Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: powerbank letar efter vettig
InläggPostat: tis 10 okt 2017, 21:24 
ren luredrejjeri
bäst hadde varit att sätta ut allt, intern spänning och Ah, och hur mycket energi man kan få ut från paketet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: powerbank letar efter vettig
InläggPostat: tis 10 okt 2017, 21:27 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 04 sep 2016, 19:16
Inlägg: 43
Jag vet inte ang den nya TOMO-modellen men alla mina äldre tog typ protected fast med milt våld, kanske har de rättat till det? Men det är inte helt ovanligt om man kollar recensionerna på lygte.dk tex så finns det ju väldigt avancerade chargers som inte har batterifack som är längre än 69 mm.

Verkar vara standard som alla följer i mobilbranschen, mah och vid 3.7 Volt. Alla mobiler anges på det sättet, powerbanks mm.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: powerbank letar efter vettig
InläggPostat: tis 10 okt 2017, 21:47 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Tackar, så även mobiler anges flummigt. Är nog en kvarleva från den tiden du kunde ersätta batteriet enkelt. Typ så som det fungerar på bilar 12V 80Ah. Men anges då tryckar och lastbilar (24-48V) med glädjesiffror. Nya Scania med 400Ah batterier! som blir 24V 200Ah.
Kollade mina Tomo M2 och M4 och kan pressa i mina NCR18650B (18,5 x 69,4 mm) men då är det på vippen att plasten spricker i Tomo’n. Synd att dom inte ökade batterihållaren med 0,5 mm.

Edit
Tomo Mn är alltså 100 mm långa utvändigt. Äldre (V8-2) är 131mm långa och klarar NCR18650B utan problenm.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: powerbank letar efter vettig
InläggPostat: lör 28 okt 2017, 14:36 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 04 sep 2016, 19:16
Inlägg: 43
krippaz skrev:
Lagom skrev:
Har ni några tips på var man kan köpa nya lite mer avancerade powerbanks? Tänker Anker, Ravpower, Aukey m fl. Det är ingen från Asien som levererar till Sverige längre , inte gearbest, inte banggood, inte aliexpress, inte eBay förutom från England och med frakt är det lätt dubbla priset mot asienbutikerna.
Gick att köpa både batterier i större mängd samt powerbanks för ett år sen men efter det är det nya bestämmelser och alla säljare verkar neka leverans till Sverige.
Svenska butiker har ofta förra eller förr-förra generationen powerbanks, ingen usb c, ingen quickcharge etc, fast till fullpris. Jag är inte intresserad av deltaco och sånt budgetskräp.


Jag håller med om att det är tråkighet att Gearbest och banggood inte levererar powerbank och batterier mera. Ett märke jag använder som jag anser vara bra är Xiaomi..kolla det märket deras 10000 och 20000 ver 2 tycker jag är bra.

Tex Från fasttech:

https://m.fasttech.com/products/0/10009006/6612000-authentic-xiaomi-mi-power-bank-2-3-85v-20000mah

https://m.fasttech.com/products/0/10009006/6103900-authentic-xiaomi-mi-power-bank-2-3-85v-10000mah

Annars går det att beställa från DX Extreme och aliexpress men de känns inte lika säkra så du får kolla upp leverantören bättre.

Batterier finns ju annars i nödfall från Nkon.nl..de levererar ju snabbt men något dyrare än Asien.

Verkar ha tur med 18650 batterier från banggood än så länge har 24 stycken samsung 30q bortom top inkl säkerhetsboxar på väg för ca 4 $ styck. De släppte batterier kortvarigt och kom med bra erbjudande men nu ser jag att de slutat igen med dessa igen såg jag. Kanske de inte kommer fram.

Gillat annars Tomo som känns lite bättre än de billigare kopiorna.



Skulle bara tillägga att dx.com funkar. Fick min 10 000mah Xiaomi QC3 powerbank med posten, tog 30 dagar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: powerbank letar efter vettig
InläggPostat: lör 28 okt 2017, 15:04 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Beställde nyss min första riktiga USB-c powerbank var lite rabatt på Xiaomi på 20000 mAh powerbank för ca 45 $ för en 20000 mHa från Gearbest vilket jag fortfarande tyckte var lite dyrt.
Troligtvis fungerar inte koden idag. Kolla på BLF gearbest.

Men tänkte att framtiden är usb-c även för vanliga portabla datorer och andra teknikprylar. Lite som att jag successivt försöker uppgradera från 5v produkter till 12v där det är möjligt.
Nu när Gearbest fungerar igen så är det oftast billigare än andra alternativ då frakt är gratis, brukar dock välja försäkring då postmord i Sverige slarvar bort paket och det är enklare med ersättningspeodukter. Kostar annat nu ca 52 $ ...vilket är billigare än många andra leverantörer.

https://www.gearbest.com/power-banks/pp_662137.html

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: powerbank letar efter vettig
InläggPostat: lör 28 okt 2017, 16:12 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 04 sep 2016, 19:16
Inlägg: 43
Fantastiskt att gearbest börjar funka igen! Nu blir det aktuellt att kolla kampanjer på tex BLF igen. Tack Krippaz!!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: powerbank letar efter vettig
InläggPostat: fre 03 nov 2017, 11:23 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: sön 04 sep 2016, 19:16
Inlägg: 43
krippaz skrev:
Lagom skrev:
Har ni några tips på var man kan köpa nya lite mer avancerade powerbanks? Tänker Anker, Ravpower, Aukey m fl. Det är ingen från Asien som levererar till Sverige längre , inte gearbest, inte banggood, inte aliexpress, inte eBay förutom från England och med frakt är det lätt dubbla priset mot asienbutikerna.
Gick att köpa både batterier i större mängd samt powerbanks för ett år sen men efter det är det nya bestämmelser och alla säljare verkar neka leverans till Sverige.
Svenska butiker har ofta förra eller förr-förra generationen powerbanks, ingen usb c, ingen quickcharge etc, fast till fullpris. Jag är inte intresserad av deltaco och sånt budgetskräp.


Jag håller med om att det är tråkighet att Gearbest och banggood inte levererar powerbank och batterier mera. Ett märke jag använder som jag anser vara bra är Xiaomi..kolla det märket deras 10000 och 20000 ver 2 tycker jag är bra.

Tex Från fasttech:

https://m.fasttech.com/products/0/10009006/6612000-authentic-xiaomi-mi-power-bank-2-3-85v-20000mah

https://m.fasttech.com/products/0/10009006/6103900-authentic-xiaomi-mi-power-bank-2-3-85v-10000mah

Annars går det att beställa från DX Extreme och aliexpress men de känns inte lika säkra så du får kolla upp leverantören bättre.

Batterier finns ju annars i nödfall från Nkon.nl..de levererar ju snabbt men något dyrare än Asien.

Verkar ha tur med 18650 batterier från banggood än så länge har 24 stycken samsung 30q bortom top inkl säkerhetsboxar på väg för ca 4 $ styck. De släppte batterier kortvarigt och kom med bra erbjudande men nu ser jag att de slutat igen med dessa igen såg jag. Kanske de inte kommer fram.

Gillat annars Tomo som känns lite bättre än de billigare kopiorna.



Köpte en Xiaomi 10000mah med QC3, måste säga att den är verkligen effektiv, hög verkningsgrad och QC på både input och output, tack för tipset! Beställde två till idag


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: powerbank letar efter vettig
InläggPostat: lör 04 nov 2017, 09:36 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Här finns det alternativa laddkällor, både med powebanks och utan.
Handvevad i kvalité men hade varit trevligare med tvåhandsvev.
https://www.laddaute.se/termoelektrisk- ... r-15w.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: powerbank letar efter vettig
InläggPostat: lör 04 nov 2017, 18:07 
Jag har använt denna ett tag:

https://www.naturkompaniet.se/brunton-r ... door-green

Jag tycker att det är en bra och stabil powerbank givet det kompakta formatet och priset, men den är inte exceptionell. Den går exvis bara att ladda via USB, vilket är förjävligt och tar lång tid. Klarar dock av att ladda upp min smartphone tre och en halv gång från 50% till 100% (inte bara 2,5 ggr enligt spec) innan den är dränerad. Stryktålig också, utsökt för BOB.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: powerbank letar efter vettig
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 01:02 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Vet inte om någon redan nämnt Powermonkey Explorer.

Jag vill ha grejer som funkar även om jag dränker och/eller kör över dom med bilen. Explorer fixar det. Letar dock fortfarande efter optik (kikare och sikten) som möter samma krav. Tips mottages tacksamt:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: powerbank letar efter vettig
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 21:33 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Vortex spark rödpunktsikten sägs tåla en hej del.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: powerbank letar efter vettig
InläggPostat: mån 06 nov 2017, 00:39 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: tor 02 feb 2017, 00:02
Inlägg: 457
Gloomyvice skrev:
Vortex spark rödpunktsikten sägs tåla en hej del.


Tack:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: powerbank letar efter vettig
InläggPostat: mån 06 nov 2017, 05:50 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: sön 18 sep 2011, 22:49
Inlägg: 410
Ort: Norrland
Kör med den här
http://www.thrunite.com/thrunite-c2-3400-mah-compact-portable-charger/
Smidig bank, fungerar också som en laddare för 18650 batterier.
Hölje i aluminium och 3A output.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet