Om du väljer att använda en 5 volt batteribank och spänningsomvandlare så behöver du troligen en batteribank som kan ge en god bit mer än 1A ut. Kanske 2A kan räcka. Detta är en gissning, baserad på att laddaren nog vill ha minst 12 volt 500 mA. Kolla hur batterieliminatorn och laddaren är märkta.
Vid 100% effektiv spänningsomvandling så blir 5V 1A till 5 W. (U*I=P) Blir 12 V 0,41A. Och omvandlingen är troligen som bäst 80-90% i praktiken. Alltså ca 12 V 0,33A.
Här är exempel på en enkel spänningsomvandlare som skulle kunna fungera. Jag har inte testat denna själv...
https://www.banggood.com/DC-DC-8A-Autom ... 69195.htmlDen tycks kunna omvandla 5 volt till 12 volt. Du behöver en voltmeter för att ställa in. Finns små billiga LED-voltmeters för bilar. Skulle gå att bygga ihop allt i en låda.
https://www.banggood.com/Wholesale-Digi ... 52187.htmlMen bättre är nog att driva allt från 12 volt direkt. Ju större skillnad det är mellan in och ut i en spänningsomvandlare desto större blir förlusterna.
Även om ett bilbatteri nominellt är på 12 volt så kan det ge högre spänning ut om det är fullt. Och ändå högre spänning om batteriet laddas samtidigt. Troligen är det OK ändå, men det finns en risk för att laddaren skall brännas. Ett enkelt sätt att hantera det är att ha en ganska lång sladd mellan batteri och laddare.
Annars kan samma spänningsomvandlare som nämns ovan också användas för att konvertera omkring 12 volt in från bilbatteriet till mer exakt 12 volt ut.