Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur på tå är ni?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 13:10 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Survivalister i tätort. Alla våra förberedelser står och faller med ett enda beslut. Den tidpunkt vi väljer att evakuera. Det gäller särskilt för kriser med ett förmodat snabbare förlopp så som krig, terrorism, kärnkraftsolyckor och pandemier.

Vi evakuerar givetvis
- Vid rysk militärövning utan förvarning i vår närhet
- Vid höjd terrornivå
- Vid incident i närliggande kärnkraftverk
- Vid smittfall i Sveriges närhet orsakad av pandemi

Så den 25: e augusti förra året förskansade vi oss i våra BOL i och med Rysslands militärövning i områden som gränsar till Ukraina och baltstaterna. Likaså evakuerade vi året därpå den 18: e november i och med att hotnivån för terrorism höjdes. Givetvis gjorde berörda likadant i och med att en av reaktorerna i Oskarshamn stoppades den 15: e december förra året. Och när det första de fallen av fågelinfluensa hos människor i Europa rapporterades för ett antal år sedan så packade vi BOV och drog.

Eller? Jag gjorde det inte. Hur gjorde ni?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 13:39 
CPT Fantastic skrev:
Eller? Jag gjorde det inte. Hur gjorde ni?


Jag kanske kan få vara med fast jag bor på landet? :) Allvarligt talat så gäller många av scenariorna även mig. Ryssen och kärnkraftverket skulle definitivt locka mig att flytta till BOL. Pandemi skulle få mig att gå i buginläge och spärra vägen hem.

För att svara på din fråga då. Ärligt talat är jag inte så på tå. När ebolan härjade som värst började jag noja på allvar. Övervägde att kalla hem barnen, köpte på mig en del grejer som saknades för smittskydd och sanering och toppade upp lagret. Men jag kallade aldrig hem barnen, jag fortsatte att gå till jobbet och handla på stormarknaden. Dock undvek jag aktivt att åka kollektivt vid besök i storstad och snäppte upp den allmänna kroppshygienen ett snäpp, speciellt händer och ansiktspetning.

Antagligen kommer jag att reagera för sent när något händer. Jag hoppas bara jag reagerar före majoriteten och tidigt nog att med lite tur klara oss.

För de av oss som har familjer där delar av familjen, barn eller föräldrar, har egna liv och fattar egna beslut som inte alltid ligger i linje med det egna tänket vankas här en veritabel mardröm. Ungarna lyssnar inte alltid :roll: på vad jag säger och föräldrarna bor i större tätort några timmar i bil från mig.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 14:20 
Offline
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Blev medlem: tor 17 jul 2014, 15:42
Inlägg: 131
Intressant tanke att gå igenom! Om vi tänker historiskt, vad kan vi lära av det? Ur såg det ut i t ex Warszawa den 29 augusti 1939, just före det tyska överfallet, i Köpenhamn den 8 april 1940, dagen innan invasionen? Anade man ugglor i mossen och åkte ut till farfar på landet "för att hjälpa till med skörd eller vårsådd" eller hade tyskarna mörkat alla förberedelser så väl att det bara small till som ett klubbslag? Jag tror att tecknen fanns och var ganska så tydliga, men kanske inte så lätta att tidsplacera; skjuter artilleriet de första salvorna om några timmar? I morgon? Om tre dar? En vecka? Även om staten mobiliserar finns ju ändå glimten av hopp om att det inte ska bli något och man ska komma hem igen. Man har ju jobb, familj och djur att tänka på, så man är trots allt trögrörlig och ska man evakuera på riktigt måste det ske före en mobilisering.

Varje överfall på andra länder jag på rak arm kan påminna mig, har börjat med en höjning av den politiska tonen (ta exempelvis Adolf och hans orerande om hur outhärdligt den tyska minoriteten hade det i Sudetenland, som gav honom argument för att invadera Tjeckoslovakien) och det är väl den viktigaste signalen?
Lite värre är det med smygande oroligheter, sådana som vi snart börjar bli vana vid och där det är fara värt att vi är grodor som sakta håller på att bli kokta utan att vi märker det. Ta Ruanda och Jugoslavien som exempel. Jag tror väldigt få kunde föreställa sig att ett så totalt vansinne kunde utlösas så snabbt.

Akuta grejor, som hastigt påkomna epidemier eller kärnkraftshaverier är helt omöjliga att förutse och de tror jag man får ta ad hoc. Ingen mening att evakuera till ett annat smittat land, så att säga.

Jag har ingen alternativ BOL, så jag får allt stanna där jag är och vara så jättegrå det går, men jag aktualiserar mina förråd och funderar över vart man evakuerar om det börjar bli för mycket skit i fläkten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 15:17 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Gruff skrev:
och det är väl den viktigaste signalen?


Ryssland, 2014.
https://www.washingtonpost.com/world/transcript-putin-says-russia-will-protect-the-rights-of-russians-abroad/2014/03/18/432a1e60-ae99-11e3-a49e-76adc9210f19_story.html

Personligen så ska mer saker till innan jag rör på mig. Ryssland har haft sina oannonserade övningar sedan flera år tillbaka.

Sverige är i övrigt ganska förskonad från miljökatastrofer och problem, vi har en del strömavbrott och snorungar som kastar sten mot polis, men deras chanser att komma någon vart om de eskalerar är noll vid ett undantagstillstånd med militärt stöd till de polisiära myndigheterna.

Incidenter vid kärnkraftreaktorer händer mer ofta än vad folk tror. Årliga flunsorna skiter jag i. Fågelinfluensan bevakar jag, men det finns värre saker som kan dyka upp.

Det värsta jag tror kan hända är om vi hamnar i en lösbar krissituation, men våra politiker (alla partier) ska försöka lösa det på politisk väg och sitter och tjafsar istället för att antingen göra eller delegera. Hoppas att myndigheterna som ansvarar för detta har fått tillräckligt med självbestämmande så att de kan skita i politik och bara fungera.

Just nu så känns allt som ett amatörmässigt hopkok av statstjänstemän som sitter och läser om krisberedskap på wikipedia, jämfört med hur det var på slutet av 80 talet. Hoppas verkligen att de intervjuar de äldre som var med och fortfarande är i livet.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 20:51 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
MulenDag skrev:
Jag kanske kan få vara med fast jag bor på landet? :)


Jag uppskattar dina inlägg:)

MulenDag skrev:
För att svara på din fråga då. Ärligt talat är jag inte så på tå. När ebolan härjade som värst började jag noja på allvar. Övervägde att kalla hem barnen, köpte på mig en del grejer som saknades för smittskydd och sanering och toppade upp lagret. Men jag kallade aldrig hem barnen, jag fortsatte att gå till jobbet och handla på stormarknaden. Dock undvek jag aktivt att åka kollektivt vid besök i storstad och snäppte upp den allmänna kroppshygienen ett snäpp, speciellt händer och ansiktspetning.

Antagligen kommer jag att reagera för sent när något händer. Jag hoppas bara jag reagerar före majoriteten och tidigt nog att med lite tur klara oss.


Jag misstänker att jag också kommer att reagera sent. Och jag skulle inte bli förvånad om det gäller de flesta av övriga här på forumet också.

Survivalister påminner antagligen rätt mycket om människor. Och vanliga mänskliga reaktioner vid krissituationer är
- Svårigheter att förstå/ta till sig det som hänt
- Söker andra/normala förklaringar
- Följer sina vanliga rutiner/vanor
- Obenägen att överreagera
- Fokuserar på hotet, mindre på åtgärder

Eller vad säger ni?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 21:03 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Gruff skrev:
Jag har ingen alternativ BOL, så jag får allt stanna där jag är och vara så jättegrå det går, men jag aktualiserar mina förråd och funderar över vart man evakuerar om det börjar bli för mycket skit i fläkten.


Bor du i tätort? Jag räknar med att kunna förskansa mig i min tätortsbostad i max 1-2 veckor. Sedan räknar jag med att social oro, bränder och/eller allvarliga sanitära brister kommer tvinga mig att evakuera. Hur tänker du?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 21:08 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Kalorispelet skrev:
Just nu så känns allt som ett amatörmässigt hopkok av statstjänstemän som sitter och läser om krisberedskap på wikipedia, jämfört med hur det var på slutet av 80 talet. Hoppas verkligen att de intervjuar de äldre som var med och fortfarande är i livet.


Power to the people, stick it to the man:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: tis 21 feb 2017, 21:55 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Er på tå på den måte at jeg alltid sjekker nyhetskilder når jeg står opp, men med tanke på at reaksjonsplan er å bugge inn og mitt jobb er mindre en 20 km hjemmefra, så blir den mest drastiske planen å bli hjemme fra jobb. Nær sagt uansett hva som skjer, så har vi best sjanse å holde oss hjemme, så er jeg bekymret så blir jeg bare hjemme fra jobb.

Det er sikkert lite dramatisk sammenlignet med de som må vurdere å reise til et bol, og kanskje også mer risikofyldt. Uansett så tror jeg at vi har mindre sjanse på veiene til et øde bol, og uansett så må det bli et sted som blir vårt Alamo, så med mindre det er en svært lokal katastrofe, så blir vi her.

Vi bor rett utenfor en stor "mellom stor" stad etter norsk målestokk, men utenfor hva som er naturlig veg i området. Med gode nabokontakter som besitter gode ressurser og et eget preppende som kommer til å gjøre det vanskelig for andre å se oss som lette bytter, så føles det mest sikkert.

Med en plan om ting virkelig går til helheimen (stedet bak der vifta blir brun), så lastes alt vi kan ta med over i båter og vi flykter via sjøveien. Vår nærmeste "safehaven" da ligger under en time unna, men veggene skal bli svært brune før det blir et alternativ.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 00:34 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Mja, jag skulle nog tro att survivalister/preppers för all del i botten är vanliga människor, men att de ligger bra långt före medelsvensson i alla eller åtminstone de flesta nedanstående avseenden.

- Tanken är redan tänkt att diverse hemskheter kan hända så de är lättare att känna igen när de väl kommer.

- Söker gissningsvis normala förklaringar ungefär som medelsvensson.

- Har i bästa fall litet speciella vanor och rutiner som kommer väl till pass, och kanske övningar på annat. Hittar t ex genvägar hem till fots, har gott om bensin (och MYCKET annat ;-)) återsamlingsplatser för familjen, etc, mm, osv.

- Tja, det borde väl vara högre procent foliehattar bland preppers än andra, så teoretiskt sett skulle överreaktionerna vara vanliga. Men jag skulle inte påstå att jag har sett så mycket som tyder på det på forumet. Fast hardcoresurvivalister kanske inte visar sig här.

- Nja, den största och viktigaste skillnaden är väl just att preppers har fokuserat på åtgärderna i förväg. Det måste vara trevligare att inventera listorna på ett välfyllt förråd och vettiga prylar, än att inventera ett nästan tomt kylskåp och skafferi.


Jag har läst att man historiskt sett kan se i media innan något hemskt händer. Tonen blir hårdare och råare (i själva media alltså). Sedan bryter kriget ut eller något liknande. Det oroar mig. Men med tanke på att tidningar och radio/TV har fått så stor konkurrens både av varandra och av gemene man så tror jag att den regeln inte är riktigt tillämplig längre. (Fast jag kanske bara blundar för sanningen?)

Men att veta när det är dags att vidta mer akuta åtgärder är ett stort problem. Fast jag har egentligen ingenstans att ta vägen så jag stannar nog där jag är om jag inte absolut måste fly.

CPT Fantastic skrev:
Survivalister påminner antagligen rätt mycket om människor. Och vanliga mänskliga reaktioner vid krissituationer är
- Svårigheter att förstå/ta till sig det som hänt
- Söker andra/normala förklaringar
- Följer sina vanliga rutiner/vanor
- Obenägen att överreagera
- Fokuserar på hotet, mindre på åtgärder

Eller vad säger ni?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 00:47 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Alla pratar om att ett sätt att se tecken på är att det blir hårdare ord i media och mellan stater innan kriget/krisen.
Med tanke på hur det låter nu mot för 10 respektive 20 år sen, var är kriget? Eller, vi har vant oss vid en hårdare ton? Eller vi kokas utan att veta det, eller... Ja, vad? :hm:

Och nej, jag har inte åkt till BOL eller buggat in så här långt.
Men vid ett par tillfällen haft lite mera koll på att allt är laddat och klart och påfyllt och jag vet var nära och kära befinner sig.

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 01:07 
Det här är ett djupt fascinerade område och i många avseenden "nyckeln" till framgångsrika förberedelser.
Det finns en rad beteenden som de flesta måste överkomma, så även jag.

1. "Det blir nog inte så farligt" och "Det blir nog snart bättre".
Människan är av naturen risktagande. Det är lätt att missbedöma situationen, hur många börjar förbereda sig för ett långvarigt strömavbrott när strömmen går? Den kommer ju snart tillbaks... Men om inte strömmen kommer tillbaks så har man slösat upp värdefull tid i krisens inledande skede, man borde ha fyllt vatten, kontaktat anhöriga, identifierat avbrottets omfattning, inventera vad man har och vad man saknar osv. Om strömmen går mitt på dagen kanske du borde åka och inventera i den där butiken där ägaren antagligen kan sälja för kontanter. Innan alla börjar ta sig hem från jobbet.

2. Det är alltid lättare att inte agera än att agera. Om vi står mellan valet att aktivit göra något eller att inte göra nåt är sannolikheten hög att vi helt sonika avstår. "Någon annan gör säkert något"

3. "Pinsamt om nån tycker jag är knäpp". Vi vill inte sticka ut, vi vill göra som alla andra. Följ strömmen... https://www.youtube.com/watch?v=o8BkzvP19v4

Jag inser att dessa faktorer spelar in även på mig, även om jag normalt sett inte faller för grupptryck, tycker "rätt" och faktiskt agerar vid exempelvis en olycka eller när någon behöver hjälp. Jag saknar de spärrarna. Jag är kort och gott killen som springer från faran när alla andra går i sakta mak för att inte verka larviga.
MEN, trots detta inser jag att vi alla tar risker, eftersom det är så enkelt att vänta för länge - att hoppas om man så vill.

Tack vare detta skapar jag handlingsplaner med olika mentala rutor som ska bockas i. Ett exempel skulle vara: "Om hela Stockholm får strömavbrott kommer jag lämna jobbet och köra till min BOL" eller "Om 2 eller fler bekräftade fall av Ebola påträffas i Stockholm åker jag till BOL". Annat mer känsligt exempel kan vara "jag kommer följa Svea rikes lag i dess hela omfattning tills dess att jag med säkerhet vet att lag och ordning upphört" eller i ett WROL-läge "Jag är beredd att frångå svensk lag om någon hotar mig eller mina anhörigas liv eller angriper oss med våld".
Sen följer jag det slaviskt, det är lättare att fatta korrekta beslut "i förväg" och agera som på order. Kan kalla det "Emergency Action Plans" och "Rules of Engagement" för att använda allmänt accepterade termer.

Jag har aldrig vidtagit några extrema åtgärder, men jag släppte allt och åkte hem när terrorhotnivån höjdes till 4, men det berodde på att jag fått ytterligare information både dagarna innan och i samband med höjningen. Jag hade också handlingsplaner vid Ebolautbrottet både för att lämna stan och för att försätta mig i karantän, beroende på vad som skulle ha hänt.

Slutligen vill jag bara säga att det viktigaste i alla sådana lägen är att ha tillräckliga och korrekta underrättelser för att fatta korrekta beslut.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 01:36 
Harmklinga skrev:
Slutligen vill jag bara säga att det viktigaste i alla sådana lägen är att ha tillräckliga och korrekta underrättelser för att fatta korrekta beslut.


Precis det tror jag är ett stort problem för många. Jag vet att det är ett problem för mig.

F.ö. tack för bra tankar om planering i förväg. Jag försöker göra sånt men snurrar alltid upp mig i detaljer som får bedömningarna att bli för svåra att bocka av entydigt.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 11:32 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Crusoe skrev:
Er på tå på den måte at jeg alltid sjekker nyhetskilder når jeg står opp, men med tanke på at reaksjonsplan er å bugge inn og mitt jobb er mindre en 20 km hjemmefra, så blir den mest drastiske planen å bli hjemme fra jobb. Nær sagt uansett hva som skjer, så har vi best sjanse å holde oss hjemme, så er jeg bekymret så blir jeg bare hjemme fra jobb.

Det er sikkert lite dramatisk sammenlignet med de som må vurdere å reise til et bol, og kanskje også mer risikofyldt. Uansett så tror jeg at vi har mindre sjanse på veiene til et øde bol, og uansett så må det bli et sted som blir vårt Alamo, så med mindre det er en svært lokal katastrofe, så blir vi her.

Vi bor rett utenfor en stor "mellom stor" stad etter norsk målestokk, men utenfor hva som er naturlig veg i området. Med gode nabokontakter som besitter gode ressurser og et eget preppende som kommer til å gjøre det vanskelig for andre å se oss som lette bytter, så føles det mest sikkert.

Med en plan om ting virkelig går til helheimen (stedet bak der vifta blir brun), så lastes alt vi kan ta med over i båter og vi flykter via sjøveien. Vår nærmeste "safehaven" da ligger under en time unna, men veggene skal bli svært brune før det blir et alternativ.


Gratulerar till en bra boendesituation. Att dessutom kunna evakuera med båt är ju strålande!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 11:34 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Harmklinga skrev:
Tack vare detta skapar jag handlingsplaner med olika mentala rutor som ska bockas i. Ett exempel skulle vara: "Om hela Stockholm får strömavbrott kommer jag lämna jobbet och köra till min BOL" eller "Om 2 eller fler bekräftade fall av Ebola påträffas i Stockholm åker jag till BOL". Annat mer känsligt exempel kan vara "jag kommer följa Svea rikes lag i dess hela omfattning tills dess att jag med säkerhet vet att lag och ordning upphört" eller i ett WROL-läge "Jag är beredd att frångå svensk lag om någon hotar mig eller mina anhörigas liv eller angriper oss med våld".


Jag tror benhårt på dina mentala rutor. Jag försöker också använda mig av ett slags beslutsregler. Det är inte enkelt att formulera dem. Men jag har ett större bekymmer. Min egen efterlevnad.

Jag har arbetat en hel del enligt checklistor/protokoll/beslutsregler/beslutskriterier. Och det har varit framgångsrikt i närvaron av socialt tryck, d v s när reglerna beslutats av en organisation/grupp som också upprätthåller efterlevnaden. Jag saknar den gruppen och riskerar därmed frångå reglerna. För mig är överlevnad en lagsport.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur på tå är ni?
InläggPostat: ons 22 feb 2017, 11:59 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Korrekta underrättelser behövs för korrekta beslut och brist på information skapar desinformation så hur skall man göra och vem kan man lita på?
Medierna kommer att blåsa upp allt de får tag i för de vill ha klick på sina artiklar. Åtminstone så länge de vågar vara kvar på redaktionen.
Våra politiker kommer att försöka tona ned varje ansats till hysteri så mycket som möjligt. Inte för att de skulle vara ondskefulla på något sätt utan för att de vet att panik kan få hela samhället att bryta ihop på nolltid.

Antag att ett stort SHTF inträffar och folk lämnar sina jobb för att rädda sig själva och sina familjer. Det gäller naturligtvis inte bara vanliga svenssons utan även de som jobbar i samhällsviktiga funktioner. Jag minns en storstrejk i kollektivtrafiken för ett antal decennier sedan. Totalt kaos i hela Stockholm. Utvidga det till sjukvård, räddningstjänst, media och litet annat smått och gott. Patienter som är beroende av livsuppehållande maskiner kommer att dö som flugor när reservkraften tar slut. Sedan har vi plundring och allmän anarki som grädde på moset. Det vill ingen politiker vara med om. Inte jag heller.

Det är svårt att lära sig läsa mellan raderna men jag tror att det är vad som behövs. När nyheterna tunnat ut pga journalisterna har gått hem, buggat ut eller whatever tror jag att läget börjar bli brunt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet