Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: tis 31 okt 2017, 14:59 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 18 sep 2010, 00:04
Inlägg: 166
Ort: Stockholm
Förutsatt att man har tillgång till någotsånär pålitlig info är det nog lätt att i "teorin" sitta och säga si eller så men betydligt svårare att i praktiken ta beslutet att verkligen ta med familjen och dra. Jag tror de flesta är så fast i "rat racet" att tröskeln blir för hög att dra i tid. Boka av möten, utebli från arbetet, övertala den äkta hälften att utebli från jobbet, säga åt barnen att stanna hemma från skolan, etc och sen åka iväg för att med största sannolikhet komma hem dagen efter utan att något hänt.

Resonerar man här i lugn och ro är det självklart bättre att åka iväg en gång för mycket men vem kommer göra det i verkligheten ? Ingen tror jag.

Jag tror tillförlitlig information i ett tidigare skede än allmänheten får den är den avgörande faktorn.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: mån 19 feb 2018, 16:55 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
För de flesta lär det säkraste vara att stanna hemma så länge det går och det är vad jag skulle göra. På det viset undviker man onödiga och ogynnsamma utrymningar. De finns fler scenarion där det är tryggare att vara hemma än att ligga i skogen på väg till någon BOL som också är ett sämre boende än det ordinarie hemmet. Den här idén om att de finns ett kort fönster för evakuering förefaller osannolikt i de flesta fall.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: tis 20 feb 2018, 00:54 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
CPT Fantastic skrev:
Survivalister i tätort. Alla våra förberedelser står och faller med ett enda beslut. Den tidpunkt vi väljer att evakuera. Det gäller särskilt för kriser med ett förmodat snabbare förlopp så som krig, terrorism, kärnkraftsolyckor och pandemier.


Somvanligt. Den här tråden handlar om NÄR vi är tvungna att evakuera och NÄR vi är tvungna att evakuera skyndsamt.

Om du önskar diskutera när vi INTE är tvungna att evakuera och när vi INTE är tvungna att evakuera skyndsamt så föreslår jag att du startar en tråd i ämnet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: fre 23 feb 2018, 23:40 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
ja, röj runt i panik och orsaka köer och lämna allt i bilen på essingen eller älvsborgsbron.

https://www.youtube.com/watch?v=vjK38SmrGSw

Nej, stanna gärna kvar på jobbet och gör den där sista ärendet eller städa ditt skrivbord. skit i dina barn och hämta sent efter en bilkö eller se till att var riktigt efterbliven ordentligt. vad är det för fel?

Nej men kunden måste få svar en fredag efter fredagsbönen och nu nej.. jag kan inte lämna mitt jobb för att...

vad har ni för problem?

Kod röd. Alla ska hem.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 18:12 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Jag har för vana att se till så att alla på jobbet åker hem om oväder eller annat liknande skulle torna upp sig ;)

Så jag är hyfsat övertygad om att jag skulle kunna komma iväg i tid :hm:

Med bättre information får man så klart bättre förvarning.
Jag skulle tro att de flesta här skulle agera därefter.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: lör 24 feb 2018, 22:18 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Ja, drar man sig hemåt i tid kan mycket var vunnit.

Men jag tror tyvärr att bugga ut i storstäderna kommer vara minst sagt stökigt. Ta större stad i rusningstrafik. Lägg på lite panik och ångest.

Det som jag känner personligen är att jag kan vara inne i något och inte läsa tidningen eller lyssna på radion på en dag. Vara helt isolerad och fokuserad sen är skiftet slut.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet