Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Letar radio, finns apparater för både 27 & 155 MHz?
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 10:43 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Jag har köpt en bil som är jättebra att köra med när väglaget är illa.

Jag satt i den för några dagar sedan och funderade på vad jag ville förbättra i den.

Jag kom fram till en hel lista, jag har redan börjat.

Men något som känns angeläget för mig är att kunna lyssna och sända på både 27 och 155 MHz.

Så frågan är om det finns en apparat som löser bägge uppgifterna eller om jag måste skruva in 2 olika apparater?

Jag inser att ett av problemen i så fall är att våglängden gör val av antenn svårt.

Ett annat av problemen är att kostnaden inte får skena iväg.

Vad ska jag leta efter för lösning?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Letar radio, finns apparater för både 27 & 155 MHz?
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 13:51 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Inte helt tillåtet, men en Wouxun KG-UV950P som är modifierad sänder på de frekvenser som efterfrågas.
http://forums.qrz.com/index.php?threads ... cb.406299/

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Letar radio, finns apparater för både 27 & 155 MHz?
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 14:02 
TYT TH9800

man kan med lite möda hitta säljare som man kan få 68Mhz istället för 50Mhz, så man får det nya fria istället för radioamatörbandet


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Letar radio, finns apparater för både 27 & 155 MHz?
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 15:01 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Tack, det ser ut att krävas en hel del kunnande för att få dessa att fungera som jag vill?

Jag är ju signslist i botten, inte tekniker tyvärr.

Tänkt användningsområde:

Jag vill kunna lyssna/scanna jaktkanalerna när jag befinner mig på hemmaplan runt mina jaktmarker. Detta för att höra vad som pågår jaktligt, och kunna ropa upp vid behov.

Jag vill kunna kommunicera med hemmet från bilen upp till 10-12 kilometers avstånd. Detta har ställts på sin spets just nu eftersom Telia har tagit bort kopparnätet i mitt område men i mitt hus har jag obefintlig mobilteckning. Fiber är på gång, men trilskande markägare gör vad de kan för att bromsa processen. Återstående alternativ för kommunikation är brev eftersom vi fortfarande har post nord att lita på.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Letar radio, finns apparater för både 27 & 155 MHz?
InläggPostat: fre 13 okt 2017, 15:34 
ca 2000kr
jobbigast är att vänta på paketet

kan behövas en vass kniv för att komma in i den

sedan 12v och antenn/er

och kunna ratta in rätt frekvens

man kan ha lite olika val av antenn

antingen en 27'a och fuskköra 155 på den med, eller tvärt om, prioritera vad du vill ha bäst

eller två antenner och en switch

eller filter som delar upp frekvenserna på rätt ställe, det sista kan vara jobbigt

men klarar du inte det ovan så funderar jag på om du är lämplig på forumet :sneaky: ;)


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Letar radio, finns apparater för både 27 & 155 MHz?
InläggPostat: lör 14 okt 2017, 02:31 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
grym skrev:
ca 2000kr
jobbigast är att vänta på paketet

kan behövas en vass kniv för att komma in i den

sedan 12v och antenn/er

och kunna ratta in rätt frekvens

man kan ha lite olika val av antenn

antingen en 27'a och fuskköra 155 på den med, eller tvärt om, prioritera vad du vill ha bäst

eller två antenner och en switch

eller filter som delar upp frekvenserna på rätt ställe, det sista kan vara jobbigt

men klarar du inte det ovan så funderar jag på om du är lämplig på forumet :sneaky: ;)

Finns det inga apparater som har fler antennutgångear, för de olika områdena? Annars, finns automatisk switch?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Letar radio, finns apparater för både 27 & 155 MHz?
InläggPostat: lör 14 okt 2017, 07:06 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
pre skrev:
Finns det inga apparater som har fler antennutgångear, för de olika områdena? Annars, finns automatisk switch?

Går att använda en diplexer, tex MX-62M
http://www.wimo.com/diplexer_e.html#mx62m

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Letar radio, finns apparater för både 27 & 155 MHz?
InläggPostat: lör 14 okt 2017, 07:24 
inte i budgetsegmentet, tyvärr, man får köra det för hand


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Letar radio, finns apparater för både 27 & 155 MHz?
InläggPostat: lör 14 okt 2017, 08:48 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 04 aug 2013, 23:49
Inlägg: 163
http://www.ebay.com/itm/351328217278
NKTECH NK-9900 Quad-Band 150W Stainless Antenna 29.6/50.5/144/435MHz TYT TH-9800
Bild

Vet inte om jag länkat den billigaste/bästa, se ebay och aliexpress, sökterm tex quad band antenna.


Finns antenner specifikt gjorda för den radion, visst, en "ren" 27mhz:are är klart bättre, men den är nog OK, jag var lite inne på att köpa den radion och en sådan antenn ett tag sedan. Kan nog vara bra att trimma antennen med en antennanalysator (ser ut som det är några element som kan trimmas)

_________________
https://preppad.se/ - för alla dina preppingbehov!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Letar radio, finns apparater för både 27 & 155 MHz?
InläggPostat: sön 15 okt 2017, 19:56 
redan tvåbandsantenner brukar vara lite diffusa, en fyrbands är än värre

men hellre det än inget
det går ju ha flera antennallternativ och då det verkligen behövs så får man jobba lite för det man vill ha


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Letar radio, finns apparater för både 27 & 155 MHz?
InläggPostat: mån 16 okt 2017, 21:19 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Strix skrev:
Tack, det ser ut att krävas en hel del kunnande för att få dessa att fungera som jag vill?

Jag är ju signslist i botten, inte tekniker tyvärr.

Tänkt användningsområde:

Jag vill kunna lyssna/scanna jaktkanalerna när jag befinner mig på hemmaplan runt mina jaktmarker. Detta för att höra vad som pågår jaktligt, och kunna ropa upp vid behov.

Jag vill kunna kommunicera med hemmet från bilen upp till 10-12 kilometers avstånd. Detta har ställts på sin spets just nu eftersom Telia har tagit bort kopparnätet i mitt område men i mitt hus har jag obefintlig mobilteckning. Fiber är på gång, men trilskande markägare gör vad de kan för att bromsa processen. Återstående alternativ för kommunikation är brev eftersom vi fortfarande har post nord att lita på.


Jag kan berätta hur jag har löst samma frågeställning,och jag tycker att det fungerar väldigt bra.

I min vanliga bil och även i hemmet har jag 27Mhz stationer med SSB osv,de sitter alltid där,och funkar ganska bra.

Om jag jagar och använder den vanliga bilen så har jag en magnet fot med ett antennspröt för 155Mhz kopplad till en Icom Prohunt F34 där jag kan prata/lyssna på jaktlagets frekvens och pilotton,detta med bra räckvidd.Det riktigt smidiga med denna lösning är att jag använder samma radio i bröstfickan när jag själv jagar,då skruvar jag bara lös bilantennen och sätter dit en lång "skogsantenn" och detta tar ca 30 sekunder och är väldigt enkelt.
När jag sedan jagat och använt antennen färdigt så lyfter jag bara bort magnetfoten,inga hål,inga spröt till höger och vänster.

På min egentliga jaktbil har jag en fast monterad antenn för 155Mhz kopplad till en Icom 2200H som "kanske" "kan" ge 65W på jaktkanalerna och med rätt pilotton.Detta innebär en förstklassig mottagning och dessutom goda chanser till kontakt med laget...

Så har jag löst frågeställningen och jag är väldigt nöjd med detta.En handhållen jaktradio för 155mhz har man ju förmodligen redan eller måste snart införskaffa,och att använda denna med en magnetfot och ett långt antennspröt på biltaket funkar väldigt bra...
Det är väldigt enkelt att byta antenn när man kliver ur bilen.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet