Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 09:18 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Intressant tråd! Är inte off grid själv men intresserad av andras erfarenheter.

Hade en period på ett par år då jag levde med el enbart till belysnig, dammsugare, elstängsel och el till verktyg. Gick åt ca 3000 kwh/år då. Jämfört med 15000 kwh nu när jag även har kyl/frys, diskmaskin, tvättmaskin, varmvattenberedare, vattentoa o dusch, golvvärme i badrummet och el i bastu. Men trots att det brukar kallas att leva enkelt så var livet inte alls särskilt enkelt då, så den levnadsstandarden är inget jag längtar tillbaka till.
Däremot vill jag vara förberedd för att klara ett liv utan el, men vill också på sikt bli självförsörjande på el i form av solpaneler så att jag inte behöver klara mig utan el till tvättmaskin, kyl/frys mm.

Finns det någon tråd om levnadskostnader utöver denna? Tex med allmänna tips på att hålla kostnaderna nere?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: tis 05 sep 2017, 10:43 
Jag har inga svar när det gäller kalkyler men jag preppar i vart fall för ett liv som fattigpensionär utan el och då ser jag inte många utgifter. Därför samlar jag (50+) på mig mycket nu som kan komma till godo och som jag har råd med idag. Inget talar direkt för att jag riskerar att bli fattigpensionär utan el, men vem vet....


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: fre 10 nov 2017, 15:30 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 06 nov 2017, 20:04
Inlägg: 4
Hej.
Sprillans ny medlem och offgrid sedan 1998, gjort alla tabbar man någonsin kan göra så lite har jag väl lärt mig också..... :oops: :oops:
Vi har vv-beredare och spis på gasol ca:40dgr på en p11 alltså 295- (byggmax) för en sådan tub, spis och beredare drar ungefär det samma då vi lagar all mat för två vuxna personer (en hel del ugn också.) Två stycken Honda eu20 stödladdar batteribanken på vintern (ett ständigt reserv) mot en vicron 24-120-5000 multiplus (Batteriladdare inverter kombinerat) Elverken levererar programerat på vicronen 1050w (40amp) tankvolym 4,1 liter och går på den lasten ca:5,3 timme vi har numera kylfrys ***A ,diskmaskin och tvättmaskin på 240volt och behöver mulna dagar köra minst ett elverk om dagen alltså mellan mitt oktober mitt april. Förra vintern var bensinkostnaden 5000kr utan diskmaskin. Lite kostnader som vi har givetvis har man dessutom servicekostnader för elverk ,allt tar slut gasolberedaren höll fint i 15år och kostar runt 4000,elverken har en enastående kvalite och håller minst 10 också (med moms runt 15000 kr styck).Så lite info om oss ,val av elverk,verkningsgrad/pris/ekonomi är en annan historia som man kan fundera ihjäl sig på..... Lika så batterier mängd ampere kvalite/kostnad mängd solcellspaneler och kvaliten /priset på laddutrustning för panelerna :shock: :shock: Hej hopp


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: fre 10 nov 2017, 22:00 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
dalbodog skrev:
Hej.
Sprillans ny medlem och offgrid sedan 1998, gjort alla tabbar man någonsin kan göra så lite har jag väl lärt mig också..... :oops: :oops:
Vi har vv-beredare och spis på gasol ca:40dgr på en p11 alltså 295- (byggmax) för en sådan tub, spis och beredare drar ungefär det samma då vi lagar all mat för två vuxna personer (en hel del ugn också.) Två stycken Honda eu20 stödladdar batteribanken på vintern (ett ständigt reserv) mot en vicron 24-120-5000 multiplus (Batteriladdare inverter kombinerat) Elverken levererar programerat på vicronen 1050w (40amp) tankvolym 4,1 liter och går på den lasten ca:5,3 timme vi har numera kylfrys ***A ,diskmaskin och tvättmaskin på 240volt och behöver mulna dagar köra minst ett elverk om dagen alltså mellan mitt oktober mitt april. Förra vintern var bensinkostnaden 5000kr utan diskmaskin. Lite kostnader som vi har givetvis har man dessutom servicekostnader för elverk ,allt tar slut gasolberedaren höll fint i 15år och kostar runt 4000,elverken har en enastående kvalite och håller minst 10 också (med moms runt 15000 kr styck).Så lite info om oss ,val av elverk,verkningsgrad/pris/ekonomi är en annan historia som man kan fundera ihjäl sig på..... Lika så batterier mängd ampere kvalite/kostnad mängd solcellspaneler och kvaliten /priset på laddutrustning för panelerna :shock: :shock: Hej hopp


Vill inte låta oförskämd (välkommen förresten) men får man fråga varför du bor off-grid om du ändå har alla de där moderniteterna?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: lör 11 nov 2017, 01:17 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Är det inte så vi alla vill bo?
Och ha gjort det i tjugo år?
RESPEKT!!!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: lör 11 nov 2017, 08:17 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 06 nov 2017, 20:04
Inlägg: 4
Inte alls en mycket bra fråga....Jag tror jag är lika intresserad av att bo som jag gör enskilt i naturen, tyst och med många naturupplevelser Elsystemet har vuxit fram inte genom ett genuint teknikintresse (ganska oteknisk) i alla fall för att kunna räkna ut den här anläggningen utan snarare ett jäkla slit och många misslyckande. Tvättmaskin har alltid funnits kyl krys/diskmaskin har kommit bara dom sista åren och är direkt kopplat till att jag passerat 50 (märkligt större behov av bekvämlighet) kombinerat med att jag fått sambo sedan några år.....Hmm det som snurrar i huvudet på mig nu är hur jag skall få ner stödladdningskostnaderna inte för att dom knäcker min ekonomi utan för att jag vill sträva efter maximal självförsörjning samt en eventuell utbyggnad av solceller. Inget av de här alternativen blir gratis ström solcellerna förlänger gratis ström vår/höst effektivare elverk sänker kostnader för bränsle så vida man inte skall lagra vätgas i tankar och driva huset med det på vintern eller ha vedeldad generator......nä nu blev jag trött i tanken så nu får jag sluta hej hopp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: lör 11 nov 2017, 12:05 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Intresant att få ta del av dina långvariga erfarenheter. Man Tackar så mycket. Hoppas att du beskriver lite mer i detalj vad din anläggning består av.
Var i landet du bor?
Uppvärmning, ved antar jag?

Antal solpaneler typ effekt?

Har huset varit anslutet till elnätet?

Är elen i huset begränsat eller finns det både 230 VAC och 12/24 uttag?

Batteribanken, typ storlek, placerad utomhus? 24Volt? Problem med ojämn laddning av enskilda batterier?

Funktion och tillförlitligheten av Victron?

Vatten. pump? hämtar med hink? Antar hydroforanläggning då du har tvätt/diskmaskin.

Lite tips:
Kör diskmaskinen på varmvatten då spar du drivmedel, men förbrukar mer gasol.
Skaffa en dieseldriven generator av proffsmodell med elstart, då blir det självstartande vid behov via Victron kontroll. Billigare drivmedel.
Rätt typ av batterier med hög verkningsgrad kan spara energi, istället för att bli värmeförluster i batterirummet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: lör 11 nov 2017, 20:25 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
dalbodog skrev:
Inte alls en mycket bra fråga....Jag tror jag är lika intresserad av att bo som jag gör enskilt i naturen, tyst och med många naturupplevelser Elsystemet har vuxit fram inte genom ett genuint teknikintresse (ganska oteknisk) i alla fall för att kunna räkna ut den här anläggningen utan snarare ett jäkla slit och många misslyckande. Tvättmaskin har alltid funnits kyl krys/diskmaskin har kommit bara dom sista åren och är direkt kopplat till att jag passerat 50 (märkligt större behov av bekvämlighet) kombinerat med att jag fått sambo sedan några år.....Hmm det som snurrar i huvudet på mig nu är hur jag skall få ner stödladdningskostnaderna inte för att dom knäcker min ekonomi utan för att jag vill sträva efter maximal självförsörjning samt en eventuell utbyggnad av solceller. Inget av de här alternativen blir gratis ström solcellerna förlänger gratis ström vår/höst effektivare elverk sänker kostnader för bränsle så vida man inte skall lagra vätgas i tankar och driva huset med det på vintern eller ha vedeldad generator......nä nu blev jag trött i tanken så nu får jag sluta hej hopp.

Givet att du har stora mängder trä över: gengas. Går inget vidare att lagra gasen, men det behöver du ju inte heller.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: sön 12 nov 2017, 09:15 
Offline
Nykomling

Blev medlem: mån 06 nov 2017, 20:04
Inlägg: 4
Oky doky.
Den här tråden handlade om att sådana som mig skulle skriva och berätta om hur de har levt och utvecklat sina off-grid liv så här kommer lite svar på frågorna
Jag bor i Dalsland
Huset värms med en gammal gul Huskvarna7Norrahammar som skall bytas mot en 30cm bred viking eller liknande med större vedinkast (för att kunna stoppa spisen full på kvällen och ha smyg värme med strypt drag en bit in på natten).
Det finns en Wallas 2600 diselkamin som står för grundvärme (13grader 9centiliter i timmen) när utetenperaturen går under -7 minus .Wallasen är en utmärkt kamin men tål varken rapstillsats eller vatten i dieseln det här är min andra kamin och tycker jag lärt mig den bra nu.RME`et fastnar i den lille pumpen och tättar den, rekomenderad tillsats av bensin k-sprit hjälper hyggligt och löser hjälpligt ev RME och vatten men jag kör men RME fri disel /K-sprit och har stenkoll på ev kondensvatten då går den hur fint som helst och sotar bränslenål och brännare vid jultid.
Att ha huset så gott isolerat som möjligt sparar man självklart pengar på och får en jämnare innetemeratur men det är lätt att säga då allt kostar pengar ,men att ha en massa ved och ett oisolerat hus blev väldigt stressande för mig när temperaturen sjönk till massa minus.
9 stycken 260 wattare monterade lodrätt i söder fastskruvade utav h......24volt seriekopplade 3och 3 det blir märkligt nog ca 94 volt till min Morningstar 60 allt enligt rekomendation av Göran 24volt.se som jag handlar av.
Detta är en aldrig ansluten fd.sommarstuga.
Jag har i huset 230/12/24 volt takbelysning 12volt faktiskt ingen aning om det är bra (systemet har byggts ut undan för undan)eller dåligt men jag kan driva vid en eventuell härdsmälta all takbelysning, Wallasen tv:n.duschen på ett bilbatteri och det har hänt någon gång när blixten har slagit ner.Jag står inför en invändig renovering och det lutar nog åt att jag behåller en viss möjlighet att kunna köra systemet på liknande sätt (bilbatteri) vid ev framtida katastrofer.
Vicronen är en fantastisk pjäs den hämtar alltså ström från batterierna om elverkströmmen inte räcker till vilket gör att jag alltid kan utnyttja mina 5000watt som är maxeffekten på den.Att använda funktionen att elverket startar automatiskt då volten går ner i batteribanken är också en kanongrej men....hela anläggningen sitter inne i huset bredvid sovrummet och efter en stund går synnerligt kraftiga fläktar igång så för oss är det inget alternativ.Alltså bygg din anläggning i källaren eller i ett uthus med 96volt i kablarna kan panelerna optimeras (flyttas en bra bit från regulator och batteribank utan större förluster) det skulle jag gjort om jag börjat om.....
Membranpump 230volt startar när du öppnar kranen alltså ingen hydropress eller hydrofon lite frächare då vi har lite humus i vattnet som vi med vår reningsteknik inte riktigt kan filtrera bort.
Hmm diskmaskin /tvättmaskin och varmvatten jag har nog inte riktigt förstått det där maskinen är väl programerad för att tvätta rent på det programmet den har om man häller i varmvatten så uppnår den snabbare temperatur programmet går betydligt snabbare blir tvätten ren helt enkelt? Konventionella tvättmedel är gjorda för att hällas i kallt vatten och värmas upp men det finns kanske specialtvättmedel för varmvatten? Eller varför inte en eco buble från Samsung där tvättar man med kallvatten.
Diselgeneratorer har jag synnerligen funderat på. Det kommer 2018 miljö godkända motorer vilket troligtvis kommer att innebära att det blir en helt annan bränsleekonomi (commonrailteknik) jättesvårt tycker jag eftersom utvecklingen rusar att investera i proffskvalite nu känns lite vanskligt tror att jag väntar och ser vad som kommer.
Jag har provat fritt ventilerade batterier,gel och har nu AGM i en solcellsanläggning lever dessa typer av batterier ett hårt liv oavsett om tillverkaren lovar 15års livslängd har mina bankar aldrig hållt längre än 8år....dom fungerar men är ganska slut lätta att tömma och producerar massa värme när dom fylls.Jag strävar efter att inte förbruka mer än 25% max (kollar med vicron batterimätare) .Alla bankarna har varit toppkvalite .Jag hade 16stycken 6volt 250 ampers stationära fritt ventilerade blybatterier i förra banken och det är inte lyckat att ha plus i ena ändan och minus i andra det tar tid att jämna ut strömmen nu har jag ett kopparbläck med åtta plussar och ett med åtta minus (egenligen inte då batterierna är seriekopplade till 24 volt) och hämtar och lämnar strömmen via dessa bleck dvs alla batterierna blir jämnare laddade.
Gengas tror jag inte att jag satsar på.....det blir en grej till att sätta sig in i....
Det är upp till var och en hur man vill ha det och vad man vill lägga ner på sin anläggning jag hade fastnat i att inte ha automatiken i Vicronen utan hade dubbla elsystem ett för elverk och ett för inverter och jäklar vad skönt när jag kom ur den villfarelsen .Elverkströmmen går rakt in i Vicronen och den sköter resten ,och elverket....ja ja och så elverksfrågan ibland är jag inne på att ha just ett diselproffsverk med knapp inne i huset för start och stopp men klarar jag att hugga all min ved i skogen så får jag väl klara att gå ned och dra i det snöret då och då.....hej hopp :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: sön 12 nov 2017, 11:16 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Man tackar och bockar för all information du delar med dig.
Solcellers utspänning anges i nominella värden, 12V, 24V...
I verkligheten så är utspänningen mycket högre vid starkt solsken och obelastad utgång, börjar man belasta så sjunker spänning. Det är denna ”effekt” du får att 3 seriekopplade 24 V celler blir 96V inte teoretiskt 3x24=72V.
Att spänningen varierar kraftigt med solen och belastningen tar en MPPT regulator hand om bättre än de billigare PWM regulatorerna.

Diskmaskiner brukar vara anslutningsbara till både KV och VV. Hittar bara Asko just nu men kolla din diskmaskins bruksanvisning.
http://www.asko.se/produkter/diskmaskin ... anslutning

Tvättmaskin finns det några som ansluts till både varmt och kallt vatten. Var en nyhet för mig!
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/ ... ic=31539.0
Tex Cylinda TMC 1000
VATTENINTAG - BLANDAT ELLER KALLT VATTEN
Vid leverans är maskinen inställd för att ta in blandat kallt och varmt vatten. Det är möjligt att ställa om maskinen till enbart intag av kallvatten.
Endast slang till kallvattensventil behöver användas om maskinen har programmerats för kallvattensintag.

Har har du de bästa batterierna, men tömmer plånboken vid inköp
LifePO4. 3,2V 60Ah 1500kr behövs min 8st
http://cdon.se/fordon/lithium-ion-batte ... mwodXXcDlQ
De mest pålitliga Lithium-Ion batterierna på markanden:
Våra LiFePO4 (Lithium Iron Phosphate) batterier är utvecklade för cykliska applikationer där batterierna laddas/urladdas frekvent. LiFEPO4 är framtidens teknologi för cykliska applikationer där låg vikt, höga strömmar och ett högt antal laddnigscykler är viktigt. m.a.o för cykliska applikationer såsom elektriska fordon men lämpliga även för stationära ändamål.

Fördelar och karakteristik:
* Dessa kan direkt ersätta många vanliga batteriapplikationer*Lång livslängd, upp till 5000cykler.* Full kapacitet även vid höga strömuttag.*Snabba att ladda utan att bli varma och utan att "gasa".*Lätta: 70% lättare än vanliga blybatterier.* Ekologiska: ingen syra, bly ellera andra giftiga substanser.Dimensionerna är små. * Enkla att använda och installera.*Klarar djupurladdning ned till 100%.*Cellspänningen är 3,2V och spänningen hålls mellan 3,2-3,0V under 85% av urladdnigstiden.* Ingen minneseffekt.*Säkraste Li-Ion batteriet: Extremt säkert och stabil uppbyggnad. Exploderar ej & börjar ej brinna vid en kollision pga. överladdning eller kortslutning.*Godkända av CE, UL samt SGS/ROHS. *Kan verka inom ett brett temperaturområde från -35*C till +80*C vid urladdning och laddning.*Reagerar inte med fukt och syre.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: sön 12 nov 2017, 13:53 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Palle500 skrev:

Har har du de bästa batterierna, men tömmer plånboken vid inköp
LifePO4. 3,2V 60Ah 1500kr behövs min 8st
http://cdon.se/fordon/lithium-ion-batte ... mwodXXcDlQ
De mest pålitliga Lithium-Ion batterierna på markanden:
Våra LiFePO4 (Lithium Iron Phosphate) batterier är utvecklade för cykliska applikationer där batterierna laddas/urladdas frekvent. LiFEPO4 är framtidens teknologi för cykliska applikationer där låg vikt, höga strömmar och ett högt antal laddnigscykler är viktigt. m.a.o för cykliska applikationer såsom elektriska fordon men lämpliga även för stationära ändamål.

Fördelar och karakteristik:
* Dessa kan direkt ersätta många vanliga batteriapplikationer*Lång livslängd, upp till 5000cykler.* Full kapacitet även vid höga strömuttag.*Snabba att ladda utan att bli varma och utan att "gasa".*Lätta: 70% lättare än vanliga blybatterier.* Ekologiska: ingen syra, bly ellera andra giftiga substanser.Dimensionerna är små. * Enkla att använda och installera.*Klarar djupurladdning ned till 100%.*Cellspänningen är 3,2V och spänningen hålls mellan 3,2-3,0V under 85% av urladdnigstiden.* Ingen minneseffekt.*Säkraste Li-Ion batteriet: Extremt säkert och stabil uppbyggnad. Exploderar ej & börjar ej brinna vid en kollision pga. överladdning eller kortslutning.*Godkända av CE, UL samt SGS/ROHS. *Kan verka inom ett brett temperaturområde från -35*C till +80*C vid urladdning och laddning.*Reagerar inte med fukt och syre.


Bättre priser från Tyskland!

http://www.faktor.de/batterien-einzelze ... monozelle/

Och kanske ännu bättre nån annan stans. Finns där från 40 till 260 A, se länk. Bättre ur installationssynpunkt att använda större celler än att parallellkoppla mindre.


De här batterierna (made in China så klart) behöver också cell-utjämning och speciell laddregulator/skyddskrets http://www.faktor.de/batterie-managemen ... cbm1x.html. kolla upp det först innan du köper celler) men är överlägsna blyceller i det långa loppet, om man kan ta investeringen.

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: sön 12 nov 2017, 16:54 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Det finns inget som rättfärdigar Li-Ion eller LiFePo4 för användning i ett hus jämfört med bly.
Litiumbatterier kostar 3-5 gånger mer än bly och väger mindre än hälften jämfört med bly.
Vikten spelar mindre roll i ett hus. Laddning och övervakning blir mer invecklade. Det behövs balansering vid laddning och skydd mot överladdning och skydd mot överurladdning. Elektroniken kan vara separat eller inbyggd i batterierna, men den behövs. Fler komponenter som kan gå sönder med andra ord. För bly räcker det oftast med temperaturkompensering.
Livslängden är ungefär samma, 8-10 år.

I mobilt bruk har litium sin plats pga. den lägre vikten.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: sön 12 nov 2017, 22:44 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Jaakko skrev:
Det finns inget som rättfärdigar Li-Ion eller LiFePo4 för användning i ett hus jämfört med bly.
Litiumbatterier kostar 3-5 gånger mer än bly och väger mindre än hälften jämfört med bly.
Vikten spelar mindre roll i ett hus. Laddning och övervakning blir mer invecklade. Det behövs balansering vid laddning och skydd mot överladdning och skydd mot överurladdning. Elektroniken kan vara separat eller inbyggd i batterierna, men den behövs. Fler komponenter som kan gå sönder med andra ord. För bly räcker det oftast med temperaturkompensering.
Livslängden är ungefär samma, 8-10 år.

I mobilt bruk har litium sin plats pga. den lägre vikten.

Källa på livslängden för LiFePO4? Vi pratar inte li-ion här skall understrykas.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: mån 13 nov 2017, 05:29 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
pre skrev:
Källa på livslängden för LiFePO4? Vi pratar inte li-ion här skall understrykas.

Startar en ny tråd om ämnet så föstör vi inte den här tråden.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boendekostnad dag/vecka/månad kalkyler Offgrid
InläggPostat: mån 13 nov 2017, 09:21 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Urvaken tipsar och testar en handvevad tvättmaskin som komplement till vanlig tvättmaskin. Klart intressant för att spara energi genom att handtvätta lättare smutskläder. Går på några minuter genom att tvättrumman är tät, bildas tryck som pressar in tvättvattnet i kläderna. Torkning är ju tidsödande....
Wonder Wash
https://urvaken.com/2017/11/11/en-manad ... prepperse/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet