Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Odla inomhus
InläggPostat: ons 06 dec 2017, 00:14 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Jag har lite funderingar om att odla en del grödor inomhus eller mindre växthus året om. Det handlar inte om några stora mängder utan bara något grönt som kan ätas färskt lite då och då. Vi lever ju på en plats där odlingssäsongen är i kortaste laget och det grödor vi odlar skall gå att förvara i jordkällare/stuka under vintern. Det är samma grödor, framför allt rotfrukter, som vi odlat här i Norden genom historien som potatis, morötter och kålrot. Det blir ju egentligen inget riktigt färskt att äta. Min fundering är om det är möjligt att odla lite smått och gott i fönstren och ev i ett litet växthus som komplement. Det handlar då om spenat och andra salladssorter eller rädisor. Groddar av olika slag går ju också att odla inomhus, något smått men nyttigt. Det borde vara ett bra närings/vitamintillskott, att kunna ta några salladsblad eller näve groddar då och då under vintern. Letar man på nätet så ser allting så otroligt enkelt ut och de verkar kräva avancerade ljusramper, något som kanske inte är så funkis i en SHTF -situation. Vilka grödor passar bäst? och vilka problem stöter man på?
Tanken slog mig efter att jag sett inlägget i denna obesvarade tråd. 9-of-the-fastest-growing-veggies-you-can-harvest-in-no-time-t12314.html

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla inomhus
InläggPostat: ons 06 dec 2017, 01:59 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Groddar klarar sig utan ljus och är väldigt vitaminrika och nyttiga. Gamla hederliga smörgåskrassen blir grön på en dag i fönstret även vintertid. Man kan odla solrosskott praktiskt taget utan ljus också. Det kan hända att det blir mer vitaminer om de får ordentligt ljus, men jag kan också tänka mig att de är mildare i smaken om man äter dem bleka.

Jag har provat litet microblad för något år sedan och det gick inte så bra. Bäst gick gurkörten http://froer.nu/shop/product/gurkort-microleaf. Den är livskraftig ute också. Men jag senare förstått att det var för litet ljus och kanske för varmt. (I alla fall ingen bra kombination.) Har fått bättre resultat på frösådda krukväxter med en vanlig lågt hängande LED-lampa än med en enklare ramp på 25-30 cm höjd.

Har faktiskt inhandlat en dekorativ lampa på Black Friday och ska prova igen. Jag sådde litet Pak Choi http://www.nelsongarden.se/swe/sek/p/nyheter_n100no/micro-leaf-pak-choi_56856 under ramp vid en kall och dragig dörr och den ser frisk ut men är mer högbent än den borde vara. Har nyss ställt den på varm fönsterbräda under nya lampan så får vi se hur det går. Det finns appar som fungerar som lux-mätare. Det är kanske inte idealiskt men det är gratis och jag fick en del överraskningar när jag mätte. Men med min begränsade erfarenhet så säger jag att det inte bär sig att köpa dyra speciallampor. Jag har vridit sönder E27:or två när jag skruvade ur dem ur fattningen och två growligth duo slutade fungera inom garantitiden. De kvarvarande E27:orna är visserligen snygga, men det verkar som om vanliga vita starkare LED-lampor ger mer (och trevligare) ljus för betydligt billigare pengar. Men ur preppersynpunkt är det kanske inte så lyckat med belysning överhuvudtaget.

De där flotta specialanordningarna är nog bra men häng upp några vanliga LED-lampor lågt och koppla till en timer så kommer du betydligt billigare undan. De har färdiga sladdar till E27-lampor med vanlig stickpropp på Claes Ohlsson. Däremot tror jag man ska satsa på några ordentliga miniväxthus, typ det här https://www.wexthuset.com/odling/sa-forodla-foroka/minivaxthus/kupa-till-stort-minivaxthus med bricka.

Charlie** skrev:
Jag har lite funderingar om att odla en del grödor inomhus eller mindre växthus året om. Det handlar inte om några stora mängder utan bara något grönt som kan ätas färskt lite då och då. Vi lever ju på en plats där odlingssäsongen är i kortaste laget och det grödor vi odlar skall gå att förvara i jordkällare/stuka under vintern. Det är samma grödor, framför allt rotfrukter, som vi odlat här i Norden genom historien som potatis, morötter och kålrot. Det blir ju egentligen inget riktigt färskt att äta. Min fundering är om det är möjligt att odla lite smått och gott i fönstren och ev i ett litet växthus som komplement. Det handlar då om spenat och andra salladssorter eller rädisor. Groddar av olika slag går ju också att odla inomhus, något smått men nyttigt. Det borde vara ett bra närings/vitamintillskott, att kunna ta några salladsblad eller näve groddar då och då under vintern. Letar man på nätet så ser allting så otroligt enkelt ut och de verkar kräva avancerade ljusramper, något som kanske inte är så funkis i en SHTF -situation. Vilka grödor passar bäst? och vilka problem stöter man på?
Tanken slog mig efter att jag sett inlägget i denna obesvarade tråd. 9-of-the-fastest-growing-veggies-you-can-harvest-in-no-time-t12314.html

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla inomhus
InläggPostat: ons 06 dec 2017, 09:51 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det finns många trådar om det på forumet .
Finns ett boktips också som handlar om att odla kryddor och grönsaker inomhus .

Belysningen är viktig och för det som ska ätas gäller fullspektrumbelysning , alla växtbelysningar ger inte detta då de bara ska ge extra ljus åt övervintrande krukväxter i vila . Om grönsaker/kryddor blir långa och gängliga så får de inte den belysning de behöver .

Vissa grönsaker har en så stark biologisk klocka att de trots rätt belysning inte vill växa vintertid .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla inomhus
InläggPostat: ons 06 dec 2017, 23:56 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
Tack för länkarna till grödorna och övriga tips. Det var precis sånt här jag efterlyste. Jag tar gärna emot mer tips!

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla inomhus
InläggPostat: lör 09 dec 2017, 01:07 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Tittade i mina gömmor, hittade och läste den här. Verkar finnas rätt många på olika bibiliotek:
Spoczynska, Joy O. I. (författare)
Odla kryddväxter och grönsaker inomhus

http://libris.kb.se/hitlist?d=libris&q=joy+spoczynska&f=simp&spell=true&hist=true&p=1

https://sv.wikipedia.org/wiki/Wikipedia:Projekt_mat_och_dryck/Saknade_artiklar

Den är tydligen skriven i England så allt är inte tillämpligt och jag anser att den som ens överväger att odla potatis inomhus har för mycket plats, men det står en del intressant.

Svamp går förstås bättre utan ljus, men vill ha det rätt kallt. Groddar är givetvis enkelt och säkert och fungerar även vid SHTF förutsatt att man har god tillgång på rent vatten.

Rädisor har bara 25 dagars utvecklingstid, men gror enligt uppgift vid +10 grader, vilket inte är så lätt i ett centraluppvärmt hem.

Salladslök/vårlök gror vid +13 grader och kan skördas vid 6-8 veckor. Gillar man lök kan man nog experimentera friskt och skörda bladen i stället för själva löken. Det finns ju många sorters lök så där finns möjligheter. Om inte annat kan man nog köpa litet övermogna exemplar som har börjat växa i en vanlig matvaruaffär.

Boken föreslår landkrasse, men har inte latiska namnet, så inte vet jag vad det kan vara.

Kryddväxter är en möjlighet, men jag provade persilja och gräslök i ett söderfönster i min gröna ungdom och det blev smaklöst, torrt och eländigt. Fast jag kanske hade för litet jord så att jag inte klarade av att hålla det med vatten. Minns inte om det var på sommaren eller på höstkanten. Jag tog det nog ute i alla fall.

Paprika går åtminstone sommartid, men jag tror det är bättre att ha den ute när det är varmt nog. Då är det bättre att satsa på någon mindre chiliplanta, om man tycker om sådant. Många sorter är en prydnad och man får ju ut väldigt mycket mer smak per planta ;-).

Författaren föreslår aubergine, tomater, zucchini och tom meloner men de vill ha sol. Fast jag är frestad av zuccini. Ute på balkongen när vädret tillåter...

Författaren föreslår även bondbönor, rosenbönor och ärter. Personligen tror jag nog på ärtskott men det är knappast värt att driva ända till mogna ärtor inomhus. Åtminstone inte bönor som vill ha mer att leva på än ärtor.

Jag har litet spenatfrö, så det ska jag själv prova senare :-). Kanske ska prova dansk körvel också, den är en prydnad, håller sig liten och smakar ganska bra.

Fast problemet är att det är på vintern det är angeläget, ur alla synpunkter. På sommaren finns det ju så mycket annat att det inte är särskilt intressant.

För övrigt så lär man kunna få kryddplantor som man köper i kruka i matvaruaffären att klara sig om man är duktig. Men de ska vara ekologiska, de är inte lika hårt drivna utan av bättre kvalitet.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla inomhus
InläggPostat: lör 09 dec 2017, 11:13 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Zombie skrev:

Den är tydligen skriven i England så allt är inte tillämpligt

Rädisor har bara 25 dagars utvecklingstid, men gror enligt uppgift vid +10 grader, vilket inte är så lätt i ett centraluppvärmt hem.
Salladslök/vårlök gror vid +13 grader och kan skördas vid 6-8 veckor.
Boken föreslår landkrasse


Inomhusklimatet skiljer väl inte så mycket mellan länder, ljusförhållandena sommartid är till sveriges fördel då vi har fler soltimmar närmare polcirkeln . Vintertid är det mer jämnt och vi behöver båda lampor .

Det där handlar om vid vilken minimitemperatur som fröna gror och är en hänvisning till jordtemperatur vid utesådd , är det varmare som inomhus så gror fröna snabbare och kommer igång tidigare .

Landkrassen det står om i boken är den vanliga smörgåskrassen som vi vanligast säger i sverige

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odla inomhus
InläggPostat: sön 10 dec 2017, 01:09 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Verkar inte riktigt så. I tabellen står det Temperatur för groning:
Aubergine 22
Bondbönor 13-15
Gurka 24 (min 15)
Groddar min 13
Grönsallat min 10 max 17
Landkrasse 10-15
Meloner 24
Paprika 24
osv

Fast å andra sidan står det ofta andra saker i textavsnitten så det är kanske inte så noga. En sommar odlade min mor gurka i köksfönstret. Det växte bra och fyllde upp fönstret, men gurkorna blev inte goda.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet