Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: ons 08 nov 2017, 16:40 
Citera:
Tänkte att vi kan dela med oss av tips och erfarenheter från att skaffa BOL eller ett hem som ska funka även när resten av samhället inte gör det. Grejer och handlingar som underlättar, misstag man inte ska göra och allmänna tips på finurligheter.

Jag är medveten om att starten varken är särskilt insiktsfull eller unik men hoppas att vi kan samla erfarenheter på ett ställe. Orkar jag så kopierar jag kanske upp till första inlägget. För överskådlighet kör gärna varianten:

Ditt tips i fetstil i ett nytt stycke
Eventuell förklaring eller utvikning i normal stil.


Ett stort hus drar mycket ved!
Det finns skäl till att många hus var små förr. I en liten stuga klarar man hela uppvärmningen med bara en vedspis och det är mycket värt för det är jobbigt att fixa ved, att bära in ved, att hålla brasan brinnande och att bära ut och göra av med askan. Gamla hus är dessutom inte täta, på gott och ont, men det gör att det går åt ännu mer ved.

Vedboden är för liten.
Det finns undantag men generellt är vedbodar för små. De flesta hus som idag eldas med ved eldas bara delvis med ved vilket gör att när stugan funkar som BOL krävs mer ved och större vedbod eller hellre ett par vedbodar. De flesta vedbodar rymmer en årsförbrukning vilket jag menar är för lite. Två års behov på lager gör att man klarar sjukdom och en vinter med väder som gör att man inte får ut veden eller en sommar då den inte torkar.

Ett stort hus drar mycket underhåll och gör underhållet svårare!
Att måla nockbrädor, byta fasaddelar och allmänt fixa och dona blir plötsligt ett projekt om huset är två våningar. Att stå på en lång stege och vingla med grejer uppe vid nocken är riskabelt och ju mer yta och fler fönster man har dess mer att fixa. Bara att rensa hängrännor på ett tvåvåningshus blir ohändigt.

Plåttak i Norrland.
Snön glider av så du slipper skotta. Plåt håller länge och är lätt att byta ut om den blir skadad. Taket är en viktig del av huset, kolla det noga vid genomföringar. Så länge taket är helt brukar resten av huset gå att fixa.

Skorstensrenoveringar eller nybygge av skorsten är dyrt!
Köp inte en stuga utan fungerande, provad, inspekterad och godkänd skorsten. Det skenar iväg när såna ska fixas. Byta vedspisen kan man göra men räkna med att det också kostar mer än du tänker dig.

Djupborrad brunn kräver komplementvatten - som är ok!
Det är inte hållbart att tänka sig att ha en trefaspump i reserv och ett trefas elverk bara för att få vatten. En anledning är att det är osäkert om man får upp den gamla pumpen ur hålet och får man inte det så är det kört. Blir det en lång period utan el så kommer elverket att paja, bara för att du behöver det så väl.

Reservvatten
Se till att det finns nån källa, bäck, sjö eller grävd brunn med ok vatten i närheten så du klarar dig utan el. Självklarheter men det är lätt att bortse från något för att annat är så bra.

Var generös mot grannarna (men inte dumsnäll).
Bjud på dig själv, hjälp till när du kan, låt dem fortsätta köra över din mark och kom överens om var och när de kan köra på den. Bjud på kaffe (åtminstone norr om Dalälven) när nån tittar förbi. Tacka ja till kaffe när nån bjuder, vill du inte ha kaffe så be om ett glas saft eller vatten, sitt ner och prata en stund i alla fall. Fråga om de behöver något när du åker till affären.

Märk ut gränser till grannmarkerna.
Finns det gamla markeringar så ta fram dem. Röj bort växtlighet en bit runt dem och måla stenar eller pinnar med vattenfast färg. Har du flera hektar mark så röj upp rågångar mellan märkena så man ser från ett till nästa. Sätt upp pinnar eller måla på träd eller lämna kapade kvistade småträd på gränsen och måla dem. Om du gör nya märken så se till att grannarna håller med om att de sitter på gränsen ifall det inte är helt uppenbart!

Gör du något som drabbar grannen, berätta snarast och fixa det som blivit eller stå för konsekvenserna av din miss!
När man rensar gränserna eller hugger lite skog kan något träd på grannens mark åka med. Informera omedelbart och erbjud ersättning för träden. Vänder du på deras gräsmatta och det blir fula märken så fixa det, på med jord och frön och kratta till det.

Jordkällare, dyrt bygga nytt, svårt fixa rasade valv.
Allt som inte finns när du skaffar BOL kostar - mer än man tror. Jordkällare kan ibland ersättas med stuka men det är en nödlösning.

/MD


Senast redigerad av MulenDag ons 08 nov 2017, 22:10, redigerad totalt 4 gånger.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: ons 08 nov 2017, 19:35 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Kloka råd!

MulenDag skrev:
Citera:
Tänkte att vi kan dela med oss av tips och erfarenheter från att skaffa BOL eller ett hem som ska funka även när resten av samhället inte gör det. Grejer och handlingar som underlättar, misstag man inte ska göra och allmänna tips på finurligheter.

Jag är medveten om att starten varken är särskilt insiktsfull eller unik men hoppas att vi kan samla erfarenheter på ett ställe. Orkar jag så kopierar jag kanske upp till första inlägget. För överskådlighet kör gärna varianten:

Ditt tips i fetstil i ett nytt stycke
Eventuell förklaring eller utvikning i normal stil.


Ett stort hus drar mycket ved!
Det finns skäl till att många hus var små förr. I en liten stuga klarar man hela uppvärmningen med bara en vedspis och det är mycket värt för det är jobbigt att fixa ved, att bära in ved, att hålla brasan brinnande och att bära ut och göra av med askan. Gamla hus är dessutom inte täta, på gott och ont, men det gör att det går åt ännu mer ved.

Vadboden är för liten.
Det finns undantag men generellt är vedbodar för små. De flesta hus som idag eldas med ved eldas bara delvis med ved vilket gör att när stugan funkar som BOL krävs mer ved och större vedbod. De flesta vedbodar rymmer en årsförbrukning vilket jag menar är för lite. Två års behov i vedboden gör att man klarar sjukdom och en vinter med väder som gör att man inte får ut veden eller en sommar då den inte torkar.

Ett stort hus drar mycket underhåll och gör underhållet svårare!
Att måla nockbrädor, byta fasaddelar och allmänt fixa och dona blir plötsligt ett projekt om huset är två våningar. Att stå på en lång stege och vingla med grejer uppe vid nocken är riskabelt och ju mer yta och fler fönster man har dess mer att fixa. Bara att rensa hängrännor på ett tvåvåningshus blir ohändigt.

Skorstensrenoveringar eller nybygge av skorsten är dyrt!
Köp inte en stuga utan fungerande, provad, inspekterad och godkänd skorsten. Det skenar iväg när såna ska fixas. Byta vedspisen kan man göra men räkna med att det också kostar mer än du tänker dig.

Djupborrad brunn kräver komplementvatten - som är ok!
Det är inte hållbart att tänka sig att ha en trefaspump i reserv och ett trefas elverk bara för att få vatten. En anledning är att det är osäkert om man får upp den gamla pumpen ur hålet och får man inte det så är det kört. Blir det en lång period utan el så kommer elverket att paja, bara för att du behöver det så väl. Se till att det finns nån källa, bäck, sjö eller grävd brunn med ok vatten i närheten så du klarar dig utan el. Självklarheter men det är lätt att bortse från något för att annat är så bra.

Var generös mot grannarna (men inte dumsnäll).
Bjud på dig själv, hjälp till när du kan, låt dem fortsätta köra över din mark och kom överens om var och när de kan köra på den. Bjud på kaffe (åtminstone norr om Dalälven) när nån tittar förbi. Tacka ja till kaffe när nån bjuder, vill du inte ha kaffe så be om ett glas saft eller vatten, sitt ner och prata en stund i alla fall. Fråga om de behöver något när du åker till affären.

Märk ut gränser till grannmarkerna.
Finns det gamla markeringar så ta fram dem. Röj bort växtlighet en bit runt dem och måla stenar eller pinnar med vattenfast färg. Har du flera hektar mark så röj upp rågångar mellan märkena så man ser från ett till nästa. Sätt upp pinnar eller måla på träd eller lämna kapade kvistade småträd på gränsen och måla dem. Om du gör nya märken så se till att grannarna håller med om att de sitter på gränsen ifall det inte är helt uppenbart!

Gör du något som drabbar grannen, berätta snarast och fixa det som blivit eller stå för konsekvenserna av din miss!
När man rensar gränserna eller hugger lite skog kan något träd på grannens mark åka med. Informera omedelbart och erbjud ersättning för träden. Vänder du på deras gräsmatta och det blir fula märken så fixa det, på med jord och frön och kratta till det.

/MD


Men vill gärna lägga in en brasklapp om stora hus! Det finns dörrar man kan stänga! Dvs man kanske inte behöver värma upp hela huset om stora ytor står oanvända för stunden! Kan ju vara så att det finns behov att inkvartera "goda vänner o avlägsna släktingar någon gång i framtiden...." :notme:

Men visst är det större åtaganden med större hus!

Sedan är jag lite tve eggad apropå större vedbod! Varför inte ha 2 eller flera? Tänker på brandrisk osv.... Vore ju surt om det tog eld o man vart av med all insamlad ved......Tror mer på att sprida riskerna!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: ons 08 nov 2017, 19:42 
Rätt, bättre med ett par bodar än en stor. Ändrar texten jag skrev.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: ons 08 nov 2017, 20:24 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
För att replikera till något som jag lagt märke till! Så är det många gårdar som har väldigt tät bebyggelse! Företrädesvis i Dalarna o Hälsingland kan bero på att det är dessa trakter jag är personligt intresserad av! :D Men i mitt "värsta scenario bryderi" finns tanken om brand o eld!
Dvs känns inte helt logiskt o samla ihop byggnader pådetta sätt! Ofta/ibland kan man se hur boningshus sitter ihop med ladugård. Förstår att det varit praktiskt.... Men ur ett brandperspektiv katastrof!

Samtidigt fanns säkert tanken om att djuren kunde gå säkert när gården var kringbyggd.
Mot rovdjur osv... Men tänker lite på att man inte bör ha alla äggen i samma korg!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: ons 08 nov 2017, 21:17 
Offline
The grey man

Blev medlem: tor 15 nov 2012, 23:50
Inlägg: 1917
Kan inte låta bli att verkligen poängtera Md's tips om grannkontakter! Tror som skrivits är otroligt viktigt!! Sedan är det nog inte fel om det finns ett uns av ödmjukhet hos dig! Dvs även om det inombords känns fel o ta till sig goda råd ifrån din granne så ta till dig det ändå! Måhända kan grannens goda råd vara rena stollerier... :D Men troligtvis så finns det mkt kunskap bakom rådet! Tror man är ganska rökt om man stövlar in i byagemenskapen o försöker börja styra o ställa. Lyhördhet o respekt är nog honnörsorden om man vill komma med i en ny gemenskap.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: ons 08 nov 2017, 21:28 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Mycket kloka råd du skriver MD. Man kan spara mycket ved om man byter till en modern vedspis i köket och en modern kakelugn (värmemagasin av täljsten) i storstugan.
Vadboden borde bli två vedbodar [emoji3]
1 1/2 plans max, bäst är 1 plans. Om norr om dalarna, plåttak så man slipper skotta taken. Jordkällare är bäst, me det kan gå med en permanent stuka i form av ett nedgrävt cementrör.
Egen skog så man blir självförsörjande av ved och ev lite stockar och plank för reperation av byggnader.
Min åsikt är att det måste finnas en sjö närliggandes, fisk är bra näring och lättare att fånga än vilda djur. Kan även tvätta och få tillgång till bevattningsvatten från sjön om brunnen sinar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: ons 08 nov 2017, 22:10 
Palle500 skrev:
Mycket kloka råd du skriver MD. Man kan spara mycket ved om man byter till en modern vedspis i köket och en modern kakelugn (värmemagasin av täljsten) i storstugan.
Vadboden borde bli två vedbodar [emoji3]
1 1/2 plans max, bäst är 1 plans. Om norr om dalarna, plåttak så man slipper skotta taken. Jordkällare är bäst, me det kan gå med en permanent stuka i form av ett nedgrävt cementrör.
Egen skog så man blir självförsörjande av ved och ev lite stockar och plank för reperation av byggnader.
Min åsikt är att det måste finnas en sjö närliggandes, fisk är bra näring och lättare att fånga än vilda djur. Kan även tvätta och få tillgång till bevattningsvatten från sjön om brunnen sinar.


Fixat felet och kompletterat.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: tor 09 nov 2017, 19:27 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Själva byggnaden för vedboden är ganska lätt att bygga till eller göra en ny liten vedbod.
Däremot tillgängligheten på ved till bra priser kan ju vara bra att kontrollera i förväg.

Två års vedbehov är bra i vilket fall, då den bör torka en eller två år innan man eldar från rå ved.

Vedboden bör inte vara sammanbyggd med pannrum, om man har ett sådant, eller bostadshus.
(Med tanke på brandrisken, det blir extremt hett om vedboden tar eld och den innehåller mycket damm och träflisor som lätt kan ta eld av gnistor)

Tycker också du överdriver litet om stora hus, jag brukar bara stänga till de rum jag inte använder, samt trappan, nema problema.
Det är inte direkt några 20-30 kubik som går åt hos mig om man eldar rätt och väl lärt sig huset. :)
Välj ett hus som just DU trivs med och som du och om din familj om du har någon, kan känna glädje i att åka till och använda annars också.

Brunnar som stått länge behöver tömmas ordentligt några gånger så att nytt vatten kan dras in.

Riv INTE gamla ekonomibyggnader om dessa går att rädda, det kan vara mycket jobb i början, men kan garrantera att du kommer at tångra dig en dag om man väljer den lata och snåla vägen och plockar ned logen tex.
Ytan kan du ha till vad som helst sedan.

Ha INTE djur (som tex hästar) i gamla träbyggnader med enbart trä i väggar och golv, det kommer att ruttna.

Bra sagt detdär med att man inte gör åverkan på någon annans mark eller låter tomtgränsen sakta expandera ut över grannens marker, osv, det finns nog nästan inget som är mer irriterande än sådant. Så detta skall man vara hypernoga med att sköta även om man tycker att det är skitgrejer, men det är inte alls kul att själv bli drabbad och är ett mindre h--e att få bort elektriska lyktor, häckar och all förebannad skit som någon annan satt dit när det hindrar arbete den inte tänkt på skall utföras den dagen det behöver göras, osv.
Hugg inte heller grenar, träd eller välta om stenar på någon annans mark.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: tor 09 nov 2017, 21:38 
Offline
Har lärt mig äta med spork!

Blev medlem: fre 06 okt 2017, 15:21
Inlägg: 195
Många bra tips,under kategorin goda grannkontakter så kan man ju också lägga in att inte låta tex hundar springa lösa och skita på grannens gräsmatta och liknande.Bara ett förslag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: fre 10 nov 2017, 11:52 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Inte heller nära djurhägn och liknande.

Hund i koppel! :)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: lör 11 nov 2017, 22:49 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
Läste tråden 2ggr bara för att den är så bra.

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: lör 11 nov 2017, 23:01 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Blev medlem: mån 31 dec 2012, 18:24
Inlägg: 270
Kolla om det finns muntliga överenskommelser om att "ta hand om åkrar" respektive "köra på en väg" som går över marken, inga servitut,avtal eller liknande, nämndes inte i prospektet men, dom som behövde fick köra där för det hade de alltid gjort.
Det blev inget besök ens, bara besviken för ett hyfsat läge annars.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: sön 12 nov 2017, 07:40 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
I ett hus som stått oanvänt många år kan man räkna med att det är problem med skorstenen, eller kommer att bli det. Delen som sticker upp ovan taket brukar vara frostsprängd och stenarna sitter löst. Vatten rinner ner och spränger sönder även delarna längre ner i skorstenen med åren. Tack och lov kan man göra en relining av en skorsten. Det finns olika metoder, stålrör eller eldfast bruk. Stålrör har nackdelen att arean på pipan minskar medan brukmetoden i stort sett behåller diametern.

Man kan klara sig utan vedbod. Jag gillar principen att ta i ett vedträ så få gånger som möjligt för att minimera arbetet. Har man en traktor med frontlastare är det enklast med nätsäckar som man låter stå utomhus på en lastpall eller nåt så att det kommer upp från backen. Sen täcker man säckarna med en plåt, en takplåt till två säckar. Plåtaren tynger man ner eller binder fast. Vill man stapla veden kan man göra ett väldigt enkelt tak över veden med gammal takplåt. Ett mer seriöst bygge är en glespanelad byggnad med pulpettak där ena sidan på byggnaden är helt öppen, lämpligen den mot högsta punkten på taket. Det ventilerar bra och är enkelt att lasta in och ut ur.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: sön 12 nov 2017, 07:44 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Har man en gammal jordkällare ska man vara lycklig. Det är många pengar att fixa en ny. Däremot kan det vara bra att se till att det är bra avrinning från jordkällaren så att det blir torrt i den. Allt gammalt trä ska ut och ersätt det inte med tryckimpregnerat virke. Det avger kemikalier som du inte vill ha i närheten av mat.

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Goda råd när man skaffar BOL
InläggPostat: sön 12 nov 2017, 21:17 
Jag håller med MD att ha så lite boyta som möjligt, som man behöver värma upp. Takhöjden kan man också tänka på om man ska bygga.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet