Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Frystork
InläggPostat: ons 25 okt 2017, 23:28 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Såg en video och blev informerad om att det finns frystork för hemmabruk för inte helt otänkbara pengar. Dock fortfarande dyrt, 1795 USD kostar den billigaste i skrivande stund https://harvestright.com/store. Är inte detta en sak man typiskt skulle gå ihop några för?


Tankar, åsikter,problem med maskinen/konceptet och att dela på en sådan?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frystork
InläggPostat: tor 02 nov 2017, 18:38 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 18 dec 2015, 21:00
Inlägg: 25
Läste på lite och det är en intressant maskin men lite mullemek med allt. T.ex så måste oljan bytas rätt ofta typ var tredje batch även om den går att filtrera och återanvända. Sen verkar det vara mer standard med ca 40 timmar för att frystorka och inte 24timmar som hemsidan säger. sen ska den vara rätt högljudd så ha den inne i köket är inte att tänka på.

_________________
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

https://www.youtube.com/watch?v=5uASQgLwaIs


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frystork
InläggPostat: tor 02 nov 2017, 22:05 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Corb Lund skrev:
Läste på lite och det är en intressant maskin men lite mullemek med allt. T.ex så måste oljan bytas rätt ofta typ var tredje batch även om den går att filtrera och återanvända. Sen verkar det vara mer standard med ca 40 timmar för att frystorka och inte 24timmar som hemsidan säger. sen ska den vara rätt högljudd så ha den inne i köket är inte att tänka på.

Jag själv har inga problem med ljudet. Jag har en typ likadan vakuumpump redan till annat. Jag förstår att andra kanske inte vill ha körandes 24/7, sedan är den rätt stor också, så annat ställe kanske är mer rimligt?

Ser du underhållet som ett problem?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frystork
InläggPostat: fre 03 nov 2017, 20:02 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: fre 18 dec 2015, 21:00
Inlägg: 25
Underhållet är inget problem för mig. har 4st bilar som kräver sitt =) bor dessutom i hus så det finns plats för den där jag inte hör den. Och vad jag läst är Harvestright ett ovanligt företag som svarar på mejl och löser problem åt kunden utan extra kostnad. T.ex skickar delar om kunden kan fixa det själv. Mitt inlägg var mer riktat åt dom som bor i lägenhet i staden. Själv kommer jag nog köpa en till våren efter en koll på ekonomin.

_________________
An nescis, mi fili, quantilla prudentia mundus regatur?

https://www.youtube.com/watch?v=5uASQgLwaIs


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frystork
InläggPostat: lör 04 nov 2017, 10:38 
Det står inte vad jag kan se på hemsidan hur mycket ström den drar. Står bara "110V".
En frystork som används på labb drar en jädrans massa ström, typ 500W konstant.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frystork
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 00:31 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Nikenik skrev:
Det står inte vad jag kan se på hemsidan hur mycket ström den drar. Står bara "110V".
En frystork som används på labb drar en jädrans massa ström, typ 500W konstant.

Det är den storleksordningen vi pratar om, ja. Men kolla vad kommersiellt frystorkat kostar så inser du att köra en sådan full 24/7 ändå inte är så dyrt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frystork
InläggPostat: sön 05 nov 2017, 02:50 
pre skrev:
Nikenik skrev:
Det står inte vad jag kan se på hemsidan hur mycket ström den drar. Står bara "110V".
En frystork som används på labb drar en jädrans massa ström, typ 500W konstant.

Det är den storleksordningen vi pratar om, ja. Men kolla vad kommersiellt frystorkat kostar så inser du att köra en sådan full 24/7 ändå inte är så dyrt.

Nä, inte så jättedyrt. 12kr/dagen ungefär om man räknar 1kr/kWh. Och "billigt" i jämförelse med en "medical grade" som kostar 100k och uppåt. Men ca. 20k (med frakt och grejor) är också mycket pengar. Man får rätt många kilo kidneybönor och ris för dom pengarna.
Men har läst om att vissa stjärn-kockar använder frystork till vissa maträtter, t.ex frystorkade hallon i dessert eller buljongtärning av skaldjursbuljong med vitt vin. Så... hmm... :hm:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Frystork
InläggPostat: mån 06 nov 2017, 22:57 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Nikenik skrev:
pre skrev:
Det är den storleksordningen vi pratar om, ja. Men kolla vad kommersiellt frystorkat kostar så inser du att köra en sådan full 24/7 ändå inte är så dyrt.

Nä, inte så jättedyrt. 12kr/dagen ungefär om man räknar 1kr/kWh. Och "billigt" i jämförelse med en "medical grade" som kostar 100k och uppåt. Men ca. 20k (med frakt och grejor) är också mycket pengar. Man får rätt många kilo kidneybönor och ris för dom pengarna.
Men har läst om att vissa stjärn-kockar använder frystork till vissa maträtter, t.ex frystorkade hallon i dessert eller buljongtärning av skaldjursbuljong med vitt vin. Så... hmm... :hm:

Lite dyrt ja, investeringsmässigt, därför jag tyckte det kunde vara en vettig idé att dela på en.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet