Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: +3, allt är blött i skogen. Hur gör du upp din eld?
InläggPostat: mån 09 jan 2017, 21:13 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?

Du har en kniv och ett eldstål, inget mer än så. Hur löser du uppgiften?

Inläggsrubrik: Re: +3, allt är blött i skogen. Hur gör du upp din eld?
InläggPostat: mån 09 jan 2017, 21:49 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Under stora granar finns ofta torra smågrenar, jag strimlar dem & tänder strimlorna med eldstålet.

InläggPostat: mån 09 jan 2017, 22:20 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Jag samlar näverflagor från ungbjörkar, det silkestunna flagorna som bara finns på ungbjörkar och stoppar detta i en "innerficka" för att torka. Dessa silkestunna näverflagor torkar fort innan för kläderna. Mängden skall vara som en knynävsstor boll. Denna boll behöver bara ett enda drag från eldstålet för att tända. Jag samlar även granknaster (tort granris). Regnet har gjort att laven som växer på och täcker knastret, är blöt och det kan därför inte brinna. Genom att ta två granrispinnar i ena handen och klämma i hop dessa över och under en 3:e korsande som jag håller i andra handen kan jag skrapa och gnugga bort den blöta laven på den 3:e pinnen som nu kan brinna. Jag använder INTE kniven till detta. Vid + 3 och blött väder är jag blöt och kall om händerna och fingrarna är tröga. Risken att jag skadar mig på kniven i detta tillstånd är stor, så jag använder kniven så lite som möjligt. Jag fortsätter med gnuggandet och skrapandet, tills det att jag har fått ihop en ansenlig hög med grankvistar som är fria från blöt lav. Jag lägger dessa så att de inte blir mer fuktiga av regnet än vad dom redan är. Därefter fortsätter jag att samla granris och och även tjock näver från äldre björkar. Jag samlar MER av allt.
Det är nu ingen konst att tända näverbollen som torkat i innerfickan med eldstålet. Oftast räcker det med ett enda drag för att gnistorna skall tända de tunna näverflagorna. "Bollen" kommer att brinna fort men tillräckligt länge och hett för att tända de tjockare näversjoken som jag rivit i mindre bitar, även om dessa är blöta. Därefter lägger jag på det granriset som är fritt från fuktig, blöt lav. När dessa brinner kan jag lägga på större granriskvistar som kommer att tända även om de är blöta. Jag har nu en eld lagom att koka kaffe på och värma mina händer så jag kan börja använda kniven till att spänta större vedbitar med.

InläggPostat: mån 09 jan 2017, 22:31 
Fredag

Jag undrade just om man kunde använda fnöske, men tydligen ska det beredas först. (Men tänkte att ni kanske hade nytta av länken. Ursäkta om det är off topic.):

http://www.365slojd.se/projects/309-tillverka-fnoske

InläggPostat: tis 10 jan 2017, 03:46 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!

Jag har gjort exakt det där.

1. Leta reda på en någorlunda torr plats.
2. Samla näver, tort dött granris och grenar av olika tjocklekar. Samla 4 gånger mer än du tror att du kommer behöva
3. Förbered eldplatsen, lägg materialet nära där elden ska tändas
4. Förbered eldstaden
5. Tänd eld med näver och lägg på kråkris. Låt granriset brinna och lägg på ved som torkar och därefter antänds över
6. Använd mer av allt än du tror att du behöver, öka gradvis med större och större ved
7. Samla mer ved, och mer...

Om det är blött ute kan det vara en idé att använda färsk ungbjörk som ved.

InläggPostat: tis 10 jan 2017, 09:16 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Ungefär vad andra har skrivit.

Näver brinner bra och börjar brinna lätt med ett drag på eldstål, Ray Mears har en kort bra instruktionsfilm på youtube hur du använder det korrekt. Att förbereda en eldstad är viktigt, du vill bara värma dig själv och inte starta en skogsbrand (rötter kan fatta eld och pyra tills det är snustorrt) bästa stället är på sand, betongplattor eller asfalt, sand kan du transportera in i skogen med en bunke. Använd inte porösa eller sedimentära stenar som kan innehålla vatten, de kan explodera om de värms upp fort.

Du kan karva ner träd med kniven (tar ett tag), ta en sten och slå in kniven i en träbit som du kan dra neråt med precis som skaftet på kniven, sen karvar du av trädet, dra/sparka ned det när du har haft av det mesta. Sen klyver du innehållet i trädet genom att slå kniven med en sten eller träbit längst med trädet tills du har delat upp det i tunna stickor som brinner bra, träd är ofta torra på insidan även om det har regnat.

Att slå på kniven ger ofta en negativ kvalitetskonsekvens på kniven, men nöden har ingen lag (det finns grövre knivar med tjocka blad som är designade för detta). Förr eller senare hittar du en ny kniv någonstans. Eller så slår du sönder en sten med en annan sten och får en vass kant. Eldstål kan ersättas med en bit metall och kvarts, eldar du tyg i en metalldosa ("charcloth") så har du något du lätt kan göra eld med detta improviserade eldstål.

Flinta finns här och där i Sverige, men vad jag vet så är det förbjudet att plocka (vilket de flesta skulle skita i vid SHTF).

Kunskap är bättre än utrustning.

InläggPostat: tis 10 jan 2017, 12:31 
Gratis är gott, men man får inte vara kräsen.
Användarvisningsbild

Ta ut lite stoppning ur fodret på jackan och hoppas att det inte är brandskyddat.

InläggPostat: tis 10 jan 2017, 21:34 
Är varmvattnet slut?

Något som många verkar hoppa över är tallkottar. Dom funkar som grillkol och ligger och pyr länge. Är det storskog så kan det vara problem att hitta lämplig ved.
Då brukar jag elda kottar istället.

InläggPostat: tis 10 jan 2017, 22:00 
Användarvisningsbild

De som inte har provat.. På hösten då det regnar utan uppehåll. Det har regnat i förrgår, igår, det regnar idag och det kommer troligen att regna imorron också.
Gå då ut med eldstålet och försök få nåt att brinna.
Lycka till med kottarna.
Torra kvistar längst under en gran och papperstunn björknäver kan jag hålla med om, det är bra grejer.

InläggPostat: tis 10 jan 2017, 22:17 
Är varmvattnet slut?

Jaakko skrev:
De som inte har provat.. På hösten då det regnar utan uppehåll. Det har regnat i förrgår, igår, det regnar idag och det kommer troligen att regna imorron också.
Gå då ut med eldstålet och försök få nåt att brinna.
Lycka till med kottarna.
Torra kvistar längst under en gran och papperstunn björknäver kan jag hålla med om, det är bra grejer.

Du tänder ju inte med kottarna! Dom använder du när du har fått upp eld! Om du inte hittar tillräckligt mycket torr ved!

InläggPostat: ons 11 jan 2017, 08:53 
Användarvisningsbild

Rosten skrev:
Du tänder ju inte med kottarna! Dom använder du när du har fått upp eld! Om du inte hittar tillräckligt mycket torr ved!

Den här tråden handlar om "Hur gör du upp din eld?" inte "Vad eldar du då du gjort upp din eld".
Kottar och annat duger utmärkt. Problemet är att få igång elden.

InläggPostat: ons 11 jan 2017, 13:46 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Om man befinner sig på plats med tät skog med stora granar (exempelvis här i Småland) så har man gott om torra klena kvistar att starta en eld med. Längst ner på stammen, längst in, på stora granar, finns det normalt klena döda kvistar som är mycket torra och lätta att samla in. Om man har aldrig så lite tändmedel eller en bit papper så borde det räcka bra.

Om man är tätortsnära så kan det iofs tänkas att detta ris har tagits bort av andra besökare tidigare.

Om man bara har ett (riktigt) tändstål eller (falskt tändstål) ferrocerium-pinne så behöver man bättre fnöske att börja med. Exempelvis lite fetved eller bomull med vaselin.

Detta torra ris från under granar är också perfekt att använda för att elda i en Kelly-Kettle om man vill koka vatten.

InläggPostat: tor 12 jan 2017, 21:24 
Nykomling

Säger då som tidigare, "finnäver", "grovnäver", granris och sen är ju träet torr på insidan trots att de regnar. Brukar funka kanon och få bort de yttersta lagret. Normalt sätt då jag är ute å jagar så brukar de räcka och ta nå näver och spenta upp nå grövre kvistar/ fjäderstickor för och få en fin brasa. Men då har man ju alltid tändaren med sig [emoji4]

Skickat från min iPhone med Tapatalk

InläggPostat: ons 22 feb 2017, 17:00 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Då de flesta redan sagt näver kan jag tilläga att man kan leta upp en tom snusdosa som man sedan packar näver eller annat lättantändligt material. Regnsäkert och tar lite plats.

InläggPostat: ons 22 feb 2017, 18:14 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Tjärgadd eller kåda, läs mycket. Startar eventuellt med det silkesfina nävret enligt annans inlägg ovan eftersom det torkar fort och fint i en ficka.

Feathersticks i varierande storlekar, gjorda av äkta hundraårig nedbrunnen tjärstubbe är fnöske, tände och bränsle i ett och samma format. Worst case scenario drar jag loss hela stubben och tänder på allt.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa