Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Oetiskt att preppa
InläggPostat: tor 30 nov 2017, 22:37 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Zombie skrev:
Sparsamhet har länge varit en dygd. Läs på om Lyckoslanten och Spara och Slösa...


Denna serieskrift skapades av ekonomiskt liberala grupperingar under en ekonomisk liberaliseringsperiod i en tid då landet hade en väldigt gammalmodig syn på ekonomi och företagsamhet och då resten av världen låg långt före Sverige vad gäller modern ekonomisk politik. Syftet med skriften var just att sko sig på de besparingar som hårt arbetade människor lyckades få i hop. Serieskriften står ju dessutom i bjärt kontrast till de rådande beskattningslagarna som funnits i detta land de senaste 500 åren? ...så nej, det var ett försök, men det gick i graven någon gång i tidigt 70-tal tror jag det var.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oetiskt att preppa
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 15:54 
Jag instämmer i påståendet att preppande och sparande i mångt och mycket är samma sak.

Jag vill till och med gå ett steg till och påstå att preppande KAN vara ett sätt att minska sina utgifter.

Detta förutsätter dock att man mest lagrar hållbara RÅVAROR och roterar dem. Exempel kan vara färska rotfrukter och äpplen i en jordkällare, torkade örter och kryddor från egen odling, köpta torkade bönor, pasta och ris.

Denna typ av råvaror är oerhört billiga i inköp idag. Odlar man själv ändå billigare. Och medan man odlar och lagar till mat från grunden med sina råvaror har man inte tid att lägga pengar på annat. Faktiskt är exempelvis färska rotfrukter så billiga att det inte är lönt att odla själv idag. Det gör man idag snarare för att det är lärorikt, roligt och gott än för att det lönsamt. Då menar jag att man åker till en gårdbutik och köper ett halvt årsbehov potatis och morötter där och sedan lagrar i egen jordkällare eller stuka.

Om man preppar mest MRE och köttkonserver och olika hel- och halv-fabrikat så kan preppandet bli hur dyrt som helst.

En del av mitt preppande är avsett för att bjuda andra på. Det är iofs lättlagad halvfabrikat-mat typ pulvermos, saft, saftsoppa, kex, skorpor, snabbkaffe, mjölkpulver, socker och kakao och Bullens varmkorv, kryddor, ketchup och senap och liknande. Jag har packat ett par lådor med mat, grytor, fotogenkök, bränsle, redskap och engångstallrikar, så att jag snabbt och enkelt kan bjuda ca 20-30 personer på ett par mål varm mat. Tillsätt bara vatten och lite arbete. Grunden är ett renoverat 2-lågigt fotogendrivet "jägarkök".

Detta kan jag ta fram i samband med att vi i byn har ett krismöte, hemma hos mig, efter att något allvarligt har hänt. Detta är inte bara altruistiskt, jag hoppas naturligtvis därmed kunna ha lite extra inflytande och påverkan genom detta. Lådorna kan också snabbt flyttas till annan plats vid behov. Eller så äter jag upp allt själv... ;)

Men poängen är att jag faktiskt har en del av mitt lager särskilt avsett åt andra. Jag förvarar detta helt separat från mina övriga lager.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Oetiskt att preppa
InläggPostat: fre 01 dec 2017, 23:20 
Skogsbonde skrev:
En del av mitt preppande är avsett för att bjuda andra på. Det är iofs lättlagad halvfabrikat-mat typ pulvermos, saft, saftsoppa, kex, skorpor, snabbkaffe, mjölkpulver, socker och kakao och Bullens varmkorv, kryddor, ketchup och senap och liknande. Jag har packat ett par lådor med mat, grytor, fotogenkök, bränsle, redskap och engångstallrikar, så att jag snabbt och enkelt kan bjuda ca 20-30 personer på ett par mål varm mat. Tillsätt bara vatten och lite arbete. Grunden är ett renoverat 2-lågigt fotogendrivet "jägarkök".

Detta kan jag ta fram i samband med att vi i byn har ett krismöte, hemma hos mig, efter att något allvarligt har hänt. Detta är inte bara altruistiskt, jag hoppas naturligtvis därmed kunna ha lite extra inflytande och påverkan genom detta. Lådorna kan också snabbt flyttas till annan plats vid behov. Eller så äter jag upp allt själv... ;)

Men poängen är att jag faktiskt har en del av mitt lager särskilt avsett åt andra. Jag förvarar detta helt separat från mina övriga lager.


Det där tycker jag var mycket smart! En skitutgift i det stora taget, men som kan vara oerhört värdefullt i ett taskigt läge. Och som sagt, det är väl inte värre att man smäller i sig det själv.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 63 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet