Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Biltemas elverk.
InläggPostat: ons 07 nov 2018, 13:57 
-
Användarvisningsbild

Arctic Fox skrev:
Jag menar att man, om man preppar för ett längre perspektiv, bör lägga pengarna på saker som håller livet ut. För sen finns inga affärer längre.

Helt rätt! Men grymt dyrt :hm:
Jag tror inte över tid att någon av mina elektroniska prylar kommer att överleva shtf oavsett.
Men jag håller med dig i sak.

Själv gillar jag att börja med entry level och se om det är något för mig och sedan uppgradera över tid. Då har jag något inledningsvis och vet sen om jag skall fortsätta eller lägga ner införskaffandet i den riktningen. :hm:

//Tank

InläggPostat: ons 07 nov 2018, 15:38 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

”Biltemas” lilla 40cc verk med motorn XY139F-6 säljs av ett otal andra leverantörer världen över!
Biltema själva gör inga egna, utan köper typ OEM på kina-marknaden och sätter sin logo på dom.
Kvalitetsmässigt kan det skilja enormt mellan de olika modellerna och Biltema verkar ha dålig koll på tekniken.
Det tidigare ”lilla” Biltema-verket var en katastrof som t.o.m. pajade 3 ggr i Energiverkets tester så att det inte gick att testa överhuvud taget.

Det nuvarande 700W-verket verkar hålla en betydligt högre kvalité. Det tillverkas av Xingyue och heter hos tillverkaren GSMoon XYG950I.
http://en.xingyue.com/XYG950I.html

En mycket bättre användarmanual på exakt samma verk med XY139F-6 motorn som här kallas GEN1000i, med sprängskisser på motorn, där man ser nållagrad kolvbult och kullagrad vevaxel mm. finns här. Enligt uppgift tidigare även gjutjärns-liner i cylindern. Separat smörjsystem syns också!

https://images.homedepot-static.com/cat ... a2c89d.pdf

Om allt också är väl utfört, har denna motor goda förutsättningar att hålla mycket länge!

Beträffande Biltemas andra verk, så har jag inte forskat så mycket på ursprunget och kan inte säga något om kvalitén.
Speciellt 1001I- verkets motor XY144F-1 har jag inte hittat mycket om.

Nu säljer Xingyue även dom här motorerna i 48V variant till att användas i laddhybrid-motorcyklar, där dom avses köras mycket mer än i ett elverk, så dom ska väl hålla några år.....är det väl meningen

Elektroniken i samtliga inverter-elverk är gjort som ett kretskort som ligger i en typ aluminiumskål och sen är indränkt i gjutmassa av något slag. Går inte att reparera och byta ut felaktiga komponenter på det, utan måste byta hela kakan!

Bild

Vore kul med en kommentar från Biltema och uppgifter om förväntad livslängd på deras elverk.

InläggPostat: ons 07 nov 2018, 19:53 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Arctic Fox skrev:
Jag menar att man, om man preppar för ett längre perspektiv, bör lägga pengarna på saker som håller livet ut. För sen finns inga affärer längre.

tror man behöver vara mera hardcore, kan man inte tillverka det själv är man illa ute :zombie: :sneaky: ;)

Inläggsrubrik: Biltemas elverk.
InläggPostat: tor 08 nov 2018, 08:20 
Bor numera i en bunker

Arctic Fox skrev:

Ok nu fattar jag vad du menade. Håller med dig i princip.
Fast Slaskens kommentar att man bör kunna tillverka sina egna prylar är nog en bättre beskrivning.
Jag kör även som Tank skriver, testar konceptet och är det bra och är användbart blir det bättre grejer. Ev en helhetslösning som då kompletteras med tillbehör, typ skarvsladdar, kraftig batteriladdare, vattenpump med låg effekt så elverket orkar driva pumpen.

Sen är många av dessa prepp även avsedda att underlätta vid kortare störningar tex elnätshaveri under några veckor.
Vid total shtf på jordklotet så behöver man inte ett elverk livet ut, då handlar det nog om mera basala saker som utsäde, vatten och en oxe som kan dra plogen.

Edit
Reboot. Tack för länkar m.m verkar ju vara riktigt bra grej
Undrar hur man får till deras option tex "Parallel connection is available." Och "remote start" ?

InläggPostat: tor 08 nov 2018, 14:36 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Med det sagt så köper jag ju tomma vattendunkar på Biltema så jag menar inte att varenda artikelnummer är skit. Men den generella nivån på deras utbud är det. Om man köper all sin prepping på Biltema då tycker jag man gör sig själv en björntjänst.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3