sälg och pil-träd skall vara bra för matsmältningen för dem. Dom får också sysselsättning, extra gömställe och är bra för tänderna.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: mån 29 maj 2017, 07:30 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Framtänderna på kaninen växer hela livet . Får de inte gnaga riktigt på pinnar mm så kommer framtänderna att växa fel och kaninen kommer inte att kunna äta . Då krävs det att nån kan slipa tänderna så de blir normala , men oftast så kvarstår ett bettfel resten av livet .
Och kaniner som inte får gnaga på "pinnar" brukar bli besvärliga med att bita på allt annat som fingrar , möbler , buren elkablar osv beroende på hur de bor .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: sön 09 jul 2017, 11:30 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Lite uppdatering från mig på detta ämne. Har nu slaktat och styckat 10 av de kaniner som fötts upp här och lika många är kvar. Medelvikten på köttet när det är styckat är 1,3 kg.

Slakten var ganska jobbig i början, för mig var det stor skillnad på att fälla ett djur under jakten och detta. Men en sak jag märkt som är både bra och lite skrämmande är att det blir lättare ganska snabbt.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: sön 09 jul 2017, 11:44 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Aftersearch skrev:
Lite uppdatering från mig på detta ämne. Har nu slaktat och styckat 10 av de kaniner som fötts upp här och lika många är kvar. Medelvikten på köttet när det är styckat är 1,3 kg.

Slakten var ganska jobbig i början, för mig var det stor skillnad på att fälla ett djur under jakten och detta. Men en sak jag märkt som är både bra och lite skrämmande är att det blir lättare ganska snabbt.


Tillvaratar du pälsarna? Vad gör du med slaktavfallet?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: sön 09 jul 2017, 13:31 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Phiphler skrev:
Tillvaratar du pälsarna? Vad gör du med slaktavfallet?


Har tagit tillvara en päls för att testa och kan säga att det är mycket jobb. Framförallt med mjukgörningen som jag jobbat med i många timmar men är ändå inte riktigt nöjd, men jag saknar erfarenhet och bra verktyg.

Inälvorna lägger jag i varmkomposten och benen går till hunden. Tar man hand om pälsen så är det egentligen bara skallen kvar.
Bild

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: sön 09 jul 2017, 22:45 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Och dessutom tror jag inte kaninpäls är så slitstark, även om den är mjuk och fin.

Jag läste en gång en indianbok (roman) där någon levde med indianerna, så man fick en inblick i hur de levde traditionellt. De skar kaninskinn i remsor och vävde täcken.

Sämskning är hårt arbete, men jag har sett renskinn som så vitt jag förstår bara är ordentligt skrapade på baksidan. De är feta och ganska stela. Dessutom har jag sett "rävsvansar" på marknader och det är också hårt och stelt (men verkar inte flottigt) men har bara en långsmal hoprullad skinnbit i mitten och yvig päls åt alla håll.

Om skinnet rullar sig självt med pälssidan ut om man skär det i smala remsor är det säkert väl värt besväret att skrapa bort köttet så att det inte luktar så mycket och skära/klippa en lång remsa (i cirkel så att man utnyttjar materialet bra) och sedan väva det. Man kan nog ha en gles varp med kanske en cm eller två mellan trådarna och lägga in skinnet för hand. Ett täcke är kanske att ta i men man kan säkert göra stolsdynor och annat som får vara litet stelt. Jag har sett någon bok om afrikanskt eller eventuellt sydamerikanskt hantverk där de gjorde en miniatyrvävstol genom att spänna trådar över en gren/vidja som var böjd i cirkel. I och med att skinnet blir rätt grovt som tråd betraktat blir det inte så tidsödande att få till det. Saknar du elementära kunskaper om vävning kan du gå till loppmarknader eller bibliotek och läsa på om flamsk vävnad. Det är också ganska primitivt (även om det närmast är en konstart) men jag antar att det står en del nyttigheter där.

Möjligen kanske man skulle väva innan skinnet blivit torrt och stelt, men då är det nog risk för att det torkar ihop och kryper och missformar väven. I vilket fall så är kaninskinnsvävning väl värt ett försök. Blir det totalt misslyckat har du ju bara blivit en erfarenhet rikare.

Aftersearch skrev:
Har tagit tillvara en päls för att testa och kan säga att det är mycket jobb. Framförallt med mjukgörningen som jag jobbat med i många timmar men är ändå inte riktigt nöjd, men jag saknar erfarenhet och bra verktyg.
https://s16.postimg.org/3kdjoxt41/20170709_125152.jpg[/img][/url]

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: tis 26 sep 2017, 22:37 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Vi har for tiden belgisk kjempe (bk) og stor chincilla (sc). Tidligere har vi uten hell forsøkt med viltgrå wiener (vw). Vi begynte med bk, men som nevnt i tråden så vokser disse sakte før de blir store. Allikevel var det en rase vi ønsket å drive videre med, både med tanke på størrelse, men også for salg. Sc og vw ble valgt siden de gir i kryssing med bk avkom som blir relativt store og vokser relativt fort.

Store kaniner er selvsagt mer krevende enn mindre kaniner, de trenger større plass, mer mat, er mer uhånterlige, men de gir jo også mer kompost og kjøtt. For meg som dyrker på en liten eiendom så er komposten gull verdt. Jeg har hatt bk som har vært vanskelige og bitt, men det er lenge siden nå. De kan si i fra og når de har helt små barn så kan de være aggressive, men det er ikke vanskeligere enn at mine gutter har bistått siden de var små.

Om ikke du kan dyrke nok for til dyra dine selv, så prøv å få til en ordning med en butikk om å hente frukt, grønnsaker og bakevarer. For oss som ikke har noe jord og også har noen fugler, så sparer vi mye på å slippe å kjøpe så mye kraftfor ved å hente i butikk.

Har du utebur/utegård så ha kraftig netting i bunnen. Store kaniner graver skikkelig. Før du aner ordet av det så forsvinner bilen din ned i et hull i bakken :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: ons 27 sep 2017, 12:51 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: lör 30 jan 2016, 11:57
Inlägg: 198
Ort: Sundsvall
Vi födde upp kaniner för mat när jag var liten, (sent 70- tidigt 80-tal) och då var det nog lite vanligare, så det fanns typ en tidskrift/medlemstidning/liknande som vi fick periodiskt, och i den fanns en beskrivning på garvning av kaninskinn.

Den diffar lite från diverse annan garvning jag läst om senare i vuxen ålder, när det handlar om större djur. MEn vi provade då och det var rätt enkelt och blev bra resultat.

1. skrapa av kött/hinnor/fett
2. Gör en blandning 50/50 koksalt alun
3. Gnugga in "köttsidan" ordentligt med detta, lägg den sedan med köttsidan ner ovanpå ett lager av blandningen, gärna med något tungt ovanpå.
4. Vänta två dagar, dra/gnugga sedan köttsidan mot/över planka/hörn för att mjuka upp det.

Så man behöver inte torka skinnet så det blir stenhårt och sedan mjuka upp det.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Tips vid att skaffa köttkaniner?
InläggPostat: ons 27 sep 2017, 22:35 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Glycerin tror jag man behandlar skinnen med på sista varvet för att få dom mjuka?


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet