Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: sön 13 aug 2017, 07:51 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: fre 11 nov 2016, 17:30
Inlägg: 342
pre skrev:
HA, min mamma har inte ens dammsugare i lägenhet, så den kan man lätt klara sig utan. Tar inte längre tid att svabba/sopa.

Tvätta för hand däremot är grymt tidskrävande, men det går att göra med en trampmaskin.


Ok, tydligen bara jag som är dammsugarberoende (jag skulle hellre klara mig utan elspis/elugn än en dammsugare).
Tvättmaskin har jag levt utan i några år och det vet jag definitivt att jag inte vill göra igen, men där hade ju TS redan en lösning.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: sön 13 aug 2017, 11:40 
James Bonde skrev:
Japp, och just därför skulle jag tänka på det vid ett nybygge/ rejält ombygge av fritidshuset. Det är huvudanledningen t.ex. att jag helst skulle vilja ha en enplanslösning och slippa trappor. Många dumma olyckor med brutna ben på äldre dar sker också i dessa trappor ("Jag skulle bara").


Intressant tankesätt. Själv lutar jag nästan åt andra hållet. Sett många intressanta idéer med små hus i två våningar där bottenvåningen är garage och bostad på andra våning. Veduppvärmt gör en sådan byggnad energieffektiv, praktisk och ger potentiellt vackrare utsikt.
Bild
Bild
Någon blandning i stil mellan dessa två byggnader, fast mindre och med solpaneler, växthus och elbil (rullande batteribank), vore mitt ultimata val.

Men nu dikterar budget och befintligt renoveringsobjekt mer. Förra byggnaden jag byggde var i princip bara isolering, vitt på insidan och ett enda fönster. Denna byggnad blir bara fönster och sten (och kamin) på insidan. Nästa efter det... :P
Tycker jag borde hinna med några byggnader till innan det är dags att börja tänka på handikapp och dåliga knän planlösningar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: 3 viktigaste saker du vill ha vid nybygge.
InläggPostat: fre 08 sep 2017, 12:26 
Nikenik skrev:
Intressant tankesätt. Själv lutar jag nästan åt andra hållet. Sett många intressanta idéer med små hus i två våningar där bottenvåningen är garage och bostad på andra våning. Veduppvärmt gör en sådan byggnad energieffektiv, praktisk och ger potentiellt vackrare utsikt.


Det är tråkigt att tänka på ålderdom och skröplighet, men desto viktigare om man skulle vara helt utlämnad och inte få (rätt) vård för t.ex. ett benbrott. Nu kan man ju dratta omkull överallt, också yngre, men att slippa en trappa x gånger om dagen tycker jag vore bra. Ett alternativ skulle vara att ha allt- sovrum-kök-toa-badrum- på bottenvåningen. Jag gissar att en del äldre lever så i dagens tvåvåningshus och att de tidigare sov där uppe. När några vänner tog hand om den gamla mamman/ svärmodern var det enklast att bygga ett nytt (rymligt) badrum på gården.

"200 söker vård för fallskador i Sverige- varje dag"

http://www.dn.se/nyheter/sverige/200-so ... varje-dag/


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet