Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Robotiseringen
InläggPostat: lör 30 sep 2017, 22:39 
Robotiseringen går allt snabbare och frågan är om man inte också ska ha den på listan på eventuella kommande problem. Med barn som snart ska zooma in sig på utbildning är frågan i allra högsta grad berättigad: vilka yrken kan finnas kvar för människan framöver? Det är bara en fråga, en av många. Vad kan vi möta för problem framöver?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robotiseringen
InläggPostat: lör 30 sep 2017, 23:03 
jag föredrar att dom börjar tänka själv, men än så följer ju inte verkligheten filmen :lol:

att tänka ut nya saker och laga saker är en framtidsjobb
programering, absolut
militär japp

beror en hel del på vad som kommer hända med automatiseringen
kommer dom bygga sig själv, fundera ut hur dom ska lösa problem och sedan utrota mänskl, eh, serva människorna så är det bara råvara och energi som kommer bli stötestenar

få se vad som händer, men det går inte så där jättefort, inte ens porrbranchen har fått till det, dom brukar vilja tjäna pengar

få se vad som kan bli problem för människor snart
skådespelare, helt klart långt gånget, än är det fortfarande billigare med människor i filmerna
få se när datorerna börjar sjunga på allvar, det kan döda en hel del av artisterna
bankväsendet, finanssektorn, farligt, men det är redan problem med aktiehandlen och människor hinner inte med
robotor i militär, japp, men fortfarande sköts dom av kött och hjärna
vårdyrkerna, enkla saker kan bli automatiserat
jordbruk, där bonden inte kör själv utan bara bestämmer vad som skall göras, utan medarbetare
transportsektorn, allt är på väg att vilja bli självkörande, bilar på god väg, fartyg är strax på g, flyg, troligen om folk vågar

få se när skolgången blir mer automatiserat, en skolrobot och en militär i varje klass, hacknings säkrade :notme: :smack:

det ser egenteligen ljust ut, förutom att det finns för helvetes massa för mycket folk på klotet :sneaky: :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robotiseringen
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 02:28 
Offline
Var i hela friden är stormköket?

Blev medlem: mån 15 feb 2016, 01:50
Inlägg: 51
Låt ungarna förstå att dom måste bli ingenjörer.
Sen finns det ju bra robotar också.
Jag älskar min dammsugar-robot!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robotiseringen
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 07:52 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Robotiseringen inom industrin har ju pågått väldigt länge så det är inget nytt. Det som händer just nu är väl att många serviceyrken kan ersättas av robotar och de enkla lågbetalda yrkena utsätts för konkurrens från automatiseringen. Vem hatar väl inte automatiska telefonväxlar där man ska klicka sig fram för att till sist hamna i en timme lång telefonkö.

Hörde på radion att man lyckats knäcka Bach musikskapande matematiskt och nu kan göra en algoritm för att skapa barockmusik. Exempel som det här gör att många yrken som vi tidigare har tyckt vara kvalificerade nu kan ersättas av avancerade dataprogram.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robotiseringen
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 10:57 
Automatiseringen och robotiseringen har som sagt pågått länge. I industrin t.ex.. Tunga och monotona uppgifter fixar maskinerna. Mycket i vår vardag har också underlättats med detta.

Nu har vi intelligenta robotar här, eller inom en snar framtid. Och det är det jag skulle vilja diskutera. De lär sig själva och utvecklar sig själva. De klumpiga robotarnas tid hör till det förgångna, när nu robotar med människoliknande händer och fingrar kan ta sig an alltfler uppgifter med den nya motoriken. Med självutvecklande robotar behöver vi inte/ knappt längre programmerare och ingenjörer. Yrken som jurister och läkare, bara för att nämna några, kommer att reduceras kraftigt, när nu roboten kan analysera enorm information på nolltid. Inom servicesektorn öppnas nu restauranger utan personal.

En fråga, som kanske ska ha en egen tråd, är hur dessa hundratals miljoner människor ska försörjas som inte längre behövs. t.ex. någon form av medborgarlön. Nya yrken kommer, men jag har hitintills inte sett en enda person som kan hävda att det blir fler/ lika många jobb i framtiden som idag.

Jag ser många obesvarade frågor. Ett stort problem är att frågan i grund och botten inte diskuteras i samhället. Den finns inte på den politiska agendan. Samtidigt som denna enorma förändring av allas liv står inför dörren. Därför är det en anledning att diskutera frågan så brett som möjligt ur ett prepperspektiv (och kanske undvika svart- och skönmålningar?): Vad kan detta leda till? Hur kan jag rusta mig för detta? Vad ska de unga idag tänka på inför framtida val?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robotiseringen
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 14:15 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 17 okt 2015, 16:45
Inlägg: 226
James Bonde skrev:
En fråga, som kanske ska ha en egen tråd, är hur dessa hundratals miljoner människor ska försörjas som inte längre behövs. t.ex. någon form av medborgarlön. Nya yrken kommer, men jag har hitintills inte sett en enda person som kan hävda att det blir fler/ lika många jobb i framtiden som idag.

Jag ser många obesvarade frågor. Ett stort problem är att frågan i grund och botten inte diskuteras i samhället. Den finns inte på den politiska agendan. Samtidigt som denna enorma förändring av allas liv står inför dörren. Därför är det en anledning att diskutera frågan så brett som möjligt ur ett prepperspektiv (och kanske undvika svart- och skönmålningar?): Vad kan detta leda till? Hur kan jag rusta mig för detta? Vad ska de unga idag tänka på inför framtida val?


Rationaliseringar och tk utv har skett under lång tid. Det som möjligen är nytt är att tillväxten inte längre räcker till för att skapa nya (högavlönade) arbetstillfälle som kompenserar för de som rationaliseras bort. Går att se konsekvenserna redan nu. De som migrerade till Sverige På 70-talet kunde tämligen omgående börja jobba -även om de inte hade någon lång utbildning. Så ser det inte ut idag. Fler platser kommer ha förhållanden liknande de i Rinkeby, Rosengård, Angered. Tror det kommer blir ganska mkt social turbulens framöver.

Det finns inga politiker som har svar på hur detta ska lösas men förslag finns. Vissa politikerna talar om sänkta löner men nivåerna de anger är alldeles för höga. Ska det funka för att skapa fler jobb måste lönerna ner så arbetarna konkurrerar med robotar, dvs mycket mycket lägre än vad som anges i den offentliga debatten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robotiseringen
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 14:37 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Svaret på utbildningsfrågan för barnen är ju hur man tror att framtiden kommer att gestalta sig. Om allt fortsätter som nu så är det läge att satsa på att bli ingenjör/programmerare. Mekatronik är ett teknikområde som kommer att explodera. Samtidigt så kommer ju samhället att bli mer sårbart än någonsin tidigare i historien. Man kommer inte att kunna reparera framtidens bilar om man inte är uppkopplad till korrekta databaser. Det betyder att det vid en el/internetkris det bara är fordon med enkel (1900-tals)teknik som går att hålla liv i.
Så att komplettera med en mer jordnära mekarhobby är inte fel.

mvh
Berra
:)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robotiseringen
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 17:24 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 15:33
Inlägg: 21
I nedan rapport är slutsatsen att ca hälften av alla arbetstillfällen i Sverige riskerar att automatiseras inom 20 år. Yrken som försäljare och kassapersonal riskerar att försvinna men även jobb inom ekonomi/administration ligger pyrt till. Arbetar ni som modell så bör ni byta inriktning :lol:
http://strategiska.se/app/uploads/varannat-jobb-automatiseras.pdf

Ska vi i framtiden kunna finansiera välfärden, eller ha något kvar av den, bör vi nog sänka skatten på arbete och ersätta den med en produktionsskatt eller omsättningsskatt hos företagen av något slag. Sedan i förlängning tror jag vi också måste växla över till någon typ av basinkomst.

Att sänka lönen går väl till en viss gräns men vem ska ha råd att köpa och konsumera allt skräp som produceras om ingen har råd att handla det?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robotiseringen
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 22:27 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Jag tänker spontant att om arbetsbördan går ner (via automatisering) så kanske vi för en gång skull ska försöka minska vår arbetsinsats. Dvs jobba mindre,
istället för att öka produktiviteten.

Idag känns det redan som en del får jobba allt mer, och andra allt mindre. De som jobbar mer och mer bara skattar bort extraslantarna.

Problemet är väl att många idag är belånade och måste jobba av skulderna. För de som inte är så belånade (som bor lite enklare eller i mindre orter)
kan jag tänka mig att många i framtiden kommer jobba färre än 40 timmar per vecka. Håller man tillbaka och inte köper onödigt skräp kan man klara sig på mkt mindre.

Livet är kort, det mesta jobbas bort! :(

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robotiseringen
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 22:35 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Angående utbildning. Oavsett inriktning, säger samma tips som jag fick själv en gång. Skaffa dig en bredd, ett djup och gör dig bekant med den lokala såväl som den internationella arenan.

Man ska sikta på ett jobb man älskar, då kommer man bli bra på det. Något man har lätt för, som helst andra har svårt för. Något som gärna INTE är din hobby, men gärna att du kan
dra nytta av din hobby i ditt jobb.

Sen att man inte fastnar i att "nu är det färdigpluggat". Livet är ett evigt lärande, och det är roligt!

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Robotiseringen
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 22:36 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Många nya jobb/inkomster kommer redan via Internet och då menar jag inte sexsektorn. Utan reklamintäkter från Youtube, olika web tjänster, hantera andras websidor, sälja sina produkter via nätet tex programvara, musik, böcker.
Även div lumpsamlare säljer sina grejor med bra förtjänst via Tradera.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robotiseringen
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 23:11 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om man ser tillbaka 10-15 år så har det hänt mycket.

Tittade litet på nätet och det såg ut som om en robotgräsklippare kostar 5-10 000 kr, men det var tydligen litet för lågt räknat enligt den här länken som ser vederhäftig ut:
[url]http://www.bäst-i-test.se/robotgrasklippare[/url] För några år sedan började dyka upp robotgräsklippare överallt. Jag antar att det var samtidigt som de gick ner i pris.

Det ser ut som om de flesta robotdammsugare kostar ca 3-6 000 även om det finns en del dyrare och många billigare.

Överkomligt och värt pengarna om man försöker spara tid och arbete.


Man kan starta/styra kaffebryggare, tvättmaskiner, termostater. videokameror och larm via appar och därmed på håll.

Det finns stora möjligheter. I Japan blandar de in robotiserade djur i åldringsvården och även för piggare åldringar som börjar känna sig ensamma. Jag tror de används litet för övervakning och larmar om åldringarna slutar röra sig eller så också. Jag har läst om fjärrdiagnoser (på människor) via videosamtal i Sverige.

Jag tror att tekniken för självstyrande bilar, tåg och flygplan är ganska mogen, men man tvekar att tillämpa den på allvar.

För ett tag sedan strejkade en mack och mannen som var där före mig pratade med kundtjänst och hon startade om och stod i men det var ett mer avancerat fall som krävde handpåläggning eller åtminstone mer kvalificerde tekniker. Jag testade också, och hon kunde se vem jag var och försäkrade att ingenting drogs. Hon satt i ett annat län vad jag förstod. Det där om macken hade jag ingen aning om utan det imponerade på mig.

Tillvaron kan bli väldigt bekväm men det är sant att det egentligen inte behövs så många människor. Inte om man robotiserar vad som kan robotiseras. (Nyfikna kan läsa Isaac Asimovs alla robotböcker och robotnoveller. Täcker problemen rätt bra, tycker jag...)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robotiseringen
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 23:56 
Det var ett program från i fjol som jag tittade på häromdagen och som fick mig att fundera lite kring detta. Tyvärr är det på italienska... Men här är ett smakprov:

11.30- restaurangen som inte har en enda människa anställd
13.30- robotarna som fraktar det mesta runt på sjukhuset
19.00- samma sak på Amazon
23.00- den fingerfärdiga roboten som snart kan baka pizza
25.00- Roboten Boris som lär sig själv att hantera objekt han aldrig tidigare stött på
28.00- Amelia-den artificiella sekreteraren som håller koll på rubbet- på olika språk. Hon läser av mitt ansiktsuttryck och vet hur hon ska tilltala mig.
Robotläkaren som snabbare än en vanlig läkare kan läsa av alla röntgenplåtar och se om det rör sig om en tumör, robotjuristen som kan gå igenom alla rättsfall på nolltid och förstås vara uppdaterad dygnet runt. Och en robotvariant av Brobergs Uppblåsbara, underbara Barbara- en sällskapsdam i alla lägen- 01.08.

http://www.presadiretta.rai.it/dl/RaiTV ... &width=590


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robotiseringen
InläggPostat: mån 02 okt 2017, 07:40 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Mekatronik som nämndes ovan.
Psykologi. Människor kommer fortfarande att må dåligt. Botar finns väl redan men frågan är om de är tillräckligt inkännande för att kunna hantera riktigt svåra psykfall.
Medicinsk forskning. Virus utvecklas ständigt och fler och fler blir resistenta mot de mediciner vi har.
Bioteknik. Jobba mot Human 2.0, biochips etc.
Säkerhet, privat sektor. De enkla jobben tas över av robotar och välfärdsindustrin kommer så småningom inte att räcka till för de som inte får tag i de jobb som finns kvar, inte kan jobba eller föredrar att låta sig försörjas av samhället. På något sätt måste de skaffa mat på bordet och en guldkant på tillvaron. Här kommer jobb inom larm, övervakning, planering och byggnation av gated communities. Det sistnämnda kommer snart att tas över av smarta system och 3D-printar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Robotiseringen
InläggPostat: mån 02 okt 2017, 13:00 
Robotarna tar över bilkörning också. Undrar hur länge det dröjer innan det kommer bilar utan ratt?

En aspekt är att någon måste köpa det som robotarna producerar. Utan konsumenter finns det ingen vits med att automatisera produktion. Det innebär att på något sätt kommer man att behöva se till att konsumenter har köpkraft. Kanske med medborgarlön och skatt på robotar?

Ännu en möjlighet är att det robotarna producerar blir så billigt att det inte blir aktuellt att ta betalt? Man "betalar" genom att tillhandahålla råvarorna som behövs för produktionen av det man vill ha, och lite till. Det kan vara kolhydrater, fibrer, mineraler och metaller.

Ytterligare en möjlighet är att vi skaffar egna robotar som producerar det vi behöver istället för att köpa saker som producerats i stora fabriker och sedan distribuerats. Iaf delvis. Exempelvis kan man tänka sig att man stoppar in träbitar i en ände och får ut tyg i andra änden. Eller en bunke. Kanske inte alltid en sådan maskin per hushåll, men kanske ungefär som med en tvättstuga. Eller kvartersaffär. Det finns redan "Maker Centers" i en del städer, dit man kan gå för att 3D printa eller svetsa något.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet