Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: mån 29 maj 2017, 19:40 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Flera i min närhet här i området är väldigt förvånade numera . De har haft inbrott gång på gång men kan inte förstå varför .
Men de lever online ständigt uppkopplade på div siter som facebook , tvitter mfl. De talar om ifall de ska resa bort några dagar , och är förvånade då de haft inbrott då de kommer hem .
En talade om att både han och hon skulle till ett större sjukhus söderut några dagar för operation och de fick sin vedbod länsad under tiden , men de förstår inte varför .

Verkar som om vissa typer av tjuvar och banditer nu använder dessa media för sina smutsiga affärer .

Någon av dessa drabbade har blivit drabbad 3 gånger . Alla gångerna efter att ha sagt att de är bortresta .

Ni som delar era liv på nätet är ni säkra på att "oskar" som vill bli er kompis inte är tjuven som kommer då ni inte är hemma?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: mån 29 maj 2017, 19:48 
Offline
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 apr 2016, 11:35
Inlägg: 303
Människor i allmänhet kan vara hopplöst naiva. Dock, sådana händelser har väl det goda med sig att de lär sig något.
(Var inte så naiv!)
Själv är jag synnerligen privat och säger inte ens till någon på jobbet om jag planerar att resa bort.

Och någon Facebook kommer jag ALDRIG att skaffa.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: mån 29 maj 2017, 19:51 
Facebook gör automatiskt alla inlägg offentliga, d.v.s du kan söka på personens namn och se vad hen skrivit. Man måste gå in i inställningar och ändra till "visa endast för vänner" för att ändra det.

På Twitter är ju hela grejen att vem som helst kan läsa det du skriver. Instagram har väl geotaggar på allt om man inte stänger av funktionen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: mån 29 maj 2017, 20:47 
Offline
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 19:46
Inlägg: 87
Herr Gråman skrev:
Människor i allmänhet kan vara hopplöst naiva. Dock, sådana händelser har väl det goda med sig att de lär sig något.
(Var inte så naiv!)
Själv är jag synnerligen privat och säger inte ens till någon på jobbet om jag planerar att resa bort.

Och någon Facebook kommer jag ALDRIG att skaffa.


+1 på allt du skrev.

Även vid vardagliga samtal blir folk förvånade om man inte basunerar ut när man ska på semester, vad man då ska göra, och allt det där. Man anses konstig om man är förtegen om sitt liv och då blir folk med kontrollbehov lite osäkra och kanske rädda då alla som avviker från normen kanske är terrorister eller knarkare eller något annat som är lätt till hands...


Senast redigerad av Betraktaren mån 29 maj 2017, 20:54, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: mån 29 maj 2017, 20:49 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Det kommer alltid nya sätt som kriminella utnyttjar. Där jag bor är det många äldre som fortfarande har fast hemtelefon, det är bara för buset att ringa, Ingen som svarar = inbrott. Det stora antalet äldre i området gör också att det är ett populärt ställe att göra lägenhetsinbrott i. Tillvägagångssättet är nästan alltid lika dant, lägenhet utan larm får altandörr eller sovrumsfönster uppbrutet, därefter vänder man upp och ned på sovrummet i jakt på kontanter, smycken och apple-produkter. Ofta tar man flera lägenheter samtidigt i samma område.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: mån 29 maj 2017, 21:48 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Herr Gråman skrev:
Människor i allmänhet kan vara hopplöst naiva. Dock, sådana händelser har väl det goda med sig att de lär sig något.
(Var inte så naiv!)
Själv är jag synnerligen privat och säger inte ens till någon på jobbet om jag planerar att resa bort.

Och någon Facebook kommer jag ALDRIG att skaffa.


Att dela med sig öppet är det sämsta du kan göra citat inspektör cronehag.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: mån 29 maj 2017, 22:08 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Tråkigt att folks öppenhet utnyttjas på det sättet :?

Själv är jag alltid online och hemma/borta....
Grannsamverkan är guld värd om det funkar.
Min lokala skyddsrond i form av pensionärer i vart annat hus här på gatan har stenkoll på allt och alla som rör sig i området :up:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: mån 29 maj 2017, 22:40 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Betraktaren skrev:
Herr Gråman skrev:
Människor i allmänhet kan vara hopplöst naiva. Dock, sådana händelser har väl det goda med sig att de lär sig något.
(Var inte så naiv!)
Själv är jag synnerligen privat och säger inte ens till någon på jobbet om jag planerar att resa bort.

Och någon Facebook kommer jag ALDRIG att skaffa.


+1 på allt du skrev.

Även vid vardagliga samtal blir folk förvånade om man inte basunerar ut när man ska på semester, vad man då ska göra, och allt det där. Man anses konstig om man är förtegen om sitt liv och då blir folk med kontrollbehov lite osäkra och kanske rädda då alla som avviker från normen kanske är terrorister eller knarkare eller något annat som är lätt till hands...

Anledningen till att man reser bort är att skryta och berätta om det. Inte att ha det trevligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: tis 30 maj 2017, 08:15 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tis 12 aug 2014, 20:48
Inlägg: 483
Ort: Stockholm
Om man nu vill visa online vad man gjort kan man göra det mycket senare.

Skickat från min E5823 via Tapatalk


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: tis 30 maj 2017, 08:31 
Är också alltid online men publicerar lite bilder först när vi är hemma igen. Facebook osv är bara nyaste verktygen för tjuvar, dvs att anse att problematiken beror på det är en relativ förenkling av verkligheten.
Det är dock viktigt att disskutera frågan och belysa människors naivitet och godtrogenhet. Genom att förså hur tjuvarna gör det så kan vi försöka minska riskerna och sannolikheten att bli drabbade.
Jag använder FB hela tiden, alltid. Men mycket eller mesta är inom dolda/hemliga grupper där bara betrodda medlemmar får tillgång. Mina konstiga intressen såsom denna här gör det svårt att hitta likasinnade som bor på samma gata eller by som jag.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: tis 30 maj 2017, 08:45 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Det finns ju även tekniker för att maskera att något är på G, under kalla kriget bedrev man ofta fyllnadssignalering för att i händelse av större militära händelser kunna hålla mängden radiotrafik konstant. Samma sak gäller på FB, man kan ju dessutom spara bilder på trädgården och lägga upp när man är i Thailand med texter om att man är ute och fixar i trädgården.

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: tis 30 maj 2017, 09:47 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Är online nästan hela tiden, jag fyller också min FB med lite meningslösa bilder blandat med relevanta saker för att verka "normal", en bild på lök som växer där, en bild på en katt här osv osv.

Så som beskrevs ovan när man är på semester så fortsätter man med lite sparade "vanliga" bilder eller inlägg så försvinner man i mängden.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: tis 30 maj 2017, 12:06 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Det skulle vara intressant att få statistik på hur ofta brott mot egendom begås av någon som offret är bekant med.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: tis 30 maj 2017, 13:35 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 07 apr 2017, 13:07
Inlägg: 372
Aftersearch skrev:
Är online nästan hela tiden, jag fyller också min FB med lite meningslösa bilder blandat med relevanta saker för att verka "normal", en bild på lök som växer där, en bild på en katt här osv osv.

Så som beskrevs ovan när man är på semester så fortsätter man med lite sparade "vanliga" bilder eller inlägg så försvinner man i mängden.


Det får mig att tänka på Gus Frings citat -"I hide in plain sight"

_________________
- "AURIBUS TENEO LUPUM"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Det där med att alltid vara online
InläggPostat: tis 30 maj 2017, 19:28 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Jag berättar alltid när jag reser. För det första reser jag oftast ensam, så även om jag är borta står inte hemmet tomt. För det andra är det inte så många som vet vart jag bor .


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 8 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet