Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 00:35 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: ons 15 mar 2017, 00:16
Inlägg: 32
Bara för att man bor lite outside eller på landet så betyder det inte automatiskt att man aldrig får besök vilket många av oss här på forumet antagligen önskar (:) Man kan stöta på Hästar,mountainbike,bär,svampplockare,hundpromenerare med mera. Råkade ut för en händelse en gång när jag låg ute och solade vid BOL som ligger hyfsat avsides till. Ett par kilometer från närmaste granne, man ser inte huset efter vägen utan måste in på en liten privat grusväg för att ta sig till platsen och bara skog runt omkring därav finns det inga staket på tomten. Till saken låg och solade plötsligt hörde jag kvistar och annat som gick av tänkte att det var rådjur så jag tittade in mot skogen och ut kommer det cr 8 stycken löpare som springer in på tomten och sen mot den privata vägen som leder ut till den allmänna grusvägen. Blev så chockad så han inte ens säga något, dom löpte på bra minst sagt.

Vad säger egentligen Allemansrätten? Vad jag förstår får man i princip slå upp ett tält på någons tomt hur som helst men borde inte det betraktas som hemfridsbrott eller liknande? Tänk ifall man har väldigt elaka hundar lösa och om man behöver bruka den biten utav marken som någon nu har slagit läger på?

Vad skulle DU göra för att förhindra inkräktare på tomten?

BrB 4 kap 6 §. Hemfridsbrott Det kan man dömas för om man “olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg”. Att olovligen intränga kan till exempel vara att man tar sig över ett fysiskt hinder som ett stängsel, staket eller liknande. Det kan också vara att man övervinner ett psykiskt hinder, till exempel att gå in i någons hus genom en öppen eller olåst dörr. Att “olovligen kvarstanna” handlar typiskt sett om att man stannar i någons bostad trots att någon sagt att man ska lämna bostaden. Att intrånget/kvarstannandet ska göras “olovligen” innebär ungefär att det sker utan att att man får lov att göra det av den vars bostad det handlar om. Med bostad menas att det är en plats där någon bor, eller där någon brukar bo. I lagen står det som sagt “rum, hus, gård eller fartyg”, men det är menat som exempel på vad “bostad” betyder, man kan alltså tänka sig att andra platser också ses som “bostad”.

_________________
Livbåten sjunker om alla hoppar i den.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 03:04 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: ons 18 maj 2016, 21:15
Inlägg: 874
Det är lite löst med allemansrätten, men "synavstånd" eller typ 100m till boningshus verkar vara en vettig gräns.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 03:55 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Man kan plantera träd eller buskar för att få litet avskildhet och insynsskydd, men ska det räknas som intrång bör det nog vara en häck eller ett staket. Det behöver inte vara ogenomträngligt utan det räcker att det är ett staket eller en häck. Det är inte lätt att veta om en grusväg är privat eller ej, men om den verkligen är enskild väg och du får snöröja den själv kan du sätta upp en skylt. Men är det utanför tomten så tycker jag inte fotgängare behöver bry sig.

Man kan sätta upp ett tält var man vill men inte på en tydlig tomt eller där det stör jordbruk och inte mer än en natt utan markägarens tillstånd. Efter första natten kan du alltså säga till dem att ta ner tältet även om det är mitt ute i skogen (om du är markägaren).

Du ska inte ha väldigt elaka hundar lösa. Du är skyldig ifall de skadar någon eller något. (Du ska inte ha snälla hundar lösa heller. De kan springa ivägen och ställa till en bilolycka, och det är ditt fel.)

Slumpainte skrev:
Bara för att man bor lite outside eller på landet så betyder det inte automatiskt att man aldrig får besök vilket många av oss här på forumet antagligen önskar (:) Man kan stöta på Hästar,mountainbike,bär,svampplockare,hundpromenerare med mera. Råkade ut för en händelse en gång när jag låg ute och solade vid BOL som ligger hyfsat avsides till. Ett par kilometer från närmaste granne, man ser inte huset efter vägen utan måste in på en liten privat grusväg för att ta sig till platsen och bara skog runt omkring därav finns det inga staket på tomten. Till saken låg och solade plötsligt hörde jag kvistar och annat som gick av tänkte att det var rådjur så jag tittade in mot skogen och ut kommer det cr 8 stycken löpare som springer in på tomten och sen mot den privata vägen som leder ut till den allmänna grusvägen. Blev så chockad så han inte ens säga något, dom löpte på bra minst sagt.

Vad säger egentligen Allemansrätten? Vad jag förstår får man i princip slå upp ett tält på någons tomt hur som helst men borde inte det betraktas som hemfridsbrott eller liknande? Tänk ifall man har väldigt elaka hundar lösa och om man behöver bruka den biten utav marken som någon nu har slagit läger på?

Vad skulle DU göra för att förhindra inkräktare på tomten?

BrB 4 kap 6 §. Hemfridsbrott Det kan man dömas för om man “olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg”. Att olovligen intränga kan till exempel vara att man tar sig över ett fysiskt hinder som ett stängsel, staket eller liknande. Det kan också vara att man övervinner ett psykiskt hinder, till exempel att gå in i någons hus genom en öppen eller olåst dörr. Att “olovligen kvarstanna” handlar typiskt sett om att man stannar i någons bostad trots att någon sagt att man ska lämna bostaden. Att intrånget/kvarstannandet ska göras “olovligen” innebär ungefär att det sker utan att att man får lov att göra det av den vars bostad det handlar om. Med bostad menas att det är en plats där någon bor, eller där någon brukar bo. I lagen står det som sagt “rum, hus, gård eller fartyg”, men det är menat som exempel på vad “bostad” betyder, man kan alltså tänka sig att andra platser också ses som “bostad”.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 09:07 
taggtråd, stängsel, och truppminor :twisted: :mrgreen:

eller åtminstånde dom två första :notme: ;)

äger man mark runt om så finns det mycket man kan göra, ex
ha inhägnade planteringar
inhägnade betesmarker
ha grindar på vägarna
röja gränserna och stängsla
ha lösa hundar som markerar ordentligt


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 13:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
En helt egen privat väg får spärras med vägbom på samma sätt som skogsbilvägar . En skylt med att platsen är kameraövervakad skrämmer många men kanske inte alla .
Allemansrätten säger klart och tydligt att man inte får gå över annans tomtmark , för övernattning säger samma rätt utom synhåll .

Här har det kommit vägbommar till avsides torp och fäbovallar där nyckel är koder som alla som behöver in efter vägen kan koden till . Skogsägare efter vägen , bönder som sköter ev mark osv

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 14:13 
Aggressiva hundar är inte alltid en jättebra lösning, de har svårt att skilja på barn som kastat in en boll i din trädgård, och ett gäng inbrottstjuvar. Det finns även en risk att aggressiva hundar biter husse och matte. Ska man trots riskerna ha aggressiva hundar i sin trädgård är det bättre att göra som bilskrotar och sådant, sätt upp höga staket och anlita en firma som lämnar ett par hundar där på kvällen och hämtar dom på morgonen.

Lagen om hundägaransvar gör att man blir ersättningsskyldig för eventuella merkostnader som en biten person får, det handlar oftast om lite kläder, sjukhusbesök och sjukdagar från jobbet. Oftast blir det inte några större belopp, och om man har en ansvarsförsäkring kan man med lite tur använda den, denna finns i de flesta hemförsäkringar. Däremot kan man bli fälld för brott mot lagen om uppsyn över hundar och katter, vilket ger ett bötesbelopp, om man låter sina hundar bita någon på sin tomt.

Det kan även vara svårt att kombinera sällskapshund med denna funktion, eftersom en aggressiv hund med stor dådkraft kommer att gå i konfrontation med en inkräktare och då riskera att bli skadade av tex knivar och bräckjärn. Många hundägare bildar så starka band till sina djur att dom inte vill riskera att detta händer.

Mina hundar är inte aggressiva mot människor, utan springer helt enkelt runt på behörigt avstånd och skäller så fort det kommer in någon "deras revir". Denna vaktfunktion tror jag själv är den bästa.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 14:50 
Offline
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Blev medlem: fre 24 dec 2010, 13:34
Inlägg: 111
Ort: Primary target area judgement day.
Något jag själv tycker är effektivt och som väcker obehag om man råkar promenera förbi en fastighet , trots att jag är uppväxt med brukshundar och är hundvän, är att få syn på skyltar av typ "varning för hunden".

Även om man ser att fastigheten/torpet inte nyttjats på ett tag med tex oklippt gräsmatta och liknande väcker skylten ifråga obehag och i alla fall jag håller ett större avstånd, eller så skyndar man vidare om det är så att en vandringsled går precis bredvid.

Det räcker bara med att man blir varse faran för att det ska få effekt, hur osannolik den än är.

_________________
World order is one of those things people don’t think about until it is gone.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 16:25 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Ett annat sätt, om möjligheten finns, är att ha rörelsedeckar med strålkastare på som tänds upp när någon kommer (för) nära.
Brukar dock vara svårt att ställa dom så att de inte tänder upp för minsta lilla kanin :hm:
Mina tänder upp för grannskapets alla katter, men lyser å andra sidan upp eventuella andra besökare på ingång också :)
Man kan kanske säga att de "vet" att de är typ upptäckta på det sättet. Rätt skönt att ha när man själv kommer hem på kvällskvisten också. :up:

Annars håller jag med om lite högre staket/stängsel som man inte bara hoppar rakt över, samt skyltar med grannsamverkan/arga hunden/kameraövervakat område är bra.

På förra huset hade föregående ägare, som odlade en massa blommar, satt upp viltstängsel runt om tomten för att hindra rådjuren från att äta upp allt. Det var ingen som kom in där utom via grinden. :notme:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 19:56 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Om man bor in på en privat skogsväg kan det vara bra att snabbt kunna fälla en gran över vägen. Det görs lämpligen om/när man ser att en främmande bil kört in där, kanske för att parkera. Rulla ut en större stock kan vara ett alternativ.

Sedan är det ingen brådska att öppna vägen. Avgift för parkering och uppsikt över bilen kan tas ut. Om bilen lämnas utan uppsikt kan den lätt skadas. Vägen kan vara öppen igen till helgen. Nästa helg...

Allemansrätten gäller inte motorfordon...

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 20:51 
Som markägare har man rätt att ta ut en kontrollavgift för fordon som parkerat på ens tomt, beloppet styrs av kommunen men brukar vara runt 800kr. Att stänga in den andres fordon gör saken med komplicerad, eftersom det troligen är en brottslig handling, förmodligen egenmäktigt förfarande. Det finns även en risk för att en våldsam situation uppstår när fordonsägaren försöker frita sitt fordon under lagen om nödvärn.

Om bilen inte flyttas kan det vara besvärligt att få den bortforslad. De gånger jag själv behövt göra det har jag gått via parkeringsbolag och sedan kommunens tekniska förvaltning. Dock har det tagit ett antal månader innan bilen tagits bort till skrotning. Om någon bor i bilen blir det lite annorlunda, då måste man begära handräckning av kronofogden, vilket brukar ta ett tag.

http://lawline.se/answers/1291


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: ons 27 dec 2017, 22:07 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg blir vel litt djevelens advokat her, men med stor friluftsinteresse så synes jeg allmansretten er positiv. Jeg kjenner ikke svensk jus på temaet, men jeg tror at vi her i Norge har en allmansrett som gir relativt gode muligheter til de som dyrker friluftsliv. Personlig synes jeg at det å bevege seg og virke i utmark er et gode, selv om det er noen andre som eier grunnen.

Selvsagt har jeg også respekt for eiendomsretten og jeg ønsker slettes ikke at noen skal campe i min hage. Derimot er jeg såpass fattig og såpass glad i friluftsliv at jeg synes allmannsretten er et gode,

Ser man på hvordan det er i noen andre land, så kan det bli opptil umulig å praktisere friluftsliv om man ikke er grunneier.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 02:02 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Vad ni tar i. Hur många är det som har haft inkräktare på en bebodd men avlägset benägen tomt? Hur många är det som har haft folk som har tältat på tomten olovandes? Hur definierar ni tomt? Hur många är det som har haft misstänkta inkräktare som verkar ha ont i sinnet? (Jag tror ju inte en privat väg-skylt imponerar på vandaler och inbrottstjuvar...)

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 04:16 
Skyltning med "privat väg" ser man på en hel del platser, men skylten innebär inte att det är förbud mot att köra på vägen för "obehöriga". Det finns även enskilda vägar som har statligt stöd, dessa måste hållas öppna för allmänheten att köra på.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 10:17 
Offline
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 jan 2016, 22:16
Inlägg: 236
Vi ska värna allemansrätten! Det är ju den som gör det möjligt att ta en skogspromenad, plocka bär och svamp eller tillochmed grilla en korv utan att själv äga skogen. På Naturvårdsverket finns en bra/modern skrift om allemansrätten. Läs igenom den!

Allemansrätten är unik och otroligt bra för alla som inte äger "allt du kan se härifrån". Jag är markägare, men äger bara 150 ha, jag utnyttjar långt mycket mer mark än så för mitt friluftsliv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Allemansrätten vart drar man gränsen?
InläggPostat: tor 28 dec 2017, 15:27 
Glöm inte bort att allemansrätten inte ger rätt att bära vapen i skog och mark, oavsett om man avser att jaga eller inte. För att göra detta måste man ha tillstånd från markägaren.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet