Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 01:19 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Tänkte dra igång den här kategorin lite. Dweomer, Skogsbonde och Mulendag m.fl. behöver lite att göra efter att ha planterat sina "täppor"... :D

Jag har kört igång lite småskalig odling, delvis i linje med en del tidigare inlägg ("träna" småskaligt och utvidga så småningom/efter behov). Har villatomt på totalt 700 m2 (ca 500 m2 odlingsbart vid SHTF men i nuläget vill barn och fru ha gräsmatta) i ett ur brunt perspektiv tyvärr mindre lämpligt område (SV skåne-tätbefolkat osv men men.). Har för att hindra utbredning av kirskål från grannen roundupat (ja, gift och fel-omoraliskt-cancerogent osv) och lagt ut duk+flis där jag smällt upp lite odlingslådor. Odlat lite potatis, majs,Morötter, sallad, bönor osv. Roterat så gott det går på den begränsade odlingsytan. Nu utvidgat odlingsbiten dock en del i den befintliga jorden (10+ jord som dock är fylld med nässlor, judekörs, knölklocka och ett mindre bestånd ormgräs).
Tänkte dra igång fler diskussioner på odlingsområdet men börjar med ett "klassiskt" ämne i form av vilka fröer som är lämpliga att preppa. Finns en del i gamla trådar men svårhittat i sökfunktionen. Tänkte dock försöka göra det hela lite lurigt :sneaky: genom att försöka begränsa det hela genom att utgå ifrån grödor som är; YTEFFEKTIVA, LAGRINGSBARA (helst utan jordkällare) och SJUKDOMSTÅLIGA. Fröerna i sig skall gärna också vara lagringsbara med skaplig grobarhet på några års sikt..

Några förslag (kritik tas tacksamt emot):
- Potatis (fröer kan beställas över nätet men tveksam skörd år 1)
- jordärtskocka
- morötter
- bönor
- palsternacka
- Rödbetor
- Ärter
- Tagetes (för att motverka en del sjukdomar på potatis och (?) bönor)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 02:04 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 03 dec 2016, 04:15
Inlägg: 423
Är ingen expert på det hela, men några saker känner jag till (läst på lite, ska börja odla lite försiktigt när jag lärt mig tillräckligt):

Av dina 3 kriterier:
YTEFFEKTIVA
LAGRINGSBARA
SJUKDOMSTÅLIGA

så kan du stryka 1 och 3, om du

1. gör en vertikal odling (mer på mindre yta) och
2. ser till att skydda plantorna (Ökar resistensen mot sjukdomar)

Exempelvis om du odlar i ett växthus, använder relativt rent vatten, ser till att insekter inte kommer åt dina växter (Jag utgår från att de växter vi äter inte behöver pollineras, har t.ex. inte sätt några blommor på morots och potatisstjälkar), och är försiktig med vilka växter du tar in (färdiga plantor som kan ta med sig sjukdomar in) och har flera separerade odlingsplatser (som brandvägar mellan hus) så blir det svårare för t.ex. svamp eller andra sjukdomar att angripa och slå ut stora delar av skörden. Mer om detta kan du läsa här: http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/faktablad_tradgard/FVT004/FVT004.HTM

Skulle jag odla för överlevnad så skulle jag vilja ha
1) mat som växer fort och hinner ge flera skördar per år
2) växter som kräver lite underhåll
3) mat med högt näringsvärde

Vilka frön som är bäst/kan lagras, det får någon annan uttala sig om.

_________________
Preparation is the difference between survival and statistics.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 05:56 
Jag tycker listan är bra, och jag skulle då ha näringsrikast i bakhuvudet och då leder väl potatis och bönor. I mitt förråd finns framför allt bönor av den anledningen, plus att de är lättodlade.

Pumpa kan väl falla in i dina kriterier, om den delar på utrymmet från majs eller kanske jordärtsskocka. Att odla den i säckar och liknande på icke-odlingsbara ytor kan också vara en lösning.

Jag skulle också satsa på sallad/ spenat. Fast det faller utanför dina kriterier. Givetvis svårt att enbart leva på detta, men bra komplement till t.ex. burkmat. För att undvika/ försvåra för sniglarna kan man odla det i lådor/ hinkar som man har bättre uppsikt över. Med mild vinter/ någon form av skydd kan man förlänga säsongen, framför allt för spenaten.

Grönkål- klarar vintern bra dessutom.

Mitt största problem som glad amatörodlare på radhustomt är sniglar och sork. Jag har mer och mer gått ifrån odlingslotter till att tvingas odla i diverse behållare. Sorken är mitt största gissel just nu.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 06:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Palsternackan går bort om man ser till kriterierna om lagringsduglighet hos fröerna . Fröet håller bara 1-2år . Bättre alternativ till palsternackan är persiljerot och kålrot .
Lök är inte nämnt men en stapelvara som gör att maten smakar så mycket bättre .
Kål i alla former , under världskrigen så odlades stadsparkerna upp för kål .
Asiatiska grönsaker är mycket mer lättodlade och klarar kylan bättre .Förlänger odlingssäsongen .

Både varm och kallbänkar förlänger odlingssäsongen . I kina odlar man året om i kallbänkar även i de kallaste och mer snörika områdena , i Alaska tar man istället och bygger odlingstunnlar över odlingarna för att skörda under snön . Varmbänken kan ge skörd redan i februari om den är lagd rätt .
I peru bygger man växthus som är nedgrävda i marken för att förlänga säsongen , funkar inte om jorden är blöt .
Växthus är för små för att ge en bra skörd utom för vissa växter . Bättre att använda det till de lite godare som gurka och tomat eller väter som annars inte klarar klimatet .

Fröerna ska vara sortäkta vilket inte hybriderna är . Av hybrider får man allt möjligt beroende på föräldrarna som korsats .
Vissa plantor som normalt är lätta att få att gå i frö har modifierats så att de inte ska gå i frö lika lätt , eftersom skörden då försämras eller helt uteblir .

Djupsängar är jobbiga första året men behöver inte grävas om vart år , utan klarar sig med lättare grepning sedan . De ger stor skörd på liten yta då den lätta jorden gör så att rötterna går nedåt istället för åt sidorna . Jorden värms snabbare på våren och man kan plantera ut snabbare eller så direkt . Jorden håller kvar vatten bättre bla för att växterna står tätare , men den dräneras även snabbare efter regn så att rötterna inte dör i vattnet .

Fundera på vad ni äter idag av grönsaker mm . Hur mycket gram/kilo per dag/vecka/månad/år . Fundera på vilka förändringar det blir efter shtf . Vilken summa blir det då jämfört med nu . Hur stor yta krävs för att odla den mängden .
En djupsäng går det att minska avstånden till hälften mot ett vanligt land .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 10:17 
Jag kör ett roterande lager med extra fröer. Eller rättare, jag köper lite för mycket ( :oops: ) varje år och sparar till nästa år. Grobarheten minskar med tiden och jag tar helst av de nyaste fröerna, men jag har på detta sätt en hel del i reserv också. Kanske för 1-2 år, av en del ändå mer.

Jag förvarar mina fröer i en liten luft- och vattentät kopia av Pelican-väska från Clas Ohlsson. Sedan förvarar jag väskan svalt i källaren. Varje år köper jag nya fröer, oftast lite för många. Och jag rensar bort sådant som är för gammalt (typ >2 år)i väskan. På detta sätt har jag i storleksordningen ett år extra med fröer liggande.

I år odlar jag bara potatis, lök, vitlök, morot, palsternacka, skärmdill, sparris, hallon och jordgubbar på friland. resten intensivodlar jag i rutor i lådor på bockar. Blir bekvämt och sparar arbete, yta och vatten. Har beskrivit det på annan plats. Sedan odlar jag även en hel del blommor/gröngödsling för att hålla mark öppen så att jag vid behov kan skala upp. Håller på att testa hydroponisk odling utomhus i PVC-avloppsrör i liten skala (4x2 meter 110 mm rör, 52 krukor, ca 100 liter näringslösning) i år.

Sättpotatis sparar jag och byter till/från ibland med grannar och släkt. Köper sättlök, men kommer att testa att starta från frö.

En hel del av det jag odlar kan jag ta nya frön från, även om jag sällan gör det idag. Man kan exempelvis låta sallad eller rädisa eller annat stå kvar och blomma och gå i frö. Och ta vara på fröerna. Men det är ju osäkert om fröerna hinner bli mogna och bra innan höstrusket kommer. Men det är kul när det lyckas. Det mesta av våra fröer för grönsaker kommer nog(?) från mellan- och syderuropa.

I ett nationellt krisläge typ livsmedelsbrist, där staten fortfarande fungerar, tror jag att väldigt stora insatser kommer att göras för att få fram fröer så att fler privatpersoner kan odla själva. Det är insatser som kan ge mycket stora effekter med små medel. Blir det brist på fröer kommer många odlare att försöka tjäna pengar på att fram fröer och utsäde för försäljning för de vanligaste växterna. Jag tror att det skall väldigt mycket till för att det blir tvärbrist på fröer för odling i liten skala.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 10:46 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Kalorispelet skrev:

1. gör en vertikal odling (mer på mindre yta) och
2. ser till att skydda plantorna (Ökar resistensen mot sjukdomar)


Vertikal odling är väldigt poppis just nu och har vissa användningsområden (kan tänka mig att ev ha i uterummet eller vid husvägg - bör kanske preppa material för att kunna bygga vid SHTF :) ). Har tänkt lite "vertikalt" i form av att avsluta odlingslandet norrut mot grannen med spaljerat äppleträd. Men man vinner inte mycket på att vertikalodla i odlingslandet, om man inte planterar skuggtåligt "bakom". Och finns väl inte några bra odlingsgrödor som gillar det?

Växtskydd funkar ju till viss del, jag använder duk till kålen i år eftersom det "sket" sig när jag hoppade över det förra året, men mycket sjuka finns ju i jorden och svårt att göra något åt i odlingslandet (mer än att rotera).

Kalorispelet skrev:
Skulle jag odla för överlevnad så skulle jag vilja ha
1) mat som växer fort och hinner ge flera skördar per år
2) växter som kräver lite underhåll
3) mat med högt näringsvärde


Låter väldigt bra! :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 11:49 
Jag är dålig på att ta fröer. Jag är inte så vass på att dra upp t.ex. lök från frö. Jag skulle ändå vilja lägga till just lök på din lista. Av 70+ lökfrön fick jag ca 10 att överleva och bilda smålök. Chili är inte så yteffektivt men gott att ha och en liten hink i fönstret ger frukt de mest oväntade tider på året, jag fick i februari. :-)

Jag vet att du är ute efter frö men du kan ta undan småpotatisar från en skörd, mycket enklare. Samma sak med lök.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 14:18 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
Jag såg nyligen någon som rekomenderade mangold som ett lättodladat alternativ.
När man ser på gamla filmer och foton från stadsodlingar under världskrigen så verkar det främst vara potatis och grönkål som gäller. Kålrötter kan nog också vara bra att ha. Om du inte har en chiliplanta i köksfönstret så kan det vara bra att ha några frön på lager även om det kanske inte är så bra att odla på friland. Själv får jag all chili jag behöver från vad som skall vare en planta sibirsk huspeppar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 15:42 
Det viktigaste för mig är potatis, lök och morötter. Resten är "godis". Iofs nog så viktigt och gott. Diverse frukt, bär, kål, baljväxter, örter och sallad mm.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 23:10 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 08 jan 2017, 01:23
Inlägg: 54
Ort: Skåne SV
Tack för alla tips och input! Många grejer att tänka till på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: ons 31 maj 2017, 23:56 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
För mig är inte plats alls ett centralt problem. Det är framförallt arbete. Har suboptimal sol pga skuggning från träd och byggnader också.

Potatis lär vara det som växer här som ger mest energi i förhållande till arbete. Sädesslag är svårt, för du kan ju inte bara koka det som det är, utan det ska tröskas och torkas och malas etc, vilket är mycket jobb om man ens har rätt utrustning.

Potatis kräver lycker jord, vill ha lite vatten om det regnar allt för sällan och så ska man ju skörda också. Har dock inga vidare problem med ohyra eller annat underhåll som behöver göras. Kan utan problem förvaras mörkt i källare över vintern iaf. Jo, potatis blommar visst, och bildar frön. Dock väldigt mycket lättare att odla från potatis från jordknöl än dess frö.

Om vi tänker någon form av SHTF här så ska man ju tänka på att du då inte kan ta in externa grejer så som handelsgödsel, så grödor som kräver det för att fungera är rätt bortkastat.

Bönor är bra, för de är kvävebindande, dvs de ger netto kväve till jorden. Ha dem därför på olika ställen varje år.

Buskar och träd är bra så tillvida att de överlever det mesta och inte kräver vidare underhåll när de väl tagit sig. Placera dem strategiskt, exempelvis om du vill ha häck ,varför inte de till att de även gör något annat än att bara vara där?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: tor 01 jun 2017, 16:15 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om du odlar potatis från frö ör det inte sagt att det bli bra potatis. Alla potatisar från en sort kommer ursprungligen från en planta. Och så värst många sorter finns det inte i odling, urvalet är säkert mycket strängt.

Jag (och så vitt jag vet ingen jag känner) har ainte provat, men jag gissar att skörden blir klen första året i vilket fall som helst. En potatis är ju en bra start, ett litet frö har en mycket längre väg att gå.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: tor 01 jun 2017, 17:04 
Hoppas du med tiden får barn och fru att inse att gräsmattan kan, eller snarare borde, användas till odling, bärbuskar och fruktträd. Kanske kan du väcka deras intresse för det. Med den ytan ni har kan ni få ut mycket. Redan nu har de väl uppskattat smaken från ditt egenodlade? Vad gör frun på gräsmattan? Spelar krocket? Det behövs ju inte mycket plats för solning, grillning och sandlåda. Med små barn är det givetvis tacksamt med att ha en egen "lekpark", men annars finns ju sådant alltid i närheten: skolornas ytor, fotbollsplaner, kommunala gräsmattor, parker mm.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: tor 01 jun 2017, 18:52 
Offline
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Blev medlem: fre 29 jul 2016, 10:48
Inlägg: 263
En fördel med jordärtskockor är att de kan stå kvar i deccenier vid gamla husgrunder. Så om man har en stuga som man inte besöker tillräckligt ofta för att ha en odling där så kan det ändå vare en idé att prova att plantera några jordärtskockor.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Vad preppa i fröväg inför SHTF
InläggPostat: tor 01 jun 2017, 21:30 
Testade förra våren att skära av skott från en potatis och planterade i kruka som efter uppkomst planterades i landet. Fick upp ett 10-tal potatisar i höstas, största som en golfboll och dom minsta som puttekulor. Har satt dom nu i vår och hoppas på att det ger en liten skörd.
Ett sätt att kunna dels växla upp långsiktigt och dels kunna äta en del av utsädet.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 55 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet