Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Har Ni alla getter hemma?
InläggPostat: fre 12 jan 2018, 20:34 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Flott tråd! Jeg har vurdert å skaffe et par geiter en tid, men kanskje med litt mer med tanke på kjøtt enn melk. Er det noen som har mening i den saken om man ser getter vs. får? Hvor enkelt/vanskelig, fordeler ulemper?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har Ni alla getter hemma?
InläggPostat: fre 12 jan 2018, 20:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Palle500 skrev:
Trädklättrande getter har man sett på tv. Men skulle dom klara sig i norden och i så fall klättra i äppelträd eller?
https://www.google.se/search?q=tr%C3%A4 ... a7kJ956CrM:


Om grenarna sitter på en sån höjd att de kan hoppa upp på de lägsta och att kronan är sån att det går att hoppa vidare så , ja de kan klättra .
Och en get på marken som ställer sig på bakbenen blir minst två meter hög och når långt .

Crusoe skrev:
Flott tråd! Jeg har vurdert å skaffe et par geiter en tid, men kanskje med litt mer med tanke på kjøtt enn melk. Er det noen som har mening i den saken om man ser getter vs. får? Hvor enkelt/vanskelig, fordeler ulemper?


Jag tycker att getter har lättare för att killa än får har att lamma . Fåren måste klippas varje år , så vill man ändå ha ull så är får ok .
Personligen så tycker jag att getkött är godare än får .

Titta lite på boergeten så ser du fina stekar som lufsar runt i hagen


_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har Ni alla getter hemma?
InläggPostat: fre 12 jan 2018, 21:07 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Takker for kjapt svar! Jeg tenkte egentlig at det var mer kjøtt på får, men revurderer tanken etter den videoen :lol: . Herregud for en kropp på de geitene! Minner mer om kamphunder med horn enn slik jeg alltid har sett for meg geiter :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har Ni alla getter hemma?
InläggPostat: fre 12 jan 2018, 21:19 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Smakar inte bockarna illa? (Och även galtar.) Något med könshormonerna.

Jag smakade ren som var slaktad litet för tidigt/sent och den var fullt ätlig men hade en tydlig dillsmak. Enligt uppgift var det väldigt litet bismak i den, men om det hade varit mycket skulle det ha varit illa. Renar har väl en tydlig brunsttid, men hur det är med getter vet jag inte.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har Ni alla getter hemma?
InläggPostat: fre 12 jan 2018, 21:38 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Crusoe skrev:
Takker for kjapt svar! Jeg tenkte egentlig at det var mer kjøtt på får, men revurderer tanken etter den videoen :lol: . Herregud for en kropp på de geitene! Minner mer om kamphunder med horn enn slik jeg alltid har sett for meg geiter :lol:


Boergetsbocken väger mellan 110 och 135 kg .
Zombie skrev:
Smakar inte bockarna illa? (Och även galtar.) Något med könshormonerna.

Jag smakade ren som var slaktad litet för tidigt/sent och den var fullt ätlig men hade en tydlig dillsmak. Enligt uppgift var det väldigt litet bismak i den, men om det hade varit mycket skulle det ha varit illa. Renar har väl en tydlig brunsttid, men hur det är med getter vet jag inte.


Det är inte köttet som smakar illa . Bocken gillar att parfymera sig och då genom att pissa på framben och huvud . Det är det som blir frän smak på köttet . Därav anledningen till att bocken inte ska få gå med getterna då pisset även ger smak åt mjölk och kött på getterna .

Daglig borstning av getter och bockars päls reducerar den typiska getlukten till i stort sett luktfri

Och boergetterna som är avlade för köttkvalite ger inte samma lukt . Det beror endel på utfodringen med getter som inte får nog med mat straffar dig med sämre smak

När det gäller galtarna så är det bakterier i tarmarna som "läcker" ut och smaksätter köttet . Idag vet man varför och det finns sätt att reducera . Det är ju inte alla galtar som luktar/smakar illa heller utan bara en liten procent

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har Ni alla getter hemma?
InläggPostat: fre 12 jan 2018, 22:51 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: ons 13 aug 2014, 21:21
Inlägg: 715
Jeg kommer ikke til å anskaffe meg geiter før jeg har gjort det helt klart for å ha geiter, men måtte ta et lite søk for å sjekke:
(Finn er vel i Norge som Blocket i Sverige)
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =111973146


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har Ni alla getter hemma?
InläggPostat: fre 12 jan 2018, 23:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det ser lika ut då borde motsvara blocket

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har Ni alla getter hemma?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 00:43 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
En liten stump sebar till 13 februari. Det var inte så mycket om getterna, men jag tror säkert att man kan få ekonomi i getter med fin päls. Ullen/raggen är värdefull och det finns säkert stor efterfrågan på garnet. Fast då får man helst finna en lösning på spinnandet.
https://www.svtplay.se/video/16626194/norge-runt/eget-gardsspinneri-sasong-2

Se exempelvis
:http://brinkhantverk.se/angoraget.html

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har Ni alla getter hemma?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 01:57 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 25 okt 2014, 01:38
Inlägg: 320
Ort: Mellansverige
Ekonomi och hit och dit, men en god bit in i PAW gäller det att ha djur som ger max per insatt arbete och där tror jag getter har en klar plats. Se bara i fattiga länder, där det gäller att klara livet, och där betet är magert, vad har det för djur.
1) Höns
2) Getter
3) Grisar

Kanske är jag extrem men allt jag ser (här på SweSurv) ser jag ur perspektivet överlevnad PAW.

_________________
Quidquid optimum habuerit in vita tabernus sunt in aridam


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har Ni alla getter hemma?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 10:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Även våra svenska lantrasgetter ger kashmirull , det är underullen som kammas ut ur raggen . På Island gör man detta och har en industri för getull . Inte stor då getterna är få .
I norge så har man testat med att importera både kashmirgetter och getter från Island . Man testade även korsningar emellan och med norska lantrasgetter .

Grisar i sverige är svårt , det ska vara i den delen som inte har snö på marken . I ett scenario där djuren får klara sig själva är det svårt att få grisarna att växa . Uppfödningen på vintern kräver mycket foder och högt protein i fodret .
Det funkar i länder söderut där grisarna kan gå på avskrädesmark året om och hitta mat på egen hand.

Höns kräver hög kvalite på proteinet och speciellt metionin . Hemmagjorda foder saknar oftast denna aminosyra i tillräcklig mängd och om den inte finns tillräckligt kan hönsen gå ner i produktion med 50% .
Hur länge kan man försvara sina höns om man bara får 100 ägg om året istället för 200 av varje höna ? Hur många är det som ska ha ett ägg om dagen i familjen ? Hur många höns behövs för att få så många ägg ? Finns det foder åt så många extra procent av höns för att säkerställa äggproduktionen ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Har Ni alla getter hemma?
InläggPostat: mån 15 jan 2018, 17:01 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Nåja. När SHTF inträffar kan man säkert sälja hönsen levande eller slakta dem efterhand. Eftersom de är små så är det inte något större problem med att bevara köttet ens sommartid. Men jag förmodar att de värper riktigt dåligt vintertid . Har för mig att de påverkas av ljusmängden. Finns det inga ägg så får de familjemedlemmarna klara sig utan sitt dagliga ägg...

Dweomer skrev:
klipp
Höns kräver hög kvalite på proteinet och speciellt metionin . Hemmagjorda foder saknar oftast denna aminosyra i tillräcklig mängd och om den inte finns tillräckligt kan hönsen gå ner i produktion med 50% .
Hur länge kan man försvara sina höns om man bara får 100 ägg om året istället för 200 av varje höna ? Hur många är det som ska ha ett ägg om dagen i familjen ? Hur många höns behövs för att få så många ägg ? Finns det foder åt så många extra procent av höns för att säkerställa äggproduktionen ?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet