Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur mycket kan vi lita på vår människokännedom?
InläggPostat: lör 26 aug 2017, 22:56 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Detta var någonting som jag tänkte på idag. Jag satt på lokalbuss när det klev på en person som fick mina varningsklockor att ringa så fort jag såg honom. Han såg arg och beslutsam ut och placerade sig så centralt det bara gick i bussen, ståendes trots att det fanns lediga sittplatser. Jag klev av vid nästa hållplats och väntade in nästa tur.

I detta fall var det nog falskt alarm. Jag har i alla fall inte läst någonting om misshandel, mord, rån, överfallsvåldtäkt eller något annat som kan kopplas till den unge mannen. Och trots att det var falskt alarm skulle jag gärna överreagera flera gånger, än underreagera en gång.

Men det får mig att undra hur mycket jag kan lita på mitt första intryck. I ett skarpt läge när jag möter en främling har jag inte många sekunder på mig att bestämma mig för hur jag agerar. En gång kanske jag är övertygad om att främlingen går att lita på men det visar sig vara fel.

Hur resonerar ni kring detta? Är ni goda människokännare? Tror ni att man över huvud taget kan vara det, eller är alla snabba bedömningar per definition förhastade?

Inläggsrubrik: Re: Hur mycket kan vi lita på vår människokännedom?
InläggPostat: lör 26 aug 2017, 23:02 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!

Tror du gjorde ett klokt val!

Magkänsla skall inte underskattas!!

Mvh Urd

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 00:11 
Är det röda det som pekar mot norr?

Jag håller med, magkänsla har räddat många människor till livet. Du agerade med all sannolikhet rätt, better safe than sorry.

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 00:58 
Trapezius skrev:
Han såg arg och beslutsam ut och placerade sig så centralt det bara gick i bussen, ståendes trots att det fanns lediga sittplatser. Jag klev av vid nästa hållplats och väntade in nästa tur.

Hur resonerar ni kring detta?
Är ni goda människokännare?
Tror ni att man över huvud taget kan vara det, eller är alla snabba bedömningar per definition förhastade?

"Fan också, nu har jag fått nog av chefens gnäll. Vi ska jobba över och han själv sticker tidigare för att golfa med sina kompisar. Jobbet Börje tipsade om är inte perfekt men jag har fått nog, nu säger jag upp mig. Hoppas jag hinner innan chefen sticker." kanske var anledningen till att han såg arg och beslutsam ut och snabbt ville komma av bussen. Eller inte alls.

Visst undviker jag folk som ser arga ut. Sannolikheten att man triggar en sån är ju större än att man triggar nån som är lugn och avslappnad. Så funkar det även med djur och när reptilhjärnan tar över är vi inte så olika djuren.

Nä, inte så värst. Jag är nog lite för vrång, eller kanske inte vrång men lite för försiktig i vilka jag odlar kontakter med. Finns massor av grejer som, antagligen felaktigt många gånger, får mig att dra mig undan.

Jag tror det är väldigt svårt att bedöma folk som framstår som normala. Ytterligheterna är som vanligt enkla att hantera. Hen som far ut i raseri för minsta sak, hen som ligger hoprullad i fosterställning och gnyr och hen som är lismande är alla lätta att avfärda. Men alla dårar som gör konstiga grejer man läser om i media och folk som känner dem omnämner dem som vänliga och stillsamma. Det värsta jag hittills råkat ut för var en gammal kompis som flippade och började uppföra sig extremt konstigt utan annan anledning än egna problem och en granne som fick tokspel på mig av grejer han hade diktat ihop i sitt eget huvud. Vad är det gamla talesättet, nåt i stil med "I de lugnaste vattnen... (simmar de fulaste fiskarna)".

Eller såhär: De farligaste är ofta de som verkar ofarliga för man fattar inte vad de är förrän det är för sent. Typ att man går undan om man ser en björn men kanske får för sig att ta upp den lilla fina gula grodan (nä, gör inte det).
Bild

/MD

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 01:30 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Lita på dina instinkter!

3-3-3 Radio Plan
Anropssignal:830

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 08:43 
Användarvisningsbild

MD:
Jag håller med dig i vad du skriver. Jag tror att för min del så är det kopplat till att jag reagerar först när någon bryter de outtalade sociala spelreglerna. Så länge personen håller sig till dessa, tolkar jag det som att hen är normalfuntad, även om det naturligtvis kan röra sig om t.ex. en psykopat som är bra på att spela normalfuntad. När de sociala normerna bryts kan det vara något som antingen höjer eller sänker personen i mina ögon, jag tycker alltså att socialt normativt == neutralt läge.

Så kontentan hittills är: följ magkänslan när det gäller att undvika potentiella faror. Vad gäller potentiella vänligt sinnade personer är vi mer osäkra på om magkänslan räcker till.

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 09:23 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Jag tror definitivt att du kan bedöma och snabbt känna av personer. Det är givetvis kopplat till livserfarenhet etc. Det som slår mig är hur totalt omedvetna den stora majoriteten av människor verka inför sin omgivning. Helt försjunkna i sina smartphones eller i de dagliga bestyren uppfattar de i princip ingenting av det som pågår runtomkring dem. Det gör dem definitivt till lätta offer vid varje form av attack eller farlig situation.
Reser mycket i mitt arbete och befinner mig ofta på flygplatser och olika städer. Jag försöker alltid få en överblick av var det finns risker, vilka personer som kan utgöra hot och för att kontra detta, flyktvägar och/eller potentiella förstärkningsvapen i min omgivning (det är bra att kunna greppa ett stålstativ för vykort om någon börjar springa omkring och hugga med kniv).
Tycker definitivt att du gjorde rätt. Antagligen var det som någon annan skrev inte någon fara. Men bättre "safe then sorry".
Min EDC väcker alltid intresse i flygplatsernas säkerhetskontroller... -whats this?... Aha, and whats this? And this? Blir ofta roliga diskussioner och ännu har de inte tagit något från mig.

Know the enemy and know yourself, you need not fear the result of a hundred battles. If you know yourself but not the enemy for every victory gained you will also suffer a defeat. If you know neither the enemy or yourself, you will succumb in every battle

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 10:06 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Fömdoligen bästa boken inom ämnet om hur vi fattar beslut och hur vi borde göra det:
http://www.bokus.com/bok/9780141022048/blink/

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 11:48 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

öTzi skrev:
Fömdoligen bästa boken inom ämnet om hur vi fattar beslut och hur vi borde göra det:

Tack för boktipset! Nu blir frun glad igen, ännu en bok intryckt efter läsning på en redan överfull hylla!

För övrigt så hålle rjag emd om att man bör lita på magkänslan, mensom MulenDag skrev - det kan ju finnas fullkomligt naturliga anledningar och är man på en buss skall det nog mycket till innan jag kliver av för att en ilsken typ ställer sig i bussen (å andra sidan skall det rätt mycket till för att jag löver huvud taget skall klivapå en buss....).

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 11:59 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Trapezius skrev:

Så kontentan hittills är: följ magkänslan när det gäller att undvika potentiella faror. Vad gäller potentiella vänligt sinnade personer är vi mer osäkra på om magkänslan räcker till.

Ja, kom ihåg att 1-2% verkligen är psykopater som magekänslan INTE kan identifiera direkt. Faktum är att de kan tyckas mycket sympatisk och charmiga. Det er ett punkt på Hares lista över kriterier för psykopati. De behöver inte vara farliga, men om du tolkas som ett lätt och värdigt offer, måste du passa din rygg. I en skarp situation kan det vara direkt farligt att bara lita på magekänslan.

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 12:55 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!

1 % av kvinnorna och 3 % av männen är psykopater, enligt youtube. Däremot kanske de inte "utövar psykopati" i större skala. Man råkar lätt illa ut om man börjar mörda folk till höger och vänster. Men de har potentialen. Många blir framgångsrika företagsledare och annat där kallblodighet, hänsynslöshet och likgiltighet för konsekvenserna är stora tillgångar.

Jag tror väl egentligen inte så mycket på magkänsla men litar trots allt på min egen. Åtminstone i fråga om folk som definitivt inte är att lita på. (Motsatsen är betydligt knepigare. Men jag bedömer inte folk definitivt på 30 sekunder, utan det tar betydligt längre tid.)

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 13:46 
Är det röda det som pekar mot norr?

Jag är inte så orolig för psykopaterna, dom drabbar normalt sett mest familjemedlemmar och kollegor. Dom är dessutom så "smarta" att dom normalt sett inte angriper vem som helst på gatan.

Däremot finns det 1-5% av befolkningen som har olika psykossjukdommar som Schitzofreni, Schitzoaffektiva syndrom, Bipolär etc.. som kan begå såkallade "vansinnesbrott" dvs, dom kan få för sig att någon är en utomjording som styr deras tankar och därför måste dödas. Detta är svårt att skydda sig mot, men man kan känna igen en del av deras sjukdomssymptom(och/eller biverkningar från medicineringen).

Pratar någon osammanhängande, och har tom/uttryckslöshet blick, pratar med sig själv eller uppträder avvikande, så bör man hålla sig på behörigt avstånd från denna person. Numera lever människor med dessa sjukdommar inte på institution utan ofta på gruppboende, eller själva i egen lägenhet. Tyvärr slutar det ofta illa när dom inte äter sina mediciner, eller när deras föräldrar blir för gamla för att se till att dom gör det.

De flesta med dessa sjukdommar kan lätt förväxlas med personer som har utvecklingsstörning, men dom har normalt sett inte någon brottsbenägenhet.

Det finns ett antal exempel:

http://www.expressen.se/gt/just-nu-hammarkvinnan-atalas-for-mord-pa-slakting/
http://www.expressen.se/kvallsposten/skot-ihjal-sin-pappa--doms-inte-for-mord/
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10980595.ab

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 14:03 

Xamuce skrev:
öTzi skrev:

Tack för boktipset! Nu blir frun glad igen, ännu en bok intryckt efter läsning på en redan överfull hylla!

För övrigt så hålle rjag emd om att man bör lita på magkänslan, mensom MulenDag skrev - det kan ju finnas fullkomligt naturliga anledningar och är man på en buss skall det nog mycket till innan jag kliver av för att en ilsken typ ställer sig i bussen (å andra sidan skall det rätt mycket till för att jag löver huvud taget skall klivapå en buss....).

Hahaha...varsågod Xamuce. Föresten om någon vill förstå hur kultur, socioekonomiska vilkor och utbildning påverkar hur vi tänker, pratar och utvecklas (särskilt ni som har småbarn) läs gärna "Outliers" av samma författare. Håller på att läsa boken färdigt idag och sällan har jag läst så långsamt, stannat och reflekterat över som med den här boken.
Ursäkta OT men det finns några kapitel i Outliers som handlar om våld i olika samhällen och vad den beror på (du kommer att bli överaskad av svaren). Jag "vet" att du kommer gilla Outliers.

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 19:16 
Användarvisningsbild

Scarecrow skrev:
Det som slår mig är hur totalt omedvetna den stora majoriteten av människor verka inför sin omgivning.
Haha, ja, det fenomenet är välkänt och har funnits sedan innan smartphones och pokemon go, men nu för tiden blir det bara mer uttalat med folk som avskärmar sig från omgivningen. Värst tycker jag att det är med de som dessutom lyssnar på musik samtidigt. De har ju redan tagit bort stor del av synfältet och uppmärksamheten, då kanske de tänker att det är lika bra att inte heller ha någon hörsel så att det jämnar ut sig?

öTzi: Tack för boktipset! Den ska läsas. Jag kan i min tur tipsa om "Tänka, snabbt och långsamt" av Daniel Kahneman, om du inte redan har läst den. Den boken har sin del i att få mig att ifrågasätta magkänsla/intuition som beslutsgrund.

Xamuce: Jag brukar åka buss minst två gånger om dagen både vardagar och helger. Det har bara hänt en gång tidigare att jag blivit så pass illa till mods av en person att jag klivit av i förtid. Baserat på det vet jag inte om min farlighetsdetektor är rätt kalibrerad, men jag tror åtminstone inte att den paranoidplingar allt för ofta. :lol:

InläggPostat: sön 27 aug 2017, 19:32 

@trapezius: Tänka snabbt, är en klassiker och känns som värdig fortsättning på "Fatta smarta beslut" av Raiffa et al.
Gladwel återberättar och hänvisar till forskning där man upptäckt och bevisat att undermedvetna kräver cirka åtta försök innan den "upptäcker samband" och skickar ut subtila signaler genom bla handsvett medans medvetna reagerar först efter cirka 80 försök. Är väldigt intresserad av ämnet och den här forskningen har fått mig tänka om.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa