Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: lör 14 maj 2016, 21:32 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:50
Inlägg: 31
Hej!
Jag är väldigt sugen på att köpa ett bevattningssystem till min lilla köksträdgård och fastnade för denna, är det någon som har någon erfarenhet av denna produkt eller annan liknande produkt?

http://www.wexthuset.com/tradgardsskots ... em-sol-c24

Den är solcellsdriven och vattnar mer ju mer sol det är.
Den är då dessutom en mer SHTF-vänlig-lösning då den inte är beroende av varken externströmkälla eller trycksatt vattensystem. Räcker med solljus och regnvattensamling!

Tankar? Funderingar?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: lör 14 maj 2016, 22:01 
pump och 5w panel kostar en hundring från ebay, slang och lite smått kan man köpa på biltema
en nivåvakt är inte särskillt dyr heller

slang kan man borra småhål i vid varje planta

jag hade byggt eget


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: mån 23 maj 2016, 20:27 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Jag har den större modellen av den du länkat till. Tror jag haft den i två säsonger (lätt senil). Har både positiva och negativa kommentarer om den:
Konceptet som sådant är smidigt. Du behöver en stor tunna (exempelvis kan du använda en regnvattentunna). Tänk dock på att pumpen inte kan placeras så mycket högre än tunnan eftersom den suger upp vattnet. Därefter drar du slangarna från pumpen till dina odlingar. Här upptäckte jag efter ett tag ett litet problem. Jag hade cirka 15 krukor med tomater första säsongen som stod längst med en vägg, tunnan stod i ena kanten. Detta gjorde att krukorna närmast tunnan fick för mycket vatten. Fixade detta genom att ha dubbla nipplar på krukorna längst bort. Detta gör dock att man inte kan ha så många krukor som det står i specen.
En annan nackdel är att den vattnar kontinuerligt. Modeller man bygger själv kan man ibland programmera för olika tidpunkter eller ta med sensorer som mäter fuktigheten i jorden. Jag har haft svårt att få flödet att bli "lagom" men det är "good enough".

Fördelarna:
Mkt trevligt att kunna fylla på en tunna och därefter resa bort och veta att odlingarna klarar sig. Bra för semesterfirare och de som är månskensbönder på distans (odling vid BOL etc.).
Även trevligt till vardags då man inte behöver gå och se till tomaterna varje dag under sommaren och släpa på vattenkannor - brukar vara andra odlingar som också behöver uppmärksamhet under denna tid.
Tack vare droppbevattningen kan man ha lite mindre krukor än vad man brukar ha.
Även om systemet inte är "optimalt" så funkar det ur kartong. Känner en som byggde ett system i fjol men det har krävt en del inkörning för att få det bra.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: ons 25 maj 2016, 13:36 
Jag kör med snikmodell.

Jag har en "blåtunna" liggande på ett par bockar. Ca 1 meter högt. Ca 150 liter? Och en slang med droppnipplar till tre rabarberplantor och ca 10 andra plantor. Pumpa och prydnadspumpa. Lite för torrt där annars. Köpte droppnipplar från kina och borrade hål i vanlig trädgårdsslang för dem. Det droppar lite sakta, sakta med självfall och jag fyller tunnan med trädgårdsslangen ungefär en gång i veckan.

Har vadslagning på gång om största pumpan. Odlar en på en stor komposthög med droppslang från tunnan också. Vill man kan man enkelt gödsla genom att ha i lämpligt svagt gödningsmedel i tunnans vatten. Exempelvis guldvatten.

Har man en högt placerad regntunna borde det gå fint med självfall på samma sätt.

Dessutom har jag ett antal "svettslangar" från Biltema som jag främst använder till mina sparris och för att förbereda sådd av exempelvis morot. Då gör jag en rad och lägger svettslang i raden någon timme så det är rejält blött före sådd. Täcker sådden med ljus sand och vattnar sanden med kanna tills morötterna har kommit upp.

Sedan har jag lite lätt fall på många av raderna och kan fylla en murarbalja på ca 100 liter med vatten i övre änden och hälla ut i gången mellan det jag odlar. Rinner fint 10 meter med lite hjälp. Perfekt för potatis, lök och vitlök. Under torrperiod kanske en gång i veckan. Luckrar efteråt i gången med hjulhacka.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: tor 26 maj 2016, 12:05 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Blev medlem: tor 26 mar 2015, 12:10
Inlägg: 502
Har du länk på droppnipplarna? Lät som en intressant lösning. Glömmer alltid vattna. Är nog den sämsta bonden.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: tor 26 maj 2016, 22:49 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:50
Inlägg: 31
MartinM: Kul att höra lite feedback om den. Jag är inne på att köpa C24an jag med. Tanken är precis som du säger att växgerna skall överleva semestern! :)

Hur stor är din regnvattentunna som du kopplat den till och hur länge ungefär räcker den?

/Luftvargen


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: fre 27 maj 2016, 17:07 
mrlowrisk skrev:
Har du länk på droppnipplarna? Lät som en intressant lösning. Glömmer alltid vattna. Är nog den sämsta bonden.


Jag använder dessa nipplar:

http://m.aliexpress.com/item/32527615604.html

De är märkta 4 liter i timmen. Med bara en meters tryck blir det mindre... Det finns massor med olika nipplar. Dessa fungerar bra med lågt tryck och låg volym och går att öppna för att rensa.

Jag borrade med ett litet borr i en vanlig armerad trädgårdsslang så jag kunde trycka in med presspassning kvar. Och anslöt en kort tunnare slang (också från Aliexpress) till nipplen så jag kan styra dropparna exakt.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: sön 29 maj 2016, 14:30 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 apr 2016, 15:45
Inlägg: 49
Fått hem C24:an och kommer installera och utvärdera kommande veckorna, återkommer.


For good or ill my iron will.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: sön 29 maj 2016, 15:25 
Jag hade köpt och kopplat in en syrepump till vattenbehållaren och slängt i lite "grönt" typ nässlor, klöver, lite kaffesump etc. så det automatiska bevattningssystemet vattnar syre och näringsrikt vatten istället för stillastående anaerobt vatten. Så slipper man ju gödsla också...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: sön 29 maj 2016, 16:58 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 apr 2016, 15:45
Inlägg: 49
Jag lägger kompost i botten jord ovan på sen lite gräsklipp på toppen. Växer så det knakar.


For good or ill my iron will.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: sön 29 maj 2016, 21:07 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
Luftvargen skrev:
MartinM: Kul att höra lite feedback om den. Jag är inne på att köpa C24an jag med. Tanken är precis som du säger att växgerna skall överleva semestern! :)

Hur stor är din regnvattentunna som du kopplat den till och hur länge ungefär räcker den?

/Luftvargen



Har för mig att den ligger på 150L (stor plasttunna). Har inte kopplat in systemet än i år men tror jag brukar fylla på den en gång per vecka, ibland lite oftare. Har i alla fall varit bortrest hela veckor utan att tunnan töms. Vattenåtgången är betydligt mindre än vid vanlig vattning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: sön 29 maj 2016, 21:17 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 apr 2016, 15:45
Inlägg: 49
Bild Jag kommer köra med 120L silltunna som fylls på vid regn eller vid behov via slang.


For good or ill my iron will.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: sön 29 maj 2016, 23:03 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 17 feb 2016, 22:50
Inlägg: 31
MartinM: perfekt, då vet jag ungefär vad jag kan sikta på för att klara av resa bort ca en vecka! Tack! :)

Impact: Snygg tunna! Funderar på skaffa en liknande i ek, men det blir så dyrt...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Solcellsdrivet bevattningssystem, erfarenheter?
InläggPostat: sön 29 maj 2016, 23:25 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: tor 21 okt 2010, 16:15
Inlägg: 61
Kan flika in med lite erfarenheter av irigatia modellen.
Tipsade svärfar om den och installerade den där, gått 2 sommrar non stop.
Denna sommaren var det dock igensatt av mög i pumpen. Så hade jag själv gjort installationen hade jag kört med nån sorts förfilter till pumpen eller bara sätta den i ett filterhus på botten i tunnan och rensa efterhand.

Som någon sa så är den svårkontrollerad med flöde och olika flöden i olika krukor/avstånd.
Jag har kikat på blumat bevattning med sensorer. Dock krävs konstant trycksatt slang för detta system har jag för mig?

Hursomhelst så funkar den tillräckligt bra för att dra upp mer tomater än någon kan äta under en hel sommar.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet