Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 13:19 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 21 jan 2016, 22:05
Inlägg: 27
Ort: Norrländska skogarna
Blondie skrev:
Okej..... Utav det jag har förstått från en bekant, så är det fullt möjligt för den som har behörighet/tillstånd att de kan kontakta telefonen som då svarar vart den finns med gps kordenater.. Vid en vanlig triangulering så tar det lite längre tid och är inte lika exakt.
jaa nya telefoner kanske är sämre om de operatören via basprocessorn kan få samma acces som de kan via windows 10.
Det kanske är bättre att leta upp en gammal telefon igen. :?

Jo, du har en poäng i att har man ingen GPS är det klart att operatören via basbandsprocessorn inte kan accessa den hårdvaruenheten (eftersom den inte finns). Men som du säger kan operatören ändå göra triangulering när telefonen är ansluten till telefonmasterna.

Jag tror man blir våldtagen oavsett hur man gör med telefonen. Oavsett telefon kommer du behöva koppla upp dig mot operatören, och då kan dom göra deep package inspection (DPI), triangulera var du är, möjligtvis utföra kommandon i chippet i din telefon som ansluter till masten. Det bästa är väl att ha en surfplatta eller något annat som inte kan ansluta till en mobilmast, men då är den ganska värdelös som telefon i skogen eller så, om den bara har wifi.

Så det är en trade-off mellan privacy och convenience. Beror på hur mycket man vill offra och vad man anser uppsidan är värd.

_________________
Every time he shows up, I either lose my girl, get beaten by an angry mob, or get thrown in prison for tax evasion.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 14:04 
I den här delen av diskussionen så är i mitt tycke en dum telefon, köpt kontant och laddad med kontantkort som köpts kontant med kontanta påfyllningar bra.

Lyckas man bara hålla sig från att göra något som kopplar till ens person (logga in på fejjan eller sitt googlekonto, lagra vänners tel och namn eller något annat) så kan man t.o.m. ha en telefon med GPS. Det är dock svårt att vara en effektiv (:) eftersom operatörer kan lagra rörelsemönster och sånt som kopplar ihop en individ även med en kontanttelefon.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 17:41 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 21 jan 2016, 22:05
Inlägg: 27
Ort: Norrländska skogarna
Men sedan, ärligt, är hotbilden verkligen så extrem att man behöver ta till så mycket åtgärder? Jag tror man sticker ut mer hos FRA och company om man kör med burner-phones osv.

Håller med om att det kan vara käckt med en enkel feature phone med kontantkort, som man laddat och har som backup ifall något händer.

Men känns ganska omständigt att leka undercover agent även till vardags. Bara en sådan sak som att kunna vara kontaktbar av familjemedlemmar kan man ju stryka, för det är ju jätteenkelt för FRA att härleda vem man är utifrån vilka man brukar prata med och utifrån hur ens röst låter, osv.

Så jag vet inte... Respekterar folk som kämpar för privacy. Men känns lite smått omständigt... Kanske bara är jag som är lat...

_________________
Every time he shows up, I either lose my girl, get beaten by an angry mob, or get thrown in prison for tax evasion.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 20:39 
Spike skrev:
Men sedan, ärligt, är hotbilden verkligen så extrem att man behöver ta till så mycket åtgärder?


För mig? Nej. Men nån kanske... :? Själv är jag helt i händerna på operatören och innehållsleverantörerna.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 20:58 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Spike skrev:
Blondie skrev:
Okej..... Utav det jag har förstått från en bekant, så är det fullt möjligt för den som har behörighet/tillstånd att de kan kontakta telefonen som då svarar vart den finns med gps kordenater.. Vid en vanlig triangulering så tar det lite längre tid och är inte lika exakt.
jaa nya telefoner kanske är sämre om de operatören via basprocessorn kan få samma acces som de kan via windows 10.
Det kanske är bättre att leta upp en gammal telefon igen. :?

Jo, du har en poäng i att har man ingen GPS är det klart att operatören via basbandsprocessorn inte kan accessa den hårdvaruenheten (eftersom den inte finns). Men som du säger kan operatören ändå göra triangulering när telefonen är ansluten till telefonmasterna.

Jag tror man blir våldtagen oavsett hur man gör med telefonen. Oavsett telefon kommer du behöva koppla upp dig mot operatören, och då kan dom göra deep package inspection (DPI), triangulera var du är, möjligtvis utföra kommandon i chippet i din telefon som ansluter till masten. Det bästa är väl att ha en surfplatta eller något annat som inte kan ansluta till en mobilmast, men då är den ganska värdelös som telefon i skogen eller så, om den bara har wifi.

Så det är en trade-off mellan privacy och convenience. Beror på hur mycket man vill offra och vad man anser uppsidan är värd.

Jooo, det vet jag att oavsett hur man gör med en radiosändare så går den att triangulera.. Fördelen med vanlig kontra att de accessar gps cippet, det är ju att med radiokunskap så går det att ställa sig så att terängen ger en viss radioskugga åt vissa håll, så missar de den exakta possisionen.. Då har man en möjlighet att undvika hotzonen de kommer leta i först.. :mrgreen: Meeen... i en SHTF situation, så kommer de nog inte leta efter oss, utan efter fienden/terroristerna eller vad det kan handla om.. och vanliga människor som letar efter mat, vatten osv, de kan ju inte komma åt det systemet.. Så jag kanske är lite för (:) i detta läget*asg* :lol:

Edit:
Detta är min SHTF telefon och den har jag tre kontantkort till för att kunna nå alla olika telemaster oavsett om det är telia, comviq eller telenors master. Samt det blir svårt att betala teleräkningen om internet och banksystemet är utslaget.
Till vardags har jag en telefon med GPS osv. :)

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: tis 11 okt 2016, 21:21 
börjar bli dags för mig att byta telefon , min nokia 130 dual sim är spräckt i skärmenskyddet och den 'är 1.5 år gammal, helt ok för några hundra kronor

bäst är lång standbytid och smidig, är det något jag skulle vilja ha så vore det en gammeldags lcdskärm som är på hela tiden
och en ögla för handlovsrem

får nog bli en till, för jag hittar inget annat som är lika lämpligt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 18:45 
Uppdatering.

Min CAT B100 https://www.netonnet.se/art/telefon/mob ... 0379.9042/ och http://www.entreprenadaktuellt.se/?p=45063&pt=107 funkar riktigt bra för att ringa och ta emot SMS med. Funkar att använda BT-handsfree också. Har kastat den i backen några gånger, som mest från ca 3 m ned på en grusväg. No problems. Lång batteritid. Normal funktion vid dålig täckning = inte någon extra bra antenn. Kass display, allt är väldigt litet vilket stör när ögonen inte längre är med som i 20-årsåldern.

Min vardagstelefon Samsung Xcover 3 https://www.netonnet.se/art/telefon/mob ... 0174.9042/ och http://www.mobil.se/tester/test-samsung ... IomJlXhC00 fungerar helt ok för mina behov. Har tappat den ett par gånger, inga problem. Dålig batteritid, trots GPS av (men inget batterisparläge - har bakgrundsdata påslaget) men BT och LAN på måste jag i praktiken ladda varje natt. Spelar inga spel men surfar då och då och har en skrälldus olika appar installerade och igång. Prestanda är fullt tillräckliga för det jag gör och kameran duger för att dokumentera saker och lite till. Kolla film funkar helt ok, om man står ut med det lilla formatet, det laggar i alla fall inte. Normal funktion vid dålig täckning = inte någon extra bra antenn.

Har under en period provkört CAT B30 - skulle inte köpa en sån. Kort batteritid trots ej smartphone.

Har under en periond provkört CAT S40 - skulle inte köpa en sån. Seg och jag står inte ut med CATs variant av android.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 22:46 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Min fullt friska mobil är värd 0 kr. Varning för telias slöa webplats, men litet roligt att kolla i alla fall...:
https://www.telia.se/privat/telefoni/byt-in?intcmp=start_bytin

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 23:28 
:lol: Min fullt friska Xcover3 är också värd 0 kr. Fet chans att jag byter bort den. :nono:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: lör 10 jun 2017, 19:49 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Funderar på att köpa en simpel telefon för standbytiden. Har inte tittat så noga ännu, men här är två med lång standbytid 31 dagar, eller 22 dagars samtalstid.

Är det ett problem att de bara har 2G? Är det framåtkompatibelt? Tydligen kan man inte köra 3 på dem...

Nokia 3310
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/NOK3310BL/nokia-3310-mobiltelefon-bla

Nokia 150
https://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/mobiltelefoner/NOK150BKSF/nokia-150-mobiltelefon-svart

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: lör 10 jun 2017, 20:46 
kan faktiskt bli problem med operatörer som inte har 2g, tre och dom som nyttjar deras nät


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: sön 11 jun 2017, 00:25 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Har en Nokia 6230i från 2005 till vardags och den fungerar utmärkt som telefon med en veckas batteritid.
En riktig kvalitetslur made in Finland.
Allt annat gör jag från en mini-ipad, som slås på vid behov.

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: sön 11 jun 2017, 02:56 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Har också en gammal Nokia som fungerar bra - så länge den är nyladdad. Men det går hastigt och oväntat från 2 pinnar till att pipa efter ström numera. Och det går inte ladda den med micro-USB så powerbanks är ingen lösning. Och jag vill inte investera i ett nytt batteri, tror det det är bättre att köpa en ny telefon. Och om jag sänker ambitionen blir det antagligen billigare också. Vill minnas att jag gav 666 kr för den nuvarande när det begav sig...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: OT: Vilken mobil?
InläggPostat: sön 11 jun 2017, 08:35 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Jaakko skrev:
Själv får jag nöja mej med Xcover 2 tills den säger upp kontraktet (den vägrar dö!).
Xcover 2 led av minnesbrist och så tappade den luckan vid laddkontakten då limmet släpper. Jag har laddluckan kvar men den är fastlimmad på nytt ett halvdussin gånger. Xcover 3 behöver inga gummiluckor.
Minnnesbristen i tvåan har jag botat med root och eliminering av en massa google-appar (No more spying).

Xcover2 ligger i bordslådan tillsammans med samsung galaxy pocket, båda pensionärerna är i gott skick. I fickan har jag nu en Xcover3.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 29 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet