Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Att dela ut sitt Wifi?
InläggPostat: mån 23 okt 2017, 21:49 
Tittat lite i tråden mesh-internet-t12234.html om ett meshnät för att komma åt internet. En, i detta fall ogiligt, invändning var att man måste dela med sig av sitt wifi. Det fick mig att fundera på hur det är med den saken. Jag delar glatt med mig av mitt wifi till gäster som kommer på besök. Det surfas och laddas glatt. Inte vet jag om nån delar ut filmer eller laddar ned otäcka saker. Jag är lite naiv där för jag har något litet mått av eftertanke kring mina egna surfvanor men inte reflekterat över gästers.

Min fråga är om nån känner till något fall där någon råkat illa ut p.g.a. att dennes gäster eller grannar använt någons Wifi?
Eller om nån försökt klara sig undan med en sån förklaring men misslyckats?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att dela ut sitt Wifi?
InläggPostat: tis 24 okt 2017, 00:24 
*bara spekulationer, har ingen juridisk utbildning*
Läste att man har ansvar för sitt wifi, typ som om du lånar ut din bil och någon åker fast i fartkamera. Så om någon skulle begå brott med ditt wifi kan du dömas för brott.
Men vet inte om jag tror på detta. Har läst om dom nya kravbreven och kravbreven från spridningskollen på flashback och andra ställen. Spridningskollen lades ju ned och igår gick det ut tusentals kravbrev som jag förstår det inte finns någon rättslig grund där det hotas med domstol om man inte betalar. En privat firma har inte rätt att kräva någon på pengar för ett brott som inte är rättsligen bevisat. På samma sätt som du inte kan skicka en faktura på 3 miljoner till personen du fångade på video som snodde din mobil.
När t.ex bilstölder, inbrott och misshandelsfall med flera vittnen läggs ned har jag svårt att se en enda åklagare som vill driva in en skuld på 4500kr i domstol för en stulen film än heller den polis som vill sitta och skriva anmälan.

När det gäller grövre nät-brott har jag svårt att tro dom bara arresterar, dömer och skickar till fängelse första bästa person som öppnar dörren när polisen ringer på utan någon utredning om vem som haft tillgång till nätverket och när.
Som att gå in till grannen för att ringa och bombhota ambassaden för att sedan gå tillbaka till sin lägenhet och vänta på att grannen ska bli dömd för terrorbrott.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att dela ut sitt Wifi?
InläggPostat: tis 24 okt 2017, 00:44 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Kräver man någon på 3 miljoner för stöld av mobil lär man bli anmäld för utpressning.

Jag tror att det handlar om att man inte vill hamna hos kronofogden. Om man gör det inverkar det på en massa annat, lånemöjligheter etc, och mycket besvär i flera avseenden.

Nikenik skrev:
*bara spekulationer, har ingen juridisk utbildning*
Läste att man har ansvar för sitt wifi, typ som om du lånar ut din bil och någon åker fast i fartkamera. Så om någon skulle begå brott med ditt wifi kan du dömas för brott.
Men vet inte om jag tror på detta. Har läst om dom nya kravbreven och kravbreven från spridningskollen på flashback och andra ställen. Spridningskollen lades ju ned och igår gick det ut tusentals kravbrev som jag förstår det inte finns någon rättslig grund där det hotas med domstol om man inte betalar. En privat firma har inte rätt att kräva någon på pengar för ett brott som inte är rättsligen bevisat. På samma sätt som du inte kan skicka en faktura på 3 miljoner till personen du fångade på video som snodde din mobil.
När t.ex bilstölder, inbrott och misshandelsfall med flera vittnen läggs ned har jag svårt att se en enda åklagare som vill driva in en skuld på 4500kr i domstol för en stulen film än heller den polis som vill sitta och skriva anmälan.

När det gäller grövre nät-brott har jag svårt att tro dom bara arresterar, dömer och skickar till fängelse första bästa person som öppnar dörren när polisen ringer på utan någon utredning om vem som haft tillgång till nätverket och när.
Som att gå in till grannen för att ringa och bombhota ambassaden för att sedan gå tillbaka till sin lägenhet och vänta på att grannen ska bli dömd för terrorbrott.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Att dela ut sitt Wifi?
InläggPostat: tis 24 okt 2017, 04:41 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 21 nov 2015, 02:38
Inlägg: 712
Ort: Linköping
MulenDag skrev:
Tittat lite i tråden mesh-internet-t12234.html om ett meshnät för att komma åt internet. En, i detta fall ogiligt, invändning var att man måste dela med sig av sitt wifi. Det fick mig att fundera på hur det är med den saken. Jag delar glatt med mig av mitt wifi till gäster som kommer på besök. Det surfas och laddas glatt. Inte vet jag om nån delar ut filmer eller laddar ned otäcka saker. Jag är lite naiv där för jag har något litet mått av eftertanke kring mina egna surfvanor men inte reflekterat över gästers.

Min fråga är om nån känner till något fall där någon råkat illa ut p.g.a. att dennes gäster eller grannar använt någons Wifi?
Eller om nån försökt klara sig undan med en sån förklaring men misslyckats?

/MD

Hejsan :)
Jag är inte heller juridiskt utbildad, men jag kan lite om lagen av besläktade anledningar..
Så jag kan ha fel.

Men det är lite som exemplet Zombie beskrev om en bil... Om du lånar ut bilen till en med körkort som kör förfort eller orsakar en olycka, så är det den personen som döms, inte du. Om du hade lånat ut bilen till en utan körkort som gör samma sak, så blir du inte dömd för vad den personen gjort, utan för att du "uppmuntrat" till olovlig körning, då det är din skyldighet att kontrollera att personen har giltigt körkort inan du lånar ut bilen.
Lika så med wifit.. Om någon begår brott med ditt internet(fildelar, använder ditt internet för dataintrång, förberedelse till terrorbrott osv) utan din vetskap(hackat wifi/kapad dator) så går du orörd därifrån..
Har du gett dem din wifikod frivilligt så kan du kanske bli dömd för medhjälp på sin höjd... Rätten ska bevisa skuld, allas datorer lämnar någon form av digitalt spår.. och om ett brott har begåtts så kommer din dator/enheter att beslagtas och undersökas.. Är inte den/de redskapet så är det inte du som begått handlingen.

Jag kan ha fel, men det är så jag har uppfattat hur det fungerar.

_________________
Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid att genomföra.
Att det blir som det blir, beror på att man gör som man gör, om man inte hade gjort som man gjort, så hade det inte blivit som det blev. ;)

2 varningar


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet