Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Boktipset - Jordad
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 12:30 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Läser Jordad http://www.bokus.com/bok/9789170379543/jordad-enklare-liv-i-kollapsens-skugga/ och får en uppfräschning av skoltidens historielektioner samt ett lite djupare och vidare perspektiv på historien jämfört med vad som fastnade i skallen vid den tidpunkten.
Någon av er som läst den? Om inte, gört!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boktipset - Jordad
InläggPostat: ons 12 jul 2017, 19:44 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Blev medlem: tor 12 jan 2017, 16:09
Inlägg: 70
Ort: Linköping
Har också läst den. Bra bok, väl värd lösning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boktipset - Jordad
InläggPostat: ons 15 nov 2017, 15:58 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
David Jonstad har en föreläsningen i Hässleholm imorgon, för den som är intresserad.

http://www.studieframjandet.se/Kurs/hässleholm/Café-Planet-Lämna-ekorrhjulet/686796/

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Senast redigerad av Parabellum ons 15 nov 2017, 23:12, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boktipset - Jordad
InläggPostat: ons 15 nov 2017, 22:16 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Den var upplyftande.
För de som inte läst Kollaps håller jag den lite högre än Jordad.

Jag tycker tyvärr att han är farligt nära (utan att ha gått över gränsen än) att bli klassad som väl radikal.

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boktipset - Jordad
InläggPostat: ons 15 nov 2017, 22:57 
ordonnansen skrev:
Jag tycker tyvärr att han är farligt nära (utan att ha gått över gränsen än) att bli klassad som väl radikal.


Vad menar du med det? Radikal i vilket avseende?

Jag tycker hans böcker är bra, tänkvärda, men finner honom lite väl optimistisk. :roll:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boktipset - Jordad
InläggPostat: tor 16 nov 2017, 08:35 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
MulenDag skrev:
ordonnansen skrev:
Jag tycker tyvärr att han är farligt nära (utan att ha gått över gränsen än) att bli klassad som väl radikal.


Vad menar du med det? Radikal i vilket avseende?

Jag tycker hans böcker är bra, tänkvärda, men finner honom lite väl optimistisk. :roll:

/MD


Mer hur jag läste mellan raderna än faktiska punkter att peka på.
Känslan jag fick av Jordad är att han vill att vi alla flyttar ut på landet och byter till självhushållning NU.

Jag håller med honom i teorin men jag tror att han skulle vinna mycket hos medelsvensson på att tona ner sig lite.

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boktipset - Jordad
InläggPostat: tor 16 nov 2017, 13:01 
ordonnansen skrev:
Jag håller med honom i teorin men jag tror att han skulle vinna mycket hos medelsvensson på att tona ner sig lite.


Då förstår jag hur du menar och jag håller med, om syftet är att vinna hos medelsvensson. :mrgreen: Annars tror jag som sagt han ser framtiden allt för ljust.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boktipset - Jordad
InläggPostat: tor 16 nov 2017, 19:05 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Det är knepigt det där med vilken målgrupp man vänder sig till och vilket budskap man ska förmedla. Jag håller ju med MD att den är alldeles för optimistisk men vi är ju knappast rätt målgrupp och han borde ju vara ganska optimistisk själv. När jag (för 10 år sedan :shock: ) läste Mark Lynas "6 degrees" och Howard Kunstlers "The long emergency" blev jag bara förtvivlad och orkade inte läsa klart. Jag tog till mig budskapet och började försöka göra något men vi som gör det är nog undantag. De flesta förtränger bara dåliga budskap och gör något annat istället.

Därför måste man ha något positivt att erbjuda sin målgrupp och jag tror att det är det som Jonstad försöker. Även om han inte omvänder alla Svenssons kanske han omvänder några. Jag upplever att vi har en trend mot mer självhushållning, eller också sitter jag bara i min ekokammare :hm:

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boktipset - Jordad
InläggPostat: tor 16 nov 2017, 21:42 
Rakkuraj skrev:
När jag (för 10 år sedan :shock: ) läste Mark Lynas "6 degrees" och Howard Kunstlers "The long emergency" blev jag bara förtvivlad och orkade inte läsa klart. Jag tog till mig budskapet och började försöka göra något men vi som gör det är nog undantag. De flesta förtränger bara dåliga budskap och gör något annat istället.

Därför måste man ha något positivt att erbjuda sin målgrupp och jag tror att det är det som Jonstad försöker. Även om han inte omvänder alla Svenssons kanske han omvänder några. Jag upplever att vi har en trend mot mer självhushållning, eller också sitter jag bara i min ekokammare :hm:


Ja, i synnerhet six degrees är klart ångestframkallande. Den har en ohotad förstaplats på min "top 10 ångestframkallande böcker".

Den trend jag ser är snarare "Jag odlar lite för att veta vad det är jag stoppar i mig." men det kanske är ett sätt att hantera den kognitiva dissonansen mellan ett konsumtionsliv och en planet som håller på att avterraformas för mänskligt liv.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boktipset - Jordad
InläggPostat: tor 16 nov 2017, 22:20 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Ja, och ofta tänker jag det här med självhushållning, prepping etc i själva verket bara är ett sätt att försöka trösta sig själv. Bara ett annat sätt hantera ångesten. I själva verket vet vi ju att det är kört ändå .......

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boktipset - Jordad
InläggPostat: tor 16 nov 2017, 23:15 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tja, det hjälper ju mot en del katastrofer i alla fall. Frågan är väl när vi verkligen börjar känna av klimatförändringen. Inte bara statistiskt och med saker som somliga förklarar med naturliga variationer utan när även vi priviligierade nordbor börjar lida av onaturlig hetta, oväder, torr/regnperioder etc så att naturen svajar och det blir svårt att odla alla år.

Jag tycker det är oroande att Trumpadministrationen börjat medge att klimatförändringen existerar. Iofs bra, men tyder ju på att bevisen hopat sig väldigt mycket.

Jag har också läst 6-gradersboken och det var ingen rolig läsning. Men jag tror verkligen inte att alla i forumet ser klimatfrågan som den slutgiltiga spiken i kistan. Förberedelserna handlar oftast om annat. Men det är ju svårt att skydda sig mot. Rent praktiskt är det svårt att skaffa livstids matförråd och försvara det skyddat mot alla faror från naturligt åldrande, förruttnelse, fukt, kyla och insekter till råttor, mänskliga rånare och objudna gäster (som man iofs har en relation till).

Rakkuraj skrev:
Ja, och ofta tänker jag det här med självhushållning, prepping etc i själva verket bara är ett sätt att försöka trösta sig själv. Bara ett annat sätt hantera ångesten. I själva verket vet vi ju att det är kört ändå .......

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boktipset - Jordad
InläggPostat: sön 19 nov 2017, 08:52 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
Jag ser på självhushållningen som inte antingen eller utan att den är bra både för miljön och för mig personligen. Allt jag lär mig som gör mig mer oberoende av samhället och allt jag lyckas producera som gör att jag inte behöver köpa motsvarande ger mig frihet samtidigt som den globala miljön mår bra av det.
Många bäckar små. När det gäller självhushållning och ekologiskt odlande, miljövänlig energi osv. så vill vi svenskar nog gärna tro att vi ligger långt framme där, medan vi i själva verket ligger långt efter och istället borde stå med skämskudden eftersom vi ligger högt upp på listan över hur stor ekologisk påverkan vi ger per person.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boktipset - Jordad
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 02:51 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
På vilket sätt ligger vi långt efter? Vilka som ligger före tänker du på?

Miss P skrev:
Jag ser på självhushållningen som inte antingen eller utan att den är bra både för miljön och för mig personligen. Allt jag lär mig som gör mig mer oberoende av samhället och allt jag lyckas producera som gör att jag inte behöver köpa motsvarande ger mig frihet samtidigt som den globala miljön mår bra av det.
Många bäckar små. När det gäller självhushållning och ekologiskt odlande, miljövänlig energi osv. så vill vi svenskar nog gärna tro att vi ligger långt framme där, medan vi i själva verket ligger långt efter och istället borde stå med skämskudden eftersom vi ligger högt upp på listan över hur stor ekologisk påverkan vi ger per person.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Boktipset - Jordad
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 07:02 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
En stor del av västerlandet har ju exporterat sina utsläpp genom att låta Kina sköta tillverkningen. Allt som vi importerar har ju genererat utsläpp vid tillverkningen.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet