Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Teknikens framsteg de senaste tio åren
InläggPostat: ons 11 okt 2017, 04:51 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Inspirerad av en annan tråd ställer jag frågan:
Vad har det varit för tekniska framsteg i fråga om preppingrelaterade saker de senaste tio åren?

Själv kommer jag i första hand på LED och solpaneler.
Båda delarna fanns för tio år sedan men nu finns det massor av effektiva ficklampor att köpa till överkomligt pris, och väldigt många för en spottstyver som fortfarande är mycket bättre än bra ficklampor man kunde köpa för tio år sedan. LED - det är grejer det.

Solpaneler fanns också för tio år sedan men det var dyrt. Nu kan man fundera på att investera i en anläggning på taket. Och små bärbara till powerbanks, fanns det för tio år sedan? (Att köpa alltså - rymdbruk eller så räknas inte.)

Powerbanks överhuvudtaget. När kom de? Fanns det för tio år sedan?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Teknikens framsteg de senaste tio åren
InläggPostat: ons 11 okt 2017, 09:27 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 03 feb 2017, 15:12
Inlägg: 31
Solceller har utvecklats och främst sjunkit i pris otroligt mycket på 10år. Nu är solceller billigare än oljedriven elproduktion i Quatar(?).

LED har haft en liknande utveckling.

Powerbanks verkar ha utvecklats först 2001 och blev nödvändiga när Apple släppte en telefon som bara klarade 4 timmars användning. Då kom den mängder med batteriskal.
https://www.linkedin.com/pulse/history- ... -jimmy-mok.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Teknikens framsteg de senaste tio åren
InläggPostat: ons 11 okt 2017, 12:20 
Små BILLIGA mikroprocessorer. Jag minns när det var programverk i alla maskiner med lite snits på, exempelvis tvättmaskiner och diskmaskiner. Mekaniska urverk som kopplade på och av olika funktioner. Nu är det en liten microprocessor och elektroniska reläer. Och en display och den kan så mycket mer.

Intressant är också att sådana små mikroprocessorer nu är tillgängliga för hobbyister. Kostar under hundralappen och kan styras från mobilen eller internet över wifi eller bluetooth. Och med diverse tillbehör kan den tända och släcka. Öppna och stänga. Skicka mail eller twittra. Beställa pizza eller varna för ökad radioaktivitet. Eller klippa gräset eller räkna så att alla hönsen är inne i hönshuset innan dörren stängs. Eller väga hur mycket kattmat det är kvar i skålen och portionera ut mer vid behov. Eller låsa och släcka i huset när man lägger sig i sängen. Eller skapa ett mesh-nätverk som kopplar samman alla smarta enheter i hemmet.

Jag tänker på exempelvis esp8266 och esp32 och liknande.

https://en.wikipedia.org/wiki/ESP8266
https://en.wikipedia.org/wiki/ESP32


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Teknikens framsteg de senaste tio åren
InläggPostat: ons 11 okt 2017, 21:21 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 14 dec 2012, 21:54
Inlägg: 187
Ort: Det ljusa Småland
Smartphones med konstant internet uppkoppling och GPS, kartor, tillgång till allt, hela tiden.

Ebay, det enorma utbudet av extremt mkt grejer till låga priser med låg frakt från Kina. Inte bara dåliga saker. Och framförallt, man kan idag nästan hitta och köpa vad man vill
med några knapptryckningar och betala lika snabbt.

_________________
Bättre att vara förberedd på det som inte händer, än oförberedd på det som sker


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Teknikens framsteg de senaste tio åren
InläggPostat: ons 11 okt 2017, 23:29 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Hemnet, blocket m.m för att leta bra och relativt billiga BOL. Sen kollar man på Google earth hur det ser ut på platsen och närområdet.
Även fastighetsbeteckningen och gränser på tex hitta.se. Något som verkar bra får man direktsvar från lantmäteriet för en hundring. Skickar manmail till lantmäteriet så har man gratis svar om ägaren och kontaktuppgifter inom 48 timmar.
Kan skapa/definiera och spara/printa sin egen karta gratis på nätet.
Fyrhjulsdrift kan nästan fås på alla bilar. Förr var det svindyra Jeep, Land Rover och Valp som gällde.
Omformare som ger sinusvåg och kostar rimligt. Billiga elverk kan köpas var som helst idag för en spottstyver.
Elbilar är snart var mans egendom. Elcykel är redan lagervara.
Vattenreningsfilter som ryms i fickan har utvecklats enormt de senaste åren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Teknikens framsteg de senaste tio åren
InläggPostat: tor 12 okt 2017, 19:59 
fan vet, det är mycket som blivit sämre

men om något, det har blivit lättare att köpa saker över internet, men med ett njee där med
det funkade bra för tio år sedan och blivit sämre sista året då posten strular nästan hela tiden

tekniskt sett har mycket hänt men oftast går det dåligt om man vill ha saker som ska fungera bra och utan krängel

en bil av idag är nerlusad med skitelektronik, inget jag litar på

det som skett som jag ser är att mobiltelefoner är små billiga datorer, hur länge dom håller är en annan sak


håller nog på att bli en GGG


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Teknikens framsteg de senaste tio åren
InläggPostat: tor 12 okt 2017, 20:30 
grym skrev:
en bil av idag är nerlusad med skitelektronik, inget jag litar på


Det där kan man ju vända på och säga att för dagens prepper är det lättare att ha en bil att lita på. De bilar jag haft som tillverkats efter 2000 har samtliga varit väldigt driftsäkra. Visst har det dykt upp elektronikspök i fönsterhissar, bakluckelås, färddator, blinkers, släpkontakt etc. men alla har startat snällt och gått som de skulle. En enda gång har jag fått byta elektronikbox men importören tog det som goodwill.

Gamla bilar med gammalt tändsystem och gamla förgasare hade jag ofta problem med. Amazonen skulle rundsmörjas (!) och jag vet inte allt som behövde underhållas. En modern bil funkar (tills (N)EMPen kommer) om man servar den med slitdelar och oljebyten. Så jag skulle säga att bilar blivit bättre. (Möjligen med undantag för dieslar där en gammal MB med förkammardiesel (om jag minns rätt) och mekaniskt insprut är svårslagen i tillförlitlighet.)

I övrigt har jag inget att tillföra som inte redan tagits upp. LEDarna är fantastiska, mycket ljus med låg effekt. Billiga kommunikationsradio är också en grej som blivit mycket bättre sen jag var barn på 70-talet. Det var då när "Made in Japan" borgade för dålig kvalité och "solid state" betydde att det snart skulle gå sönder. Tror jag fick spara min veckopeng i ett år för att köpa mina första walkie-talkies som hade 0,1 W på en 27 MHz kanal och funkade sämre och var ömtåligare än ett par PMR för 300 kr från Jula.

Att en del saker blivit sämre vet vi och det är OT så jag ska inte ondgöra mig här. :mrgreen:

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Teknikens framsteg de senaste tio åren
InläggPostat: tor 12 okt 2017, 20:57 
tja en gammal bil kan man plocka isär och fixa, allt går att ordna även om det är jobbigt, eller nästan, böjda laminerade glasrutor kan man inte göra lätt, då gjuter jag hellre nytt motorblock

jag har sett en hel del om vad elektronik i bil kan göra, och jag är icke imponerad



hm, tillgången på kulor i 338 med bra bc har blivit bättre :notme:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Teknikens framsteg de senaste tio åren
InläggPostat: tor 12 okt 2017, 21:09 
grym skrev:
jag har sett en hel del om vad elektronik i bil kan göra, och jag är icke imponerad


Jag förstår hur du menar och för att förtydliga så har jag gärna en modern bil men min traktor är från 70-talet, den ska funka länge. :mrgreen:

/MD


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 9 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet