Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ätbart, hösttid.
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 16:47 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
Halloj! Vart ett tag sedan jag besökte forumet sist men har nu tagit upp intresset igen.

Ska ut en vecka i skogen runtom stockholm och testa på hur det är att leva med bara vattentillgång samt kniv och eldstål. Jag kommet att ha begränsad tid till att tillaga det jag hittar. Det jag kan identifiera och använda mig av är i nuläget Björkknoppar, innerlagret på tallbark, vassrötter och stensöta. Sista utväg är myror och gräshoppor jag vet bär på så lite parasiter som möjligt.

Har hört att det finns begränsad tillgänglighet till nypon och lär samla så mycket jag kan innan jag måste fortsätta igen. Kommer antagligen slå läger för att sova men ständigt befinna mig på resande fot tills veckan är över.

Kommer inte att ha tillgång till att jaga djur eller fisk av någon form.

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ätbart, hösttid.
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 17:32 
Alltid ont om mat i barrskog, finns dom som kallar granplantage "gröna öknar."

Alla mossor i Sverige, och alla sjögräs är väl ätbara?
Svamp finns det väldigt gott om häromkring i år, även om det inte är så mycket energi i.
...
En vecka utan mat? Låter tufft, har du gjort det innan?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ätbart, hösttid.
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 18:14 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
En vecka runt Stockholm överlever man lätt. Palla äpplen å sånt. Beställ pizza eller kebab.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ätbart, hösttid.
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 22:23 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Innerlagret på tallbark ingår inte i allemansrätten. Jag vet inte hur det är med bok- och ekollon, men de är i alla fall ätliga efter rätt behandling. Är hästkastanjer ätliga?

Finns det björkknoppar så här års? Jag vet inte hur det fungerar med myror. Minskar de inte befolkningen vintertid? Kan man verkligen finna gräshoppor i oktober?

olan98 skrev:
Halloj! Vart ett tag sedan jag besökte forumet sist men har nu tagit upp intresset igen.

Ska ut en vecka i skogen runtom stockholm och testa på hur det är att leva med bara vattentillgång samt kniv och eldstål. Jag kommet att ha begränsad tid till att tillaga det jag hittar. Det jag kan identifiera och använda mig av är i nuläget Björkknoppar, innerlagret på tallbark, vassrötter och stensöta. Sista utväg är myror och gräshoppor jag vet bär på så lite parasiter som möjligt.

Har hört att det finns begränsad tillgänglighet till nypon och lär samla så mycket jag kan innan jag måste fortsätta igen. Kommer antagligen slå läger för att sova men ständigt befinna mig på resande fot tills veckan är över.

Kommer inte att ha tillgång till att jaga djur eller fisk av någon form.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ätbart, hösttid.
InläggPostat: sön 01 okt 2017, 23:55 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Zombie skrev:
Innerlagret på tallbark ingår inte i allemansrätten. Jag vet inte hur det är med bok- och ekollon, men de är i alla fall ätliga efter rätt behandling. Är hästkastanjer ätliga?

Finns det björkknoppar så här års? Jag vet inte hur det fungerar med myror. Minskar de inte befolkningen vintertid? Kan man verkligen finna gräshoppor i oktober?


Hästkastanj är giftig/oätlig. Ekollon är klart ätliga, men tidskrävande att tillaga, de får plockas enligt allemansrätten.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ätbart, hösttid.
InläggPostat: mån 02 okt 2017, 19:23 
Det kommer nog att vara redigt kärvt att vara i konstant rörelse utan tillgång till växter med högre kolhydratinnehåll.

Har ni inte kaveldun i mängder där nere? Det är nog bland den säkraste födan att leta upp i bushen, lätt att identifiera. Till och med välsmakande, och går att reda utan kärl. Lägg bara rötterna och skotten rakt på glöd tills det svampaktiga lagret är förkolnat, nyppla bort detta brända lager, och ät den stärkelserika märgen genom att tugga loss stärkelsen från fibrerna. Även kossacksparrisen i basen av icke-blommande stjälkar är ätbar. Smakar gurka, typ. Förväxla inte med svärdslilja dock, då blir det nog snabbt att trycka upp blommor underifrån en gravsten.

Har du inte kokkärl eller myggnät eller något annat sätt att under lång tid laka ur krossade ekollon är det ingen idé. De få gånger jag har provat ekollon har även långa procedurer varit otillfredsställande i att få bort tanninerna. Björkknoppar är mest fibrer, så du lär skita redigt men inte få i dig så mycket kalorier. Var försiktig med vassrötterna, det kan följa med sprängörtsrötter också som måste avlägsnas om du tar nära stranden, sprängört betyder död. Hundkäxrötter är mångtaliga och mättande, men du bör låta flockblomstriga växter vara om du är nybörjare. Ni har både odört och vildpersilja kring Mälardalen, inte roliga saker att förväxla med. Ormrot torde finnas mer sparsamt där nere, men ändå värt att söka upp. Kärleksört?

Annars lingon, lingon, lingon. Kolhydratrik. Dock blir magen ledsen vid för mycket i rått skick. Hur är det med andra bär där nere så här års?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ätbart, hösttid.
InläggPostat: mån 02 okt 2017, 19:32 
Mjölke/rallarros glömde jag. Ätlig märg, ätliga blad (te), ätliga rötter om än lite besvärliga att få ut. Rosta rötter över eld efter att ha tagit bort den brunaktiga märgen. Omöjlig att förväxla, andra arter i dunörtssläktet har parblad, rallarrosen strödda.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ätbart, hösttid.
InläggPostat: mån 02 okt 2017, 23:22 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
Haha, som svar till @nilenik: Ja, jag har gjort tredagarsöverlevnad där jag testade koka lite rötter och sådant. Smaken som baken men jag hade inget annat att tillgå.

@jaakko: Jag gör detta ofrivilligt så tyvärr är kebab eller någon kontakt med civilisation utanför övningsplanen.

Såg att det fanns blåbär och lingon för två veckor sedan men nu verkar det vara lite väl sent att äta bär.

Har sett att det funnits ekollon i viss mån, skulle jättegärna vilja lära mig tillaga dem. Får dock inte ha med några fetter eller sådant. Har dock kokkärl att koka saker i.

Allemansrätten kommer jag inte behöva tänka på. Jag har tillåtelse av högre makter att bryta denna.

Kanske ska tillägga att jag kommer från västkusten och inte är jättevan vid ätliga växter här :/

@Björngrillarn: Tack för tipset om kaveldunet! Har vetat att det är ätligt men inte vilken del eller hur jag tillagar det. Även mjölke/rallarros tackar jag för, får lära mig identifiera dessa!

Jag siktar mot att komma över 1800kalorier/dag för att kunna klara mig, kommer antagligen gå back en del men har jag tur får jag understöd om det kärvar sig.

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ätbart, hösttid.
InläggPostat: tis 03 okt 2017, 00:05 
1800kcal/dag och du får inte fiska eller jaga? 1800kcal är över 2,1kg potatis. Det är väldigt mycket kaveldun och stensöta. Har inte kcal-tabell för dem just nu men lika energirikt som potatis är det garanterat inte.

Hur har du tänkt fixa så mycket mat varje dag om du också ska hinna röra dig mycket?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ätbart, hösttid.
InläggPostat: tis 03 okt 2017, 12:36 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
Sa att jag siktar på ;) Är medveten om att jag kommer att få långt mycket mindre per dag men har 1800/dag som dagligt behov = att jag inte går minus på kalorisidan. Har letat efter kaloritabeller men inte hittat någon över ätliga växter i naturen. Även letat efter tabell över insekter men inte hittat något.

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ätbart, hösttid.
InläggPostat: tis 03 okt 2017, 16:34 
I övrigt en inspirerande expedition! :up: Att utsätta sig sig själv för lite kärva situationer och få självkännedom under övning (givetvis med skyddsnät, ifall det går åt helvete på riktigt) är viktigt och framförallt stärkande.

Det ska bli kul att höra resultatet av din färd :)

Hittade ett par tabeller över lite diverse kalorimängder i kött, fisk, fågel av olika slag, förvisso inte nödvändigtvis vilda specimen av djur (förmodligen odlat/uppfött, dvs. mer fett i normalfallet. Vilt lär vara magrare).

https://www.nutracheck.co.uk/calories/c ... %20Poultry

http://www.calories.info/food/meat


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Ätbart, hösttid.
InläggPostat: tis 03 okt 2017, 22:03 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 17 mar 2015, 10:58
Inlägg: 241
Ort: Uppe i ett träd
Tackar så mycket! Ska Läsa på dessa innan jag drar ut imorgon natt^^ Kan absolut dela med mig av mina lärdomar :)

_________________
Throw me to the wolves and i will return, leading the pack.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 12 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet