Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Övernattning i vad
InläggPostat: sön 11 feb 2018, 00:57 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Övernatta och sova ute.

Ja, vad sover ni i? Hur ser sovsäcksförrådet ut till familjen?

Uppblåsbart liggunderlag med risk för punka eller är det s*lite regular som gäller? Kängorna i plastpåse eller är kängorna utanför i tältet?

Hur har ni löst kudd problemet, är nog det största problemet av alla? Är det en gul läggtillnaturen (vilken översättning) som ni fått gratis som ni trycker in en gammal mellanlagerströja i eller vad?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernattning i vad
InläggPostat: sön 11 feb 2018, 09:15 
Tresäsongers plus en bylsig tvåsäsongers utanpå. Sover tvivellöst i minus tjugo med denna anrättning.

Cellplastunderlag underst (rejält), uppblåsbart med bra R-värde ovanpå. Punka är ingen risk om du behandlar underlaget väl, dvs. bär den inte utanpå ryggan. Blir det trots allt punka av slarv så pyser det bara, kan lagas med superlim.

Kudde? Enklast är att lära sig sova utan. Rätar ut nacken och jävligt skönt efter ett tag. Har aldrig mer nackvärk eller huvudvärk på morgonen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernattning i vad
InläggPostat: sön 11 feb 2018, 11:38 
liggunderlag av kraftigare sort, granris under för isolering och svikt
skippar helst sovsäck och har tarp och filt och täcke, tungt men skönt
en sovsäck är eländig , trånga för en fullvuxen, svåra att komma ur fort om det behövs :smack: :rambo: :notme:

kängor luftas alltid, sockor med, ha fler par sockor och låt dom torka

kudde, ta en bit ved och något mjukt på den


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernattning i vad
InläggPostat: sön 11 feb 2018, 11:55 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
Kudden är mycket viktig för mig efter att rätt sovsäck(ar) och liggunderlag (cell underst och luft ovan).
Jag har en uppblåsbar stor kudde med fleecefuskpolo runt för mjukhet och komfort. :D

Exempel:
https://www.zapals.com/naturehike-infla ... illow.html

Jag har över åren köpt allt för mycket av allt så att jag kan anpassa min sovutrustning efter behov.
Numera har jag tex alltid ett vätskeskydd över sovsäcken om det är minsta risk för regn/väta.

I tältet har jag alltid torklina samt vettexduk för att snabbt kunna torka av fuktig insida.
Att bli blöt är inte bra.
Att sova bra är i min värld extremt viktigt. :hm:

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernattning i vad
InläggPostat: sön 11 feb 2018, 13:20 
Offline
Skynet fights back!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 15 dec 2017, 00:51
Inlägg: 643
Två syntetsäckar Carinthia Defence 4 plus Troopen så går att kombinera från sommarsäck, höstsäck, till båda tillsammans när det är riktigt kallt
http://www.military-sleeping-bags.com/?page_id=1354

6cm Upplåsbart liggunderlag för värme, komfort och packvolym. Överdriven risk med punka om man ligger i tält och har lagningssats med.
https://www.thermarest.com/mattresses/neoair-all-season-sv

Upplåsbar kudde som den Tank länkade

Gubben har blivit bekväm på gamla dagar

_________________
Det är aldrig försent att inte hinna bli klar i tid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernattning i vad
InläggPostat: sön 11 feb 2018, 21:21 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Stridsselen är huvudkudde alltid.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernattning i vad
InläggPostat: sön 11 feb 2018, 21:51 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 22 feb 2016, 22:24
Inlägg: 708
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället
De beror ju på årstid och situation. Sovsäckar har jag så det räcker och blir över, både för barmarkssäsong och vinter. Sommar så är ju tältet nödvändigt på mina breddgrader för annars käkar myggen upp mig. Höst och vinter går det bra med tarp eller vindskydd av granris. Markytan är alltid grundad med en rejäl granrisbädd, ovan på det ett Thermarest Ridgerest. Detta räcker oftast men vill jag skämma bort mig själv så har jag ett 2:a liggunderlag, ett uppblåsbart 5 cm Thermarest ovan på det första. Har man ett uppblåsbart liggunderlag, bör man alltid ta med ett vanligt liggunderlag, för att skydda mot punktering underifrån. Skulle man få punka på ett uppblåsbart så känns det bra med ett i reserv. Kängorna luftas för att så mkt fukt som möjligt skall släppas ut så ingen känga i någon plastpåse men väl skyddat från regn. Har med mig ett örngott som jag stoppar in tjocktröjan i och använder som kudde.

_________________
"That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat, is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there."
-George Orwell.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernattning i vad
InläggPostat: sön 11 feb 2018, 23:05 
Offline
-
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 03 jun 2014, 21:28
Inlägg: 2012
Ort: Skåne
somvanligt skrev:
Stridsselen är huvudkudde alltid.


Hard core :up: :D

//Tank

_________________
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernattning i vad
InläggPostat: sön 11 feb 2018, 23:28 
Sover i dubbla sovsäckar, har lite olika att välja på. Har olika tält, tarp, puppa och hammock. Uppblåst bart liggunderlag kompletteras om möjligt med granris. Överväger ett liggunderlag som skyddar mot markkyla bättre än det jag använder idag. Skippar kudde och brukar bylsa ihop lite kläder eller packning istället.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernattning i vad
InläggPostat: lör 17 feb 2018, 23:02 
Offline
Konservöppnaren är min käraste ägodel.

Blev medlem: ons 17 jan 2018, 23:11
Inlägg: 219
Vad har ni köpt för sovsäckar till barnen?

Sen "viking sover på sköld och med svärdet i hand" och annat. Ärligt talat, är väl ingen som får en god natts sömn att sova på en stridssele? Själv har jag en houndinimaterial som man stoppar in tröjan i. bäst i test...

Två säsongs rymlig säck? OK, det är fullt tillåtet att komma med modell och märke.

Alla civila sovsäckar jag provat ger mig klaustrofobi. Mumieform och annat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernattning i vad
InläggPostat: tis 27 feb 2018, 21:26 
Offline
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 08 apr 2011, 18:34
Inlägg: 167
Ort: Östergötland
Underst granris, vanligt liggunderlag i cellplast, sedan ett exped 7LW synmat liggunderlag. Hatade att ligga på endast cellplast och sover som en prins sedan jag skaffade det uppblåsbara expedunderlaget. Sedan 2 sovsäckar med en dunsäck innerst samt en fleeceliner ytterst. Pricken över i är en uppblåsbar Expedkudde med lite dun närmast kinden...zzzzzzzzzzz

_________________
Nöd bryter lag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernattning i vad
InläggPostat: tis 27 feb 2018, 21:41 
Offline
There's no fate but what we make for ourselves
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 29 sep 2017, 17:06
Inlägg: 629
Lodjuret skrev:
Sen "viking sover på sköld och med svärdet i hand" och annat. Ärligt talat, är väl ingen som får en god natts sömn att sova på en stridssele? Själv har jag en houndinimaterial som man stoppar in tröjan i. bäst i test...

Det går att knö till och sen nåt mjukt på det, en tröja eller nåt. Huvudet kommer upp lite och man vet var man har sina grejer. Det är inte så illa som det låter.

_________________
We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernattning i vad
InläggPostat: sön 13 maj 2018, 15:43 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 31 dec 2015, 19:58
Inlägg: 1089
Ort: Västra Götalands län
utomhus vindskydd eller tält
exped 7LW synmat plus 3s sovsäck

_________________
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Övernattning i vad
InläggPostat: tis 15 maj 2018, 22:42 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
För turer i normala omständigheter.
Exped 7cm uppblåsbart liggunderlag och en uppblåsbar kudde från dem också.
Väger inte ett skit och man sover som en kung.
Har ett footprint av Tyvek om marken är kass, vill varken skada tält eller sovsäck.

Snackar vi SHTF så skulle dock ett normalt liggunderlag också få följa med.
Vill ha det som reserv men sovkvalitén är klart värd att bära med ett uppblåsbart också.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet