Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 02:22 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Hejsan på er :D
Efter att ha lånat grym's tråd lite, så skapar jag en egen.

Jo jag undrar om det finns något "fusk sätt" att exempelvis kunna svetsa fast ett fäste eller provisoriskt laga en länkarm eller liknande utan att ha med sig en 230V pinnsvets?
I gryms tråd frågade jag om det gick att använda vanliga svetspinnar och ett bilbatteri för att få en tillfällig lagning..

Så är det möjligt att nödsvetsa? och vad för saker behövs?
Jag har idag inte något annat än min Jeeps 80Ah batteri med en 136A generator och grova startkablar.. så jag har inte ens tänkt tanken på det föräns jag läste hans tråd inatt.

Ha det bästis. :mrgreen: :up:
//Blondie

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 02:34 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Du behöver bara en svetspinne förrutom det du redan har.Ta start kablarna och sätt svart kabel på jorden och kläm fast den på det du ska svetsa.Det är bra att dra en kabel även om det mesta på bilen redan är jordat,men kulleder och gummin kan isolera så att det blir dålig kontakt.Den röda pluskabeln sätter du på plus på batteriet och på toppen av elektroden.Nu har du en Macgyver svets som fungerar men som sagt det är ingen leksak så var försiktig.
Ett svetsglas din 10-12 vore väl inte helt fel och riktiga handskar underlättar ju också :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 02:45 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Camo skrev:
Du behöver bara en svetspinne förrutom det du redan har.Ta start kablarna och sätt svart kabel på jorden och kläm fast den på det du ska svetsa.Det är bra att dra en kabel även om det mesta på bilen redan är jordat,men kulleder och gummin kan isolera så att det blir dålig kontakt.Den röda pluskabeln sätter du på plus på batteriet och på toppen av elektroden.Nu har du en Macgyver svets som fungerar men som sagt det är ingen leksak så var försiktig.
Ett svetsglas din 10-12 vore väl inte helt fel och riktiga handskar underlättar ju också :)


Du har möjligtvis inte en länk som visar vad det är o gärna var det finns att köpa?
Jag har provat att svetsa med MIG, dock med mindre lyckat ressultat. :notme: Men det är ju bara en övningssak. :mrgreen:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 02:57 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Et sånt här glas https://www.clasohlson.com/se/Svetsglas ... N-11/50-96 eller ännu hellre en hel hjälm så att du skyddar ansiktet från blänk och sprut...Det är det förstnämda glaset som sitter i hjälmen,det mörka som gör att du ser svetslågan när du svetasar går att vicka upp på hjälmen och då är där ett genomskinligt skyddsglas som är bra om du ska slipa eller så.

Hanskar ser ut tex så här https://www.jula.se/catalog/klader-och- ... ar-903042/

Att svetsa MIG är betydligt enklare än det du funderar på med pinne och batteri,det är liksom bara i nödfall man tänker sig en sådan lösning :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 03:02 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Om du helt inne på att prova svetsa så prova med en riktig pinnsvets av nån kompis,det lägger grunden och är lite lättare än att prova själv med bilbatteriet.Ett bilbatteri som blir kortslutet och smäller i bilen är ingen höjdare eller de höga strömmarna i allmänhet.
Jag skulle avråda från att du ens provar detta med bilen och det,låna en svets av nån polare i stället och be denna visa grunderna.
Det är inte så svårt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 03:08 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Camo skrev:
Et sånt här glas https://www.clasohlson.com/se/Svetsglas ... N-11/50-96 eller ännu hellre en hel hjälm så att du skyddar ansiktet från blänk och sprut...Det är det förstnämda glaset som sitter i hjälmen,det mörka som gör att du ser svetslågan när du svetasar går att vicka upp på hjälmen och då är där ett genomskinligt skyddsglas som är bra om du ska slipa eller så.

Hanskar ser ut tex så här https://www.jula.se/catalog/klader-och- ... ar-903042/

Att svetsa MIG är betydligt enklare än det du funderar på med pinne och batteri,det är liksom bara i nödfall man tänker sig en sådan lösning :)


Ahaa..du menade skyddsglas"ögon" typ o vanliga handskar.. Jag trodde det var någon slangförkortning för något annat :lol:
jaa jo naturligtvis skulle jag skaffa det.. Men vanliga glasögon (för synfel asså) skyddar mot svetsblänk oxå.. svetsblänk från El svets ska tydligen vara värre än MIG har jag hört av bekanta.

Finns det lösa handtag för pinnsvets att köpa? Det måste ju vara bättre att hålla i än en startkabelsklämma.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 03:14 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Nja skyddsglasögon även om de är mörka är för svaga,de är bara fem din och är avsedda för gassvetsning.Vanliga glasögon skyddar ingenting och kommer att göra att du blir svetsblind vilket innebär att du ser inte ett skit och det kommmer att kännas som ett sandlåda i ögonen...Ingen bra ide,,,

Jo det finns lösa handtag men det går ju att gassvetsa också naturligtvis,det är inte lika vådligt för hälsan,där är det bara risk att bilen brinner upp...
Men det får man ju ta.En gassvets består av en flaska acetylen och en flaska syrgas med regulatorer och ett slangpaket med ett handtag med en brännare.Fördelen med gassvets är att du kan värma saker och räta dem om de blivit böjda eller liknande.
Det går också att värma detaljer som man kanske måste lossa som sitter fastrostade osv.
Tar mer plats än några elektroder liggandes i bilen för att toksvetsa med batteriet,men gasen har ett större användningsområde.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 03:17 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Och förresten så är handskarna mycket tjockare och tåligare än vanliga handskar,de ska skydda både mot värmen och uv-strålningen som uppstår när man svetsar och den är inte alls nyttig.Det gäller att skydda allt exponerat skinn.Både händer och armar osv...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 03:45 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Jo det vet jag att det är skillnad på handskar o handskar osv. ;)
Jag har en egen bilplats i ett stort mekgarage, så jag är insatt i verktyg, vikten utav skyddsutrustning(även om jag fuskar med hörselkåpor) och att skruva med bilar.. Men jag har aldrig lärt mig att svetsa utav någon konstig anledning, utan jag har jag bara tittat på när alla andra svetsar på sina bilar..
Jag har provat MIG en gång som sagt.. men det blev mindre lyckat, så jag satte på kaffet medans en kompis svetsade klart en liten plåtlåda jag behövde. :notme:
Så det är väl på tiden att jag lär mig mig att svetsa med riktiga saker, innan jag testar med en macgyver lösning.

Men jag tänkte att jag ska lära mig en macgyver lösning i teorin o skaffa sakerna så länge. :D
Samt tråden kan ju alltid vara lärorik till någon mer. :mrgreen: :up:

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 09:05 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: sön 21 dec 2014, 08:50
Inlägg: 236
Jag föredrar att ha en gassvets framför pinnsvetsen för hemmabruk.

Inte lika ekonomisk som en pinnsvets men betydligt fler användningsområden för en hemmapulare.

Löda,skära,värma och svetsa.
Allt utan el i närheten.

jag har även en pinnsvets men kan inte svetsa bra med den. :down:
Gasen använder jag i jobbet ganska ofta så den klarar jag av. :up:

_________________
"Allt som människor byggt, kan andra människor rasera"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 09:32 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: tis 12 apr 2016, 12:02
Inlägg: 136
Idag är det tyvärr få material i en bil som går att svetsa öht. .
Men har man en äldre bov så borde det gå att sy ihop det mesta. Det kan vara bra att ha en batterivinkelslip och lite ämnesbitar att förstärka med också!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 10:31 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tis 14 jun 2011, 23:28
Inlägg: 236
3 (bil)batterier koblet i kjede gir ca 40 V, som er omtrent passe. Kraftige kobberledninger mellom batteriene og til arbeidsstykket. En kleshenger av stål sies å være et godt alternativ til en pinne - i nøden. Men jeg har ikke prøvd selv ...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 17:01 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
ordonnansen skrev:
Jag föredrar att ha en gassvets framför pinnsvetsen för hemmabruk.

Inte lika ekonomisk som en pinnsvets men betydligt fler användningsområden för en hemmapulare.

Löda,skära,värma och svetsa.
Allt utan el i närheten.

jag har även en pinnsvets men kan inte svetsa bra med den. :down:
Gasen använder jag i jobbet ganska ofta så den klarar jag av. :up:


Okej :) ja joo gas har ju många användningsområden som du säger... Jag har funderat på att skaffa en 230V MIG i typ tre-fyra år, men det har inte blivit av då jag har fått hjälp de få gångerna som jag har behövt svetsa.. :oops:
Men gassvets undviker jag nog med tanke på acetylenen... Är det inte speciella bestämmelser vad gäller hantering utav acetylen?

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 17:12 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
nkvm skrev:
Idag är det tyvärr få material i en bil som går att svetsa öht. .
Men har man en äldre bov så borde det gå att sy ihop det mesta. Det kan vara bra att ha en batterivinkelslip och lite ämnesbitar att förstärka med också!

ahaa... ja då har jag lite tur då, med tanke på att min Jeep är amerikanskt junk från 90talet :mrgreen:
Tackar för tipset.. Batteridriven vinkelslip kan ju vara bra att ha i vilket fall :)
Ämnesbitar har jag redan även om de är avsedda för annat.. 2st 25x40cm 1mm plåt som jag har för att ställa domkrafterna på om jag behöver byta däck eller liknande.. samt två mindre järnrör typ 50-60cm som går att sätta ihop, dels som förlängare till dragskaftet eller om jag behöver bända till något.. samt kättingar.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Hur kan man nödsvetsa ute i skog o mark?
InläggPostat: tis 17 okt 2017, 17:15 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
Gollum skrev:
3 (bil)batterier koblet i kjede gir ca 40 V, som er omtrent passe. Kraftige kobberledninger mellom batteriene og til arbeidsstykket. En kleshenger av stål sies å være et godt alternativ til en pinne - i nøden. Men jeg har ikke prøvd selv ...

okej.. tre batterier blir nog lite mycket att ha i bilen hela tiden.. två är lite lättare.. dels det som sitter i bilen och sedan ha ett extra i bagaget.
Fungerar det på 24V istället för 40?

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet