Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Kjell & Co, Multipack med batterier
InläggPostat: mån 06 nov 2017, 03:51 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 14 maj 2013, 17:06
Inlägg: 25
Ort: Dalarna
https://www.kjell.com/se/sortiment/el-v ... ack-p32420

Har någon provat Kjell & Cos batterier?

Är detta en rimlig fördelning av batterier?

Är denna låda värd pengarna?

_________________
"The sad truth is that the human animal has been domesticated to the point where it actually fears Liberty." - Dane Whalen

"Schweiß spart Blut, Blut rettet Leben, aber Gehirn spart beide." - Erwin Rommel


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kjell & Co, Multipack med batterier
InläggPostat: mån 06 nov 2017, 14:19 
Jag vet lite om Kjell&Co batterier, men har sett ett par gamla tester där batterierna är bland de sämre i kapacitet, men definitivt inte helkass. Samtidigt som de är bland de billigaste. Så troligen är de prisvärda. Men det är oklart hur bra de mår av att ligga på lager länge.

Om du är storförbrukare av batterier så är det bättre att satsa på laddningsbara batterier, exempelvis IKEAs LADDA. De kostar bara i storleksordningen dubbelt så mycket som de bästa alkaliska men kan användas upp emot 500 ggr.

Laddningsbara AA kan med adapters användas även där du har C eller D-batterier.

IKEA LADDA håller laddningen rätt bra så man kan ladda dem och låta dem ligga i beredskap flera månader (upp emot ett år) ifall de skulle behövas.

Jag har även några AAA IKEA LADDA till fjärrkontroller, men de har jag inte någon större användning för vid strömavbrott.

Om du bara vill ha några batterier på lager, ifall strömmen skulle försvinna, så bör du nog satsa på ett bättre (men troligen också dyrare) märke. Troligen är de bättre att ha på lager. Jag har några Duracell Ultra D liggande i lager, för radiomottagare. Men jag kan även använda mina AA IKEA LADDA till den radion. Fundera på vilka olika batterier du kan tänkas behöva och se till att ha så du kan byta ett par ggr i radion.

Här är en sammanställning av några hyfsat aktuella test:

https://www.test.se/batterier/

Duracell Ultra/Ultra Power och Varta High Energy kommer bra i test. Men allra mest prisvärt verkar Lidl Aerocell vara. Detta för att det är ganska bra men också mycket billigare än de allra bästa. Detta gäller både AA och AAA. Men jag skulle vara tveksam till att ha Lidl-batterier på lager länge...

Om du är småförbrukare av batterier och kanske skulle förbruka det aktuella paketet från Kjell under ett år eller två, så är det nog inte fel med billiga och hyfsade batterier. Men förbrukar du mer så satsa på laddningsbara, förbrukar du mindre satsa på bättre kvalitet som troligen klarar lagring bättre.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kjell & Co, Multipack med batterier
InläggPostat: mån 06 nov 2017, 23:29 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Kör laddbara batterier så långt det går. Använder du knapps alls C/D så kan du ju köpa dem, men använd annars adapter från AA/AAA. Alkaliska har ingen vidare fördel än att det är billigare om du i princip aldrig använder batterier.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kjell & Co, Multipack med batterier
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 02:46 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 26 aug 2016, 16:48
Inlägg: 376
Clas Ohlson säljer Varta (made in Germany) AA & AAA 24-pack för 99:90 just nu.
Bäst före 12 27 !! 10 år !!
Kan vara bra att ha som nöd-reserv och i lågförbrukande prylar som klockor och fjärrkontroller.

https://www.clasohlson.com/se/Alkaliskt ... ck/36-5126

//reboot

_________________
//reboot


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kjell & Co, Multipack med batterier
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 15:32 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Ett sånt där multipack är inte alls dumt att ha hemma för vardagligt bruk. Lite då och då kroknar batteriet i något i stil med en bilnyckel eller en fjärrkontroll och det är djävligt irriterande att inte kunna byta batteriet bums. En bra vardagsprepp!

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kjell & Co, Multipack med batterier
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 18:18 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Lurker skrev:
Ett sånt där multipack är inte alls dumt att ha hemma för vardagligt bruk. Lite då och då kroknar batteriet i något i stil med en bilnyckel eller en fjärrkontroll och det är djävligt irriterande att inte kunna byta batteriet bums. En bra vardagsprepp!

Bilnyckel tar ju inte så stora celler,och fjärrkontroll, varför inte bara ta laddbara från din batterilåda?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kjell & Co, Multipack med batterier
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 19:37 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Jodå, jag har bytt batterier i ett par bilnycklar på senare tid som hade just de där cellerna. Uppladdningsbart är toppen, men ibland så kan det vara fint att ha batterier som man inte visste att man behövde.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kjell & Co, Multipack med batterier
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 21:46 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Lurker skrev:
Jodå, jag har bytt batterier i ett par bilnycklar på senare tid som hade just de där cellerna. Uppladdningsbart är toppen, men ibland så kan det vara fint att ha batterier som man inte visste att man behövde.

Jo men de länkade är ju bara AA/AAA/C/D eller har jag missuppfattat? Alla de är ju lätt ha laddbara ?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kjell & Co, Multipack med batterier
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 23:16 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: lör 08 okt 2016, 17:50
Inlägg: 246
Laddabara batterier från tex IKEA är nog bättre. Men samtidigt några batterier är bättre än inga så köp dessa som bas. Samma som gäller med brandsläckare där vi kan diskutera vilken som är bäst...bara du har en så är det mycket bättre än ingen.

_________________
That's it, man. Game over, man. Game over! What the fuck are we gonna do now? What are we gonna do?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kjell & Co, Multipack med batterier
InläggPostat: tis 07 nov 2017, 23:28 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Kan bara säga att Ikea ladda vita batterier AA och AAA (4st för 65kr) är utmärkta och håller de mAh som står på dom, har testat över 20st.
Köp, du blir nöjd lovar jag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kjell & Co, Multipack med batterier
InläggPostat: ons 08 nov 2017, 04:14 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: tis 14 maj 2013, 17:06
Inlägg: 25
Ort: Dalarna
Tack för alla svar.

Jag har redan en hög IKEA LADDA, (att så många rekommenderar dem får mig att känna att det var ett bra köp) och planerar köpa fler.

Jag använder redan uppladdningsbara batterier i den utsträckning det går, dock är det bara musen som drar riktigt många.

Jag tänkte att denna produkt kanske var något eftersom det är en hel hög batterier i en förpackning, enkel att bara köpa någon då och då för att bygga upp ett lager, men om de inte kan lagras så länge så får det nog vara.

_________________
"The sad truth is that the human animal has been domesticated to the point where it actually fears Liberty." - Dane Whalen

"Schweiß spart Blut, Blut rettet Leben, aber Gehirn spart beide." - Erwin Rommel


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kjell & Co, Multipack med batterier
InläggPostat: ons 08 nov 2017, 09:30 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
pre skrev:
Lurker skrev:
Jodå, jag har bytt batterier i ett par bilnycklar på senare tid som hade just de där cellerna. Uppladdningsbart är toppen, men ibland så kan det vara fint att ha batterier som man inte visste att man behövde.

Jo men de länkade är ju bara AA/AAA/C/D eller har jag missuppfattat? Alla de är ju lätt ha laddbara ?


"Paket med de åtta vanligaste batterierna. Innehåller 20x AA, 16x AAA, 5x C, 4x D, 2x 9 V, 2x CR2016, 2x CR2025 och 2x CR2032"

Paketet gör nog varken från eller till vid SHTF, men det kan lösa ett eller annat I-landsproblem i vardagagen.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Kjell & Co, Multipack med batterier
InläggPostat: ons 08 nov 2017, 19:13 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Lurker skrev:
pre skrev:
Jo men de länkade är ju bara AA/AAA/C/D eller har jag missuppfattat? Alla de är ju lätt ha laddbara ?


"Paket med de åtta vanligaste batterierna. Innehåller 20x AA, 16x AAA, 5x C, 4x D, 2x 9 V, 2x CR2016, 2x CR2025 och 2x CR2032"

Paketet gör nog varken från eller till vid SHTF, men det kan lösa ett eller annat I-landsproblem i vardagagen.

Ah, missade de sista. Kan hålla med om att man vill ha dem i primärform, men de är ju inte alkaliska heller. Har själv ett litet lager av dem. CR2032 finns dock att få tag på i laddbart format någorlunda lätt. Skulle dock rekommendera att BARA köpa knappcellerna som primärer, och strunta i de stora andra.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 13 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet