Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.



Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 14:23 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Kanske borde frågan i stället vara någonting i stil med:

Hur ser stabilitet och personlig säkerhet ut för MIG sett ur ett långsiktig perspektiv.

Hur det går för landet på papperet är för det mesta totalt ointressant ur preppersynpunkt i dessa sammanhang.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Evig högkonjunktur? Är detta "den nya ekonomin"?
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 23:10 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Mjo. Efterfrågan stiger i takt med utbudet. Förr i tiden kunde man knappt göra något åt blandade hjärtproblem mm, de blev väl hemskickade med litet goda råd. Och det fanns inte alls lika avancerade undersökningsmetoder som idag. Men det är ju mycket som de kan fixa fort och lätt numera. Gråstarrsoperationer går bra nu. Men när jag var barn tror jag de skulle vara nästan blinda innan de gjorde någon operation, och det tog visst månader innan de provade ut glasögon. (Nej, jag är inte född på 1800-talet.)

Och jag antar att det där med att läkare är Väldigt Viktiga Personer har hängt med länge, men nu har väl de flesta som ser saken så dött undan. En bekant var ordentligt arg över att hans mor (90+) hade försökt niga för läkaren och fallit och skadat sig. Och det var ju verkligen att ha för stor respekt för läkarkåren...

Det här är en romanserie i (bl a) sjukhusmiljö som börjar 1953. Jag tror författaren har gjort noggrann research även om det verkar en aning påklistrat ibland. På den tiden var polio ett ordentligt hot, och det har man svårt att tänka sig när man inte har varit med om det. Mycket har hänt de senast 50-100 åren...
https://www.bokus.com/bok/9789175033242/an-finns-det-hopp/

Rakkuraj skrev:
Det jag tycker att vi ser när det gäller sjukvården är "de stigande förväntningarnas missnöje". Något som yttrades av Tage Erlander redan på 60-talet. Akutsjukvården är fantastiskt bra i Sverige idag. Samtidigt har vi en förväntning om att alla småkrämpor och sjukdomar vi har ska fixas och att varje patient ska tas omhand direkt när de kräver det. Den resursen finns helt enkelt inte och hur mycket vi än förbättrar kommer folk aldrig någonsin att bli nöjda. Förr fick man helt enkelt gilla läget om man hade ont och värk, idag kräver man att det ska fixas, att det är vår medborgerliga rättighet.

Detta har dock inget att göra med den resursbrist vi har framför oss, den har en helt annan förklaring.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 47 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet